Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2990
Hei har skjønt det slik at vis man bestiller klær over 150kr så må man betale toll, har tenkt å bestille endel ting fra amazon, så vis jeg kjøper varer for under 150kr flere ganger samme dag så slipper jeg å betale toll??, håper dere skjønner hva jeg mener takker for alle svar!
Sist endret av FlowerExploder; 29. november 2015 kl. 16:14. Grunn: glemte spørsmålstegn
Grensa er på 350 kroner inkludert frakt. Og det gjelder per forsendelse, så du kan handle så mange ganger du orker bare de ikke blir sendt i samme pakke.
Grensa ligger vel på 350kr inkl. frakt. med unntak av bøker.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det har med verdien av en enkelt forsendelse ja. Men det er avhengig av hvilke klær du skal bestille, det er forskjellige tollsatser for forskjellige plagg.

Du kan selv regne ut tollen på noe på Importkalkulatoren til tollvesenet.
idkdude
FlowerExploder's Avatar
Trådstarter
JA! mente selvfølgelig 350kr haha men da skjønner jeg, takk for svar
Sitat av FlowerExploder Vis innlegg
JA! mente selvfølgelig 350kr haha men da skjønner jeg, takk for svar
Vis hele sitatet...
Gjør du egentlig det?

Er det TOLL du lurer på eller MVA?
idkdude
FlowerExploder's Avatar
Trådstarter
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Gjør du egentlig det?

Er det TOLL du lurer på eller MVA?
Vis hele sitatet...
toll indeed, hvis ikke jeg bommer helt tho
Toll betaler du avhengig av hvilke produkter du kjøper. F.eks. sportsutstyr er tollfritt uansett verdi, klær er det toll på.

Overstiger varens verdi INKLUDERT frakt 350 kr, må du betale 25% moms (mva).
Om du skal betale toll, betaler du også mva av tollen.

Holder du det under 350 kr inkl frakt hver gang du handler fra utlandet slipper du både moms og toll
Sist endret av moan1244; 29. november 2015 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjør du flere kjøp fra samme selger, også på forskjellige nærliggende dager, *pleier* selger å kombinere forsendelse. Derved sparer h*n porto da du blir fakturert for hver sending, mens h*n kun betaler en porto (Lurer på om dette egentlig er svindel?). Enten må du vente til forrige pakke er postlagt, eller skrive tydelig i bestillingen at de skal sendes separat og håpe at h*n gjør det. Har ganske mye erfaring med amazon.com, amazon.co.uk of amazon.de

Jeg bestiller mye sko på nettet og må betale toll og mva hver bidige gang. (Sko er dyrt).
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Gjør du flere kjøp fra samme selger, også på forskjellige nærliggende dager, *pleier* selger å kombinere forsendelse. Derved sparer h*n porto da du blir fakturert for hver sending, mens h*n kun betaler en porto (Lurer på om dette egentlig er svindel?). Enten må du vente til forrige pakke er postlagt, eller skrive tydelig i bestillingen at de skal sendes separat og håpe at h*n gjør det. Har ganske mye erfaring med amazon.com, amazon.co.uk of amazon.de

Jeg bestiller mye sko på nettet og må betale toll og mva hver bidige gang. (Sko er dyrt).
Vis hele sitatet...
Da må selger ha plassert varen din under feil kategori, for det skal ikke være toll på sko - såvidt jeg vet.
Sitat av Conflate Vis innlegg
Da må selger ha plassert varen din under feil kategori, for det skal ikke være toll på sko - såvidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Stemmer, sko er tollfritt. Tipper ivar_oslo tenkte på MVA.
Ikke glem at det er fra og med 350,- innkludert frakt og forsikring.
Så ikke handle for mer enn 349,- og sjekk både frakt og forsikring på pakka.

Kilde: posten.no - Fortolling og toll- og avgiftsregler
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ikke glem at det er fra og med 350,- innkludert frakt og forsikring.
Så ikke handle for mer enn 349,- og sjekk både frakt og forsikring på pakka.

Kilde: posten.no - Fortolling og toll- og avgiftsregler
Vis hele sitatet...
Handle for 349,- fra utlandet er en dårlig ide da det er dollarkursen på dagen pakken kommer i tollen som avgjør om pakken skal tolles eller ikke. Kjøper du noe til 349 og dollarkursen endrer seg kan pakken din får en verdi på 350+ når den ankommer tollen, og dermed blir den tolla.
Sist endret av Uglemos; 30. november 2015 kl. 19:56.
Hvorfor er det tollvern på klær i Norge, det finnes da nærmest ingen industri for dette her til lands lenger. Det er mange sterke norske merker, men disse produseres vel stort sett i Kina og India?
Mange av tollreglene stammer fra etter krigen. Da hadde en behov for å beskytte sin egen industri. Det finnes derfor mange rare og sære regler.

Mener det var toll på underbukser, fordi etter krigen var det en fabrikk i Oslo som lagte varme underbukser.

Lenge siden noen har sydd underbukser i Oslo.
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Handle for 349,- fra utlandet er en dårlig ide da det er dollarkursen på dagen pakken kommer i tollen som avgjør om pakken skal tolles eller ikke. Kjøper du noe til 349 og dollarkursen endrer seg kan pakken din får en verdi på 350+ når den ankommer tollen, og dermed blir den tolla.
Vis hele sitatet...
Det er sant, og greit å tenke på, men i tilfeller som dette kan man faktisk sende inn dokumentasjon og få omgjort tollberegningen. Men det er litt stress, så ja det er et godt tips fra deg å tenke på om.