Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3549
Og vil man få lån og stipend for det fra lånekassen? Har noen erfaringer med det?
Du får bare stipend og lån fra lånekassen dersom du tar fulltidsutdanning. Så å ta opp gamle fag osv vil ikke gi deg støtte fra lånekassen.
Jeg tror du kan få lån fra lånekassen i inntil ett eller to år ekstra for å ta opp fag - men dette blir ikke omgjort til stipend. Om du dog tar nye fag i tillegg så vil du kunne få omgjort noe av det til stipend men da er det sikkert bedre å bruke tiden der på et deltidsjobb. Evt. så har du jo plankefag som AST1010, ENT1000 og en håndfull andre "gratis" studiepoeng du kan bestå med under en ukes lesing. Erfaringen min kommer fra å ha brukt 4 år på et treårig bachelor program, så det kan være annerledes for årstudium kanskje.
Det er helt feil å si at du kun får lån fra lånekassen ved fulltidsutdanning.
Du kan fint få det ved deltidsutdanning. Jeg tok opp biologi og kjemi 1 + 2 på Sonans, og jeg fikk lån og stipend fra lånekassen. Altså 4 fag tilsammen, og de fagene tilsvarte 66% studiebelastning. Dermed fikk jeg ikke fullt lån, men 66% av det som regnes som fullt lån.