Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3569
Dersom man blir tatt i en kontroll ute med bilen og politiet tar deg for skjellig grunn til mistanke og drar deg ned på legevakta for blodprøve pluss fysiske prøver. (Se topic)

Politiet sender disse blodprøvene til en lab og "forvandler" THC nivå til promille.
Da dette er to helt forskjellige preparater og har ganske forskjellige virkninger på hver og enkelt, hvordan gjøres dette?

Noen som vet eller har erfaringer rundt dette?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
forvandler?
har aldri hørt om at dette blir gjort i praksis, ei heller vet jeg om noen metode for å få en slik "konvertering" til å bli nøyaktig.

såvidt meg bekjent bruker de en generell "kjøring under innflytelse av illegale substanser", eller noe i den duren.
Hørte for litt siden at politiet skulle bruke en slags promile test for thc, slik som en alkotest bare for weed.
Trådstarter
48 6
Ok, men i dette tilfellet måtte dem sende blodprøvene til en sakkyndig for utvidet prøve... De "omgjorde" det til promille for å kunne straffe vedkommende.

Jeg har selv aldri hørt om en metode for å få dette til å bli nøyaktig. Trodde politiet hadde en bedre metode for å straffe folk som kjører i beruset tilstand ved bruk av andre stoffer enn noe som kan måles i promille? Dette er jo ikke akkurat noe som er uvanlig.(?)

Promille i seg selv betyr jo tusendel eller per tusen. Én promille er altså én tusendel av en gitt mengde, men har ikke politiet resurser eller erfaring nok?

Dette er for 1 år siden da nye målere osv ikke var tilstede
Sist endret av nasss; 11. mars 2011 kl. 19:02.
kjedelig streiting
Den eneste grunnen til de regner det ut er vel for å få en slags verdi som de kan sikte deg etter for deretter å fremlegge den for retten. Ordet for seg selv betyr jo ikke annet enn %
Jeg ble tatt utvidet blodprøve av etter jeg ble stoppet i en bil mistenkt for kjøring i påvirket tilstand(etter jeg kom på glattcellen og så øynene mine i lys )

I avhør ca. 1-2 måned senere ble jeg fortalt at jeg hadde en konsenstrasjon av virkestoffer som utgjorde 0.5 til 1 i promille.

Om det stemmer vet jeg ikke, jeg så ingen rapport eller lignende på noe som helst. Ble aldri dømt for kjøring påvirket men regner med at om jeg hadde blitt dømt hadde det mest sannsynlig blitt gjort ut i fra 0.5..

Utrolig egentlig, er veldig stor forskjell på 0.5 og 1 da..
Sist endret av Naturgrønn; 11. mars 2011 kl. 19:10.
Trådstarter
48 6
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg ble tatt utvidet blodprøve av etter jeg ble stoppet i en bil mistenkt for kjøring i påvirket tilstand(etter jeg kom på glattcellen og så øynene mine i lys )

I avhør ca. 1-2 måned senere ble jeg fortalt at jeg hadde en konsenstrasjon av virkestoffer som utgjorde 0.5 til 1 i promille.

Om det stemmer vet jeg ikke, jeg så ingen rapport eller lignende på noe som helst. Ble aldri dømt for kjøring påvirket men regner med at om jeg hadde blitt dømt hadde det mest sannsynlig blitt gjort ut i fra 0.5..
Vis hele sitatet...
Du sier noe der Samme situasjon oppstådde, men promillen var beregnet til 1,5-2‰

Hva var utfallet?
Sitat av nasss Vis innlegg
Du sier noe der Samme situasjon oppstådde, men promillen var beregnet til 1,5-2‰

Hva var utfallet?
Vis hele sitatet...
Jeg fortalte i avhøret at jeg ikke var påvirket av cannabis og at siste inntaket var 6 timer før jeg kjørte.

Jeg fikk forelegg for å ha brukt cannabis, ikke kjøring påvirket.
Trådstarter
48 6
Avhøret et par mnd etter lovbruddet(;p) var amatørmessig! Betjenten ble fortalt at det ikke ble inntatt noe ulovlige substanser 12 timer før episoden, men blodprøvene sier noe annet.
Ifølge politiet har THC en peak etter 1 time. Deretter vil det dramatisk synke ved en blodprøve. Tilfellet her var at den blodprøven ble ikke fullstending (Kun 3 av 4 "beholdere" ble fyllt ved blodprøve) og under avhøret virket det som betjenten ikke ville bry seg om legens uttallelse, noe som er i politiets favør.
THC er kun et slaggstoff, på linje med harpiks, i motsetting til virkingsstoffene THC ∆9 eller THC ∆11.

THC kan kun gi indikasjon på om du har inntatt cannabis, da det meg bekjent ikke finnes i andre planter eller mineraler.

THC funn kan ikke fortelle noe om hvor ruset du har vært, kun bekrefte at du har hatt THC i kroppen. Så vidt meg bekjent finnes THC i Sativa, Indica og Ruderalis, de 2 første har THC ∆9 eller THC ∆11 i seg, mens Ruderalis ikke gir noen rus.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Den eneste grunnen til de regner det ut er vel for å få en slags verdi som de kan sikte deg etter for deretter å fremlegge den for retten. Ordet for seg selv betyr jo ikke annet enn %
Vis hele sitatet...
Jo, det betyr faktisk av tusen, ikke av hundre.
‰ er det riktige tegnet
Trådstarter
48 6
De som har kunnskap eller erfaring, noen tips rundt dette med hva som skjer etter avhør?
De ville ikke gi ut mer info enn avhør på nyåret.. Hvordan skal jeg forholde meg til dette, har ikke hørt fra dem på en stund.. SIste avhør var før jul og stedet hvor pågripelsen skjedde var i fjor rundt april..
Det er leger ved Folkehelseinstituttet som kommer med sin sakkyndige uttalelse på bakgrunn av konsentrasjon av virkestoffet i blodet. Dette sammenholdes med de undersøkelser som ble gjort av legen der blodprøven ble tatt. Dette blir igjen omregnet slik at påvirkningsgraden omregnes tilsvarende promille. Mange vil mene at dette kan være uheldig, men dagens system regner påvirkningsgrad ut fra promille. Det vil da være legens sakkyndige uttalelse på bakgrunn av konsentrasjon, kroppsvekt, oppførsel osv som fastsetter juridisk påvirkelsesgrad.
Super-Freak
Tommen_'s Avatar
Sitat av nasss Vis innlegg
De som har kunnskap eller erfaring, noen tips rundt dette med hva som skjer etter avhør?
De ville ikke gi ut mer info enn avhør på nyåret.. Hvordan skal jeg forholde meg til dette, har ikke hørt fra dem på en stund.. SIste avhør var før jul og stedet hvor pågripelsen skjedde var i fjor rundt april..
Vis hele sitatet...
mistet du lappen på dette?
eller ble du (som du skrev) kun bøtelagt for bruk ?

ser jeg refererte til feil person her, sorry.
referansen var ment til "naturgrønn"
Så det er altså kun THC dem ser etter? Vil du da kunne slippe billigere unna avhengig av hvilken strain du røyker, eller er disse forskjellene så små at det ikke utgjør noe forskjell? Tenker da hvis en røyker Harlequin (som er kjent for sitt ekstreme CBD-innhold), og en annen røyker et skikkelig sativa-beist.
Sitat av stødig Vis innlegg
Så det er altså kun THC dem ser etter? Vil du da kunne slippe billigere unna avhengig av hvilken strain du røyker, eller er disse forskjellene så små at det ikke utgjør noe forskjell? Tenker da hvis en røyker Harlequin (som er kjent for sitt ekstreme CBD-innhold), og en annen røyker et skikkelig sativa-beist.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke.
Dette er i beste fall en svært unøyaktig vitenskap. Da jeg var i retten sist (ung og dum) var det disputering mellom en forsker i trøndelag og en overlege på telefon fra oslo ang. det å regne om diazepamverdier tilsvarende promille. Jeg tror egentlig ikke noen var enig og de såkalte fagdommerne skjønte vel ca like mye som meg. Jeg føler dette blir litt som epler og bananer, bare tull å regne sammen helt enkelt. Når det gjaldt min sak så slapp jeg jo relativt billig da jeg flyttet en bil 30 meter og naboen dessverre måtte arrestere meg (lol)

Uansett så vil du måtte ta dette under saken. Om du har en ålreit advokat så bør han finne argumenter og eventuelt sakkyndige som taler for deg. Aktoratet vil selvfølgelig og gjøre sin jobb. Så du må bare ta det som det kommer.

Lykke til uansett, husk du får kortet tilbake etterhvert og har sannsynligvis lært noe
Sist endret av pidget; 12. mars 2011 kl. 17:19. Grunn: omformula