Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  205 21103
Hei har sittet å tenke litt på hva som er så galt med graffiti?

Hva er forsjelden på å sprenge en bil? eller sprenge en bossdunk mitt på lysedagen BAK en jævla butikk?man kan drepe folk med det!Eller hacke/cracke en internett siden noen har brukt flere 100 timer på? men tagging? det verste med tagging er vel at vi puster inn løsemidler? hvorfor er det liksom kult å skryte over den store røykbomben man lager?og å sprenge alt man kommer over er ok?

poenge er Hvorfor kan ikke vi som driver med graffiti ha vår lille del av forume?
uten å bli sett ned på som vandaler?
fortell meg hvorfor.
takker for svar.
Fordi mange fargerike, uleselige kruseduller er sånt vi tegner på barneskolen. Ikke på en offentlig vegg.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
og sprengstoff bruker man til?
Vandalisme er ufattelig tragisk uansett hvilken form det er i.
Hadde du blitt glad om jeg kom og sprayet ned hele huset ditt ned maling?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Grafitti på tildelte vegger, slik som t.d har vore gjort i bergen, har eg ikkje noko imot. Kan ikkje påstå det bryr meg i heile tatt, verken negativt eller positivt, men grafitti på andre sin eigedom...!
Ordentlig grafitti, som man har lagt masse arbeid i, og som ikke ser helt forjævlig ut som det som blandt annet er på bussholderplasser, ville jeg kalle kunst.

Hadde jeg fått lov, ville jeg hatt grafitti på ytterdøra.
Har ikke prøvd å lage grafitti, men fattern sier at om jeg kjøper spraybokser, kan jeg teste så mye jeg måtte ønske i garasjen.
Kommer vel til å poste det på forumet, om/når jeg gjør det.

Hvor selger de god spraybokser egentlig?
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
www.montanacans.net
eller
www.xplosif.no
og tror også www.blackout.no

men det jeg ville frem til var.
HVORFOR hater dere taggere?
MEN kids på 12-16 år sprenge alt di kommere over?
i nærheten av folk og setter dem i fare?

hvorfor godtar dere det? men graffiti er vandalisme?
Hvem her godtar at folk sprenger ting?
Det er da vitterlig minst like ille å sprenge andres eiendeler som å spraye de ned med maling...
Akkurat samme tema er tatt opp i denne tråden http://www.freakforum.nu/forum/showt...light=grafitti.
Ta en titt der, mye av de samme spørsmålene du stiller her.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
Sitat av Goophy
Hvem her godtar at folk sprenger ting?
Det er da vitterlig minst like ille å sprenge andres eiendeler som å spraye de ned med maling...
Vis hele sitatet...
har du i det heletatt lest i pyroforume?
Nei, fint lite, spenger folk der andre sine eiendeler?
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=65048 der skryter dem til han som sprengte rørbomben..

postkasser? kommer ikke på mer i farten
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av -H2O-
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=65048 der skryter dem til han som sprengte rørbomben..

postkasser? kommer ikke på mer i farten
Vis hele sitatet...
...ikkje av ødeleggelsen, men av bomba. Les det eg skreiv ovanfor.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
skryter taggere over øddeleggelser?
Skjønner du virkelig ikke hva som er galt med at du ødelegger andres eiendom?
Sitat av -H2O-
skryter taggere over øddeleggelser?
Vis hele sitatet...
Er det ikke det som er poenget med tag-ene?
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
det jeg lurer på er hvorfor det er ok å lage bomber som man kan drepe 100 personer med.
men litt maling på en vegg er stygt og vandalisme!
Sitat av -H2O-
men litt maling på en vegg er stygt og vandalisme!
Vis hele sitatet...
Igjen, hadde du blitt sur om jeg hadde sprayet ned huset ditt med maling?
Sitat av -H2O-
www.montanacans.net
eller
www.xplosif.no
og tror også www.blackout.no

men det jeg ville frem til var.
HVORFOR hater dere taggere?
MEN kids på 12-16 år sprenge alt di kommere over?
i nærheten av folk og setter dem i fare?

hvorfor godtar dere det? men graffiti er vandalisme?
Vis hele sitatet...
Det er da ingen som påstår at vi hater taggere? Tror ikke du kommer så langt ved å gå til angrep på folk i et forsøk på å få et eget subforum... Forøvrig må du gjerne poste om grafitti i f.eks. design-fora hvis du vil ha kritikk/vise fram en piece, eller poste i infiltrasjon hvis du vil diskutere diverse mer eller mindre smarte påfunn om å leke på t-baneskinner for å male der.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
Sitat av Goophy
Er det ikke det som er poenget med tag-ene?
Vis hele sitatet...
naj poenge er å markere seg. spre navne sitt. bli sett. få respekt
Slapp av -H20-. Ingen her på forumet er for at folk sprenger ballene av seg. Så lenge folk praktiserer hobbyen sin ute i det fri og ikke ødelager folks stuff, så er det akseptert. BEAT IT!. Sprenger du derimot en vegg med en 30kg sortkruttbombe hvor du så får kjeft av en gammel mann, blir du slaktet ned på forumet som en overfeit gris.
Og JA!, taggere skryter vanvittig av tagsene sine. Er ikke et av hovedtingene en tagger har meg seg et kamera? Hva skal de med deT? Jo, de tar bilder og legger det ut på nettet. Se på alle t-bane vognene som er tagget ned uten mål og mening. Dette går utover sporveiene, som igjen går utover samfundet. Gidder ikke å dra det videre, fordi jeg tror du vet de videre konsekvensene.
Så værsåsnill, les den jævla tråden jeg oppga og slutt å være så jævla 1993 unge.

Edit: diverse skriveleifer.
Sist endret av RadioSlave; 15. juli 2006 kl. 01:01.
Sitat av -H2O-
det jeg lurer på er hvorfor det er ok å lage bomber som man kan drepe 100 personer med.
men litt maling på en vegg er stygt og vandalisme!
Vis hele sitatet...
Hvis noen her på forumet lager en bombe som kan drepe 100 personer (noe jeg tviler på, siden de færreste ser ut til å ha forstått stort av grunnkurs naturfag, langt mindre fysikken og kjemien som trengs for noe sånt) så kan jeg garantere deg at de får problemer hvis de prøver å sprenge noe med den. Terrorisme, vet du.

Forøvrig er tags som er kjapt skribla stygt, tror ikke folk bryr seg stort om respekten det handler om hvis du tegner det rett over rutetabeller eller på private eiendomsvegger. Det er ikke helt svart-hvitt dette her.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
Sitat av ivioyner
Forøvrig må du gjerne poste om grafitti i f.eks. design-fora hvis du vil ha kritikk/vise fram en piece, eller poste i infiltrasjon hvis du vil diskutere diverse mer eller mindre smarte påfunn om å leke på t-baneskinner for å male der.
Vis hele sitatet...
sorry for jeg "angrep" folk, men jeg ser bare ikke hva som er ok med sprenging og inbrudd og dop men tagging er fyfy.
Sitat av -H2O-
sorry for jeg "angrep" folk, men jeg ser bare ikke hva som er ok med sprenging og inbrudd og dop men tagging er fyfy.
Vis hele sitatet...
Hvor i helvete har du fått det fra at tagging er fyfy da? Hvis du tenker på forumet så har jeg allerede sagt hvor grafitti/tagging-relatert diskusjon passer. Ærlig talt så er dette et IT-forum med diverse andre innslag, og det er vår diskresjon hva vi vil ha subfora for. Det er ikke et matlagningsforum her, men det betyr ikke at vi ikke spiser eller setter pris på mat. (Skjønt jeg er en energilivsform som lever på kjærlighet.)
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
Sitat av ivioyner
Hvor i helvete har du fått det fra at tagging er fyfy da? Hvis du tenker på forumet så har jeg allerede sagt hvor grafitti/tagging-relatert diskusjon passer. Ærlig talt så er dette et IT-forum med diverse andre innslag, og det er vår diskresjon hva vi vil ha subfora for. Det er ikke et matlagningsforum her, men det betyr ikke at vi ikke spiser eller setter pris på mat. (Skjønt jeg er en energilivsform som lever på kjærlighet.)
Vis hele sitatet...
alle andre tråder her på forume som er har emne graffiti endt alti med diskusjonen om graffiti er styg/vandalisme/teit.

Men men, jeg tapte.

edit:Skrivefeil.
Sitat av -H2O-
alle andre tråder her på forume som er har emne graffiti endt alti med diskusjonen om graffiti er styg/vandalisme/teit.

Men men, jeg tapte.
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt ikke lest gjennom tråden jeg oppga.. Uansett, de fleste mener at skribling, teite navnetags skrevet hurtig med tusj og andre skriblerier er teit, mens grafitti derimot, altså grafitti som består av større tegninger, større bokstaver utformet med fargerike nyanser og profft utført er PENT. Og dette skal selfølgelig være på et sted som trenger litt farge og forandring. Ikke bussholdeplassen, men vegger (for å oppgi et perfekt eksempel, Berlinmuren) som egner seg til grafitti og som ikke er til sjenase for noen.
Ser du ikke forskjellen på å stikke opp i skogen og sprenge en bombe som kun kan skade dem som lager den. Eller taggere som koster skattebetalere flere millioner kroner i året, kun for å kline navnet sitt over et vindu eller på et bussete. Vandalisme er noe dritt, uansett hva.
Sist endret av voldern; 15. juli 2006 kl. 01:24.
det er forskjell på dyktige writere som lager flotte piecer og kan dra skikkelige tags på en murvegg, sporvogn etc. i byen, enn en fjortiss drittunge som har fått tak i en boks med quick spraylakk og løper rundt og skriver tissepromp på alt av biler og hus han kommer over.

vanlige mann i gata kommer alltid til å si at store fine fargepiecer er greit, men de "krussedullene" er ikkeno å samle på.
og det vil bli trukket forbindelser mellom krimminelle dophuer og taggere. sånn er det bare, og det er graffiti, en liten del av greia går ut på å provosere...

folk godtar store reklameplakater osv, men kan ikke takle såkalte "smørerier".

god natt
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Respekt.

Hahahahahaha.
Hahahahahaha.

*Tørke tårer*

Jeg hadde klubbet ned noen hvis de hadde malt på huset mitt (Eller, hvis det var en fin farge så skulle jeg ventet til de var ferdige). Hadde det ikke vært for at jeg er en liten og tynn nerd.
Sitat av Soffa
det er forskjell på dyktige writere som lager flotte piecer og kan dra skikkelige tags på en murvegg, sporvogn etc. i byen, enn en fjortiss drittunge som har fått tak i en boks med quick spraylakk og løper rundt og skriver tissepromp på alt av biler og hus han kommer over.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som må betale for å fjerne tegningene deres på sporvogner og murvegger? Tagg på deres egen husvegg, i deres egen hage eller på vegger der det er tillatt å tagge.
Det finnes vel steder det er lov å lage grafitti?
Mener da klart og tydelig at jeg har hørt noe om det.
Sitat av Shikaru
Det finnes vel steder det er lov å lage grafitti?
Mener da klart og tydelig at jeg har hørt noe om det.
Vis hele sitatet...
ja, det står faktisk i denne tråden. det er lov å tagge på "tagge-vegger"(eller hva det heter) som Slashdot sa så hadde de noe sånt i Bergen.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
hvem bryr seg? røyk en joint.
det er en vesentlig stor forskjell på graffiti og tagging.

graffiti er faktisk jævlig bra, viser kultur, intiativ og liv i en ellers grå, kommunefarget kjedelig by.
kjenner flere som er jævli drevne innenfor dette, kan ikke annet enn å gi dem props for de dyktig utførte verkene sine. Det e ekte gatekunst som ikke bli verdsatt av sure gamle politikere som prøver å forme byen i sitt bilde.

Alltid trist å høre om en kunstner med sak mot seg, en jeg kjenner fikk 150 000 i erstatningskrav fra staten etter en god del pieces.
Fuck om det er lovlig eller ikke, har aldri kommet over noen graffiti folk som maler husvegger, det er bare tull (12-13 åringer som driver med sånt) tar bare offentlige vegger de seriøse ihvertfall.
stop hatin!
Jeg har ingenting i mot flotte og fargesprakende pieces, men derimot den vanlige taggingen kan folk godt slutte med for min del. Å lage en tag er all about å merke et territorie med - etter min erfaring - jævlig stygg sammensetning av bokstaver som er for de fleste uleselige uansett. Grafitti kan være sinnsykt fint og det er en bra måte for noen kunstnere å uttrykke seg på.. Så det er vel ikke grafittien folk flest hater - men den simple taggingen.
Sist endret av mrscox; 15. juli 2006 kl. 03:04.
Jeg driver veldig mye med grafitti selv.Jeg har aldri gjort det på en offentlig vegg.

Jeg pleier og drive med sånt i hagen min hvor jeg setter opp store plater...også maler jeg over dem eller så bruker jeg dem som "Kunst"
Sitat av Kaptein Snus
det er en vesentlig stor forskjell på graffiti og tagging.

graffiti er faktisk jævlig bra, viser kultur, intiativ og liv i en ellers grå, kommunefarget kjedelig by.
kjenner flere som er jævli drevne innenfor dette, kan ikke annet enn å gi dem props for de dyktig utførte verkene sine. Det e ekte gatekunst som ikke bli verdsatt av sure gamle politikere som prøver å forme byen i sitt bilde.

Alltid trist å høre om en kunstner med sak mot seg, en jeg kjenner fikk 150 000 i erstatningskrav fra staten etter en god del pieces.
Fuck om det er lovlig eller ikke, har aldri kommet over noen graffiti folk som maler husvegger, det er bare tull (12-13 åringer som driver med sånt) tar bare offentlige vegger de seriøse ihvertfall.
stop hatin!
Vis hele sitatet...
Sant det du sier!
Syns det er trist at graffitikunstnerne og taggerne feies over en kam!
de fleste som driver med "orntli" graffiti slenger vel opp tags og. synes tags kan være like fet som en skikkelig piece.

som dette:
http://www.graffiti.org/bates/bates085.jpg
"Respekt"; man får da vel for faen ikke respekt av å løpe rundt med tusj i baklomma, for så å skrible et eller anna latterlig "nickname" på en vegg eller en eller anna random trappeoppgang?
Det første jeg tenker når jeg ser tags er at det må være 13-14 åringer som løper rundt og tror de er kule og "G4nGZtaZ 4 Life" osv, eller så vil jeg tro at det er 18 åringer som tror de er medlem i en eller anna gjeng.
Graffiti derimot, er fint.
Jeg skulle gjerne hatt graffiti på veggen hjemme i stua jeg.. Kan ikke noen ta initiativet og male på plater og selge det som kunst? Helt lovlig, og kanskje du tilogmed tjener litt penger på det. (:
Tagging derimot er vanvittig stygt, jeg hater dem som skriver navnet sitt overalt med tusjer.. Det er like nødvendig som (og litt mindre morsomt enn) folk som skriver på offentlige dasser "gutt 24 suger deg for en 50lapp, ring 99999999" etc....
er så lei av folk som skal forsvare saken sin, så bruker de noe annet som skal være negativt... det er jo i og for seg irrelevant.

Cannabis vs alkohol f.eks, greit alkohol er mer skadelig, men det betyr ikke at vi bør legalisere cannabis?

OK at bombesprenging er farlig, men trenger vi å godta grafitti for det om?

dont get me wrong, jeg prøver ikke å fyre opp noe disku. her, på en måte skjønner jeg dere som argumenterer på den måten, selv synes jeg det blir feil.
ser poenget ditt, er helt enig med deg der.

egentlig burde myndighetene gi writere flere lovligvegger, det vil alltid være folk som kommer til å male på offentlig og ulovlige vegger, folk som gjør det for adrenalinets skyld.

men med flere lovligvegger vil flere folk bli dratt vekk fra de offentlige veggene hvor de ikke kan bruke mer enn 5. min og må ut om kvelden heller stå et sted hvor de kan ta seg tid til å gjøre det fint. ved å innsette lovligvegger vil og kvaliteten stige fordi folk kan få øve seg i fred og ro og dermed utviklet malerevnene sine.

og det med å selge graffiti som kunst har allerede blitt gjort i mange år, kjenner folk som selger verkene sine til samlere helt nede i sør europa.

men det var vel kansje ikke saken at hand her?
Sitat av Soffa
men med flere lovligvegger vil flere folk bli dratt vekk fra de offentlige veggene
Vis hele sitatet...
For å sitere en i gamleklassen min; "Hva faen er moro med å tagge om det er lov?".
Jeg tror svært mange som tagger kun gjør det for spenningens skyld, hadde vært fint om jeg tok feil.
Tagging på gråe kjedelige vegger er egentlig OK, men å drive å ødelegge tog\busser\private bygninger og lignende er idiotisk. Det er unødvendig og kostbart.
Sitat av Goophy
For å sitere en i gamleklassen min; "Hva faen er moro med å tagge om det er lov?".
Jeg tror svært mange som tagger kun gjør det for spenningens skyld, hadde vært fint om jeg tok feil.
Vis hele sitatet...

Sitat av Soffa
egentlig burde myndighetene gi writere flere lovligvegger, det vil alltid være folk som kommer til å male på offentlig og ulovlige vegger, folk som gjør det for adrenalinets skyld.
Vis hele sitatet...
nettopp det jeg skrev
Sist endret av Soffa; 16. juli 2006 kl. 13:59.
Gatekunst liver opp en ellers grå og reklamebefengt by. Små sjablongbilder nede i hjørnet av en vegg, store piecer på ei grå flate, små haikudikt og gudene vet. Om man istedefor å irritere seg over "dei helvetes hærverkmakerne" heller tar til seg gatekunsten så blir byen med et mye mer spennende. Jeg kan ikke tenke meg å bo i en by helt fri for tagging, det ville blitt en steril og ekkel by.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av KjeXz
Kan ikke noen ta initiativet og male på plater og selge det som kunst? Helt lovlig, og kanskje du tilogmed tjener litt penger på det. (:
Vis hele sitatet...
Allerede gjort. Jean-Michel Basquiat, Keith Haring, jeg kan nevne i fleng. Søk dem gjerne opp. Skal sies at det kanskje ikke er de tradisjonelle bombs man forbinder med navnet, men det er grafitti likevel.
Du graffer jo ikke på andre folk sine hus... du gjør det heller på offentlige steder for kick og for å vise skills.. de fleste crews osv har som regel skills og vil få opp navnet sitt.. peace
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av whatever
Du graffer jo ikke på andre folk sine hus... du gjør det heller på offentlige steder for kick og for å vise skills.. de fleste crews osv har som regel skills og vil få opp navnet sitt.. peace
Vis hele sitatet...
Offentleg stad er ofte andre sitt hus.
slashdot, jeg har aldri kommet over malere/graffere som graffer på folk sitt hus. Det der er en dødfødt argument