Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 9527
Så jeg har vært en del på profilen til en søt jente jeg ikke kjenner. Plutselig en dag dukket hun opp i "personer du kanskje kjenner" på facebook. Betyr dette at hun har vært inne på profilen min også ? Eller dukker hun opp der siden jeg har vært en del på profilen hennes? Vi har 1 felles venn. Hva tenker "freaksa" om dette?
Jeg tror det holder at du har sett på hennes profil. Profiler man har sett på dukker raskere opp i søk senere, og da er det vel ikke usannsynlig at de også vil bli foreslått som venner.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Lag en "note" på profilen din. Du får opp hvem som leser notes (man gjorde ihvertfall det før).
Sist endret av nso; 16. oktober 2016 kl. 01:09.
Litt interessant: har du tillatt FB å bruke GPS på mobilen din og hun har på sin, så kan facebook kombinere GPS og tids-data til å se at dere har vært på samme fest, skole etc og på den måten dukker personen opp i "personer du kanskje kjenner", selv om dere ikke har noen felles kontakter o.l.
Sist endret av RosaElefant; 16. oktober 2016 kl. 01:11.
Skulle gjerne likt å vite hvordan algoriten Facebook bruker til dette fungerer.. Husker huseieren vår dukket opp på "folk du kanskje kjenner" på facen til dama mi uten at vi noensinne hadde tenkt på hans eksisten på det store verdensvevet. Langt over et år etter vi hadde flyttet ut dukket han opp på min. I tillegg dukket nylig en arbeidsgiver jeg hadde for et par år siden nylig opp på folk du kanskje kjenner óg. Jeg tror ikke det er umulig at du har dukket opp på "folk du kanskje kjenner" hos henne, så har hun klikket seg inn, for eksempel.
Jeg fikk en gang foreslått en megler som jeg og noen kompiser leide en leilighet gjennom. Jeg hadde nummeret hans lagret på mobilen og vi hadde sendt et par meldinger frem og tilbake. Ingen annen kobling mellom oss. Ingen felles venner. Han kunne heller ikke ha søkt opp meg på fb, for jeg bruker ikke etternavnet mitt der.
Sist endret av mentalmelt; 16. oktober 2016 kl. 01:44.
Haha, jeg har fått opp 2 narkosnuter som jeg aldri har vært inne på profilen til men som har etterforsket meg i åresvis.. Rimelig spesielt
Haha TS du får opp henne på personer du kanskje kjenner fordi du har vært inne på profilen hennes og hun vil få opp deg pga "stalkinga". Facebook henter også ut telefonlista fra telefonen om du lar Messenger ta over SMS sending på tlf.
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
Litt interessant: har du tillatt FB å bruke GPS på mobilen din og hun har på sin, så kan facebook kombinere GPS og tids-data til å se at dere har vært på samme fest, skole etc og på den måten dukker personen opp i "personer du kanskje kjenner", selv om dere ikke har noen felles kontakter o.l.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke akkurat The Daily Dot anerkjent som en troverdig kilde. Det er ganske utrolig å skrive en så lang artikkel uten å komme med noe håndfast bevis.

Folk har en tendens til å glemme at handlinger andre gjør også kan sørge for at de havner på din din "People You May Know"-liste. F.eks. at de har koblet opp e-postkontoen sin, eller synkroniserer kontaktlisten med Facebook.

For ikke å snakke om observation bias. Du har ikke lagt merke til alle de totalt fremmede personen som er i samme listen.
Trådstarter
2 3
Haha. Mange spennende teorier. Kanskje jeg skal legge ho til
"Personer du kanskje kjenner" er fylt med personer som har lagt ut et bilde, sammen med en venn av meg som jeg har likt. Eller folk jeg har stalka da!

Et annet facebook mysterie er de 9 vennene som vises på profilen under "venner"
Lurer på hvordan de velger disse? Er det de som sist besøkte profilen min?