Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7373
Hva er en fornuftig pris for en jobb som tilsammen har tatt 9-10 timer jobb? Ble jo litt skitsnak osv så er ikke snakk om 100% effektiv jobbing. Er håndtverkerjobb.

Er snakk om noen gode venner så tenker en forholdsvis rimelig pris, men er helt blank på hva som er normalt å ta for slike jobber.
Bare sett en timepris. Hvis du har fagbrev innen faget kan du fint ta 300kr timen. Trekk av den tiden du ikke jobber, da kan du ha god samvittighet.

Informer gjerne på forhånd hvor mye du ønsker betalt i timen slik at begge parter blir fornøyde når jobben er utført.

Legger til: Hvis det er en "vennepris" hadde jeg personlig tatt 200kr timen.
Sist endret av 0040oa; 30. november 2015 kl. 23:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg liker å si 100kr i timen, men som du sier hvis det er litt prating, kanskje 500 for en dagsjobb. Vennjobb er vennejobb, man gir av overskuddet, forventer ikke noe tilbake. Blir mer som en hyggelig gest hvis man gir noe.

Inviter heller på skikkelig middag og pils en kveld.
Sist endret av Oro; 30. november 2015 kl. 23:51.
Spør vennene dine hva de tenker er en rimelig pris, det setter de nok pris på. I tillegg er det svært få som vil framstå som gjerrigknarker, så du får nok en ok pris også
Jeg hadde gått utifra hva jeg ville hatt for å gjøre jobben for noen jeg ikke kjenner, også tatt 10-50% av det..
Hvor god venn er dere? Kan vennen din gjøre en gjenytelse i samme gata?
Vil tippe jobben haddet kommet på rundt 6-10 000 hvis de skulle leid inn folk, jeg jobber ikke med dette til daglig så er litt usikker på hva prisen hadde blitt, men jeg har fagbrev da. Jeg tenkte kanskje ta en tusenlapp.

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Hvor god venn er dere? Kan vennen din gjøre en gjenytelse i samme gata?
Vis hele sitatet...
Kjent hverandre i rundt 20 år og hatt gjevnlig kontakt siden den tid. Personen kan ikke gjengjelde noe tjenester jeg har behov for, men har nå et sted å sove hvis jeg trenger det i området, det har jeg forsåvidt hatt i alle år nå. ^^
Sist endret av flyndra90; 1. desember 2015 kl. 07:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vennetjenester gjøres gratis.
Men mottager SKAL spandere øl og pizza.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Vennetjenester gjøres gratis.
Men mottager SKAL spandere øl og pizza.
Vis hele sitatet...
Jepp, dette høres ut som den beste løsningen, spesielt hvis du har fått crashe hos han flere ganger når du har vært i området
Noe å ha i tankene, selv om det er helt usannsynlig at det skal bli et problem er at du skal betale merverdiavgift på arbeidet, selv om du gjør det vederlagsfritt. Hvis det er elektrisk eller vann kan det være lurt å hvertfall tenke på det om det skulle bli en forsikringssak senere.
Hvis dette som du sier er en god kompis, så gjør du selvfølgelig jobben gratis.
Vel og bra å gjøre en småjobb gratis for en venn, men når vi snakker om noe som tar en hel dag?

Jeg har innimellom har bedt venner om å gjøre småjobber for meg, og har betalt for det. Hovedargumentet for å betale er at da føles det greit å spørre dem igjen en annen gang også. For en dags jobb ville jeg ikke betalt noe under 1000, gjerne litt mer enn det også. Og selvfølgelig inkludert god mat til arbeidet og sånt.
Min far har pleid å ha med gode venner her og der når han holdt på å bygge hytta vi har nå. Var som regel helger og da pleide han bare å betale for mat og drikke. Tror jeg...
Er det en veldig god venn ville jeg ikke krevd betaling i det hele tatt. Når jeg flytta 10 mil unna hadde jeg en kompis som ble med på flyttelasset og hjalp til med alt av bæring osv. Han fikk såklart sponsa mat og drikke + noen øl senere på kvelden, men ikke mer enn det. Har vært situasjoner der jeg var med å malte det ene rommet hans, og fikk ikke penger for det, men mat + drikke. Nå har vi dog et spesielt vennskap hvor vi har vokst opp sammen, men sier ikke at det er feil å få betaling i penger av den grunn. Dette er kun min mening så sier ikke at "sånn er det"
Pleier ikke å ta noe for å gjøre en liten jobb for venner jeg..

Men hvis det hadde vært en stor jobb som de ville tjent mange mange tusen på så ville jeg kanskje forventet en liten "belønning" om vi kan kalle det for det.

Men noe mat/drikke å trykke i trynet må en kunne forvente.


For andre så pleier jeg ikke å ta timepris. Prøver å lage en fastpris som begge parter kan leve med.
Overskuddsmateriell
Hva som er vanlig her varierer veldig fra landsdel til landsdel og bygd til bygd så er vanskelig å gi ett klart svar på hva som er rett her. Der jeg kommer fra er det ikke uvanlig å være å hjelpe venner og naboer på dugnad, men som mange sier er det vanlig å spandere mat og drikke. Selv var jeg med å satte opp en garasje til en nabo i sommer og tipper kanskje på at jeg brukte 40-50 timer der. Fikk spandert mat hver dag og når garasjen var ferdig så ble alle inn bedt til en fest der mat og drikke ble spandert. Ingen betaling i kroner og øre. Slikt samhold er mer vanlig på bygdene enn i byene.
Dumt at kompisen din ikke har noe du trenger.

Når jeg gjør vennetjenester så går det til at jeg får f.eks reperasjon om noe går på bilen tilbake, ganske greit da jeg ikke er like bilkyndig som jeg er kyndig av mitt felt.
Enig med bruskork1 likegyldighet! I slike tilfelle anser jeg en kasse øl og selskap utover Lørdagskvelden en perfekt betaling.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jepp, dette høres ut som den beste løsningen, spesielt hvis du har fått crashe hos han flere ganger når du har vært i området
Vis hele sitatet...
Og dersom det er en "dyrere" tjeneste, som f.eks håndverker-arbeid som hadde kostet litt, så kan det være greit med pizza noen av gangene en crasher der også. Det er i alle fall det jeg hadde gjort hadde noen jobbet for 6-10k.
Betaler mer en nok skatt allerede.
Kan si meg tildels enig. Men har man fagbrev så blir man spurt hele tiden om både det ene og det andre. Kanskje bedre å si nei da?
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Heller det enn en komplett idiot.

Du kan åpenbart minimalt om avgiftslovgivningen, da mener jeg du burde slutte å kommentere det. Hvorfor kan du ikke bare akseptere det?
Vis hele sitatet...
Du må jo for fanken begrunne påstandene dine da, når du er så bastant uenig og ber folk om å holde munn. Ganske utrolig at du ikke skjønner det selv.
Evt betaling skal mest sannsynlig utføres "svart", da får byggherren ta eventuelle forsikringssaker på egen kappe, skatt osv er ikke et tema engang.

Skjønner problemstillingen din TS, man vil jo så klart hjelpe venner samtidig som man ikke alltid vil gjøre det på dugnad.
Det føles ofte frekt å si hva man vil ha for jobben, for det spørsmålet kommer oftest etter den er gjort i en spøkefull tone.
På en måte vil man ikke bli oppfattet som en grådig jævel, samtidig som at grådige folk vet å utnytte "venner" med fagbrev til nettopp slike tjenester.
Du får nesten bare se an hvor gode venner dere er syns jeg.
Er det ikke noen i din innerste krets, bare mann deg opp å si en pris. Er det en god kompis tar du enten ingenting eller en symbolsk sum IMO.
Man vet aldri om det kommer en dag da du selv trenger hjelp til noe selv om det ikke er yrkesrelatert.

Personlig gjør jeg ofte ting på dugnad, og syns dette er en fin ting i et samfunn der folk er mer og mer opptatt av hvor mye de kan tjene på å hjelpe andre.