Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3550
Hei

Jeg var på ferie i Spania for et år tilbake.
Jeg hadde slått opp telt ved et 2 meter høyt busk/kratt på ei slette som lå ca 15m over havet. Jeg satt på et tynt opplåsbart liggeunderlag, så jeg var fosåvidt litt over bakken.
Det var ca 10 meter mellom hvert "tre". Jeg var på et av de høyeste punktene.

Klokka var 01:00 på natta, bekmørkt, å regnet hølja ned.
Lyn drønna ned 0,5 sek unna, så ca 500m.

Skulle jeg ha fomlet meg frem i mørket, 1km til ei hule å hutret der i 5 timer.
Eller var sjansene like store for treff i teltet?
Lyn treffer som oftest i det som leder lettest til jord.

Så veldig avhengig av hva teltet ditt var laget av, og hva som var rundt deg, så er det nok stor sjangs for at du var like lite utsatt som alt annet rundt deg.

Om det var et telt telt, med fiberstenger og nylonduk, så var du generelt lite utsatt.
Jeg har ikke noe godt svar på sjansene for å bli truffet, men jeg skjønner ikke hvorfor så mange tror at antall sekund betyr antall kilometer fra nedslaget.

Lyd går i ca 340m/s i luft, det betyr at lynet slo ned ca 170m unna deg.
Sist endret av henrikxt; 29. juli 2014 kl. 23:46.
Lynet slår ikke alltid ned der en skulle tro. Det er i alle fall det jeg har erfart.

Var en gang jeg var på en hytte da det kom tordenvær. Hytta ligger på flatt område i en dal med et skolebygg og flere trær rundt, samt en asfaltert fotballbane. Man skulle kanskje tror at lynet ville slått ned i hytta, skolen eller et tre, men neida. Lynet slo ned på den asfalterte fotballbanen ca 10 meter fra hytta. Skal love dere det smalt og rista godt i bakken

Jeg har ikke noe godt svar på sjansene for å bli truffet, men jeg skjønner ikke hvorfor så mange tror at antall sekund betyr antall kilometer fra nedslaget.
Vis hele sitatet...
Har selv lært å telle sekunder og så dele på tre siden lyden reiser ca 1 km på 3 sekunder. Mulig folk bare har hørt ting og så antar at et sekund er en en kilometer.
Lynet utvikler seg "ledd" for "ledd" som gjør at får den karaktristiske taggete formen det har. Lengden på vært ledd avhenger av "energien" til lynet. Den energien tilsvarer en radius, og lynet vil velge minste motstands vei mot jord innenfor denne radiusen. Så det kan lønne seg å være nærme f.eks et tre. Men er du nærme nok kan også dette medføre risiko, fordi det vil bli spenningsfall radielt utover fra treet. Det betyr at hvis du står plassert med bena dine i ulik avstand fra "sentrum" av treet vil det bli et spenningsfall over benene dine og følgelig en strøm opp gjennom det ene benet og ned det andre. Lynet vil også heller slå ned i mindre objekter enn større. Altså, har du to ledende kuler koblet til jord vil lynet velge den med minst radius, det er derfor lynavledere er spisse og tynne.

Så er jo endel å tenke på, noen får arrestere meg hvis jeg har sagt noe fullstendig galt, dette er ting jeg husker fra et fag om elektromagnetisme
Sist endret av Sneipen92; 30. juli 2014 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.