Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2849
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hei, i går fikk jeg besøk av 4 unge konstabler med rambukk (wtf)..

Hele greia var over ganske fort, de tok med seg en pose kreatin, tullingene. Og det var i grunn det, trodde jeg.

Det viser seg at de har tatt av plasten på et collectors edition spill som er verdt noen kroner, riktignok bare hvis plastikken er på.

Har sendt inn klage, men blir bare møtt med motstand, type "Uff jaja, vi får se, dette blir vanskelig" osv.

Noen som har erfaringer med erstatning etter razzia? Hva er det vanligste utfallet?
hvilket spill var det?
Ånei, så tragisk! Jeg tror ikke at du vinner denne saken.. Altså, politiet har rett til å åpne spillet om de har direkte mistanke, eller god grunn til å åpne spillet.
Finn annonser på nettet hvor spillet er til salgs som uåpnet, vis det til polisen. Det finnes nok noen skjemaer ang krav om erstatning. Kan ikke skjønne hva de tenker med, hvis originalplasten er på, hvordan skal du kunne gjemme dop inni der?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Finn annonser på nettet hvor spillet er til salgs som uåpnet, vis det til polisen. Det finnes nok noen skjemaer ang krav om erstatning. Kan ikke skjønne hva de tenker med, hvis originalplasten er på, hvordan skal du kunne gjemme dop inni der?
Vis hele sitatet...

Ved og sette på ny embalasje? Det er ikke akkuratt en ukjent smuglemetode og åpne noe, for så og forsegle deg igjen
Sitat av Oprah Vis innlegg
Ved og sette på ny embalasje? Det er ikke akkuratt en ukjent smuglemetode og åpne noe, for så og forsegle deg igjen
Vis hele sitatet...
Da de fleste spill har mer enn en emballasje og forsegling skal det ganske mye til for å kopiere og det er andre måter å finne ut hva som er inni.
Hæ? Nå forstår jeg ikke helt, zlagther. Da jeg kjøpte GTA V, var dette forseglet KUN med plastikk rundt coveret. Jeg har ALDRI, da mener jeg ALDRI kjøpt cover med mer enn en runde med plastikk utenpå.
Sitat av Suicidaltaco Vis innlegg
Hæ? Nå forstår jeg ikke helt, zlagther. Da jeg kjøpte GTA V, var dette forseglet KUN med plastikk rundt coveret. Jeg har ALDRI, da mener jeg ALDRI kjøpt cover med mer enn en runde med plastikk utenpå.
Vis hele sitatet...
Var den ikke en plastikk over der du åpner coveret?

Sitat av zlagther Vis innlegg
Var den ikke en plastikk over der du åpner coveret?
Vis hele sitatet...
det ikke den*
Carmex, om de kom med rambukk var de klare for å bryte seg inn til deg på lovling grunlag. Det samme gjelder ett spill der det er vanlig å gjømme "stash"
Samma om det er en dør eller skuff eller embalasje, har de grunlag for å tro det er gjømt noe og de har med de rette papirene så kan du ikke kreve mye til erstatning.

Du kan prøve å lage en sak mot dem på veine av trakasering eller vandalisme?
Sist endret av meitemark; 8. januar 2014 kl. 16:59.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Carmex, om de kom med rambukk var de klare for å bryte seg inn til deg på lovling grunlag. Det samme gjelder ett spill der det er vanlig å gjømme "stash"
Samma om det er en dør eller skuff eller embalasje, har de grunlag for å tro det er gjømt noe og de har med de rette papirene så kan du ikke kreve mye til erstatning.

Du kan prøve å lage en sak mot dem på veine av trakasering eller vandalisme?
Vis hele sitatet...
Neivel? Hvor har du dette fra, egentlig?

Har selv en bekjent som fikk ødelagt et element på CV høyttalerne sine under en razzia, for en av politifolkene tenkte det var lurt å stikke hull i membranen med kniv. Var ikke tilstede, men kan tenke meg han ble litt snurt når han fant ut av luftekanalen på baksiden fungerer utmerket som entringspunkt...

Uansett, han det gjelder fikk erstatning for elementet og alle kostnader rundt reperasjon av dette.
Sist endret av bleh; 8. januar 2014 kl. 16:59.
Har ikke lest meg opp på emnet, ser bare det som mest logisk da de har alerede funnet tilstrekelige beviser på at det er meget stor sjangse han har store mengder olovlige stubstanser liggendes.

Om det er sånn at du får erstatning på alt så er det vel bare å skrive opp spillet på listen over ting som ble ødelagt når de var der, da hadde heller ikke OP startet denne tråden her?
Var den ikke en plastikk over der du åpner coveret?
Vis hele sitatet...
Det har vært et lag med tynn plast utenpå coveret når den har vært ny, men ikke noe mer enn som så.
Sitat av Suicidaltaco Vis innlegg
Det har vært et lag med tynn plast utenpå coveret når den har vært ny, men ikke noe mer enn som så.
Vis hele sitatet...
Merkelig, kanskje det bare er på xbox spill :/
I stedet for å synse frem og tilbake, så kan man jo ta en titt i lovverket. Nå har jeg meget begrenset innsikt i juss, men slik jeg tolker loven så kan trådstarter søker om erstatning:

§ 444
Med mindre noe annet følger av § 446, har en siktet rett til erstatning av staten for økonomisk tap som forfølgningen har påført ham
a.
dersom han blir frifunnet,
b.
dersom forfølgningen mot ham blir innstilt, eller
c.
for så vidt han har vært pågrepet eller fengslet i strid med Den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel 5 eller FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 9.
Vis hele sitatet...
og
§ 449
Krav om erstatning eller oppreisning etter strafforfølgning skal settes frem for det politidistrikt som har etterforsket saken. Påtalemyndigheten skal uttale seg om kravet. Uttalelsen skal sendes sammen med sakens dokumenter til departementet, som avgjør kravet. Departementets avgjørelse er ikke enkeltvedtak etter Forvaltningsloven.
Krav som er avgjort etter første ledd, kan bringes inn for retten. Saken reises ved stevning i den rettskrets hvor saksøkeren bor eller har opphold, eller for Oslo tingrett. Saken behandles etter reglene i Tvisteloven.
En dommer som har deltatt ved avgjørelsen av straffesaken mot siktede, skal ikke delta ved behandlingen av siktedes krav om erstatning eller oppreisning etter strafforfølgning.
Innsyn i opplysninger som hører til straffesaken, kan nektes på de vilkår som er fastsatt i § 242 a første, jf. annet ledd. Reglene i § 242 a tredje til femte ledd og § 292 a gjelder tilsvarende så langt de passer.

§ 450
I sak om erstatning eller oppreisning etter strafforfølgning har siktede rett til fritt rettsråd uten behovsprøving etter reglene i Rettshjelploven § 11.
Om sakskostnader ved behandling for retten gjelder reglene i Tvisteloven kapittel 20, likevel slik at saksøkeren kan pålegges å erstatte statens sakskostnader bare dersom søksmålet var grunnløst.
Vis hele sitatet...
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Samma om det er en dør eller skuff eller embalasje, har de grunlag for å tro det er gjømt noe og de har med de rette papirene så kan du ikke kreve mye til erstatning.
Vis hele sitatet...
De har såklart lov til å åpne ting, men hvis de ødelegger noe og personen er uskyldig, så må de også betale for det. Dette er samlerobjekter som taper verdi ved å åpnes, og da gjelder det samme som om de spretter opp alle setene i bilen din uten å finne noe. Om de gidder å betale, er jo en helt annen sak. Politiet har iblant litt selektivt forhold til hvilke saker de vil behandle...

Se siste avsnitt (som er det eneste avsnittet her uten synsing): Politiet må betale.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
De har såklart lov til å åpne ting, men hvis de ødelegger noe og personen er uskyldig, så må de også betale for det. [/url]
Vis hele sitatet...
Hvor får du dette fra Ramaskrik? Så om de er skyldige så betyr det at politiet har lov til å ødelegge ting uten å måtte erstatte det?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Suicidaltaco Vis innlegg
Hæ? Nå forstår jeg ikke helt, zlagther. Da jeg kjøpte GTA V, var dette forseglet KUN med plastikk rundt coveret. Jeg har ALDRI, da mener jeg ALDRI kjøpt cover med mer enn en runde med plastikk utenpå.
Vis hele sitatet...
Dette var collectors edition, altså er muligheten der for at dette var en stor boks, med spill, bok, figur, etc. inni. Da er det nok mer embalasje enn plastikk rundt coveret.