Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  122 42293
Ser den. Litt uheldige valg av ord i akkurat den settingen. Men alle kan jo gjøre seg skyldige i noen uheldige ordvalg. Det er jo en dråpe i havet. Totalt sett synes jeg Arild fremstår som en utmerket sakfører. Saklig, ærlig og ryddig.
Jeg har aldri hatt noe med Normal å gjøre, og jeg kjenner svært lite til dem. Uten å vite helt hvorfor, deler jeg synspunktet til de som mener at Normal ikke nødvendigvis taler vår sak her. Jeg tror det handler mye om stereotypier, særlig for meg som ikke vet hvordan Normal egentlig er.

Fra tid til annen kommer det noe fra Normal på Freak, og det er alltid det samme: Nå er det nytt styre, og alt er seriøst. For meg er det en selvfølge at en organisasjon har et rimelig velfungerende styre. En ting er å ikke gjøre så mye, men har det virkelig vært så ille? Virker som om "alle" vet at folka i Normal bare røyker bort dagen; jeg blir forbauset og lurer virkelig på hva dere holder på med sånn til vanlig. Regner med at det ikke er sånn nå, men jeg anbefaler å ikke nevne dette hver gang. Det er dårlig markedsføring å rote opp i en trøblete fortid.

Når jeg hører slike store ord og ambisiøse tanker, er det kun en ting jeg er interessert i: Konkrete planer. Jeg synes det var veldig fint av Torkel å lenke til en presentasjon (gofund-something) og konkrete tanker. Er litt usikker på hvordan jeg kan si dette, men presentasjonen var ikke god. Så ser jeg at dere har satt et uoppnåelig mål (hvorfor?), tidsfristen er gått ut og arrangementet ble aldri noe. Det virker veldig lite seriøst for meg.

Dere prøver litt for hardt å fremstå seriøs. Jeg legger merke til at det blir lagt inn unødvendig mange fremmedord, og en kort setning omgjøres til noe komplisert og det gjør bare alt verre.

Dette er et diskusjonsforum, og det er også en egen sport. Her har vi folk som har sittet på forum i årevis, og de gir seg ikke så lett. Det er egentlig håpløst å diskutere, fordi nå er dere i fremmed farvann. Det ser man tydelig på innleggene. Ville holdt det enkelt på freak, fordi alt som sies blir brukt imot dere. Tror det hadde hjulpet om dere kunne vise til noen resultater, noe fast. Fortell hva dere driver med! Synes det er veldig rart å be om penger for å "ansette folk" - hvor mange, hva slags stilling, og hva skal de gjøre?

Slik jeg ser det, har en marsj lite å si for legaliseringsspørsmålet. Ettersom Normal først og fremst har vært kjent for marsjen, er det vel også mange som ikke synes det er så viktig. Og jeg tror også at det å gå vekk fra marsjen og arrangere andre ting er lurt. Men når vi først snakker om marsjen, så kommer igjen stereotypiene (og jeg syntes ikke det hjalp så mye å ha dress og hatt; hver gang marsjen nevnes på freak kommer det noen som sier at folk skal møte opp i dress. Det synes jeg er en dårlig idé - mange ser best ut i vanlige klær man er komfortable med, og som man har i riktig størrelse). Når det er sagt så synes jeg marsjen er sjarmerende! Tror svært få bryr seg, og at det ikke skader legaliseringsspørsmålet nevneverdig.

Hvorfor skal vi ha tre organisasjoner - LUHM, FHN, Normal? FHN er litt annerledes, og jeg tror de er godt tjent med å distansere seg litt fra stonere og helle mot rusmisbrukere. Folk vet at FHN er for de svakeste, og at de hjelper dem hver eneste dag. Men samtidig ville det vel vært mer effektivt å ha én organisasjon med feks undergrupper?
Sist endret av Chronic420; 5. mai 2015 kl. 13:41.
normal's Avatar
Trådstarter
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Jeg følger ikke dere og støtter heller ikke saken deres, fordi legalisering og cannabis interesserer meg svært lite. Men, hva er det egentlig som menes med å "bygge figurer" her?

Jeg husker tilbake til ungdomsskolen for drøyt 15 år siden hvor en annen organisasjon jeg ikke skjønner meg på saltet ned penger i en sliten narkoman som dro rundt og raljerte i tide og utide om narkotikaens helvete fra a til å og inngangsporter både her og der. Noen år etterpå kom det en melding om at han var dau, og vi måtte huske på hasjnarkotikaens strenge grep rundt våre baller om vi var dristige. Jeg tror dog de både satset på feil hest og bygde litt feil på figuren samtidig.
Vis hele sitatet...
Du bygger politiske ledere sånn som alle andre interesseorganisasjoner gjør. Folk som takler å være på TV - takler mediekjøret rundt en vanskelig sak - takler å skulle være tilgjengelig mye av dagen, reise rundt.

Personen må også kunne svare mest mulig rett fra hofta både på vitenskapelige spørsmål om rus, må kunne fremstå troverdig når han snakker om liberal politikk, like mye som han snakker om medisinsk cannabis, terpener, karsiogener, akutt dødelighet og statistikk.

Det er delvis fordi man har undervurdet nettopp hva dette arbeidet går ut på og hvor krevende det er, at man ikke har klart å ha mer kontinutet. Men nå er man på det nivået at man utarbeider stillingsbeskrivelser for arbeidet man gjør i Normal.

Hun må være i stand til å stirre både moralistiske politikere, politi, leger og motstandere i hvitøyet.

Det er absolutt ingen automatikk i at medisinsk bruk er en døråpner for rekreasjonell bruk. Om noe, så viser all empiri det motsatte, da opiater, steroider, amfetaminer og sikkert en skokk andre stoffer jeg ikke kan fellesbetegnelse på brukes i medisin, og det er ikke åpnet for rekreasjonell bruk. Å åpne for at kompetente forskere og leger skal benytte seg av et stoff for å behandle syke mennesker har lite til ingenting å gjøre med at noen vil røyke det for å ha det gøy.

Det er denne miksingen som får organisasjoner som Normal til å fremstå som useriøse for min del. Det fremstår lite gjennomtenkt, og som et varsko for at man egentlig bare er mest gira på å ruse seg, mens man dytter syke mennesker foran seg. Det er en direkte forkastelig fremgangsmåte. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan ønske stoffet både medisinsk og rekreasjonelt, men det er denne vulgære fremdyttingen av syke for egen vinning som ikke faller i smak. Jeg er langt ifra alene om dette også, da sammen med venner og bekjente som bruker stoffet også.

For øvrig så er all kritikk normal har fått her i tråden helt legitim. Hvordan skal den vanlige mannen i gata eller andre ta dere seriøst i en rusdebatt, når selv rusbrukere synes dere har et frynsete rykte? Emnet er mildt sagt betent, så å snu opinionen til folk flest uten å engang overbevise de som er for det dere vil, er ikke et godt utgangspunkt. Jeg visste ikke engang at dere arrangerte hasjmarsjen og synes ikke noe særlig om deres fremtoning, det lille jeg har fått med meg. Ta også med at dere selv her på forumet legitimerer feilinformering om rusmidler, til og med ser det som en vinn-vinn, så har dere for min del skutt dere selv i både foten, leggen og låret. Dere er ikke noe bedre enn politiet og andre anti-narkotika folk som kom på skoler med feilinformasjon. Dere står bare på andre siden av gjerdet.
Vis hele sitatet...
Du fremstår også ignorant og lite gjennomtenkt for meg.

Du har ikke fått med deg hvordan medisinsk cannabis banet vei i USA, for deg synes det uviktig hva slags medisinske egenskaper cannabis har, selv i rekreasjonsøyemed. Det er du nok ganske alene om.

Du har selvfølgelig heller ikke kjennskap til de hundrevis av mailene og meldingene som Normal mottar om medisinsk cannabis i løpet av et år. Så det er en stor interesse for det, også i Norge.

Bare de siste ukene kjenner jeg til to saker der en person er pågrepet forsøkende å innføre cannabis-oljer til medisinsk bruk.

Hvordan man kan mene at den medisinske bruken er irrelevant, nei det blir helt far out for meg:
http://www.nrk.no/magasin/mamma-og-p...bis-1.12299022

^ Denne saken er kjempeviktig! Men man forstår bare viktigheten av den hvis man vet at Norge i all stillhet har prøvd å tie ned stemmene som ber om en import/produksjonstillatelse for medisinsk cannabis i Norge, og at eneste måten Norge kan overta medisinsk cannabis for utenlandske leger har startet opp for en pasient, er gjennom å opprette en sånn en.

For samtidig så foregår denne saken:
http://www.legemiddelverket.no/Nyhet...ringsnotat.pdf

Der de prøver å stramme inn på innførslen av bedrocan osv!

Så du ser at medisinsk cannabis er med på flytte juridiske, medisinske og sosiale grenser.

Sitat av Chronic420
Hvorfor skal vi ha tre organisasjoner - LUHM, FHN, Normal? FHN er litt annerledes, og jeg tror de er godt tjent med å distansere seg litt fra stonere og helle mot rusmisbrukere. Folk vet at FHN er for de svakeste, og at de hjelper dem hver eneste dag. Men samtidig ville det vel vært mer effektivt å ha én organisasjon med feks undergrupper?
Vis hele sitatet...
Bra spørsmål, og denne holdningen har gått igjen i denne tråden.

La meg forklare dere en ting. Dette er ting jeg har diskutert med han selv. FHN og Normal har fått et godt forhold i løpet av det siste året.

Arild og FHN har en gruppe de tilgodeser over alle andre. De tyngste sprøytenarkomane. Legalisering av hasj-kampen, er som mange peker på, fragmentert og belastet. Derfor kan de aldri kjøre denne kampen så mye som de ønsker, selv om den verdig og god, fordi det vil kunne skade heroinistene og deres fanesak med dem. Det syns jeg er helt ok, fordi hasjkampen er tross alt en mindre kritisk kamp enn kampen for hjelp og verdighet til tunge sprøytenarkomane.

FHN er faktisk veldig glad for den jobben vi gjør i Normal.
Sist endret av normal; 5. mai 2015 kl. 14:06.
Jeg vil gjerne at Normal skal kunne fungere som en helt normal NGO, at dere skal komme med velformulerte høringssvar (f.eks. til forslaget om innstramminger på bedrocan), få møter med politikere og bli tatt seriøst nok av journalister til å komme på TV - og der framstå som ryddige, saklige og løsningsorienterte. Ikke stå på torg og rope ord som "faen" og "drittfolk".

Legalisering burde bli en helt vanlig politisk sak som skolereform eller veiutbygging.

Marihuanamarsj og demonstrasjoner er totale sidespor. Det er ikke her kampen vinnes. Det er slikt som får politikerne til å distansere seg og ikke tørre å assosieres med legalisering. Kampen vinnes i avisenes kronikkspalter og i Stortingets og etatenes korridorer gjennom lobbyvirksomhet. Og gjennom å betrygge tenåringsmoren Ann-Marit på Hamar om at regulert omsetning vil holde hennes kjære sønn Emil unna hasjpsykosene (ironi-alert). Mina Gerhardsen (måtte djevelen ta henne) framstår for Ann-Marit som seriøs og kunnskapsrik, med de beste intensjoner for lille Emil. Skal dere ta hennes plass må dere play the game: framstå med samme betryggende tilsynelatende autoritet på rusfeltet.

Når jeg ser på de legaliseringskampanjene som har hatt suksess i utlandet så er representantene deres streitere enn Mina Gerhardsen. Nå skal altså hasj legaliseres i Norge, landet hvor hasj er satan og det var kontroversielt om man skulle selge paracet i butikken.

Derfor: Steg 1: Bli streite, slik at dere kan Steg 2: Skaffe finansiering. Bruk all tiden deres på dette med mål om Steg 3: Ansett en person som Ole Røgeberg eller Nils-August Andresen som daglig leder. Sikt ikke lavere. Dette avhenger av at dere har gjennomført steg 1 slik at dere faktisk er et attraktivt sted for en slik person å jobbe. Det er slike folk som kan gi gjennomslag og sørge for mer stabil finansiering.

Jeg er med i MDG hvor denne saken blir diskutert mye, og der har det dukket opp noen stonere som ikke klarer å skrive i hele setninger, og som har en fullstendig virrete argumentasjon, og som spammer diskusjonsforumene våre med lange innlegg som ingen gidder å lese. Det ødelegger så vanvittig mye for saken. Vi har legalisering på programmet, men punktet er i ferd med å rives ned innenfra.

Nå har Norge allerede Arild Knutsen med hettegenser og det hele. Han er fin, men han dyrker imaget som en outsider og en rabulist, tross alt - dere kan utfylle ham ved å vise den saklige og streite siden av saken. Det er det som trengs i Norge i dag.

Det vil også si at dere må flytte ut av Hjelmsgate/FHN, ikke arrangere ting på Blitz, dere må sparke ut stonerne, dere må gå i pene klær og barbere dere. Dere kan ikke slurve med dette. Seriøst. Dere må bli streitere enn Mina Gerhardsen selv. Dere må se knallhardt på dere selv utenfra og ta noen vanskelige valg (som gammel anarkist smerter det meg å si det, men det gode gamle opprøret må vike til fordel for iskald beregnet handling skal noe skje her på berget)

Men viktigst av alt, så må dere holde en ryddig argumentasjon, og her i Norge nytter det ikke med "friheten til å skade seg selv" eller "cannabis kan kanskje muligens drepe noen kreftceller i et prøverør."

Ta de kampene dere kan vinne, vær ærlige på at dere vil ha legalisert cannabis som rekreasjonmiddel og hold dere til den ene saken. Medisinsk cannabis har helt andre forutsetninger i Norge enn USA, og er derfor lett å avfeie for motstanderne slik at dere havner i en argumentasjonsmessig blindgate.

Torkel er inne på et bra spor:

Fordi cannabis kan være farlig må vi ha bedre regulering. Vi må holde det unna ungdommen gjennom strenge statlige restriksjoner på salg og bruk.

Det er det eneste argumentet som vil kunne fungere i Norge. Dette minner om argumentasjonen som Transform i England bruker, de var også rådgivere for legaliseringssuksessen i Uruguay. Kopier dem.

Kjør den linjen helt ut, så kommer dere langt. Å blande inn medisinsk cannabis som argumentasjon for legalisering er uryddig. Det er ingenting i veien for å være en hjelper for dem som har problemer med innførsel etc. men i det offentlige ordskiftet bør det ideelt sett være en egen organsisasjon for medisinsk cannabis.
Sitat av normal Vis innlegg
Du fremstår også ignorant og lite gjennomtenkt for meg.
Vis hele sitatet...
Fin bruk av hersketeknikk fra en organisasjonskonto, dette kan ikke på noen måte få dere til å fremstå mindre seriøse. \sarkasme

Sitat av normal Vis innlegg
Du har ikke fått med deg hvordan medisinsk cannabis banet vei i USA, for deg synes det uviktig hva slags medisinske egenskaper cannabis har, selv i rekreasjonsøyemed. Det er du nok ganske alene om.

Du har selvfølgelig heller ikke kjennskap til de hundrevis av mailene og meldingene som Normal mottar om medisinsk cannabis i løpet av et år. Så det er en stor interesse for det, også i Norge.

Bare de siste ukene kjenner jeg til to saker der en person er pågrepet forsøkende å innføre cannabis-oljer til medisinsk bruk.

Hvordan man kan mene at den medisinske bruken er irrelevant, nei det blir helt far out for meg:
http://www.nrk.no/magasin/mamma-og-p...bis-1.12299022
Vis hele sitatet...
Det er mulig det er far out for deg at medisinsk bruk og slik det er gjort i USA ikke nødvendigvis er slik det kan eller bør gjøres. Det er nettopp her jeg synes fremgangsmåten er forkastelig. Dere dytter foran dere syke personer i håp om at det skal lede til at deres egen rusbruk skal lovliggjøres. Hold sakene separate. Medisinsk bruk av stoffer i samråd med lege og forskeres resultater er noe radikalt annet enn at noen tenner seg en joint hjemme. At folk skal nektes behandling med velprøvde medisiner og bevist effekt er hårreisende - men det er langt ifra det samme som å si at det skal slippes helt fritt, jeg tror dette skillet har gått deg hus forbi? USA har gjort det så enkelt som at du må ha en legetime for å få tak i stoffet, og ærlig talt er det en latterlig dårlig ordning, det er ingenting medisinsk over det. Du kan til og med velge hvilken type osv du vil ha mer eller mindre fritt. Kan presisere det enda en gang - flott at dere kjemper for at syke mennesker skal få best mulig behandling. Ørefik for at dere direkte bruker dette for egen vinning, og helt uten skam.

Sitat av normal Vis innlegg
Så du ser at medisinsk cannabis er med på flytte juridiske, medisinske og sosiale grenser.
Vis hele sitatet...
For å gjenta det for siste gang; poenget er at denne automatikken dere ser for dere er helt fiktiv. I USA var legaliseringen i form av medisinsk marihuana gjort slik at det ikke skal noe mer til for å få det enn at man går til en lege og ber om det. Hvis dere skal ha noen kredibilitet i deres kamp for medisinsk marihuana, så må det sidestilles med andre stoffer som brukes på resept, og ikke selvmedisineringsverktøy som i USA. Derfor har de to kampene prinsipielt ikke noe med hverandre å gjøre.

TLDR; retten til medisinsk behandling og retten til å ruse seg er ikke den samme. Selv om jeg er for begge, så er måten dere fremstår på i dette arbeidet mildt sagt uheldig.
Sist endret av Xasma; 5. mai 2015 kl. 16:02.
enig med stormen, må være noe av det smarteste jeg noengang har lest selv. DobbeltKP.
heihei!

Ville egentlig dele litt av mitt syn på normal og rusdebatten, jeg er ikke medlem, men har i ca ett år følgt dem, Normal sin side på facebook er hvor jeg oftes får opp alt av nyheter som angår cannabis debatten i Norge, jeg sier ikke at jeg IKKE finner informasjonen min andre steder, men det er en enkel måte å holde seg oppdattert på hva som blir skrevet i norske medier, jeg personlig er for legalisering, av cannabis og lettere psykadeliske stoffer; MDMA og LSD. Jeg snakker ofte om dette når jeg er ute i hverdagen, hvor fokuset mitt ikke er LEGALISER CANNABIS!!! men hvor jeg mer snakker om holdninger mot rus, hva rus egentlig er og hva skadeomfanget er av mange av rusmidlene. Fordi jeg har lært; de fleste har egentlig ikke peiling på hva mange av rusmidlene er, hva de gjør, negativt og positivt. Mine synspunkter frammer jeg ofte i kommentarfelt i div. avisinnlegg. Her kommer normal sin facebook gruppe in for min del, de poster nesten daglig, om det ikke er fra norske aviser, så er det div andre saker som har med legalisering å gjøre, dette har vært en ressurs for meg, og er glad normal gir denne type informasjon, sku likt å sett normal sin facebook gruppe hadde fått flere følgere, men det er sånn i dag at stigma stopper de fleste fra å bare "like" siden på facebook, fordi de er da assosiert med dette miljøet og dette kan få unødvendig oppmerksomhet for folk som helst vil holde en lav profil, til tross for at de er for legalisering.

kampen normal kjemper er ingen lett kamp, de prøver å rekrutere folk til en org. som kanskje har ett dårlig omdømme og ikke er så ofte i medias søkelys, som Arild Knutsen er. men de prøver, dette er jeg overbevist om! har lest løst gjennom de 3 sidene som er her, og syns det er mye flisespikkeri om hva normal var før i tiden, debattekninkk etc.
normal er ingen stor lobbyvirksomhet som USA har satt på plass for legaliseringen, men jeg syns de jobber bra. Simon ser jeg ofte i kommentarfelt og han har mye bra og si, noe som ikke helt har kommet fram i all kranglingen her inne.

Vil også si at kritikken om banneren i Tromsø, om at "cannabis kurerer kreft". poenget er legit, men formuleringen er ikke det, fordi forskning viser nu at THC og CBD i kombinasjon med cellegift krymper en av de mest aggrisive formene av kreft i hjernen.

http://www.huffingtonpost.com/2014/1...n_6181060.html

og

http://mct.aacrjournals.org/content/...-0402.abstract

jeg sier heller ikke at dette er en done deal, men folk må forstå at forskning på cannabis har altid vært gjort med hensyne av å se på det negative, det er først nå at forskere starter å se ordlig på dette.
David Nutt er en av disse, han er en forkjemper for en ny ruspoltikk og er også en professor i psykiatri og nevrofarmakologi.
Noe av hva han driver med:
https://www.youtube.com/watch?v=iiQN...&feature=share

sånn nu har jeg bidratt litt, håper ikke jeg blir fillerista for skrivefeil;DD

-Adrian
normal's Avatar
Trådstarter
Dosto er inne på hvordan organisasjonen er i dag. Vi driver nå i større grad og større grad som en småskala-NGO.


Med dette mener jeg at vi nå er 3-4 fire som ulønnet driver påvirkning på daglig basis. Du nevner at kampen ikke er i hasjmarsjene. Det er greit nok, men å totalt utelukke dem som Dost gjør, det er det ikke grunnlag for å gjøre. Fks ser man ofte en oppblussing av debatten og nye medlemmer i etterkant av demoer og marsjer. Så det så.

Det å be oss ansette Røgeberg er virkelig sent ute. Røgeberg stilte opp gratis som ekspertvitne for Bjørn Dahl sin individuelle prøving av edruelighet ifht førerkort. Han er venn av saken allerede.

Vi legger oss på en streitere enn streitest linje. Det er derfor vi nå begynner å få leger, advokater, professorer og andre høystatus / høyt utdannede yrker på vennelista og som medlemmer. De er villige til å være med og støtte debatten. Mange av utspillene her er langt mer negative til sakens streithet og appell, enn selv det leger og professorer er.

Vi er ikke i 2008 lenger. Verden er på gli. Det er restmateriale fra vanskelighetene for mange år siden man i stor grad ser komme til overflaten her.

At vi skal ha en total utrensking og alle skal i dress er misforstått. Det man prøver å si, er at det skal skje en bevegelse fra negativ ytre venstre, til litt mer spiselig på hele det politiske spektrumet. Det er jeg helt enig. Samtidig skal vi vise respekt for at mange som fremstår litt brokete og nedsnødde har fått livet kraftig berørt av helse og justismyndigheter. Mange i den gruppe dere peker på og sier at er for duste til å være med, er de samme som har fått sitt liv sterkt negativet påvirket av forbudet.
Sist endret av normal; 5. mai 2015 kl. 19:05.
Sitat av Twoinch Vis innlegg
Vil også si at kritikken om banneren i Tromsø, om at "cannabis kurerer kreft". poenget er legit, men formuleringen er ikke det, fordi forskning viser nu at THC og CBD i kombinasjon med cellegift krymper en av de mest aggrisive formene av kreft i hjernen.

http://www.huffingtonpost.com/2014/1...n_6181060.html

og

http://mct.aacrjournals.org/content/...-0402.abstract
-Adrian
Vis hele sitatet...
Her snakker du jo om cannabis som medisin, ikke rekreasjonelt bruk. Synes det er viktig å skille disse.

Er usikker på om legalisering er veien å gå, da cannabis har vist å skade nucleus accumbens og amygdala.

Kilde: Jodi M. Gilman
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Her snakker du jo om cannabis som medisin, ikke rekreasjonelt bruk. Synes det er viktig å skille disse.

Er usikker på om legalisering er veien å gå, da cannabis har vist å skade nucleus accumbens og amygdala.

Kilde: Jodi M. Gilman
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som kjemper for cannabislegalisering uten aldersgrense. Ellers er det ikke gitt at cannabis-legalisering vil føre til økt forbruk av cannabis. Bare ta en titt på nederland f.eks.

Spørsmålet er om oppegående voksne mennesker, som ellers er fullt delaktige i samfunn - skal kriminaliseres fordi dem liker en joint nå og da.

Ellers synes jeg all denne "syntetiske cannabisen" som kidsa eksperimenterer med er et godt eksempel på hvorfor et forbud er mer skadelig enn legalisering
Vi driver nå i større grad og større grad som en småskala-NGO.
Vis hele sitatet...
Topp!

Det å be oss ansette Røgeberg er virkelig sent ute.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det?

Grunnen til at jeg foreslo ham er jo nettopp at han er en venn av saken, med troverdighet, nettverk og argumentasjonsevne. Men spørsmålet er: Har dere midler til å ansette en slik person? Og har dere en seriøsitet som organisasjon som gjør at en slik person vil være villig til å -i Røgebergs tilfelle- velge Normal framfor en godt betalt forskerstilling på Frischsenteret? Hvis ikke, hva kan dere gjøre for å oppnå disse tingene?

Mitt poeng er at dere trenger et faglig tungt ansikt utad, en Mina Gerhardsen på legaliseringssiden. En som er medievant, og som kan ta organisasjonen opp på proffnivået.

(Jeg digger forresten at dere går så aktivt på førerkortsakene. Det er akkurat der dere bør være).

At vi skal ha en total utrensking og alle skal i dress er misforstått.
Vis hele sitatet...
Ok, kanskje litt vel strengt å forvente at hele gjengen skal stille i hvit snipp, men du skjønner hva jeg mener. La oss si en hipp, urban og stilig linje da. En stil som appelerer til andre enn dem som allerede støtter saken. Noe a la Audun Lysbakken kanskje?

Poenget er jo at hvordan dere framstår utad -i bekledning og image- er ekstremt viktig når deres store oppgave er å samle støtte fra dem som ikke allerede identifiserer seg med cannabis eller er sympatiske til saken. Da er en ryddig stil med på å åpne opp for at folk vil høre på argumentene, som jo faktisk er veldig gode, og å ta dem seriøst.

Dessuten er det mye frykt forbundet med cannabis, og da er det bedre å holde seg på den sikre (streite) siden for å unngå å nøre ytterligere opp under denne frykten. Det er først da folk er i stand til å høre på fornuft.

Hvorfor terper jeg på dette? Jo fordi: hvis argumentasjonen er...

Vi må ha streng regulering for å beskytte skolebarn, her må det bli orden i sakene

...samtidig som personen som sier det ser ut som om han egentlig bare vil ha jointen sin i fred fra politiet, da oppstår det en veldig uheldig dissonans. Budskapet oppleves som sleipt, påtatt, en løgn, forsøk på å forføre, skjult agenda. Du stoler ikke på en slik person, og kjøper derfor ikke budskapet hans. Hvis det derimot kommer fra en som ser ryddig ut og som framstår som oppriktig bekymret for ungdommens mentale helse, da blir plutselig budskapet svært virkningsfullt.

Når dette er sagt: Stå på! Har stor respekt for at dere tør å stikke hodet fram, og at dere kjemper denne tunge, men viktige kampen.

Et godt eksempel er disse amerikanske dokumentarene som avslører hvor tåpelig marihuanaforbudet er. Problemet oppstår når du merker at du sitter og ser på en propagandafilm. Det er ingen selvkritikk, ingen innrømmelser av at cannabis kan ha skadevirkninger, ingen nyansering.

Når da i tillegg RAPPERE av alle sitter og snakker om hvordan cannabis har "lovende medisinske egenskaper" da går det helt i ball. Hvorfor i alle dager skal jeg ta medisinfaglige råd fra en som lever av å være rebell, skyte med gønnere, og å bade i boblebad med damer med store pupper mens de snorter cola? Er det ikke leger og vitenskapsmenn som skal fortelle meg om slikt?

For oppegående, kritiske mennesker gjør slik propaganda og dissonans at det skurrer fælt i platen...
Sist endret av dostojevski; 6. mai 2015 kl. 01:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
normal's Avatar
Trådstarter
Selvfølgelig har ikke Normal midler til å ansette Røgeberg. Forslaget er søkt, men kan i det minste møtes med at denne fyren allerede stiller opp for saken. Og han i en nylig sak, stilte opp for Normal, og for den større saken. Gratis. Vi er fornøyde.

Mitt poeng er at dere trenger et faglig tungt ansikt utad, en Mina Gerhardsen på legaliseringssiden.
Vis hele sitatet...
Heh, vi ser nok ikke etter et motstykke til MG anytime soon. Men behovet du snakker om her - den underliggende greia - har jeg terpet på i denne tråden ganske hardt. Det er ingen "Hasj-Mina Gerhardsen" som står klar. Den skal vi bygge selv. Du undervurderer demografien vår hvis du ikke tror vi har langt mer intellektuelt ærlige og kunnskapssrike folk enn MG - vi har 13 av de på dusinet. En sidediskusjon i alle fall.

The recurring issue of funding!

Ellers vil jeg peke på at før jeg kom inn i Normal, så hadde man forsøkt å legalisere hasj i hva..10...20 år? At det skulle være ideen å søke midler for å drive politisk påvirkning, som man manglet, faller på sin egen urimelighet.

Det er faktisk en bevisst stonewalling av skadereduksjon i norsk helsevesen. Organisasjoner som wayback (fanger) vil ikke engang vedgå at det å ta førerkort til folk, er en straff. De vil langt mindre innrømme at det er tiltak som ikke kan kalles rehabiliterende. Dette er ikke unikt for dem. Dette går igjen i hele systemet at man har en hard linje.

Selv taperens landsforbund syns cannabissaken var for belastende når vi møtte dem, og spurte om hjelp til førerkortsaken Så ja, vi har en holdningsendring vi står ovenfor. Men den holdningen vi legger bak oss kan godt ha manglet grunnleggende gangsyn.

Alt jeg trenger å peke på i denne sammenheng er at actis får noe sånt som tyve millioner, mens FHN som har klort seg til livet hele sit organisjonelle liv, får i underkant av en million? Da snakker vi om strukturell demokratisk skjevhet, der det ene narrativet "overfundes" og det andre stonewalles.

Er det noe Normal kunne trengt per dags dato så er det hjelp til å skaffe seg et økonomisk grunnlag. Vi står med åpne armer. Det er et vanskelig arbeide uten tvil, gjort vanskeligere av hvor latterlig lite langt vi har kommet på høyt politisk nivå i Norge, når det kommer til å diskutere ruspolitikk. Husker du når Solbakken spurte om mail og tips til ruspolitikken i sommer? Han svarte ikke Normal engang. Da er det lett å peke fingeren "hi-hi, rølpenormal", men det blir spekulasjon. Og du så at det var langt fra noen liberal linje ovenfor lette stoffer som cannabis, som det kom ut av dette.

Dersom man i det hele tatt kan antas å oppfordre til noe skadelig, så lukkes den statlige lommeboka ganske kjapt. Det er ordninger som vi har tenkt over lenge - og som du personlig kan hjelpe meg med - med å organisere deg i en organisasjon som bryter med stonewallingen. Har man fks nasjonalt omfang og et visst medlemstall, så er det viktig i seg selv!

LUHM, FHN, Normal bryter med stonewallingen.

Dessuten er det mye frykt forbundet med cannabis, og da er det bedre å holde seg på den sikre (streite) siden for å unngå å nøre ytterligere opp under denne frykten. Det er først da folk er i stand til å høre på fornuft.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg kunne instruere samtlige som hadde lest denne tråden kun i en enkelt ting, da hadde jeg bedt dem slutte å gjenta dette med frykt og stigma. Selv om det stemte (gjør det?) er det ufunksjonelt. Det skaper frykt og passiviserer folk. Det tjener våre politiske motstandere.

Det er kanskje ikke så innlysende, men tygg litt på denne: er man med på å opprettholde denne forståelsen (skummel, farlig, stigma) ved å gjenta det?

Mitt svar blir et tydelig ja. Og det er noe jeg luker ut på alle nivåer, tørt og vått, at vi skal slutte å forholde oss til narrativ skapt under forbudet.

Forbudet har skapt narrativet at det er nytteløst å prøve, at det er farlig å prøve. I en slik grad at ellers rasjonelle mennesker tror at de kan bli en Edward Snowden bare ved å skrive en kritisk artikkel, eller å melde seg inn. Å fortsette å gjenta dette er med på å skade saken på både politiker- og grasrotnivå.

...samtidig som personen som sier det ser ut som om han egentlig bare vil ha jointen sin i fred fra politiet, da oppstår det en veldig uheldig dissonans. Budskapet oppleves som sleipt, påtatt, en løgn, forsøk på å forføre, skjult agenda. Du stoler ikke på en slik person, og kjøper derfor ikke budskapet hans. Hvis det derimot kommer fra en som ser ryddig ut og som framstår som oppriktig bekymret for ungdommens mentale helse, da blir plutselig budskapet svært virkningsfullt.
Vis hele sitatet...
Dette er jo en tommelfingerregel som går på rettsikkerheten løs. Vi skal være pragmatiske, vi skal være realistiske. Vi skal innrømme feil og personlige mangler.

Det vi derimot ikke skal er å akseptere sånt piss om at denne saken handler om å røyke. Det kan godt hende at den innerst inne handler om å røyke for 99%.

Men hvis de grepene som leder frem til at folk får røyke, innebærer en voldsom positiv forandring, og et paradigmeskifte i ruspolitikken.. så må jeg ærlig talt si det ikke plager meg om folk jobber for å røyke. Det blir litt ønsketenkning å tro at alle skal ha de beste intensjoner.

Ellers hyggelig å diskutere med deg Dosto.. hva var du sa du het igjen?

https://normal.no/bli-medlem/

Sist endret av normal; 6. mai 2015 kl. 01:55.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Med tanke på alle fordommene mot Normal, har dere vurdert å bytte navn?
Forslaget er søkt,
Vis hele sitatet...
Kanskje, men jeg forsøker å pushe dere til å ha slike ambisjoner. Hvis dere ikke har midlene, hva skal til for å skaffe dem? Har problemer med å tro at dere nektes statsstøtte fordi dere vil legalisere. Actis får mye penger fordi de har jobbet med å finne ut av hvordan work the system, det kan dere også gjøre. Men da må dere ha en strategi. Forutsetter det høyere medlemstall, ja da er det det dere må jobbe med.

da hadde jeg bedt dem slutte å gjenta dette med frykt og stigma
Vis hele sitatet...
Men det er jo det det norske folk er i dag, etter 40 år med forbudspropaganda. Det vil være mye lettere å møte dem der de er, framfor å prøve å overbevise dem om å føle noe annet. Spesielt når argumentene som møter frykten med løsninger til vår fordel faktisk er gode.
Jeg ser at noen her langt overvurderer Freak- forum sin rolle i legaliseringsdebatten. For meg er fora som dette stonerens svar på doument.no.
Det betyr ikke at jeg ikke ser at der kan være ting Normal kan gjøre bedre. Uansett, de kreftene vi kjemper mot vet next to nothing om Normal, så man starter egentlig med nokså blanke ark. Hva nå enn Normal hr gjort galt i fortiden, så er det verste at de ikke har vært mer synlige i debatten. Alt den andre negative dritten jeg hart lest her, har iallefall ikke jeg fått med meg. Så det er uansett bare dere i dette "lukkede" foraet som kjenner de detaljene.

Selvfølgelig bør der være en parplyorganisasjon. Fhn representerer hele feltet, kanskje de bør være det, kanskje bør det opprettes et "Actis". Uansett ville det beste være å skille de organisasjonene som arbeider for rusavhengige, medisin og rekreasjonell bruk. Når det gjelder talspersoner, ber jeg dere se denne videoen fra hasjmarsjen. Hvem er mer saklig enn Simon. Man trenger ikke å være glattbarbert for å være seriøs. https://www.facebook.com/groups/1188...oup_highlights
Skal vi komme noen vei videre må vi våge å tro på saken. Støtt minst en av de organisasjonene som finnes så medlemstallet får et rykk oppover, det er det første. Gjerne kritiser, men ikke kritikk av typen "det har ingen hensikt å støtte dette". Jeg er selv medlem av MDG selv om jeg ønsker presten fra Osterøy som er leder i Hordaland dit pepperen gror.
Supert at Normal tar grep for å nå sine mål mer effektivt! Selv om debatten sporet litt av i starten, synes jeg det har blitt sakt mye fornuftig, både kritikk og svar.

Jeg har en sterk oppfordring til Normal; ta i bruk Loomio, en app/nettside som tilrettelegger for å ta gode beslutninger i felleskap! En stor utfordring for en liten og "fattig" organisasjon som Normal, er å oppmuntre og engasjere til frivillig deltagelse, med så lav "overhead" som mulig. Det vil si at man bruker minst mulig tid på å administrere debatter, innspill og avgjørelser. Loomio letter den demokratiske avgjørelsesprosessen (som er superviktig for enhver non-profit), og gjør det mulig å engasjere på kryss av fylkesgrenser etc, og oppmuntrer også til å delegere ansvar og oppgaver til dem som har initiativ og pågangsmot. Samtidig fungerer systemet som en kvalitetskontroll, hvor det stilles rimelige krav.

Eksempler:
  • Noen ønsker å publisere en kronikk/artikkel/kommentar/pressemelding på vegene av Normal. Denne publiseres først på Loomio, blir kommentert og vurdert av flere, og publiseres når teksten er tilstrekkelig representativ for Normals profil og mål; dvs når flertallet av deltagerne i samtalen er enige.
  • Et initiativ blir foreslått og det er ønskelig å gjøre dette på vegene av Normal; man avgjør først om initiativet fremmer Normals sak/profil, og går så videre til å raffinere initiativet til å best mulig fremme saken.
  • Generelle interne debatter kan diskuteres, som tillater at organisasjonens retning ikke stivner, men er dynamisk og dekker faktiske behov i nåtiden og fremtiden.

En slik prosess tror jeg vil virke både skjerpende/fokuserende, og vil også styrke følelsen av at individuelle bidrag blir tatt på alvor. Mange bidrag kan foreslås med gode intensjoner, men uten en demokratisk prosess som tilrettelegger for konstruktiv kritikk, kan bidrag ende opp som blindspor/sløsing av energi eller i verste fall å skade saken.

Se på Loomio som en krysning mellom epost, forum og medlemsmøte – tilgjengelig fra mobilen og PC'en
normal's Avatar
Trådstarter
Sitat av dostojevski Vis innlegg
Kanskje, men jeg forsøker å pushe dere til å ha slike ambisjoner. Hvis dere ikke har midlene, hva skal til for å skaffe dem? Har problemer med å tro at dere nektes statsstøtte fordi dere vil legalisere. Actis får mye penger fordi de har jobbet med å finne ut av hvordan work the system, det kan dere også gjøre. Men da må dere ha en strategi. Forutsetter det høyere medlemstall, ja da er det det dere må jobbe med.



Men det er jo det det norske folk er i dag, etter 40 år med forbudspropaganda. Det vil være mye lettere å møte dem der de er, framfor å prøve å overbevise dem om å føle noe annet. Spesielt når argumentene som møter frykten med løsninger til vår fordel faktisk er gode.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du har problemer med å tro det, så foreslår jeg du kommer å legaliserer hasj med meg et par uker. Råttenskapen sitter dypt, og dette er ikke noe jeg bare nonchalant lirer av meg på blitz med en kompils i hånda.

@Rsolva: kjempebra tips, torkel kommer til å se det garantert.
Sist endret av normal; 6. mai 2015 kl. 14:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, hvis du har problemer med å tro det, så foreslår jeg du kommer å legaliserer hasj med meg et par uker. Råttenskapen sitter dypt, og dette er ikke noe jeg bare nonchalant lirer av meg på blitz med en kompils i hånda.
Vis hele sitatet...
Hei, ingen grunn til å ta det ille opp. Jeg har troen på dere, men prøver å gi konstruktiv tilbakemelding. Det er ikke meningen å være arrogant, og jeg tviler ikke på at det finnes mange fordommer mot legaliseringsbevegelsen.

Men det må være lov å spørre om det er muligheter dere ikke har sett på, om ting kan tenkes å endre seg hvis man prøver nye framgangsmåter etc.

Når jeg sier at jeg har vanskelig for å tro at det er umulig å få statsstøtte begrunnet i at man vil legalisere, så er det fordi regelverk og prosedyrer i utgangspunktet er utformet slik at det ikke skal være mulig å diskriminere på denne måten, og at det alltid vil være klage- og ankemuligheter som man kan benytte seg av etc.

Så er selvsagt spørsmålet om man har ressurser til å benytte seg av slike muligheter og har ingen problemer med å se at dere mangler manpower til akkurat slike tunge prosesser.

Men poenget mitt er jo bare at hvis det er der det stopper opp (på human resources), så er det der dere må sette inn kreftene, gjennom rekruttering, headhunting etc. Skjønner at dere er i gang med dette og det er helt topp. Ser fram til å følge utviklingen framover
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Må også gi et tips til deg Torkel: Du er ikke en daglig leder i en organisasjon. Du er en leder / styreleder.
Vis hele sitatet...
Nei. Ester Nafstad er styreleder. Jeg er daglig leder.

http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=982770122
http://normal.no/om-normal/ledelsen/

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Men har gjort det rett i å registrere en egen bruker som formelt ikke representerer Normal som organisasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg representerer Normal med denne kontoen!

Hilsen en oppgitt Torkel
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hvorfor tillater Normal bannere hvor det står "Cannabis kurerer kreft" på eventer? Det er jo direkte feil og gir ikke noe bedre bilde av aktivistene akkurat...
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at cannabis faktisk kan hjelpe MOT kreft, drepe diverse brain tumors, og i tilleg hjelpe pasienter som er på cellegiftbehandling?

http://www.cancer.gov/cancertopics/p...essional/page4

http://www.collective-evolution.com/...n-cure-cancer/

Blir kanskje litt dumt å skrive at det kurerer kreft, men er jo ikke så stor plass på plakaten heller!
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Ønsker dere en seriøs organisasjon som jobber for legalisering av cannabis, så ville jeg ikke brukt blitz sine lokaler under noen omstendigheter.
Vis hele sitatet...
Jada, jeg ser den. Men synes ikke man kategorisk skal avskrive noe. Jeg liker mangfold. Jeg har heller ikke vært særlig involvert i dette prosjektet (men jeg støtter det). Når jeg først fikk høre at Blitz var valgt, sa jeg: «helt greit, vær klar til å møte kritikken, også sørger jeg for at det blir sosial sammenkomst på Champagneria på Frogner som en motvekt». Vi prøver å ha sosiale møter på flest mulig forskjellige arenaer.

Et annet moment er hva som er ideelt versus realistisk. Normal er (stort sett) kjempeglad når noen tar initiativ og jobber gratis. Når man ikke gir folk lønn men er avhengig av frivillig innsats er det andre spilleregler som gjelder. Det krever at de får medbestemmelsesrett. Så slike valg er i stor grad opp til de som gjør den faktiske jobben. Det er ikke noe poeng å prøve å diktere hva andre skal gjøre hvis du ikke har noe maktmiddel for å drive det igjennom (les: gi dem sparken).

Man må selvfølgelig være realistiske og forholde seg til folks fordommer, men man trenger ikke å la seg diktere av dem!

Forslag til steder vi kan leie for en billig penge mottas med glede.

Mvh, Torkel Bjørnson-Langen

Sitat av Olympic Vis innlegg
Jeg vet at det er det han vanligvis gjør i FHN, og ære være han for det, men her er kontekst alt. Dette blir sagt i Marihuanamarsjen, hvor han står forran banneren "Legaliser marijuana nå!", og hvor han nettopp har satt fra seg plakaten "Gi Christian (10) cannabidiol". Lett å misforstå.
Vis hele sitatet...
En liten presisering: Det stod «Gi Christian (14) cannabidiol» på plakaten. I hvert fall på de bildene jeg har sett.

Angående «Det å sette likhetstegn mellom det å bli straffet for å aktivt bryte loven med det å bli diskriminert som følge av bakgrunn er kvalm og dårlig retorikk.»

Nå var det faktisk straffbart å leve ut sin homofile legning i Norge. Så sammenligningen er ikke så «far fetched» som den først kan virke. Jeg gjetter på at Arild brukere dette som metaforer, ikke ekvivalenter. Da er det likhetene man skal fokusere på. Man kan selvfølgelig diskutere hvor virkningsfulle metaforene er. Jeg ville valgt en annen strategi, men jeg stoler på Arilds dømmekraft, og tror han vet bedre enn meg.

Actis har også kritisert at noen i bevegelsen trekker parallell mellom homofili- og cannabisforbudet, og det ble diskutert på deres Facebook-side for 4-8 mnd siden.

Mvh, Torkel Bjørnson-Langen
Sist endret av torbjo; 6. mai 2015 kl. 21:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg lurte på en ting: Kommer dere til å sende inn høringssvar til legemiddelverkets forslag om å stramme inn på adgangen til å ta med medisinsk cannabis fra utlandet?

Så gjennom høringslisten og fant verken dere, FHN, RIO eller noen av de andre brukerorganisasjonene der (man kan dog sende inn høringssvar selv om man ikke er på listen)

Derimot var ACTIS og Norsk Narkotikapolitiforening offisielle høringsinnstanser. Noen av brukerorganisasjonene er jo med i ACTIS så vidt jeg vet. Men vet dere hvorfor dere ikke blir regnet som offisiell høringsinnstans? Evt. hva som må til for å bli regnet med?
Sitat av normal Vis innlegg
Jeg tillot cannabis kurerer kreft-skiltet, og jeg ville gjort det igjen. Ja, det er feil at cannabis kurererer kreft. Men det bringer oppmerksomhet til det som er gjort i kreftforskning og cannabis der. Hvis en idiot leser om cannabis og kreftforskningen fordi han oppfattet skiltet som løgnaktig og måtte være feil: vinn-vinn.
Vis hele sitatet...
Slike uttalelser og handlinger som dette er direkte ikke få "spiker i kista"! Når du blander inn løgn i noe som skal være faktabasert, så har du ikke bare skadet ditt omdømme, men hele foreningen, og dem som kjemper en lignende sak. Og at du ikke ser dette, synes jeg sier mye!..
Og det er ikke rart, at noen som har et snev av seriøsitet ikke tør å røre dere med ildtang...

Sitat av normal Vis innlegg
Jeg oppfatter postingen din nå som å ha en svært barnslig debatteknikk, mental. Kanskje andre syns den er mer spiselig, men jeg har ikke tid å spandere på folk som lokker meg med hjertelig velkommen samtidig som man setter meg opp som lett forulempet og såret. Du kan fortsette på PM eller på epost, takk.
Vis hele sitatet...
Jeg ser heller ikke noe barnslig debatteknikk av mentalmelt! Men jeg har sett en direkte umoden og barnslig debatteknik fra en annen kant her...

Og at du Simon ikke ser problemet med ditt nic og at du opptrer privat, som slashdot her påpeker, synes jeg også sier utrolig mye!.. Du kan som tidligere nevnt opprette en annen konto, eller du kan be admin om å skifte kontonavn...

Sitat av torbjo Vis innlegg
Nå var det faktisk straffbart å leve ut sin homofile legning i Norge. Så sammenligningen er ikke så «far fetched» som den først kan virke.
Vis hele sitatet...
Å jo! Jeg har aldri sett bevis på at noen har fysiske gen- og/eller hjerneforandringer, som gjør at du nesten ikke har noe valg i om å å røyke hasj eller ei. Homofile har faktisk en liten forandring i hjernen. Altså den er biologisk, og den ses i store deler av dyreriket!


Og til dere begge: Det eneste jeg har sett fra "Normal" er det jeg har sett her på Freak. Og jeg skal ærlig innrømme, at jeg heller til, at jeg er imot legalisering av rekreasjonsbruk. Og etter det dere to har gulpet opp, så har iallfall ikke den motstanden blitt mildere...
Vær så snill og tenk over det!..
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er vel ingen som kjemper for cannabislegalisering uten aldersgrense. Ellers er det ikke gitt at cannabis-legalisering vil føre til økt forbruk av cannabis. Bare ta en titt på nederland f.eks.

Spørsmålet er om oppegående voksne mennesker, som ellers er fullt delaktige i samfunn - skal kriminaliseres fordi dem liker en joint nå og da.

Ellers synes jeg all denne "syntetiske cannabisen" som kidsa eksperimenterer med er et godt eksempel på hvorfor et forbud er mer skadelig enn legalisering
Vis hele sitatet...
Hva med å argumentere for det faktiske rusmiddelet som vil legaliseres og ikke samfunns og sosiale effektene? Cannabis har uforutsigbar farmakokinetikk og det kan ta opp til 4 uker før all THC er ute av kroppen i motsetning til alkohol hvor det er ute av kroppen innen 12 timer.
Vil bare legge til at denne diskusjonen hverken har trigget meg til å bli medlem, eller donere penger, snarere tvert i mot. Ja, vi trenger en seriøs organisasjon til å tale vår sak, men med det inntrykket jeg tidligere har fått av NORMAL, og nå ytterlige bekreftet, er jeg virkelig ikke overbevist om at dere er den rette. Om dere skulle få funda nok til ansettelser, vil jeg tro dere er best tjent på å ansette en kommunikasjonsrådgiver, for her har dere virkelig forbedringspotensiale.

FHN fremstår på den andre siden som svært seriøse, men jeg tror legaliserings-saken tar noe skade av deres arbeid for tyngre narkomane (dog dette selvfølgelig også er en viktig sak, om ikke viktigere.)
Hvis FHN etablerer en søsterorganisasjon med pådrivere som Arild Knutsen i spissen og kun fokuserer på legalisering/medisinsk marihuana, vil dette trolig være en bedre løsning enn dagens NORMAL.
... og undertegnede hadde meldt seg inn, samt. donert penger på dagen.

Theoneandonly: Det er samfunnseffektene som er relevant for politikere og folk flest, derfor må vi overbevis om at statlig regulering er gunstig. Dette kan gjøres ved å bla. vektlegge forbudet som en årsak til gateway-effekten, nettopp fordi man da vil kutte bånd mellom bruker og dealer og tilgang til tyngre stoffer minskes. Et annet argument er bruken av syntetiske cannabinioder som også er en konsekvens av forbudet, ved at det syntetiske fungerer som et (svært dårlig) alternativ til organisk plante. Hvis du derimot sikter til cannabis for medisinsk bruk, er jeg enig i at å vektlegge egenskaper og få bivirkninger er veien å gå. Heldigvis ser vi at stadig fler får tilgang på medisinen de fortjener, men ikke på langt nær mange nok. FHN har prøvd å få med kreftforeningen, men til ingen nytte. Veldig synd for kreftpasienter, da jeg tror medisinsk cannabis kan være en langt bedre løsning for mange pasienter enn dagens medikamenter. Anbefaler interesserte å høre Arild knutsen snakke om bla. regulering her: https://www.youtube.com/watch?v=EU1GbirAPHA
Jeg skal innrømme at mitt utgangspunkt i denne debatten bærer preg av en kritisk holdning til Normal, som jeg for øvrig mener det finnes godt belegg for tilbake i tid. Jeg står også for kritikken jeg rettet mot kommunikasjonen som utartet seg tidligere. Allikevel ser jeg at er utfordrende å møte en vegg av kritikk på bortebane, og særlig når kritikerne ikke har god innsikt i dagens situasjon. Å ha fullstendig kontroll på rollen som representant kontra sin egen person, er heller ikke lett når det arbeidet man utfører på frivillig basis kommer under hard kritikk. Det kan jo lett skje at to parter kjører seg litt fast i en tone seg i mellom, som egentlig grunner ned til manglende forståelse av hverandres situasjoner og spilleregler. Jeg mistenker at dette har skjedd her, og jeg vil derfor oppfordre alle som har delt mitt utgangspunkt i debatten om å forsøke å starte på nytt med blanke ark. Denne tråden er et tynt grunnlag å dømme det nye styret nord og ned på, og ingen av oss er tjent med å kjøre en hard holdning hvis ikke det finnes noe ordentlig grunnlag for det. Jeg sitter fortsatt med noen spørsmål, men jeg tror jeg vil kunne få langt bedre svar om vi forsøker å resette oss litt.
Beklager min noe off topic post!
Noe jeg har lagt mer og mer merke til på freak.no er at når blant annet Slashdot/Mentalmelt med flere stiller seg kritisk til noe, er det 100 andre kids som nesten ubegrunnet også er kritisk til det. Om dette skyldes mangel på egne meninger, eller at Slashdot og klanen er som Gude-skikkelser for noen vet jeg ikke. Det blir veldig feil på et debattforum å være enig med noen bare for at de har en god debatt-teknikk og er gode til å ordlegge seg.
Stå opp for meningene deres folkens. Det er bare helt vanlige folk her inne!
TheDarkKnight: Selvfølgelig er skadevirkningene relevant om staten skal ta kontroll over utsalg. Syntetiske cannabinoider er det samme som i cannabisplanten bortsett fra at det er fremstilt i et laboratorium. Og at det er naturlig eller organisk som du sier, gir ingen indikasjon for at det er bra for deg. Syntetisk framstilt THC er akkurat like skadelig som THC i cannabisplanten. Jeg snakker om cannabis som rusmiddel, ikke som medisin.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hehe, jeg tror du blander korrelasjon med kausalitet. Det er ikke slik at når Slashdot/Mentalmelt sier noe, så stiller andre seg bak.

Slashdot, Mentalmelt, m.fl. har stor aktivitet på forumet, noe som gjør at de ofte svarer først på spørsmål. Videre har Slashdot/Mentalmelt ofte velbegrunnede standpunkter. [COLOR="Blue"]Disse standpunktene stiller flere seg senere bak.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Selvsagt har de godt gjennomtenkte og velskrevne, samt velformulerte innlegg. Har lest mye av det de har skrevet og er generelt enig.

Men: Det du derimot ikke sier, evt bevisst underkommuniserer(?), er at mange av "toppmedlemmene" på nff har også mange fanboys. Poenget til LaidbackJack er veldig på sin plass og poenget er rimelig godt.

Videre, jeg synes dere bør på generell basis begynne å ta til dere (konstruktiv) kritikk (og innspill) fra den økende medlemsmassen for en gangs skyld, og ikke bare forsvar alt så ubetinget og automatisk.

[COLOR="SlateGray"]mod: prøv å la innlegget stå[/COLOR]
Sist endret av aeon_illuminate; 7. mai 2015 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Theoneandonly: Mitt poeng var at syntetisk er et dårlig substitutt for organisk cannabis, da det mangler psykosehemmende CBD. Tror ikke vi får gjennomslag ved å ytre plantens positive effekter alene, da det empirisk er en bred enighet hos folket at å innføre enda et nytt rusmiddel ikke er veien å gå. Derfor må vi heller vise til skadeomfanget av forbudspolitikken og hvorfor statlig regulering gagner samfunnet. Norge kommer svært tvilsomt til å legalisere på et liberalistisk grunnlag.
Har dere vurdert noen form for PR-rådgiver? Jeg har aldri hørt om Normal før nå, og det førsteinntrykket Simon gir her i tråden er mildt sagt miserabelt og må jo være kontraproduktivt ift. hva organisasjonen prøver å oppnå. Det er rett og slett krise for en organisasjon som Normal å slippe løs en fyr til å representere organisasjonen på denne måten.
TheDarkKnight: Er det research chemicals du snakker om? Det er ikke syntetisk cannabis, men stoffer designet for å etterligne effekten av cannabis og unngå lovverket. Narkotikalisten ble uansett oppdatert for litt siden så disse stoffene går under den. På hvilken måte vil statlig regulering gagne samfunnet?
Sitat av TheDarkKnight Vis innlegg
Tror ikke vi får gjennomslag ved å ytre plantens positive effekter alene, da det empirisk er en bred enighet hos folket at å innføre enda et nytt rusmiddel ikke er veien å gå. Derfor må vi heller vise til skadeomfanget av forbudspolitikken og hvorfor statlig regulering gagner samfunnet. Norge kommer svært tvilsomt til å legalisere på et liberalistisk grunnlag.
Vis hele sitatet...
Her er du inne på noe jeg mener er viktig, og tillegg mener jeg det er på tide at motstandere av legalisering innser at det ikke er snakk om å innføre et nytt rusmiddel, men å forsøke å få kontroll på et rusmiddel som allerede er her.
Jeg mener ikke at man ved å legalisere får full kontroll, men at man kan få en viss kontroll, i motsetning til nå hvor det er null kontroll.
Theoneandonly: refererer til første svar. En annen måte kan være å forandre den allerede eksisterende ruskulturen. Blir trolig mindre vold, voldtekter og dødsulykker hvis man fyrer seg en jonas eller to på byen, framfor å drikke seg pumpe-dritings.

MeTheWall: Veldig enig med deg. SWIM hadde lettere tilgang på et gram enn en boks øl som sekstenåring, et klart tegn på forbudet ikke virker til sin hensikt. Jeg tror også at en vektleggelse av cannabisegenskapene vil bare forsterke stereotypien om at vi er en gjeng med hippier som ønsker fri flyt av cannabis til folket. I praksis er det jo slik allerede i dag, bare med mange negative konsekvenser av forbudet.
normal's Avatar
Trådstarter
Realist1, det er synd at du opplever det sånn, og du mener sikkert at du har gode grunner til din vurdering. Samtidig er kritikken din ribbet for brodd, du har ikke sagt at du er organisert noe sted, har null kjennskap til Normal, og hadde 0 kjennskap til meg før dette. Skarpe ord, men de har jo ingen innhold, og ingen nærmere presisjon av det som er så miserabelt osv.

Du slenger på "ansett en PR rådgiver". Det viser den samme manglende forståelsen som mange av de som er flinke til å stå utenfor å kritisere, deler. Har du lest hele tråden?


Ellers vil jeg henvise deg til mentalmelt sin post. Denne "byllen" mellom normal og freak måtte stikkes hull på, for Normal og freak er det naturlig at har et visst samarbeidsforhold. Og det har allerede blitt skissert litt i kulissene, som respons på denne tråden. Dette har vært en positiv hendelse, og litt oppgulp tåler jeg like fint, du får ikke akkurat tynn hud av å drive med dette.

Darknight - så lenge du er medlem i FHN, så ser jeg intet problem. Jeg teller medlemmene under ett når det kommer til å jobbe mot straffeforfølging av cannabis.

Nå avslutter jeg mitt (simon) bidrag i denne tråden her inntil videre med følgende:

Mange har sagt at de har et behov for mer informasjon fra Normal. En måte å gjøre det på er å sette opp en sticky her der folk kan legge inn spørsmål. Enten kan de besvares skriftlig, eller så tenkte jeg at det kanskje kunne vært kult at vi gjorde litt som på TV, velger ut de mest interessante spørsmålene og besvarer dem i helhet som styret fortløpende. I en slags sofa-videoblogg.

Det er fin måte for folk å bli kjent med oss på, se at vi egentlig ikke er så fæle eller så kule, og få dekket informasjonsbehovet sitt. Hva syns forsamlingen om det?
Sist endret av normal; 7. mai 2015 kl. 17:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror nok bare det ville skadet nFF å legimitere en organisasjon som normal ved å la dem ha en sticky, så jeg håper det utgår.
Sitat av normal Vis innlegg
Realist1, det er synd at du opplever det sånn, og du mener sikkert at du har gode grunner til din vurdering. Samtidig er kritikken din ribbet for brodd, du har ikke sagt at du er organisert noe sted, har null kjennskap til Normal, og hadde 0 kjennskap til meg før dette. Skarpe ord, men de har jo ingen innhold, og ingen nærmere presisjon av det som er så miserabelt osv.

Du slenger på "ansett en PR rådgiver". Det viser den samme manglende forståelsen som mange av de som er flinke til å stå utenfor å kritisere, deler. Har du lest hele tråden?
Vis hele sitatet...
Det er jo hele poenget. Jeg hadde ingen kjennskap til Normal, jeg hadde ingen kjennskap til deg, og jeg er ikke interessert i cannabis i det hele tatt. Likevel ser jeg dette, og inntrykket jeg sitter med er at dere er vanvittig useriøse. En drøss andre har påpekt dette i detalj før meg her i tråden, men det virker ikke som det synker inn i det hele tatt. Blir det lest hvis jeg copypaster alle innleggene og sender dem til dere på e-post, mon tro?

Husk at det er ikke de eksisterende cannabisbrukerne dere må omvende. Det er folk som meg, som ikke har noe forhold til cannabisbruk.

Og jeg har ikke skrevet at dere må ansette en PR-rådgiver på den imperative formen du forsøker å sitere meg på. Det er imidlertid et forslag til hva dere kan gjøre for å fremstå som mer seriøse. Jeg mener at Normal som organisasjon vil tjene stort på det dersom de overlater offentlig, representerende kommunikasjon til noen som faktisk vet hva de driver med. Å henvise folk til å sende e-post til noen som vet hva de driver med er greit nok, men når dere først kaster dere ut på dypt vann her på forumet, så bør det være med noen som kan svømme. At du sitter her med den argumentasjonsteknikken du har fremvist i denne tråden her, hjelper ikke deres sak. Tvert i mot.
TheDarkKnight: Er heller ikke bedre at alle sitter steine med stor angst og panikkanfall enn å ta et par pils på byen. Daglig cannabisbruk i Norge er også forholdsvis lav i forhold til andre land i Europa med mykere politikk (kilde Emcdda). At det er ulovlig er en stor sperre for de fleste å krysse. Og med de negative effektene cannabis har og hvor enkelt det er å komme inn i et daglig bruk så mener jeg at legalisering ikke er veien å gå.
Sist endret av Theoneandonly; 7. mai 2015 kl. 17:56. Grunn: Edit: I Norge*
Mange kritiserer NORMAL her, og med rette, men har dere tenkt på at medlemmene av organisasjonen nå kanskje ønsker det slik? Skal ikke organisasjoner være medlemstyrte? Kanskje det er dags for å innse at ingen organisasjoner kan være alt - ei heller for legaliseringsfronten. På samme måte som man i miljøbevegelsen har alt fra Miljøvernforbundet og NU til WWF og Zero, er det nok absolutt plass til flere organisasjoner, foreninger og miljøer blant legaliseringsforkjemperne. Kanskje det er dags for at noen rotter seg sammen å smeller sammen et initiativ? Det mangler jo ikke på ressurspersoner her på bruket, men kanskje tid og kanskje vilje - og begge deler er jo like greie unnskyldninger, men om ingen gjør noe - så blir det heller ingen endring. Tiden jobber med oss, men det tok over 40 år å få dyresex forbudt igjen etter det med et uhell ble legalisert på 70-tallet. Dette er betraktelig mer kontroversielt. Vi kan fort bli siste utpost i Europa på samme måte som med gambling. Det er ikke utenkelig, dog smått deprimerende.

I dyrevernsbevegelsen hadde man dels samme problemet tidligere. NOAH hadde en litt for stor fløy fra DFF/ALF en periode, og jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier dette rammet hele bevegelsen. Nå er NOAH utfylt av en velfungerende Dyrevernsalliansen, samtidig som aktivistmiljøet har samlet seg rundt en rendyrket strategi for å utelukkende fokusere på lobbyvirksomhet (som man når ser resultatene av; hele Norge er mot pels og bransjens dager er talte, regjeringsparti vil ha dyrepoliti mm.!). Kanskje det er et mer faglig orientert/ikke-medlemsorganisasjon som skal til? Ikke som en konkurrent, men først og fremst som en part som kan utfylle og innta en annen rolle mens NORMAL kan få tid til å rydde opp.

Og noe slikt hadde ikke vært veldig vanskelig å få bygget opp med en horisont på 2 år, men det krever noen er villig til å ta det første spadetaket - og noen flere enn en eller tre. Helst en hetrogen gruppe fra ulike miljøer; ungdomspolitikere, vanlige politikere, mediefolk, forskere og andre med ekspertise, kompetanse og sympati for saken. Smell et dusin av de inn i et "råd"; leverage deres trust og kunnskap til å få inn 1000 som gir 1000 (79 kr mnd - det er ikke merkbart for de fleste av oss) det neste året. Dette er helt realistisk. Har man 75 aktivister som hver hanker inn 1 støttemedlem i måneden, så er man i boks. Det er år en. År to skal pengene brukes til å skaffe mer penger; organisasjonsfolk skal ansettes, og kontorer skal leies. Man kommer ikke langt med en million, men man får vertfall noen millioner til inn døren - og så ruller det videre derfra; man ansetter fagfolk, man hyrer x-politikere, man bygger kommunikasjonsavdeling, man lobber intenst opp mot fylkeslagene i de viktige fylkene i de viktige partiene. Begynn nå, og man er kanskje i mål før stortingsvalget i 2023.
Sitat av LaidbackJack Vis innlegg
Beklager min noe off topic post!
Noe jeg har lagt mer og mer merke til på freak.no er at når blant annet Slashdot/Mentalmelt med flere stiller seg kritisk til noe, er det 100 andre kids som nesten ubegrunnet også er kritisk til det. Om dette skyldes mangel på egne meninger, eller at Slashdot og klanen er som Gude-skikkelser for noen vet jeg ikke. Det blir veldig feil på et debattforum å være enig med noen bare for at de har en god debatt-teknikk og er gode til å ordlegge seg.
Stå opp for meningene deres folkens. Det er bare helt vanlige folk her inne!
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg ikke støtte en meddebattant, når han/henne kommer med argumenter eller meninger som er nesten som mine? Når forskjellen på dems og mine poster er stort sett utrolig mye bedre formulert!..


Sitat av nikita Vis innlegg
Mange kritiserer NORMAL her, og med rette, men har dere tenkt på at medlemmene av organisasjonen nå kanskje ønsker det slik? Skal ikke organisasjoner være medlemstyrte? Kanskje det er dags for å innse at ingen organisasjoner kan være alt - ei heller for legaliseringsfronten.
Vis hele sitatet...
Synes du det blir feil å påpeke, at Normal med sine beslutninger ødelegger for seg selv? Sammen med den debatteknikken og integriteten som er vist her. Det minner meg litt om nå jeg og noen kompiser på barneskolen lagde "spionklubb" osv. i ryddighet og ærlighet. Og dette var i ei lita bygd, der alle kjente nesten alle! Og en i klassa fikk lov til å se litt James Bond (dette var på første halvdel av 80-tallet), noe jeg ikke fikk. Så spionplanene var egentlig ganske dødfødt! Men vi hadde det da moro lell!
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
TheDarkKnight: Er heller ikke bedre at alle sitter steine med stor angst og panikkanfall enn å ta et par pils på byen. Daglig cannabisbruk i Norge er også forholdsvis lav i forhold til andre land i Europa med mykere politikk (kilde Emcdda). At det er ulovlig er en stor sperre for de fleste å krysse. Og med de negative effektene cannabis har og hvor enkelt det er å komme inn i et daglig bruk så mener jeg at legalisering ikke er veien å gå.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle noen frivillig ha røyket dersom de fikk angst og panikkanfall av det? Tror du at hver eneste norske innbygger kommer til å røyke bare fordi det blir legalisert?
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Hvorfor skulle noen frivillig ha røyket dersom de fikk angst og panikkanfall av det? Tror du at hver eneste norske innbygger kommer til å røyke bare fordi det blir legalisert?
Vis hele sitatet...
Det var et sarkastisk svar til det TheDarkKnight skrev.
Sist endret av Theoneandonly; 8. mai 2015 kl. 01:33.
normal's Avatar
Trådstarter
https://www.facebook.com/NormalNorway?ref=hl

Vi har en dugelig facebook side også, som det er masse rom for mer aktivitet på, sikkert mye folk som sitter på gjerdet og syns det er litt skummelt, men det er det ikke.
Sist endret av normal; 8. mai 2015 kl. 02:18.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Synes du det blir feil å påpeke, at Normal med sine beslutninger ødelegger for seg selv? Sammen med den debatteknikken og integriteten som er vist her. Det minner meg litt om nå jeg og noen kompiser på barneskolen lagde "spionklubb" osv. i ryddighet og ærlighet. Og dette var i ei lita bygd, der alle kjente nesten alle! Og en i klassa fikk lov til å se litt James Bond (dette var på første halvdel av 80-tallet), noe jeg ikke fikk. Så spionplanene var egentlig ganske dødfødt! Men vi hadde det da moro lell!
Vis hele sitatet...
Jo, og derfor sier jeg med rette. Jeg prøvde dog å komme med noe annet enn bare drøvtygget oppgulp basert på hva andre har sagt bedre enn meg tidligere i tråden. Samtidig tror jeg vi alle kan ha godt av å erkjenne i blant at folk er forskjellig og vil alltid søke ulike arenaer og plattformer for å uttrykke seg på - også politisk i sammenheng med legaliseringsspørsmålet. Det må dog ikke misforstås som indirekte kritikk av kritikerne her i tråden, men er kun ment for å minne om at noen, antakeligvis medlemmene av NORMAL i dag, ønsker NORMAL slik organisasjonen fungerer nå.

Jeg er helt enig i at det ikke tjener saken og er bortkastet tid av penger og menneskelige ressurser. Sånn sett kan jeg også se legitimiteten i at en del her er opprørt over eksistensen og måten organisasjonen drives på. NORMAL kan man si har en vampyreffekt på "bevegelsen"; ved å oppta plass og forbruke ressurser som kanskje kunne blitt brukt til å starte noe annet og mer effektivt. Dog - det er som jeg og andre før meg har påpekt ikke veldig vanskelig å starte noe nytt fra scratch - enten under NORMAL's fane og velsignelse, eller som jeg agiterer for; på siden. Og kanskje det er nettopp det som er det mest kostnadseffektive man kan gjøre (målt opp mot å reformere og renvaske NORMAL).

Men igjen, dette er ikke et enkeltmannsprosjekt - eller det vil i vertfall aldri lykkes som et. Her trengs det flere kloke hoder, og enda flere sterke hender og føtter til å gjøre "drittarbeidet" - ubetalt. Så må man være forberedt på å gi fra stafettpinnen videre til "gratispassasjerer" når den tiden kommer.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Fra tid til annen kommer det noe fra Normal på Freak, og det er alltid det samme: Nå er det nytt styre, og alt er seriøst.
Vis hele sitatet...
I løpet av de siste 10 årene har det vært to styrer, så dette tror jeg er overdrevet. Men kom gjerne med kilder!

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Det er dårlig markedsføring å rote opp i en trøblete fortid.
Vis hele sitatet...
Joa, men kan man ikke si det samme om alternativet? Vi ønsker å ta tak i dette; ikke prøve å løpe fra – eller fornekte – fortiden vår. Det var heller ikke vi som begynte å pirke i Normals fortid. Men når først temaet kommer til overflaten, så skyr vi det ikke.

Cannabis Awareness Week

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Så ser jeg at dere har satt et uoppnåelig mål (hvorfor?), tidsfristen er gått ut og arrangementet ble aldri noe. Det virker veldig lite seriøst for meg.
Vis hele sitatet...
Arrangementet er ikke avlyst. Vennligst ikke spre falske rykter! (Og ja, vi skal oppdatere prosjektbeskrivelsen.)

Konferanse på Litteraturhuset er utsatt til 2016, pga. av at nok folk ikke har meldt seg. Men vi har samlet inn nesten nok (3500) til å leie stedet. Vi utsetter for å få arrangementet best mulig. Ingen grunn til å stresse igjennom et halvferdig prosjekt, når man ikke må.

Men vi skal selvfølgelig ut i gatene denne sommeren også for å treffe folk, dele ut informasjon og prøve å påvirke. Vi trenger flere folk til å både planlegge og å lede, samt delta på aktiviteter ute i gatene. Ta kontakt hvis dette er interessant!

Så hvorfor ble dette (uoppnåelig?) målet satt? Vel, vi tok folk på alvor når de klagde fælt over marsjen og uttrykte at de gjerne ville være med å støtte et mer streit arrangement med mye bredere appell.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Ville holdt det enkelt på freak, fordi alt som sies blir brukt imot dere.
Vis hele sitatet...
:)

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hvorfor skal vi ha tre organisasjoner - LUHM, FHN, Normal?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål! Har tenkt mye på det selv. Det har så klart både fordeler og ulemper. Men så lenge de forskjellige organisasjonene kan samarbeide om et felles mål, er jeg temmelig sikker på at fordelene veier tyngst.

Dette er nok et resultat av at det har vært utrolig vanskelig å samle alle under en felles fane. Normal har prøvd flere ganger å danne en paraply organisasjon, eller i hvert fall sørge for at alle relevante organisasjoner møtes jevnlig for å snakke sammen og samkjøre strategi. Se f.eks. denne tråden på NorCan: https://norcan.org/ipb/topic/27203-i...l-idemyldring/

Er ellers enig i en god del av det andre du skriver.

Mvh, Torkel Bjørnson-Langen
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
TheDarkKnight: Selvfølgelig er skadevirkningene relevant om staten skal ta kontroll over utsalg. Syntetiske cannabinoider er det samme som i cannabisplanten bortsett fra at det er fremstilt i et laboratorium. Og at det er naturlig eller organisk som du sier, gir ingen indikasjon for at det er bra for deg. Syntetisk framstilt THC er akkurat like skadelig som THC i cannabisplanten. Jeg snakker om cannabis som rusmiddel, ikke som medisin.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om "syntetisk thc", selv om det kalles syntetisk cannabis. Det er ikke det samme stoffet. De virker på cannabis reseptorene i hjernen, men effektmessig og kjemisk er de helt nye stoffer. Med nye farer, doseringer og ukjente problemer.

Syntetisk fremstillte cannabinoider er MYE mer skadelig enn cannabis. Man får ikke anfall, blackouts og sykehusopphold av å røyke for mye weed, men det gjør folk av de syntetiske etterligningene.
Sist endret av Bothrops; 11. mai 2015 kl. 09:23.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Virker som det hersker noen missforståelser her:
Syntetiske cannabinoider er research chemicals, begrepet tok over for "designer drugs", de fleste RC stoffene i dag er laget for forskning. Men oppfyller også definisjonen på designer drugs: gir virkning men omgår eksisterende narkotikalover.

Syntetisk THC , spesifikt Delta-9-THC, er akkurat det samme stoffet om det kommer fra planten eller synteseres i et laboratorium. Syntetisk cannabis er en samlebetegnelse på en rekke stoffer som cannabinoid reseptor agonister men er helt nye stoffer som aktiverer de samme reseptorene, men resultatet kan være annerledes enn hos de tradisjonelle cannabinoidene, noe vi ser resultatene av i aviser når det snakkes om folk som fikk psykoser av badesalt/syntetisk cannabis.
Sist endret av Dodecha; 12. mai 2015 kl. 12:42.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei igjen, bra at dere har fått drag på førerkortsaken, og fått media på det. Knallbra jobbing. Men all innsatsen kan fort undergraves av hvordan dere framstår. Her kommer en illustrasjon av poenget mitt fra tidligere, hvor viktig det er å se i hvert fall noenlunde streit ut når man får muligheten for å komme på TV og i avisen: Ut fra bildet, hvem stoler den jevne nordmann mest på av disse to herrene når det gjelder troverdighet omkring rusmidlers fysiologiske effekter:

http://gfx.nrk.no//xORuu_mnM5fGGu98RHdRdwc_V8Rw1LJNdfr8oOlHZ_bQ

eller

http://gfx.nrk.no//KyJmVtThwOVZsmB0291tyws3IC_d6nVHpXJk4fUH2Ssg

Dessverre tror jeg vektskålen heller mot han som kommer med tullprat om kronisk rus, nemlig han i nystrøket blå skjorte, IKKE han ubarberte med flekkete jakke. Han overbeviser nemlig bare dem som allerede er overbevist, altså oss.

Hvis ikke disse grunnleggende tingene er på plass, og dere ikke tenker over antrekk og framtoning når dere stiller til photo-op, kan dere ha så gode argumenter dere bare vil. Folk hører dem ikke.

Det er så enkelt, hvorfor gjør dere ikke bare noe med det?
normal's Avatar
Trådstarter
Fortsatt flekkede skjorte, men vi sendte han på klipping: https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater

Husk at du kan flå en sau bare en gang, men klippe den flere.
Førerkortsakene er en juridisk sak. Det hjelper fint lite med slips i en retsak hvis ikke det juridiske er på stell. Det juridiske er det Elden som tar seg av. Ellers er der alltid forbedringspotensiale på opptreden. Måten man opptrer på er faktisk viktigere enn utseendet, og mye vanskeligere å ha kontroll på. Enten så har man det eller så har man det ikke. Etter det kommer troverdighet. For troverdighet er det viktig å ikke spille noe annet enn det du er.
Husker dere LO-sjef Hågensen. Skulle man tro at bare man var striglet nok, så var halve jobben gjort ville jo Hågensen falt fullstendig igjennom. Jeg tror ikke man skal undervurdere folks evne til å gjennomskue settinger. Det største problemet i dag er ikke hvordan legaliseringstilhengerne opptrer, men at de ikke får slippe til. Det er ikke på grunn av slipstvangen.
I så måte er gruppesøksmålet en måte å tiltvinge seg plass i media på, det kan bare ha en positiv effekt for å synliggjøre oss, det som alle cannabisrøykere er så livredde for, men som er 100% nødvendig, hvis du har en drøm om å få tatt din lovlige joint i fred en eller annen gang.

Sitat av dostojevski Vis innlegg
Hei igjen, bra at dere har fått drag på førerkortsaken, og fått media på det. Knallbra jobbing. Men all innsatsen kan fort undergraves av hvordan dere framstår. Her kommer en illustrasjon av poenget mitt fra tidligere, hvor viktig det er å se i hvert fall noenlunde streit ut når man får muligheten for å komme på TV og i avisen: Ut fra bildet, hvem stoler den jevne nordmann mest på av disse to herrene når det gjelder troverdighet omkring rusmidlers fysiologiske effekter:

http://gfx.nrk.no//xORuu_mnM5fGGu98RHdRdwc_V8Rw1LJNdfr8oOlHZ_bQ

eller

http://gfx.nrk.no//KyJmVtThwOVZsmB0291tyws3IC_d6nVHpXJk4fUH2Ssg

Dessverre tror jeg vektskålen heller mot han som kommer med tullprat om kronisk rus, nemlig han i nystrøket blå skjorte, IKKE han ubarberte med flekkete jakke. Han overbeviser nemlig bare dem som allerede er overbevist, altså oss.

Hvis ikke disse grunnleggende tingene er på plass, og dere ikke tenker over antrekk og framtoning når dere stiller til photo-op, kan dere ha så gode argumenter dere bare vil. Folk hører dem ikke.

Det er så enkelt, hvorfor gjør dere ikke bare noe med det?
Vis hele sitatet...
Simon scorer 1-0 hos damene! (Er der noen misunnelige der ute)Han bør kanskje holde homsene på en armlengdes avstand ( kanskje minne dem om at homofili også var forbudt for kort tid siden)

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er jo hele poenget. Jeg hadde ingen kjennskap til Normal, jeg hadde ingen kjennskap til deg, og jeg er ikke interessert i cannabis i det hele tatt. Likevel ser jeg dette, og inntrykket jeg sitter med er at dere er vanvittig useriøse. En drøss andre har påpekt dette i detalj før meg her i tråden, men det virker ikke som det synker inn i det hele tatt. Blir det lest hvis jeg copypaster alle innleggene og sender dem til dere på e-post, mon tro?

Husk at det er ikke de eksisterende cannabisbrukerne dere må omvende. Det er folk som meg, som ikke har noe forhold til cannabisbruk.

Og jeg har ikke skrevet at dere må ansette en PR-rådgiver på den imperative formen du forsøker å sitere meg på. Det er imidlertid et forslag til hva dere kan gjøre for å fremstå som mer seriøse. Jeg mener at Normal som organisasjon vil tjene stort på det dersom de overlater offentlig, representerende kommunikasjon til noen som faktisk vet hva de driver med. Å henvise folk til å sende e-post til noen som vet hva de driver med er greit nok, men når dere først kaster dere ut på dypt vann her på forumet, så bør det være med noen som kan svømme. At du sitter her med den argumentasjonsteknikken du har fremvist i denne tråden her, hjelper ikke deres sak. Tvert i mot.
Vis hele sitatet...
Bare det at du er her på Freak forum uten å kjenne til Normal forteller jo hvor lite du har oppdatert deg på problematikken. Du har kanskje heller ikke fått med deg at kommentarfeltene i avisene flommer over av velskrevne kommentarer fra legaliseringstilhengere som meningsmotstanderne overhode ikke klarer å matche. Det må sparkes inn noen dører i denne debatten, og det er ingen pinglejobb. Man kan sitte ved PC- en og være så tøff man vil, men å stå frem og skape støy er absolutt nødvendig. Hadde Normal gjort dette tidligere, så hadde du i det minste visst hvem de var før i dag.
At du lar deg distrahere av flekkene på Simons jakke i stedet for å lytte til argumentene forteller jo litt om deg.
Du er kanskje ikke målgruppen hvis du trenger en striglet nazist for å svelge argumentene.
Poenget er at vi er mange nok til å lage en revolusjon hvis folk bare tør å samles. Da går troverdigheten mer på hvem som tør å stå opp, og hvor kompromissløst man gjør det, enn hvor striglet man er. Vi skal ikke lure folk til å være med på dette, vi bør samle dem som allerede er med.
Før eller siden må selv du sitte å se på hvem som har de beste argumentene, og forskningen på sin side.
Sist endret av sadhus; 31. mai 2015 kl. 15:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.