Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1167
Hei

Jeg har en stasjonær PC som jeg tror jeg kjøpte for 4-5 år siden (ikke helt sikker). Begynner nå å bli ganske irriterende i bruk (spesielt treg oppstart av PC/programmer ). Er ikke helt sikker på hva som vil gi størst effekt, men trenger anbefaling av deler som vil gi en merkbart forbedring av maskinens ytelse.

Er rett og slett ute etter en løsning som gir mest mulig for pengene. Kanskje er en oppgradering bare bortkastede penger? Er åpen for alle typer innspill. Uansett så er jeg ute etter noe bedre enn jeg har nå, uten at det trenger å koste altfor mye. Bruker denne PCen egentlig bare til gaming i form av League of Legends, som ikke krever for mye. Vil gjerne kunne ha nettsider + spotify oppe mens jeg gamer, noe som viser seg å være problematisk med det jeg har nå...

Spesifikasjoner på det jeg har nå:
Kabinett: Antec Sonata III 500
Prosessor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz
Hovedkort: Asus P5Q PRO
System minne: 3328 Mb (var det eneste jeg fant om minne)
Skjermkort: ATI Radeon HD 4800 Series
Harddisk: SAMSUNG HD103UJ ATA Device (931 Gb, IDE)

(har prøvd å legge ved det jeg fant av informasjon, var ikke jeg som bygde denne, si ifra hvis det er noe annet dere trenger å vite)

Takk for svar!
kjøp en ssd og oppgrader til 8gb RAM

ssd er en type harddisk og RAM er det samme som system minne
Ja SSD har jeg tenkt litt på allerede. Kan jeg kombinere en SSD med hardisken jeg allerede har? Setter pris på forslag til deler som er kompatible til det jeg allerede har osv.
Sitat av Hattifnattene Vis innlegg
Ja SSD har jeg tenkt litt på allerede. Kan jeg kombinere en SSD med hardisken jeg allerede har? Setter pris på forslag til deler som er kompatible til det jeg allerede har osv.
Vis hele sitatet...
Ja, du kan fint kombinere Du kan ha OS på ssden for raskere oppstart, og alt annet på en vanlig snurreharddisk
Når det kommer til pris på alt, tenker jeg meg maks en 3-4 tusen, helst nærmere 3000
SSD er vel luksus, er det ikke?
Prosessor/skjermkort er større prioritert i min liste hvertfall. Prosessor høyest pri med tanke på flere åpne programmer.
HAr prikk lik deg, bar at jeg har overklokket prosessoren til 4.5 Ghz, og kjøpt meg SSD samsung 830 128 Gb og det gjorde underverker alltså boot, og åpning av programmer
Sitat av kjerstin Vis innlegg
SSD er vel luksus, er det ikke?
Prosessor/skjermkort er større prioritert i min liste hvertfall. Prosessor høyest pri med tanke på flere åpne programmer.
Vis hele sitatet...
Han sier jo han er irritert over treg oppstart, så kanskje SSD ikke er en dum ide
Sitat av 295638 Vis innlegg
Han sier jo han er irritert over treg oppstart, så kanskje SSD ikke er en dum ide
Vis hele sitatet...
Sitat av Hattifnattene Vis innlegg
Vil gjerne kunne ha nettsider + spotify oppe mens jeg gamer, noe som viser seg å være problematisk med det jeg har nå...
Vis hele sitatet...
Han vil også trenge sterkere prosessor.
Jeg skrur på dataen max en gang om dagen, derfor vil det være bedre med en maskin som funker når den er på, enn en som går dårlig, men starter kjapt.
Men anyways, med det budsjettet skal det ikke være umulig å få til begge deler.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Han vil også trenge sterkere prosessor.
Jeg skrur på dataen max en gang om dagen, derfor vil det være bedre med en maskin som funker når den er på, enn en som går dårlig, men starter kjapt.
Men anyways, med det budsjettet skal det ikke være umulig å få til begge deler.
Vis hele sitatet...
Jaja, for all del, syns også at prosessor eg noe han bør bytte ut.
Kunne jo kanskje gått for denne pakken http://www.komplett.no/oppgraderings...i7-3770/764132?
Sist endret av 295638; 18. november 2013 kl. 00:03.
Ut i fra det dere sier, må jeg si meg enig i at en bedre prosessor er det må prioritere. Er nok blitt litt borskjemt i forhold til oppstart på min bærbare som har SSD. Det er jo først og fremst når PCen er på at jeg vil merke forbedringen!
Ok.

Tenker nå å gå for http://www.komplett.no/oppgraderings...i7-3770/764132 som ble anbefalt, som jeg hadde sett litt på tidligere. Har bare noen spørsmål før jeg bestiller. Er dette en god pris på en samlet pakke av disse komponentene? Hvilke merkbare forskjeller vil jeg merke om jeg installerer dette? .

Til slutt lurer jeg litt på hva jeg kunne fått hvis jeg hadde økt budsjettet til rundt 5000? Lurer litt på om jeg kanskje skulle bytte skjermkort, nå som jeg er i gang, eller er det egentlig noe poeng med tanke på mitt bruk?
1. Kjøper du de samme delene enkeltvis koster de 3 697, så du sparer 200 på å kjøpe pakken.
2. Med tanke på hva du har nå vill du nok merke ganske tydelig at pcen blir raskere, kan ha flere programmer oppe samtidig osv.
3. Hvis du skal øke til 5000 så har du ca 1500 kr igjen til skjermkort, så da kan du for eksempel kjøpe http://www.komplett.no/xfx-radeon-hd...b-gddr5/745860, men dersom du bare skal spille LoL tror jeg egentlig ikke du skulle trenge det. Men det er dog ganske kjekt å ha dersom du plutselig skulle få lyst til å spille noe annet.
Sist endret av 295638; 19. november 2013 kl. 15:23.
Sitat av tor0405 Vis innlegg
kjøp en ssd og oppgrader til 8gb RAM

ssd er en type harddisk og RAM er det samme som system minne
Vis hele sitatet...
Husk også 64bit OS om du skal ha mer enn 3.5~GB RAM