Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2570
Gikk nettop ut for å ta en røyk, så hang denne rett attmed døra.
Bor på østlandet. Noen som vet hva dette kan være?
utrolig dårlig bilde, ikke en gang noe man kan bruke for å få refferanse til størrelse. Det er og ganske vanskelig å se særegne trekk på den. Kunne du tatt litt flere bilder, gjerne med noe som kan brukes som referanse for størrelse?
Sitat av etse Vis innlegg
utrolig dårlig bilde, ikke en gang noe man kan bruke for å få refferanse til størrelse. Det er og ganske vanskelig å se særegne trekk på den. Kunne du tatt litt flere bilder, gjerne med noe som kan brukes som referanse for størrelse?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det dårlig bilde? Jeg trengte ikke trykke på bildet engang for å se hva det var.
https://no.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A6rm%C3%B8ll

Fjærmøll var det vist ja.
Den har vist samlet vingene sine da. Eller kan det være flere typer av denne? ser på wikipedia de har mange flere vinger.
Sitat av fjellape Vis innlegg
https://no.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A6rm%C3%B8ll

Fjærmøll var det vist ja.
Den har vist samlet vingene sine da. Eller kan det være flere typer av denne? ser på wikipedia de har mange flere vinger.
Vis hele sitatet...
Fjærmøll er en familie med over 1000 ulike arter, så det er ikke akkurat en artsidentifiserig du sitter på helt ennå. Nøyaktig hvilken art det er kan være veldig vanskelig å finne ut av, spesielt med dette bildet. Jeg har ikke noen spesifikk kjennskap til møll, men ofte er det slik at rutenettet på vinger, ledd i antenner og lignende er trekk man må bruke for å identifisere dem på artsnivå.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvorfor er det dårlig bilde? Jeg trengte ikke trykke på bildet engang for å se hva det var.
Vis hele sitatet...
Det er et dårlig bildet fordi man ser veldig få av de trekkene som er vanlige å bruke når man identifiserer insekter. Man ønsker gjerne flere vinkler - i tillegg får man ikke noe forhold til hvor stor den er.

Akkurat her var TS heldig med at det var et (tydeligvis) lett innsekt å indenfisere. Men om det hadde vært et som var mindre kjent ville det vært vanskelig å finne ut hva det var fra et slikt bildet.
Gruppen "fjærmøll" er på familienivå og den heter Pterophoridae vitenskapelig, ellers er det funnet 37 arter i denne familien i Norge.

Så mitt råd er å gå til "Spør en biolog!", og spørre der. Men jeg tviler på, om du kommer til artsnivå med bildet der. Men uansett lykke til!

Bare for å illustrere hvordan nivået "familie" er på "livets tre", så kan en sammenligne med ordenen Carnivora (rovpattedyr). Der har du
Canidae (hundefamilien), Felidae (kattefamilien), Mustelidae (mårfamilien), Odobenidae (hvalrossfamilien), Phocidae (selfamilien) og Ursidae (bjørnefamilien).
Mens i Felidae (kattefamilien) har du Acinonyx (gepardslekta), Caracal, Catopuma, Felis (katteslekta), Leopardus, Leptailurus, Lynx (gaupeslekta), Pardofelis, Prionailurus, Profelis, Puma, Acinonyx, Neofelis, Panthera (her har du løve, tiger, leopard, snøleopard og jaguar) og Uncia.
Kilde: https://species.wikimedia.org/wiki/Felidae