Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 9030
Mens jeg sitter her med nattmaten min legger jeg plutselig merke til lyder fra etasjen over.

Jeg hørte intens barnegråt og hva jeg først tolket som løping, noe som ikke er unormalt når litt natt-dramatikk oppstår i en barnefamilie. Da det vedvarte et minutt eller to vekket jeg samboeren min, jeg syntes tross alt det å løpe rundt i ring gråtende var litt spesielt. Hun kunne fortelle at hun hadde hørt lignende bråk for noen netter siden, da uten barnegråt (i hvert fall ikke som hun fikk med seg) – hvilket resulterte at det selvsagt var jeg som fikk skylden.

Vi lurte på om han kanskje drev og stakk ut om natten, altså ble hypotesen vår at det var snakk om at en av jentene hadde hatt mareritt, slått seg eller tilsvarende – og forvirret løp rundt og lette etter sin fraværende far.

Jeg så etter bilen utenfor, og da jeg ikke kunne se den regnet vi med at mysteriet var løst. Siden min samboers barn ofte leker med jentene over var det naturlig at det var henne som skulle gå opp og se til at alt gikk bra.

Når hun kom tilbake kunne hun meddele at etterretningsarbeidet mitt var på nivå med Norges ukene før Tyskland invaderte – bilen var faktisk til stede, og naturlig nok da også far i huset. Hun banket på og så en skygge bak gardinene bevege seg, før det ble stille.

Hun kom ned igjen og rapporterte, og vi har ikke hørt en lyd siden da.

Oppsummert er dette hva som får meg til å stusse over denne hendelsen:

-Barnegråt om natten er helt normalt og kan skyldes så mangt, vanligvis mareritt, sykdom eller skader som å falle ut av sengen, få nattlampen i hodet etc.

-Det som ikke er normalt er at gråten opphører på sekundet når noen banker på.

-Det er heller ikke normalt at det ikke åpnes for å forklare hva som har skjedd når en åpenbart adresseres fordi en har vekket husets andre beboere.

-At et gråtende barn (eller en hjelpende forelder) tramper rundt i flere minutter virker heller ikke særlig normalt, med mindre førstehjelpsskrinet er spredt i alle husets avkroker.

Videre kunne sambo fortelle at hennes datter, som før lekte mange ganger i uken med jentene over, i det siste nesten alltid har fått beskjed om at jentene ikke er hjemme når hun har kommet opp for å leke. Om dette har vært tilfellet har vi ikke grunnlag for å uttale oss om.

Det jeg vil med denne tråden er:

1) Høre hva dere tenker om saken.

2) Få forslag til alternative forklaringer.

3) Få forslag vedrørende videre handling.

Skal jeg spørre hva det var? På den ene siden gir det en konkret forklaring som kan vurderes, kanskje til og med en plausibel forklaring så saken kan legges død. På den andre siden så vil han jo aldri la oss få sjansen til å «ferske» han igjen om dette er et «worst case scenario».

Burde jeg forsøke noen form for informasjonsinnhenting ved neste (om den kommer) anledning jeg har til å snakke med barna?

Skal jeg oppsøke moren til barna og høre med henne? (Dette vil vel igjen kunne backfire dersom hun konfronterer ham slik at han blir mer forsiktig).
Dette er bare «i farten» forslag, korriger meg gjerne.

Jeg vil selvsagt ikke kontakte politi, barnevern eller andre inkompetente instanser som uansett ikke utretter en dritt utover å gjøre han maksimalt forsiktig. Er dette virkelig så ille som det kan være er det siste jeg vil å påse at han blir forsiktig.

Tenker det lureste om jeg tar opp bråket (som jo ikke tilsiler at jeg misstenker han, det er jo tross alt lov å be om nattero) er å "kjøpe" forklaringen.
Sist endret av Tøffetom; 12. november 2013 kl. 02:06.
Hele det opplegget der virker jo egentlig litt shady ja, det er jeg helt enig i! Det er viktig i slike situasjoner å ikke henge seg for mye oppi det at det KAN være noe som foregår her. Dersom man gjør det, er det lett å miste fokus og bli mindre objektiv. Det kan finnes en helt naturlig og normal forklaring til det hele, selv om det virker litt merkelig.

Når det er sagt, ville nok min første tanke vært å spørre på en helt fin og sivilisert måte hva som hendte den kvelden. Spesielt dersom dette gjentar seg.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg ville nok ikke spurt hans barn dersom det er det du mener med dette, da det kan føre til at de går til far og sier "Han mannen spurte om....." og det ville ikke utspilt seg heldig. Jeg ville heller kanskje spurt samboers barn om han/hun har sett noe merkelig. Igjen, jeg er ingen forelder eller oppdragelsesekspert, så ikke tro at dette er det beste å gjøre på noen måte
Vis hele sitatet...
Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg nok (som jeg sa over) snakket med han, og tatt det videre derfra.
Det er mine tanker, men nødvendigvis ikke det beste å gjøre i denne situasjonen, så ikke bruk meg som noen allvitende guide

Ble litt rot i sitatet der, beklager det
Sist endret av Kimstah; 12. november 2013 kl. 02:42.
Først: creds til deg som er mistenksom!

Prater du med han til vanlig?
Isåfall kan du jo bare nevne at det har vært en del gråt og leven i det siste og se hva han sier. Om det er worst case, så tror jeg du merker det på hvordan han reagerer på spørsmålet/hintet.

Edit: om ungene leker sammen, kan du kanskje be dama di sine barn spørre om alt er bra med de?
Sist endret av kjerstin; 12. november 2013 kl. 03:03.
Det er jo fire mulige scenarioer som kan utspille seg herifra:

1. Alt er ok og du sier ikke fra til barnevernet.
2. Alt er ok og du sier fra til barnevernet.
3. Noe er på gang og du sier fra til barnevernet.
4. Noe er på gang og du sier ikke fra til barnevernet.

De tre første har forsåvidt alle gode resultater - minuset er muligheten for et litt 'anstrengt' forhold til naboen etter scenario 2 - men det siste scenarioet er ganske jævlig å tenke på.

edit: Jeg ville nok snakket med fyren først, og tatt det derfra.
Sist endret av Morden78; 12. november 2013 kl. 03:29.
dette er for tynt grunlag til å stikke nesa i andre privatliv ass. mener du at barne gråt å at noen løper rundt oppe er grunlag for å tro noe slik? jeg hadde blit jævli provosert om det skulle være slik at om jeg hadde et barn som gråt om natten å jeg løp rundt litt i mit eget hus skulle bli beskylt for incest. jeg har små søsken som jeg sat barnevakt for når jeg var mindre avogtil våknet lillesøstera mi av marerit å skrek for fulll hals i 10 min å jeg løp febrilsk rund for å lete etter noe så enkelt som en bamse. pass dine egne saker til du har bedre grunlag å tenk å faktisk gå opp midt på natta i en sikkert veldig stressende sitvasjon uten noe bedre grunlag en dette. hvordan hadde du likt at jeg sømfarte alle de rusrelaterte postene dine å konkluderer med at du ikke er skikket til å traske rundt barna til samboeren din.
Sist endret av madchild2303; 12. november 2013 kl. 03:37.
Det høres i overkant paranoid ut å tro at dette dreier seg om incest, ja, i hvertfall med de detaljene vi har fått servert her. Men det er bedre å bry seg en gang for mye enn en gang for lite om man er i tvil (sa brura), så jeg ville definitivt ha snakket med fyren, dog ikke nevnt noe om incest-mistankene, ettersom de virker relativt grunnløse fra hva jeg kan se.
Sitat av Daisuk Vis innlegg
Det høres i overkant paranoid ut å tro at dette dreier seg om incest, ja, i hvertfall med de detaljene vi har fått servert her. Men det er bedre å bry seg en gang for mye enn en gang for lite om man er i tvil (sa brura), så jeg ville definitivt ha snakket med fyren, dog ikke nevnt noe om incest-mistankene, ettersom de virker relativt grunnløse fra hva jeg kan se.
Vis hele sitatet...
Helt enig, både i at det er litt vel paranoid og at det er bedre å blande seg inn en gang for mye.
Vanskelig balansegang, men jeg vil heller falle ned på den siden som er best for ungene.
Du nevner at barna til samboeren din ofte leker med barna ovenfor. Jeg vill ha ventet til barna ovenfor kommer ned i leiligheten deres for å leke med barna til samboeren din. Da hadde jeg spurt hun som gråt ovenfor om hva som hadde skjedd. Barn har jo en tendens til å være ganske ærlige av seg. Ikke spør rett ut, da hun kanskje ville ha fortalt faren hennes det, og som nevnt, hadde han sikkert blitt mer forsiktig. Men "forhør" deg litt med barnet. Jeg ville latt være å konfrontert faren.
De over er vel ikke asiatiske? Asiatere har en tendens til å pushe barna sine hardt (no offense, snakker av erfaring)
Du har ikke tenkt tanken at far har plukket opp gråtende barn og går rundt for å forsøke å bysse barnet (som kanskje gråter i søvne.) Bankingen kan ha vekket barnet, som finner seg i de trygge armene til far, og gråten stopper. Jeg tror ikke jeg ville prioritert å åpne døren om noen banket på midt på natten mens jeg forsøkte å roe datteren min.
er vel normalt å høre gråt og leven fra en barnefamilie..
Sikkerhetsklarert
Jeg tror folk generelt er for redde for å bry seg. Hva koster det deg å spørre han, eller nevne det for moren? Jeg forstod det slik at de ikke bor sammen?

Har små barn selv, og ja, det hender de blir syke og lager drama om natten. Men å løpe rundt? Aldri. Det har hendt et par ganger at de kaster opp o.l, og da løper man gjerne inn på badet, og styrer litt for å skifte på sengetøy osv. Men om dette gjentar seg, over lengre tid så ville jeg reagert.

Du kan også tipse anonymt til barnevern/politi. Si at du er en bekymret nabo, så får det være opp til de å gjøre seg en mening om dette er noe de bør sjekke opp eller ikke.
Sitat av Kimstah Vis innlegg
Hele det opplegget der virker jo egentlig litt shady ja, det er jeg helt enig i! Det er viktig i slike situasjoner å ikke henge seg for mye oppi det at det KAN være noe som foregår her. Dersom man gjør det, er det lett å miste fokus og bli mindre objektiv. Det kan finnes en helt naturlig og normal forklaring til det hele, selv om det virker litt merkelig.

Når det er sagt, ville nok min første tanke vært å spørre på en helt fin og sivilisert måte hva som hendte den kvelden. Spesielt dersom dette gjentar seg.



Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg nok (som jeg sa over) snakket med han, og tatt det videre derfra.
Det er mine tanker, men nødvendigvis ikke det beste å gjøre i denne situasjonen, så ikke bruk meg som noen allvitende guide

Ble litt rot i sitatet der, beklager det
Vis hele sitatet...
Problemet jeg ser ved å snakke med han er at en engangshendelse kan enhver ro seg ut av. Vet han at jeg følger med vil jeg kanskje aldri oppdage det om det skjer igjen.
Samtidig er det nettopp fordi jeg ikke vil henge meg opp i et ensporet tankesett der alt «passer profilen» jeg laget denne tråden. Jeg vil andre skal hjelpe meg å overveie de mange andre forklaringene, samt gi råd dersom vi etter det fortsatt sitter igjen med et inntrykk av at noe muffins skjer.

Sitat av kjerstin Vis innlegg
Først: creds til deg som er mistenksom!

Prater du med han til vanlig?
Isåfall kan du jo bare nevne at det har vært en del gråt og leven i det siste og se hva han sier. Om det er worst case, så tror jeg du merker det på hvordan han reagerer på spørsmålet/hintet.

Edit: om ungene leker sammen, kan du kanskje be dama di sine barn spørre om alt er bra med de?
Vis hele sitatet...
Mistenksomme naboer er noe av det kvalmeste jeg vet, men når jeg hører det jeg trodde jeg hørte så er det langt forbi den streken der jeg føler meg pålagt å løfte et øyenbryn. Men takk uansett 
Jeg er teknisk sett ikke «samboer», heller en type som er der så ofte at vi kaller hverandre det. Damen(«sambo») snakker med han relativt frekvent vedrørende praktiske ting ifbm leieforholdet. Selv er det mer på hils og hei, samt at jeg av og til er med i disse «praktiske» samtalene. Men ikke på «hva gråt ungen din for i natt» stadiet, overhodet.
Problemet er jo at ungene knapt leker sammen lenger, de «er jo aldri der». Skal spørre damen senere om hun tror/vet noe om hvorvidt de faktisk er der eller ei.
Sitat av Morden78 Vis innlegg
Det er jo fire mulige scenarioer som kan utspille seg herifra:

1. Alt er ok og du sier ikke fra til barnevernet.
2. Alt er ok og du sier fra til barnevernet.
3. Noe er på gang og du sier fra til barnevernet.
4. Noe er på gang og du sier ikke fra til barnevernet.

De tre første har forsåvidt alle gode resultater - minuset er muligheten for et litt 'anstrengt' forhold til naboen etter scenario 2 - men det siste scenarioet er ganske jævlig å tenke på.

edit: Jeg ville nok snakket med fyren først, og tatt det derfra.
Vis hele sitatet...
Jeg har overhodet ikke grunnlag for å involvere noen instanser pr nå. Vet alt om hvordan barnevernet tuter på, ironisk nok fordi jeg måtte hjelpe damen når de plutselig var etter henne. ….Fordi HUSVERTEN hadde ringt dem og fortalt blanke løgner. Jeg vet dama ikke holder tilbake her, for jeg har sett samtlige papirer, og jeg var tilstede når barnevernet dro etter 10 av de 180 minuttene satt av til hjemmeundersøkelse.
Han hadde påstått at hun ruset seg og forsømte barnet. Dagen han påsto det hadde skjedd kunne det dokumenteres at barnet ikke var der, og hun avla på eget initiativ urinprøve som nålen i kisten.
Dette skjedde i et tidsrom der han også kontaktet huseiernes landsforbund pga manglende rydding av sneiper ute (rekommandert brev til dem, det var snakk om toppen 6-7 stykker og manglende planering etter kattespor i grusen. Han har også hevdet å flere ganger ha kontaktet politiet for de rareste ting, og understreket at «de har det i loggene». I forbindelse med en annen sak kom det dog frem at dette bare var tull.
Med andre ord har han vært veldig ivrig etter å juridisk sett fremstå som den som melder om sin av-skaftet beboer.

Årsaken var sannsynligvis at han etter stadig mer pågående holdning ovenfor damen (var ikke så mye der før) fikk beskjed om å ta kontakt elektronisk som resten av oss som har vært med på årtusenskiftet gjør når småting skal adresseres. Han tok nok dette tungt, og kombinert med sin svært spesielle person ble reaksjonen å kontakte alle tenkelige instanser og lyge på seg enda litt til som hevn. Det hadde ikke overrasket noen om han var forelsket i damen, men samtidig må det nevnes at han har vært svært pågående mot tidligere kvinnelige beboere. Ikke fysisk eller seksuelt, men han virker svært ensom og virkelig tømmer hjertet sitt når han ser sitt snitt. Alle tenker vel at han vil ha henne ut, men tvert imot – han vil ha henne boende så lenge som mulig. Han har faktisk lagt til rette for at hun skulle få bo der enda han kunne tjene 15% mer om ha «byttet henne ut» (han har unnlatt flere åpninger for indeksregulering). Han «betaler» altså for å ha henne (og tidvis meg) fremfor en annen leieboer, noe som gjør det vanskelig å forstå de juridiske stegene han har tatt. Dette er dog bare en avsporing, overhodet ikke relatert.
………Enda jeg selvsagt kan ta en skikkelig stoner-vinkling og påstå at han forsøkte å verne seg mot eventuelle meldinger vi skulle finne på å sende myndighetenes instanser dersom vi avdekket noe (Dette er kjempefar out, og overhodet ikke noe som skal være med i beslutningsgrunnlaget).
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
dette er for tynt grunlag til å stikke nesa i andre privatliv ass. mener du at barne gråt å at noen løper rundt oppe er grunlag for å tro noe slik? jeg hadde blit jævli provosert om det skulle være slik at om jeg hadde et barn som gråt om natten å jeg løp rundt litt i mit eget hus skulle bli beskylt for incest. jeg har små søsken som jeg sat barnevakt for når jeg var mindre avogtil våknet lillesøstera mi av marerit å skrek for fulll hals i 10 min å jeg løp febrilsk rund for å lete etter noe så enkelt som en bamse. pass dine egne saker til du har bedre grunlag å tenk å faktisk gå opp midt på natta i en sikkert veldig stressende sitvasjon uten noe bedre grunlag en dette. hvordan hadde du likt at jeg sømfarte alle de rusrelaterte postene dine å konkluderer med at du ikke er skikket til å traske rundt barna til samboeren din.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde nok vært helt enig om det var jeg som leste teksten. Selv mener jeg at en skal passe på seg selv, og selv det mange anser som «alvorlig og en samfunnsplikt å rapportere» - alt fra skattesvindel til å bruke konservative oppdragelsesmidler, er ting jeg aldri ville lagt meg opp i utover eksempelvis å si at han fikk gjøre det utenfor mitt åsyn.
Enda jeg gjerne sier fra om jeg mener noe ikke er rett så ville jeg ikke lagt meg videre opp i det, og jeg ville I HVERT FALL IKKE kontaktet instanser som NAV, skatteetaten eller politiet for den saks skyld med mindre det var snakk om direkte konsekvenser for meg (eller «mine») som person.

Men det virker ikke helt som om du har lest hele teksten. Barnegråt, trampelyder, alt dette er jo helt normalt! Det som var påfallende var at dunkingen (løpingen, f.eks) holdt på så lenge, mens ungen gren «skikkelig» hele veien. Dette var ikke sutregrining, men» jeg har virkelig vondt»- eller «har hatt et virkelig skummelt mareritt»-grining. Selvsagt kunne ungen ha slått seg og løp rundt og lette i flere minutter etter plaster. Men hvorfor var det plutselig ikke vondt, etter så lang tid med konsekvent smerte, sekundet det banket på? Hvorfor åpnet ikke personen som ved alle andre anledninger har en overdreven interesse etter å snakke med oss, når årsaken til at vi banker på er like åpenbart som interessen for en forklaring?

Det må også nevnes at vi hører INGENTING i løpet av en vanlig dag. Det er ikke lytt overhodet. Det eneste vi hørte før var når barna nettopp løp, men det har det vært lite av i det siste.

Som posterne under sier så er dette nok alt annet enn incest. Men i motsetning til skattesvindel, rusmidler, eller til og med litt god gammaldags wife-beatin’, så er det i mine øyne noe helt annet når det kommer til potensielle overgrep mot barn. Da er det ikke lenger slik at jeg mener man skal passe på seg selv, og det er ikke lenger slik at en skal VITE før en (i det smått) begynner å agere på det. Hvis det er 5% sjanse for at en voksen barn knuller datteren sin i dette huset så lar jeg faen ikke det ligge fordi jeg løper en overhengende risk for å være en tulling som jakter spøkelser i andre sine skap.
Og til mitt forsvar – jeg ville aldri agert på så lite som nå. Men jeg mener det er en større enn uendelig liten sjanse for at det skjer noe muffins, og da vil jeg prøve å bekrefte eller avkrefte dette. Derfor jeg laget denne tråden blant annet, ikke ringte barnevernet.
PS, husk også at de samme lydene hørte damen for noen dager siden, dog hun ikke bemerket seg gråt.

Jeg tenker at det er best å la det ligge litt, se om han tar det opp på eget initiativ. Gjentar det seg aldri så er det ikke noe å pese med i utgangspunktet.

Samtidig vil jeg benytte første sjanse jeg får til å finne ut hvordan det går med jentungene. Spørsmålet er bare når det bilr, siden de gikk fra å være ute ofte nok til at jeg så dem nesten daglig utenfor og et par ganger i uken inne til knapt å høre dem i overetasjen lenger. Men dette er jo også noe som med all sannsynlighet skyldes ting som endring i rutiner, jenter som blir eldre etc.

Men jeg skulle så gjerne ha kunnet forsikre meg om dette her. Fiske i dialog med han, fiske om jeg kommer i dialog med ungene og ellers la det ligge og holde øyne og øre åpen. Det burde vel være en ok tilnærming, selv for dere som mener jeg er en snok nå?
Sist endret av Tøffetom; 12. november 2013 kl. 13:16.
Det er mer ryddig å varsle barnevernet slik at de gjør sine undersøkelser enn å drive og snoke og spørre ut barna selv. Om jeg hørte "mistenkelig" aktivitet flere ganger ville jeg nok absolutt vurdert det. Men det kan jo være en engangshendelse dette, det kan jo være hva som helst egentlig.
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
dette er for tynt grunlag til å stikke nesa i andre privatliv ass. mener du at barne gråt å at noen løper rundt oppe er grunlag for å tro noe slik? jeg hadde blit jævli provosert om det skulle være slik at om jeg hadde et barn som gråt om natten å jeg løp rundt litt i mit eget hus skulle bli beskylt for incest. jeg har små søsken som jeg sat barnevakt for når jeg var mindre avogtil våknet lillesøstera mi av marerit å skrek for fulll hals i 10 min å jeg løp febrilsk rund for å lete etter noe så enkelt som en bamse. pass dine egne saker til du har bedre grunlag å tenk å faktisk gå opp midt på natta i en sikkert veldig stressende sitvasjon uten noe bedre grunlag en dette. hvordan hadde du likt at jeg sømfarte alle de rusrelaterte postene dine å konkluderer med at du ikke er skikket til å traske rundt barna til samboeren din.
Vis hele sitatet...
Husk - ingen beskylder noen, og det vil heller aldri skje med mindre det mot alle odds skulle vise seg å være tilfellet. Da skal han få høre det.

Klokken halv 2 så løper ikke småjenter rundt og leter etter kosedyr, mens de hyler, stort sett.

Og om de gjorde, og beboerne under kom opp fordi det var så mye bråk midt på natten - hadde ikke faren din åpnet og forklart at det var mareritt og bamseleting på gang? Eller hadde han plutselig klart å trylle søsteren din til å slutte å gråte like fort som han fikk deg til å slutte å løpe?

Uansett hvordan du vrir og vender på det er så er det ganske rart når jenter på under 10 år (tror ejg) løper rundt og griner av full hals i flere minutter midt på natten, en hverdag.

Å komme opp å se om det går greit når barn hyler konsekvent i minutter, når en kjenner faren relativt godt og misstenker han kanskje er ute en tur er da vel ikke også å snoke i andres privatliv?
Det kan jo være så hinsides mye forskjellige. Det kan være alt fra at ungen har våknet av at en edderkopp klatret rundt på henne til at det var en innbruddstyv hun tok på fersken. Ser selvsagt at ikke alle forklaringer er like plausible, men å hoppe rett til incest var nå litt drygt syns jeg.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er mer ryddig å varsle barnevernet slik at de gjør sine undersøkelser enn å drive og snoke og spørre ut barna selv. Om jeg hørte "mistenkelig" aktivitet flere ganger ville jeg nok absolutt vurdert det. Men det kan jo være en engangshendelse dette, det kan jo være hva som helst egentlig.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner jo at jeg ikke skal spørre om pappa stikker tiss i tiss. Tenker mer noe sånt som dette; "Lenge siden jeg har sett deg NN, har du vært mye hos mamman din du? "

Og her kommer dere igjen inn, om ikke alle mener det er helt idiotisk å skulle stille spørsmål som dette for å se om noe er off så kom gjerne med forslag.


Og igjen. Dette blir ikke snoking! Vi vil ikke luske rundt, vi vil ikke overvåke, forsøke å lytte, titte inn vinduer, spørre konfronterende spørsmål eller åpne søppelet til noen. Dette er utelukkende snakk om å bare ha liggende i bakhodet at det som skjedde i natt var påfallende merkelig, og dermed kanskje plukke opp tydelige tegn på hva sannheten er som en aldri ville koblet ellers.

Kontakter jeg barnevernet derimot blir det kjempesnoking. Jeg har sett hvordan barnevernet forholder seg til folk selv om anklagene mot dem er så vage at f.eks politiet ville henlagt saken ved første skummlesning. Kompetansenivået er også det laveste jeg noensinne har sett utdanningsnivået tatt i betraktning. Er forholdene ikke reelle belaster vi hele familien unødig.

Er forholdene reelle blir det dessuten en enorm påkjenning for barna, da de garantert vil måtte følge instrukser fra ene part og svare på spørsmål fra den andre mens de druker i skyld. De få, diffuse, enkelthendelsene vil øyeblikkelig avfeies.

...For å minne dere på et av hovedspørsmålene mine da:

Hva er deres forslag til en plausibel forklaring?

1) Barnegråt - høy, intens og kosekvent. Altså er dette ikke snakk om en klemstret finger eller andre standardformer for "slått seg". Dog det kan stemme godt med gråten en hører etter noen skikkelige mareritt mens barnet kommer til hektene.

2) Dunking, løpelyder, frekvente og tyngre enn noe annet vi hører på en vanlig dag. Disse vedvarer AKKURAT like lenge som barnegråten. Hvis det var et mareritt ville vle ikke ungen løpe rundt trampende midt på natten så lenge?

3) Faren var der. Det kan nevnes at han er svært varsom ovenfor å forstyrre oss, nesten til det tvangspregete (egen måte å gå på etc). Hvorfor stoppet ikke han denne løpingen? Eller dempet griningen? Når damen banket på var lydene over så godt som ved første bank, hvorfor lot han ungene støye mer enn noe annen tid på dagen, med gråt og løp, dersom han kunne få dem stille med et enkelt ord?

4) Og hvorfor åpnet han ikke døren, han som alltid er så giret på å konversere med oss til alle døgnets tider?

Hjelp meg å slutte å plages over dette - forklar meg hvordan dette henger sammen!!!

Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Det kan jo være så hinsides mye forskjellige. Det kan være alt fra at ungen har våknet av at en edderkopp klatret rundt på henne til at det var en innbruddstyv hun tok på fersken. Ser selvsagt at ikke alle forklaringer er like plausible, men å hoppe rett til incest var nå litt drygt syns jeg.
Vis hele sitatet...
Les innlegget mitt rett under, og gi meg en hinsides mange forskjellige scenarioer som resulterer i nevnte observasjoner.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er mer ryddig å varsle barnevernet slik at de gjør sine undersøkelser enn å drive og snoke og spørre ut barna selv. Om jeg hørte "mistenkelig" aktivitet flere ganger ville jeg nok absolutt vurdert det. Men det kan jo være en engangshendelse dette, det kan jo være hva som helst egentlig.
Vis hele sitatet...
Barnevernet vil kontaktes om jeg noengang skulle bli 90% sikker.

Nå er jeg 3%.

Sitat av snegler Vis innlegg
Du har ikke tenkt tanken at far har plukket opp gråtende barn og går rundt for å forsøke å bysse barnet (som kanskje gråter i søvne.) Bankingen kan ha vekket barnet, som finner seg i de trygge armene til far, og gråten stopper. Jeg tror ikke jeg ville prioritert å åpne døren om noen banket på midt på natten mens jeg forsøkte å roe datteren min.
Vis hele sitatet...
Det er slikt som dette jeg vil se!

Hjelp meg å konstruere scenarier som kan være plausible!

Det jeg dog har innvendinger på her er;

Et barn som gråter i søvne gråter ikke så frekvent og "smertefult", heller litt "søvnig" og sporadisk. Når barn får NightTerrors derimot får de en hysterisk gråt og blir umulige å tiltale (trøsting hjelper ikke, og frarådes), men jeg får heller ikke det til å stemme med dunkingen. Skal faren løpe rundt med barnet, vel vitende om at det ikke gjør noen nytte? Kunne selvsagt vært første gang, det er mulig. Dette avsnittet gir kanskje ikke de sterkeste argumentene, men:


Dersom en unge gråter i søvne (mer eller mindre ihvertfall) og en annen person løper rundt slik at de begge alene lager høyere lyder enn hva som avgis fra husholdningen i løpet av en vanlig dag, hvordan kan da lette bank med nevne på en tredør sette en akutt stopper for det?

Og hvem er det som på den ene siden er livredd for å forstyrre naboene som på den andre siden bestemmer seg for å LØPE rundt med en unge han prøver å dysse i søvn (ungene er forresten over 5 begge to, ene kanskje nærmere 10. Altså er hele "dysse i søvn" utgangspunktet litt malplassert.

Men igjen, takk for hypotese!! KP

Sitat av elessar Vis innlegg
Du nevner at barna til samboeren din ofte leker med barna ovenfor. Jeg vill ha ventet til barna ovenfor kommer ned i leiligheten deres for å leke med barna til samboeren din. Da hadde jeg spurt hun som gråt ovenfor om hva som hadde skjedd. Barn har jo en tendens til å være ganske ærlige av seg. Ikke spør rett ut, da hun kanskje ville ha fortalt faren hennes det, og som nevnt, hadde han sikkert blitt mer forsiktig. Men "forhør" deg litt med barnet. Jeg ville latt være å konfrontert faren.
Vis hele sitatet...
Er svært enig med deg.

Men kommer overhodet ikke til å spørre om noe som helst rundt gråtingen. Heller fiske seg inn på det med som allerede forslått i boken jeg skriver her; "Har ikke sett deg på lenge, hva har du gjort på?" osv.. om vi virkelig bonder kan jeg kanskje våge meg ut på om hun er syk for tiden e.l....

Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Det kan jo være så hinsides mye forskjellige. Det kan være alt fra at ungen har våknet av at en edderkopp klatret rundt på henne til at det var en innbruddstyv hun tok på fersken. Ser selvsagt at ikke alle forklaringer er like plausible, men å hoppe rett til incest var nå litt drygt syns jeg.
Vis hele sitatet...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er vel normalt å høre gråt og leven fra en barnefamilie..
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg ber dere hjelpe meg med å forklare hvilken normale, hinsides mange forskjellige, hendelser som resulterer i ovennevnte situasjonsbilde midt på natten i en familie på far og 2 døttre i barneskolealder.
Kudos for å være ansvarlig borger og ikke ignorere dette, men løfte muligheten for incest. Mye mer vanlig i Norge enn man skulle tro dessverre, og kan skje i de "beste" hjem. Ville, som de andre i tråden sier, vært veldig forsiktig med hva du gjør. Følg med, og logg gjerne ned datoer osv. Det kan være lett å miste fokus, og da kan det være greit å ha noen objektive "beviser" å se tilbake på. Det vil også hjelpe barnets sak om det skulle vise seg å være noe i dette, fordi man da kan dokumentere alvorlighetsgraden (skjedd over tid osv).

Ellers, følg med på barna. Går de rart? Ser de ut som de har smerter? Vær obs på at revmatiske barn kan til forveksling se ut som det er noe annet på gang, og omvendt. En overgriper kan lett tenkes å lyve om det. Protip: Blåmerker på kinnene på ungene og du kan egentlig ringe barnevernet ASAP. Vanlig på små barn etter å ha blitt misbrukt oralt.
Vanskelig sak dette her. Men om du er i tvil burde du kontakte noen.

Noe annet å tenke på en natteskrekk. Dette er en tilstand hvor barn "våkner" på natta uten å være våken, og de opplever at de er i en grusom verden hvor de ser monstre osv. Det vanlige da er at de går rundt, eller løper rundt med foreldrene etter seg for å hindre at de skader seg (de tror foreldrene er monstre) denne tilstanden kan vare lenge og i mange år.

Det er heller ikke noe barnet husker dagen etterpå.
@Tøffetom

Jeg tror ikke incest er det som foregår her, grunnen til at jeg ikke tror det er ganske enkelt at det er alt for mye lyder. Om en forelder eller annen omsorgsperson driver med slike avskyeligheter, vil nok førsteprioritet for overgriper være og ikke bli oppdaget. Jeg tror at dersom noen forgriper seg på barnet sitt, vil vedkommende misbruke tilliten barn har til sine foreldre og sørge for at det hele forgår i stillhet og forblir en hemmelighet. Overgripere ønsker ikke å bli tatt og vil derfor komme med trusler og løgner for å få barnet til å være stille og ikke si det til noen.
Så dersom naboen forgriper seg på barnet sitt, vil nok ikke dere høre det, husk at slike overgrep ofte foregår mens mor og søsken ligger og sover og kan pågå i årevis uten at noen oppdager det.
Når et overgrep begås mot et barn av et familiemedlem eller nær venn av familien, er nok skam og selvbebreidelse store faktor som stopper den misbrukte fra og fortelle det til noen, så tror ikke det er så lett å få noen til å prate om slike ting.
Jeg skulle ønske at jeg hadde våkne naboer da jeg var barn. Er ganske sikker på at folk må ha visst en god del av hva som foregikk, men at de valgte å ignorere det fordi det var enklest. Jeg sov hos venninner hele tiden, var nesten aldri hjemme, og er igrunnen litt bitter på foreldrene til vennene mine og andre som ikke gjorde noe. Ettersom jeg har blitt voksen selv har jeg sett mye som var galt hjemme hos oss, selv om jeg trodde mye av det var normalt den gangen. Og hadde noen spurt ville jeg garantert nektet blankt for alt.

Så mitt utgangspunkt er at om man mistenker at noe er galt, bør man si fra til fagfolk. Mange tror de må være sikre før de melder fra, men det må man ikke. Barnevernet har undersøkelsesplikt, og finner de ikke noe vet man ihvertfall at man har gjort det man kan når man har sagt fra.

Når det er sagt synes jeg ikke en episode med barnegråt, løping og å unnlate å åpne døra er nok til å melde fra. Men om det er mer enn enkelttilfeller synes jeg faktisk at man skal reagere. Man skal lytte til magefølelsen.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Vanskelig sak dette her. Men om du er i tvil burde du kontakte noen.

Noe annet å tenke på en natteskrekk. Dette er en tilstand hvor barn "våkner" på natta uten å være våken, og de opplever at de er i en grusom verden hvor de ser monstre osv. Det vanlige da er at de går rundt, eller løper rundt med foreldrene etter seg for å hindre at de skader seg (de tror foreldrene er monstre) denne tilstanden kan vare lenge og i mange år.

Det er heller ikke noe barnet husker dagen etterpå.
Vis hele sitatet...
....Populært omtalt som "nightterrors"? Er nevnt i minst 4 sammenhenger samt i overskriften

Enda jeg vil si terskelen for å kontakte noen er litt forbi bare tvil så er vi enda ikke i nærheten av der engang, så foreløpig er det bare "observe and report"


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
@Tøffetom

Jeg tror ikke incest er det som foregår her, grunnen til at jeg ikke tror det er ganske enkelt at det er alt for mye lyder. Om en forelder eller annen omsorgsperson driver med slike avskyeligheter, vil nok førsteprioritet for overgriper være og ikke bli oppdaget. Jeg tror at dersom noen forgriper seg på barnet sitt, vil vedkommende misbruke tilliten barn har til sine foreldre og sørge for at det hele forgår i stillhet og forblir en hemmelighet. Overgripere ønsker ikke å bli tatt og vil derfor komme med trusler og løgner for å få barnet til å være stille og ikke si det til noen.
Så dersom naboen forgriper seg på barnet sitt, vil nok ikke dere høre det, husk at slike overgrep ofte foregår mens mor og søsken ligger og sover og kan pågå i årevis uten at noen oppdager det.
Når et overgrep begås mot et barn av et familiemedlem eller nær venn av familien, er nok skam og selvbebreidelse store faktor som stopper den misbrukte fra og fortelle det til noen, så tror ikke det er så lett å få noen til å prate om slike ting.
Vis hele sitatet...
Det du beskriver er vel majoriteten av voldtekter i Norge, nettopp Nordmenn som voldtar Nordmenn, hendelser som aldri når dagens lys.

Men dette med å holde kjeft lurer jeg på om du har missforstått litt. Hvis ikke har jeg misstolket deg. Om overgrepene finner sted, så ja da kan du banne på at jeg aldri får vite det fra en av jentene.

Men hvis du har en 6 eller 10 år (skal bekrefte alder med fruen om nødvendig, tror det stemmer ca) jente som ikke er kjønnsmoden så tror jeg hverken skam eller trusler kan få henne til å være stille mens en fullvoksen mann peiser på. Jenter i den alderen gråter rett som det er, det klirrer i fat når oppvaskmaskinen tømmes og stemmer heves når en beskjed må gis flere ganger. Dette hører vi INGENTING av her nede. Han hører heller ingenting opp. Da sett fra (hypotetisk) overgripers perspektiv; hva gjør det at en unge griner? Unger griner jo hele tiden, som så mange her flittig har påpekt!

Barnegråten i går var vel og merke godt inn i "hulke"-stadiet, men den i seg selv ville jeg aldri reagert på. Det er ingen som reagerer på barnegråt, det vet alle. Det var den altfor frekvente og langvarige dunkingen som fikk meg til å tro ungen løp rundt alene. Når det da viser seg at både hulking og dunking kan skrus av på sekundet så lurer jeg virkelig på hvorfor den er på.

Dessuten bør det jo nevnes at dunking ofte er noe som forplanter seg langt bedre enn vokaler over etasjer, dunkingen opplevdes nok ikke påfallende høy der oppe, hvis ikke ville den nok blitt dempet som du sier - uansett årsak.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg skulle ønske at jeg hadde våkne naboer da jeg var barn. Er ganske sikker på at folk må ha visst en god del av hva som foregikk, men at de valgte å ignorere det fordi det var enklest. Jeg sov hos venninner hele tiden, var nesten aldri hjemme, og er igrunnen litt bitter på foreldrene til vennene mine og andre som ikke gjorde noe. Ettersom jeg har blitt voksen selv har jeg sett mye som var galt hjemme hos oss, selv om jeg trodde mye av det var normalt den gangen. Og hadde noen spurt ville jeg garantert nektet blankt for alt.

Så mitt utgangspunkt er at om man mistenker at noe er galt, bør man si fra til fagfolk. Mange tror de må være sikre før de melder fra, men det må man ikke. Barnevernet har undersøkelsesplikt, og finner de ikke noe vet man ihvertfall at man har gjort det man kan når man har sagt fra.

Når det er sagt synes jeg ikke en episode med barnegråt, løping og å unnlate å åpne døra er nok til å melde fra. Men om det er mer enn enkelttilfeller synes jeg faktisk at man skal reagere. Man skal lytte til magefølelsen.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med det, nesten.

For alt jeg vet kan det om 30 år være jenta over som sitter å skriver det du skriver nå på et forum. Samtidig så er det 2 faktorer som gjør det helt uaktuelt å gjøre noe enda:
1) Vi vet overhodet ingenting konkret om et eneste tilfelle av noe som engang ligner på overgrep. Det eneste vi vet er at det var lyder som ikke matchet normal adferd.
2) Jeg er prinsipielt helt imot "anklag først, vis din uskyld etterpå"-løpet som blandt annet barnevernet og politiet kjører. Dessuten har jeg som nevnt hatt bittelitt med barnevernet å gjøre, og makan til inkompetente idioter totalt uten evne til fungere i eget yrke finner du ikke bak skranken på NAV engang.
Har overhodet ingen tro på at de vil klare å utrette noe, på noen måte, uten at saken allerede er løst før den videreformidles til dem.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nå er jeg 3%.

Barnevernet vil kontaktes om jeg noengang skulle bli 90% sikker.
Vis hele sitatet...
Hvorfor så lav terskel for å sende en bekymringsmelding til barnevernet? I verste fall gjør de en undersøkelse som viser at ingenting spesielt foregår.

Ikke tro at det er det samme som å anklage de voksne i husstanden for incest, tortur eller trafficing. Det er bare å vise sunn omtanke for menneskene rundt seg.

Da jeg var liten ble det meldt inn en bekymringsmelding pga. mine mange, voldsomme blåmerker (observert på skolen). Dette hadde en naturlig forklaring og mine foreldre var forståelsesfulle mtp. bekymringsmeldingen.

Tærskelen for å kontakte barnevernet burde være lav. Det er ikke meningen at du skal løst gåten på forhånd.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hva er deres forslag til en plausibel forklaring?

Hjelp meg å slutte å plages over dette - forklar meg hvordan dette henger sammen!!!

Hjelp meg å konstruere scenarier som kan være plausible!
Vis hele sitatet...
(klippet og limt)

Tror du må lære deg å leve med at dette ikke er noe du får vite. Mye rart skjer i familier rundt omkring - mye vanlig og noe ulovlig. Å hevde at du ikke ønsker å snoke blir for dumt. Du har, som nevnt, noen enkle valg som Morden78 skrev:

Sitat av Morden78 Vis innlegg
1. Alt er ok og du sier ikke fra til barnevernet.
2. Alt er ok og du sier fra til barnevernet.
3. Noe er på gang og du sier fra til barnevernet.
4. Noe er på gang og du sier ikke fra til barnevernet.
Vis hele sitatet...
Det er klart at barna i overetasjen kan ha det kjipt. Det vet man ikke. Men med mindre du faktisk forsøker å finne ut av dette selv (les; personlig torturforhør), så er det viktigste for deg å lære seg å akseptere at ting utenfor din visshet og kontroll foregår hele tiden, overalt. Lete etter plausible forklaringer på lyder m.m. fra en barnefamilie (!!), med det kunnskapsgrunnlaget du har, er hensiktsløst.
Sist endret av apocalypse; 12. november 2013 kl. 17:59.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Hvorfor så lav terskel for å sende en bekymringsmelding til barnevernet? I verste fall gjør de en undersøkelse som viser at ingenting spesielt foregår.

Ikke tro at det er det samme som å anklage de voksne i husstanden for incest, tortur eller trafficing. Det er bare å vise sunn omtanke for menneskene rundt seg.

Da jeg var liten ble det meldt inn en bekymringsmelding pga. mine mange, voldsomme blåmerker (observert på skolen). Dette hadde en naturlig forklaring og mine foreldre var forståelsesfulle mtp. bekymringsmeldingen.

Tærskelen for å kontakte barnevernet burde være lav. Det er ikke meningen at du skal løst gåten på forhånd.



(klippet og limt)

Tror du må lære deg å leve med at dette ikke er noe du får vite. Mye rart skjer i familier rundt omkring - mye vanlig og noe ulovlig. Å hevde at du ikke ønsker å snoke blir for dumt. Du har, som nevnt, noen enkle valg som Morden78 skrev:



Det er klart at barna i overetasjen kan ha det kjipt. Det vet man ikke. Men med mindre du faktisk forsøker å finne ut av dette selv (les; personlig torturforhør), så er det viktigste for deg å lære seg å akseptere at ting utenfor din visshet og kontroll foregår hele tiden, overalt. Lete etter plausible forklaringer på lyder m.m. fra en barnefamilie (!!), med det kunnskapsgrunnlaget du har, er hensiktsløst.
Vis hele sitatet...
Årsaken til at den er så høy er at barnevernet er noen inkompetente tosker, like lettlurte og dumme som de er ensrettet og arrogante.

Bare de par timene jeg var involvert i saken fikk jeg med meg nok regelbrudd, logiske brudd og barnehageretorikk til å skjønne at for alt annet enn samfunnets absolutte bunnslam så er barnevernet utelukkende en negativ faktor.

Uavhengig av barnevernets udugelighet, som faktisk trumfer selv NAV, er jeg motstander av å blande inn offentlige instanser på et generelt grunnlag. Voksne, fornuftige mennesker har et uendelig mye bedre utgangspunkt til å løse alle utenom de absolutt mest formelle problemer på egenhånd.
Dersom det faktisk er incest som foregår, vil jeg tro de som er utsatt for det setter pris på at barnevernet kommer. Uansett om barnevernet er noen inkompetente tosker som er lettlurte, dumme, ensrettet og arrogante.
Sitat av apocalypse Vis innlegg

Da jeg var liten ble det meldt inn en bekymringsmelding pga. mine mange, voldsomme blåmerker (observert på skolen). Dette hadde en naturlig forklaring og mine foreldre var forståelsesfulle mtp. bekymringsmeldingen.

Tærskelen for å kontakte barnevernet burde være lav. Det er ikke meningen at du skal løst gåten på forhånd.



(klippet og limt)

Tror du må lære deg å leve med at dette ikke er noe du får vite. Mye rart skjer i familier rundt omkring - mye vanlig og noe ulovlig. Å hevde at du ikke ønsker å snoke blir for dumt. Du har, som nevnt, noen enkle valg som Morden78 skrev:



Det er klart at barna i overetasjen kan ha det kjipt. Det vet man ikke. Men med mindre du faktisk forsøker å finne ut av dette selv (les; personlig torturforhør), så er det viktigste for deg å lære seg å akseptere at ting utenfor din visshet og kontroll foregår hele tiden, overalt. Lete etter plausible forklaringer på lyder m.m. fra en barnefamilie (!!), med det kunnskapsgrunnlaget du har, er hensiktsløst.
Vis hele sitatet...
Beklager å si det, men fy faen for en patetisk innstilling. Er det viktigste for meg å akseptere at ting, her i værste fall et incest-overgrep mot en prepubertal, er noe som vil foregå hele tiden overalt og derfor er utenfor mitt ansvarsområde?? Når det skjer noen meter i luftlinje fra meg?

Og nei, å hevde at jeg ønsker å snoke blir for dumt - enda det blekner litt i kontrast til det ovenstående. Jeg har fått inntrykk som KAN tyde på at noen har det veldig lite bra i overetasjen, og følgelig vil jeg gjerne skru ned musikken neste gang et barn hyler til takten av en som løper, knuller, eller kaster ball. Dette handler ikke om snoking, dette handler om å ta et minimalt med ansvar for de rundt seg. Les det Sussanna skriver over, se deg selv i speilet og prøv å lure deg selv til å tro at det er et mannfolk som står der.

Jeg skjønner argumentene til alle sidene her, og jeg har til nå bare forsøkt å være hyggelig og sakelig.

Men fy faen for noen patetiske unnskyldninger av noen mannfolk mange av dere er. At så mange skulle stemme for å vende kinnet til er faen meg sjokkerende. Det kommer fra tid til annen overskrifter der f.eks handikappede har blitt banket opp forran en passiv folkemasse e.l -> det er dere som står der. Selvsagt er det ikke det samme, her er det faktisk jævlig mye enklere. Her er det snakk om å gjøre helt ubetydelige observasjoner som ikke krenker eiendom, oss, de over, eller dem de gjelder - bare for å se an om det var et merkelig sammentreff eller et overgrep. Det skjer overgrep overalt i Norge, hver dag. Er det så forbanna utrolig å skulle stusse over om det kan skje i ditt hus? Alle overgripere takker dere ihvetfall. Hadde ikke lokalbefolkningen i alvdal vært akkurat som dere så hadde ikke de livene vært ødelagt
^ enig.

Kvalmt at flesteparten her hadde latt som ingenting.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Hvorfor så lav terskel for å sende en bekymringsmelding til barnevernet? I verste fall gjør de en undersøkelse som viser at ingenting spesielt foregår.

Ikke tro at det er det samme som å anklage de voksne i husstanden for incest, tortur eller trafficing. Det er bare å vise sunn omtanke for menneskene rundt seg.

Da jeg var liten ble det meldt inn en bekymringsmelding pga. mine mange, voldsomme blåmerker (observert på skolen). Dette hadde en naturlig forklaring og mine foreldre var forståelsesfulle mtp. bekymringsmeldingen.

Vis hele sitatet...
Dessuten; "Jeg hørte noen lyder som kan stemme med overgrep, gjør klar forsterhjemmene!!!"

Hva tror du resultatet blir da? Barnevernet utfører sin pliktige undersøkelse og henlegger saken. Skulle så en sak full av realiteter bygge seg opp - hvordan tror du den ligger an når samme forhold rapporteres for andre gang, av samme person?

Og hvordan i faen kan det være "sunn omtanke" å ringe barnevernet på naboene dine ved første indisier på at noe er galt, mens det er snoking å se etter helt åpenbare tegn på om det faktisk er det?

Du er en klisje av den moderne Ola Normann. Har du rapportert har du gjort din plikt, og resten av forløpet angår ikke deg. Så kan barnevernet skinne akkurat som i alvdal
Sist endret av Tøffetom; 12. november 2013 kl. 19:01.
Tøffetom, er det konkurranse i å bruke mest mulig krefter på noe som du ikke kan gjøre noe med? Jeg forteller deg, som mange andre her, hva alternativene dine er. De er nemlig ikke så mange, hvis ikke du selv vil gjøre noe som går utover det du kan i henhold til lovverket.

Selvfølgelig forstår vi din frustrasjon og vil selvsagt berømme deg for det som er åpenbart godhjertet medmenneskelighet. Men igjen, med tanke på dine begresede muligheter, blir det fort bare snoking i andres privatliv.

Så barnevernet er, enten du liker det eller ikke, trolig din eneste mulighet. Du kan selvsagt også ringe politiet hva gjelder husbråk, men bortsett fra det.. Nei. Ikke mye.

Dette er ikke som du sier "å vende det andre kinnet til". Og 'alle overgripere takker dere'? Alle overgripere takker heller de som ikke kontakter myndighetene. Det er eneste mulighet om man ikke vil ta loven i egne hender. Og på grunnlag av det du har sagt er det rimelig tynt. Så ikke gå på meg personlig.

EDIT: Det (selvfølgelig) første jeg ville gjort, hadde vært å banke på døra til jeg fikk svar - du ser vel denne personen til slutt. Jeg hadde krevd å få et ordentlig svar på hva som foregår, deretter kontaktet de relevante instanser. Det er ikke å gjøre ingenting. Det er å gjøre det man kan. Evt. kan du ta på deg kappe og maske, men det er ikke helt grunnlag for det her, virker det som.

Og igjen, slutt med å slenge dritt.
Sist endret av apocalypse; 12. november 2013 kl. 19:09.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Dersom det faktisk er incest som foregår, vil jeg tro de som er utsatt for det setter pris på at barnevernet kommer. Uansett om barnevernet er noen inkompetente tosker som er lettlurte, dumme, ensrettet og arrogante.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du det? Hvorfor tror du det er en lettelse for barn som blir utsatt for incest å sitte der med overgriperen - livredd for å svare "feil". Med mindre barnevernet har noe å jobbe ut ifra så jobber de neppe med det, og det eneste en oppnår er å heve terskelen for neste inngripen.

Er ikke annerledes enn med kriminalitet. Hvis du tar litt kokain innimellom og politiet kommer på razzia uten å finne noe, da tenker de seg to ganger om før de kommer igjen.

Når ikke dopen er i huset er det ingenting politiet kan gjøre. På samme måte er det ingenting som kan avsløre ved et par timers barnevernsbesøk at det var incest, om det var det, her.


Men igjen: DET ER FORSVINNENDE LITEN SJANSE FOR AT DET FAKTISK ER INCEST PÅ GANG.

Ønsket ikke en heksejakt, jeg ønsket bare at noen kunne gi meg en plausibel forklaring på hva som kan ha foregått oppe - og noen gode råd og synspunkter.

Ingen har kunnet gi en rimelig forklaring på lydene, flere har anklaget meg for å stikke nesen min i ting som ikke er min sak, og flertallet av de som faktisk har noe vetigt å skrive her anbefaler meg å kontakte barnevernet uten så mye som et lite indisie på de faktiske forhold.

Men så godt som alle er heldigvis enig i at jeg burde gi en god faen, statistisk sett er det bare jeg som tuller
Jeg fikser dette og holder dere oppdatert
Sist endret av Tøffetom; 12. november 2013 kl. 19:11.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg fikser dette og holder dere oppdatert
Vis hele sitatet...
Hva tenker du å faktisk gjøre da?
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Hva tenker du å faktisk gjøre da?
Vis hele sitatet...
Duell *titegn*


...Ingenting utover å følge bittelittegranne med.
Sist endret av Tøffetom; 12. november 2013 kl. 20:13.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
...Ingenting utover å følge bittelittegranne med.
Vis hele sitatet...
(Med fare for å ha oversett noe tidligere i tråden)

Men du har konfrontert dem ovenpå ang. dette eller? Er jo lov å spørre om merkelige lyder og skriking, og legge til at dette ikke høres ut som vanlig barnegråt.

Å ha antennene litt ute er jo en selvfølge.

Må legge til at jeg synes det er merkelig at du ikke kontakter noen offentlig instans, uavhengig av hva du måtte synes om dem.
Sist endret av apocalypse; 12. november 2013 kl. 20:24.
Du får skaffe deg avlyttningsutstyr, det er nok den eneste måten du kan sjekke dette ut trygt.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det du beskriver er vel majoriteten av voldtekter i Norge, nettopp Nordmenn som voldtar Nordmenn, hendelser som aldri når dagens lys.

Men dette med å holde kjeft lurer jeg på om du har missforstått litt. Hvis ikke har jeg misstolket deg. Om overgrepene finner sted, så ja da kan du banne på at jeg aldri får vite det fra en av jentene.

Men hvis du har en 6 eller 10 år (skal bekrefte alder med fruen om nødvendig, tror det stemmer ca) jente som ikke er kjønnsmoden så tror jeg hverken skam eller trusler kan få henne til å være stille mens en fullvoksen mann peiser på. Jenter i den alderen gråter rett som det er, det klirrer i fat når oppvaskmaskinen tømmes og stemmer heves når en beskjed må gis flere ganger. Dette hører vi INGENTING av her nede. Han hører heller ingenting opp. Da sett fra (hypotetisk) overgripers perspektiv; hva gjør det at en unge griner? Unger griner jo hele tiden, som så mange her flittig har påpekt!

Barnegråten i går var vel og merke godt inn i "hulke"-stadiet, men den i seg selv ville jeg aldri reagert på. Det er ingen som reagerer på barnegråt, det vet alle. Det var den altfor frekvente og langvarige dunkingen som fikk meg til å tro ungen løp rundt alene. Når det da viser seg at både hulking og dunking kan skrus av på sekundet så lurer jeg virkelig på hvorfor den er på.

Dessuten bør det jo nevnes at dunking ofte er noe som forplanter seg langt bedre enn vokaler over etasjer, dunkingen opplevdes nok ikke påfallende høy der oppe, hvis ikke ville den nok blitt dempet som du sier - uansett årsak.
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje du missforstår meg litt og muligens litt hvordan incest foregår, for om en person buser inn på soverommet til et barn og setter i gang å voldta barnet, vil nok barnet reagert med frykt og begynt å skrike, men incest ser jeg for meg at foregår under litt andre og på mange måter verre omstendigheter.
Nå har ikke jeg førstehåndskunnskap når det kommer til overgrep, men med tanke på at dette er noe som skjer i hjem der det på overflaten ser ut som om alt er som det skal, tror jeg slike overgrep forgår i stillhet.
Og ut fra hva jeg har forstått fra dokumentarer jeg har sett om temaet, begynner overgrepene ofte med forsiktig berøring og onanering, som over tid går over til samleie. Mange av overgriperne tror kanskje til og med at de viser kjærlighet når de forgriper seg på barna sine, men dette tror jeg gjelder tilfeller der overgriperen selv ble misbrukt som barn. Og jeg tror ikke små barn som blir utsatt for slike overgrep forstår hvorfor overgrepene skjer, noe som er forståelig, da jeg selv ikke kan forstå at noen kan få seg til å gjøre slike grufulle handlinger. Så misbrukte barn lider nok i stor grad i stillhet, da dette ikke er noe som er enkelt å snakke med noen om.

Om det stemmer at barnet løp rundt i lengre tid, er dette også noe jeg synes bryter med min oppfatning av hvordan slike overgrep foregår.
Og jeg vil understreke at jeg ikke prøver å bagatellisere eller på noen måte si at bekymringen dine er grunnløse, jeg tror bare (og håper for barnet/barnas del) at det her ikke er snakk om seksuelle overgrep, basert på informasjonen du har gitt.
Så du bør absolutt handle, i form av å sende en bekymringsmelding eller tilsvarende, dersom du er oppriktig bekymret for barns vel og ve.
TøffeTom, med det engasjementet der ville jeg tatt grep.. Du understreker flere ganger at dette helt sikkert har sine naturlige forklaringer, for å ikke virke snokende og paranoid.. Men det virker som på meg at du allikevel har en magefølelse..

Som sagt, med det engasjementet (med god grunn, seff) kan du ikke bare snoke på fyren da? Først og fremst loggføre litt rutiner, når er han ute, når er han hjemme, og hva skjer med at ungene aldri leker lenger? Har du ikke fått svar av dama enda? Sjekk det opp selv?

Er det hus/tomannsbolig? Er det ingen måte du kan overvåke karen på, vinduer e.l? Har dere felles internett, tap wlan'et hans og sjekk ut hvordan porr han ser på? Overvåkningskamera/mikrofon (??) - Bare for å dra den langt. Men virker som du er en mann som vil komme til bunns i dette (igjen med god grunn).

Og hvordan er han som person egentlig? Shady type, litt røff i kantene, eller helt streit?

Litt vanskelig å gi konkrete tips, men det virker som det er det du er ute etter med denne tråden..

Hold oss oppdatert!
Sist endret av drey; 12. november 2013 kl. 22:19.
Bor i blokk, og har mange ganger hørt en psyko ? kvinnfolk rope " FAEN TA DEG " etterfult med masse skriking og gråting. Hva kan det være? Jeg møter på random folk i blokka men har fortsatt ikke funnet ut hvem det kan være. Interessant
Jeg synes du skal gå til barnevernet slik som du kommer til oss. De er også mennesker, slik som oss. De vil nok vurdere minst like mye som er gjort her, forskjellen er at de har erfaring og mer kunnskap om hva man burde gjøre videre i slike situasjoner. Ha litt tillit til "systemet" - dette er ikke Thailand.
etter å ha lest hele tråden tror jeg kansje jeg kom litt hart ut først, men når det er sakt så den infoen vi får i første postcsyntes jeg er veldig tynn men om du har en så sterk mage følelse så go 4 it. kansje jeg misforsto eller kanse rett åxslett ikke klarer å ta inn infoen på den måten du opplevde det. hold oss oppdater. og om du misforsto så syntes jeg ikke noe om barne overgrep å mener det bare er en måte å håntere det på om du vet det faktisk skjer, å barneværnet klarer mest sansynelig ikke håndtere dette ordentlig uansett så ville holdt dem utafor intil videre hvertfall. lykke til
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
etter å ha lest hele tråden tror jeg kansje jeg kom litt hart ut først, men når det er sakt så den infoen vi får i første postcsyntes jeg er veldig tynn men om du har en så sterk mage følelse så go 4 it. kansje jeg misforsto eller kanse rett åxslett ikke klarer å ta inn infoen på den måten du opplevde det. hold oss oppdater. og om du misforsto så syntes jeg ikke noe om barne overgrep å mener det bare er en måte å håntere det på om du vet det faktisk skjer, å barneværnet klarer mest sansynelig ikke håndtere dette ordentlig uansett så ville holdt dem utafor intil videre hvertfall. lykke til
Vis hele sitatet...
Tror hele meningen med tråden kom litt galt ut. Jeg er ikke ute etter fyren, jeg ville egentlig bare få tankene mine vekk fra ideen jeg fikk..

Sitat av SRB Vis innlegg
Bor i blokk, og har mange ganger hørt en psyko ? kvinnfolk rope " FAEN TA DEG " etterfult med masse skriking og gråting. Hva kan det være? Jeg møter på random folk i blokka men har fortsatt ikke funnet ut hvem det kan være. Interessant
Vis hele sitatet...
Det er sikkert rettskrivingspolitiet som er ute etter deg.

Sitat av drey Vis innlegg
TøffeTom, med det engasjementet der ville jeg tatt grep.. Du understreker flere ganger at dette helt sikkert har sine naturlige forklaringer, for å ikke virke snokende og paranoid.. Men det virker som på meg at du allikevel har en magefølelse..

Som sagt, med det engasjementet (med god grunn, seff) kan du ikke bare snoke på fyren da? Først og fremst loggføre litt rutiner, når er han ute, når er han hjemme, og hva skjer med at ungene aldri leker lenger? Har du ikke fått svar av dama enda? Sjekk det opp selv?

Er det hus/tomannsbolig? Er det ingen måte du kan overvåke karen på, vinduer e.l? Har dere felles internett, tap wlan'et hans og sjekk ut hvordan porr han ser på? Overvåkningskamera/mikrofon (??) - Bare for å dra den langt. Men virker som du er en mann som vil komme til bunns i dette (igjen med god grunn).

Og hvordan er han som person egentlig? Shady type, litt røff i kantene, eller helt streit?

Litt vanskelig å gi konkrete tips, men det virker som det er det du er ute etter med denne tråden..

Hold oss oppdatert!
Vis hele sitatet...
Typen er den litt for straite typen. Han som aldri har gjort noe galt, konen forlot ham fordi han var så tafatt, han tar betalt for nytt batteri til brannvarsleren etc. Susslig, ensom og stakkarslig. Når jeg ikke var her så mye kom han som nevnt på døren til dama daglig, med de dummeste påskudd. Kjenner en av de som bodde her før, han var sånn mot den ene av de jentene og. Er nok ganske utsultet på kvinnelig inntrykk, dog det på ingen måte har noen sammenheng med å knulle jentungene sine. (Var svar på han som person, måtte bare understreke at det ikke er relatert til problematikken siden så mange mener jeg er hysterisk her)

Er et hus med over- og underetasje. Kommer ikke til å luske meg rundt å snoke, ei heller til å overvåke noen.

Men det som kan nevnes er at jeg var oppe med ungen til dama i går fordi hun maste så jævlig om at jeg måtte være med så hun kunne banke på og leke med yngstedattern til fyren. Banket på flere ganger, uten noe svar. Han var hjemme, om døttrene var det da vet jeg ikke - de var ihvertfall rett etterpå.

Han huket tak i meg i går forresten, ville spørre om noen av oss hadde vært å banket på i går natt. Svarte at ja - det hadde sambo, ettersom at vi var bekymret for at det ikke var noen voksne hjemme. Var som nevnt tidligere dette som var årsaken til at vi ville gå opp, (og årsaken til at dama gjorde det), ikke for å leke Chris Hansen.

Fikk forklart at yngste datteren hadde gått i søvne. Årsaken til at han ikke åpnet var at han ikke "rakk bort" til døren. Har aldri hørt om noen som løper hylgrinende i søvne, men det hjelper ingen å spekulere mer i den hendelsen.
Jeg leste akkurat ferdig boken "Mammas Svik" og håper at det ikke er noe lignende det er snakk om. Men det kan jo høres slik ut. Jeg ville ialefall ventet med å kontakte politi og barnevern, da dette kan, som du sier gjøre han mer forsiktig.

Jeg ville prøvt å snakket med barnet og sett om hun virker normal/glad eller redd/trist. Om hun ikke vil snakke kan det også være tegn på frykt.. at faren har bedd hun om å ikke snakke så mye med andre, siden han er redd for hva hun kan finne på å si.

Utenom det så virker det jo helt merkelig at han ikke rakk bort til døren. Vet du hvor gammel jenten er? Du kan jo prøve å finne noe som gjør at du hører bedre hva som skjer ovenfor deg? Evt stå utenfor døren og prøv å få med deg noe?
Sist endret av Wonderland; 13. november 2013 kl. 07:55.
Når det kommer til barn er det alltid lurt og uroe seg for mye enn for lite.
Gi ett anonymt tips til barnevernet, så kanskje du redder ett lite barn.
Konfronterer du vedkommende er vell kjangsen for at han svarer; ''Neida, jeg bare mishandler jentungen i ny og ne, ingenting og bry seg om'' relativt liten.
Barnevernet kan derimot sjekke bedre opp i det, høre med skole/barnehage om det er forandringer osv.
Skal også sies at jeg slettes ikke liker barnevernet og at de ofte (etter min mening) gjør en latterlig dårlig jobb, men er det barnemishandling e.l i bildet må de bare sette faren i jailen og kidden i fosterhjem!
Nå må jeg nesten legge til noe, damen kom og fortalte meg at han over hadde kommet ned og ringt på - like etter at han hadde snakket med meg når han traff meg på veg ut.

Han fortalte omtrent det samme til henne:

- Ungen, som er 8 år, hadde gått i søvne.
- Han hadde ikke hørt det, og følgelig vedvarte det så lenge som det gjorde.

Dette virker veldig rart. For det første så har denne mannen store problemer med lyd om natten. Slåing med dører, høyt snakk eller vaskemaskin som går er alle ting som kan ødelegge nattesøvnen. Han kommenterte f.eks for litt siden "litt smelling med dører, tirsdag i elleve-tiden". Men nå sov han altså så tungt at han ikke fikk med seg at datteren løp trampende rundt og hylte.

For det andre; hvordan har det seg at det stilnet sekundet det banket på? Hvordan kan en person som sover så tungt plutselig på sekundet våkne nok av dørbanking til at han spretter opp og beroliger den hulkende datteren på bare sekunder?

For det tredje; er det ikke litt spesielt å gå ned å ringe på for å forklare seg til henne - sekundet etter at jeg har bekreftet at hun banket på og han forklarte hendelsesforløpet? Litt støy om natten er tross alt en fillesak.

For det fjerde; han sa til meg at når datteren gikk i søvne var det umulig å få kontakt med henne. Dette stemmer med søvntranse, ihvertfall til en viss grad. Men hvordan kan han stilne henne på et sekundet, om hun er totalt utilgjengelig?

Uansett, dette er bare synsing, og ser man etter et mønster så finner man det alltid. Foregår det faktisk misshandling så vil det komme flere episoder, da er det bare tull å agere nå.


Sitat av Wonderland Vis innlegg
Jeg leste akkurat ferdig boken "Mammas Svik" og håper at det ikke er noe lignende det er snakk om. Men det kan jo høres slik ut. Jeg ville ialefall ventet med å kontakte politi og barnevern, da dette kan, som du sier gjøre han mer forsiktig.

Jeg ville prøvt å snakket med barnet og sett om hun virker normal/glad eller redd/trist. Om hun ikke vil snakke kan det også være tegn på frykt.. at faren har bedd hun om å ikke snakke så mye med andre, siden han er redd for hva hun kan finne på å si.

Utenom det så virker det jo helt merkelig at han ikke rakk bort til døren. Vet du hvor gammel jenten er? Du kan jo prøve å finne noe som gjør at du hører bedre hva som skjer ovenfor deg? Evt stå utenfor døren og prøv å få med deg noe?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett barnet på flere dager nå. Jeg hører at det er noen hjemme på dagen når faren er ute - kanskje hun er syk? Som sagt var jeg og damen sin datter også oppe og banket på i går uten hell.

Skal innrømme at jeg skulle likt å høre hva som skjer der oppe, nå er jeg jo faktisk ganske nysgjerrig. Men ser ikke helt hvordan det skal gå for seg, og det er fortsatt snakk om en isolert hendelse som fortsatt sannsynligvis var noe helt trivielt.

Sitat av random12345677 Vis innlegg
Når det kommer til barn er det alltid lurt og uroe seg for mye enn for lite.
Gi ett anonymt tips til barnevernet, så kanskje du redder ett lite barn.
Konfronterer du vedkommende er vell kjangsen for at han svarer; ''Neida, jeg bare mishandler jentungen i ny og ne, ingenting og bry seg om'' relativt liten.
Barnevernet kan derimot sjekke bedre opp i det, høre med skole/barnehage om det er forandringer osv.
Skal også sies at jeg slettes ikke liker barnevernet og at de ofte (etter min mening) gjør en latterlig dårlig jobb, men er det barnemishandling e.l i bildet må de bare sette faren i jailen og kidden i fosterhjem!
Vis hele sitatet...
Gitt at det er sant vil fortsatt barnevernet henlegge med all sannsynlighet. Konsekvensen blir at han blir forsiktigere, samt at listen for å bli hørt av barnevernet om et mønster skulle oppstå blir hevet betraktelig.

Dette er fortsatt en triviell missforståelse med all sannsynlighet. Det eneste jeg har belegg for å gjøre er å ha øyne og øre bittelitt mer åpne.
Veldig bra du følger med og passer på Tom, det er det alt for lite av i Norge, folk vil ikke blande seg inn i andre sine saker.
Siden dette er et anonymt forum kan jeg skrive litt om hvordan noe ala dette har skjedd har med meg. Dette er det ingen av mine venner som vet, ingen av kjærestene jeg har hatt har hatt noen aning. Det aldri blitt fortalt til en kjeft, untatt familie som er klar over situasjonen.

Jeg var 4-5 år og gikk i barnehagen, der hadde vi en yndlings onkel som alle likte, jeg kan enda huske det ekle smilet hans, det er noe jeg aldri blir kvitt å våkner opp mange netter med ansiktet hans i de rareste drømmer. Jeg har fortrengt veldig mye, å man husker jo ikke så mye fra man er så liten, men jeg husker mere en det jeg vill.

Jeg kan huske 2 episoder med han, det første overgrepet jeg husker var i selve barnehagen, på toalettet. Der utførte han oralsex på meg. Det andre jeg kan huske var på tur i skogen hvor jeg måtte onanere han.

I følge psykiatere og hjelpe instanser jeg har snakket med i senere tid forstår de ikke hvorfor ingen reagerte på hvordan oppførselen min endret seg. Jeg ville ikke i barnehagen, jeg lekte ikke med de andre barna så mye og sov veldig dårlig. Etter vært blir det dette avdekket da han har misbrukt flere barn. Jeg ble på en måte avhørt av noe som var politi, og snakket med dem, og til slutt ble jeg sendt til sykehuset eller legevakten for voldtekts sjekk, og det viste seg at jeg ikke hadde blitt penetrert. Kun andre "små" ting som hans egene ord var.

Å moren min hadde kontakt med 2 av de andre foreldrene til barna dette skjedde med, han ene døde for 2 år siden. Av en overdose. Å den andre går det bra med, han lever et "vanlig" liv med jobb og kjærste.

Å jeg tenker ofte på hvorfor ingen gjorde noe, hvorfor så ingen at jeg hadde det vondt? Moren min forsto det ikke, faren min forsto ingenting. Å den skammen jeg følte, jeg husker enda mamma og pappa hvor vondt de hadde det. Det har brent seg i hjertet mitt, jeg kunne kjenne den sorgen , smerten , fortvielsen og sinnet dems. Til og med den dag i dag, ser jeg det i øynene dems. Fordi på en rar måte virker det som om de føler det er dems skyld. Det gikk ikke mange år etter dette at de skilte seg.

Så det jeg egentlig vil fram til er at om du så mye som er 1% usikker på om det skjer noe overgrep, så værsåsnill. Rapporter det, glem alle andre tanker om og finne det ut selv eller andre scenarioer. Barnevernet er det mange delte meninger om. Men når det kommer til overgrep / incest som er tilfelle ( kanskje ) her så gå etter boka. Hva så om det ikke er noe feil? Du vil i alle fall føle deg bedre med og sagt i fra om noe du tror er galt, å om det ikke er noe galt så er er jo det perfekt. Men om det faktisk er noe galt, og du faktisk kan redde denne unge jenta om hun blir utsatt for overgrep, uansett om det er 0,001% sannsynlighet, si i fra!

Å overgrep i familien tar lang tid før det blir oppdaget. Det kan ta mange år, ikke før barna er voksene at de husker overgrepene.

Holder meg oppdatert på denne tråden Tom. Å håper du følger rådet mitt. For ingen skal trenge og bli ødelagt resten av livet på grunn av noen mennesker har syke problemer.
Dette var leit å høre, PandaFlush.

Men angående denne saken så er jenta her nå og leker - virker altfor fornøyd og glad til at jeg kan se for meg at det skjedde noe traumatisk nettopp. Alt hadde nok, som antatt, helt naturlige ikke-grusomme årsaker.

Gir meg for denne gang.
Så fint at du forteller, PandaFlush!

Jeg var også utsatt for overgrep som ingen oppdaget. Og de som oppdaget det gjorde ikke noe med det, blant den moren min. Hun fulgte meg til legen og fant på løgnhistorier mens jeg egentlig hadde fått hoftene ut av ledd pga voldtekt. Hun er ubrukelig og henne kunne jeg aldri regnet med.

Men det var andre. Det var naboer, lærere, foreldrene til vennene mine. Alle visste at det var vanskelig hjemme og alle hjalp til på sitt vis, hjelp med lekser, mat, ros og gode ord, kjøring hit og dit osv - men nesten ingen meldte fra til barnevernet! Jeg kan huske at barnevernet fikk en bekymringsmelding og gjorde undersøkelser en gang, men det handlet om brodern og jeg var allerede så stor at jeg aldri var hjemme mer uansett.

Men det er noe å ta med seg. Det finnes mange barn som alle vet ikke har det greit. Og det finnes kanskje flere titalls folk i kretsen rundt hvert og ett av de barna som går rundt og håper at noen melder, og vurderer frem og tilbake om de skal gjøre det selv, men ikke våger fordi de ikke har bevis. Og slik går årene og liv blir ødelagt.
Håper du forteller barnevernet om situasjonen, det høres sketchy ut. Jeg mener ikke at personlighets-beskrivelsen gjør han mer skyldig - men det støtter på ingen måte det motsatte heller.

Ålreit, så skal man ikke trekke kjappe konklusjoner. Men hva er det egentlig du gjør, dersom du bestemmer deg for ikke å anmelde? Jeg synes det er et såpass seriøst tema at dersom man er usikker burde man prioritere barnas sikkerhet, for å forsikre seg om å ikke gjøre feilen som Susanna forteller om. Det er en stygg feil det, som man kan angre mye på i ettertid.

Dersom faren til barna faktisk er en god far kan det godt tenkes han ville gjort det samme om situasjonen var motsatt.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette var leit å høre, PandaFlush.

Men angående denne saken så er jenta her nå og leker - virker altfor fornøyd og glad til at jeg kan se for meg at det skjedde noe traumatisk nettopp. Alt hadde nok, som antatt, helt naturlige ikke-grusomme årsaker.

Gir meg for denne gang.
Vis hele sitatet...
Selv om hun oppfører seg normalt ville ikke jeg gidd meg der. Det kan være i begynnelsen av noe, at faren ikke har kommet så langt enda at det har gått voldsomt inn på henne.

Sitat av enanthate Vis innlegg
Håper du forteller barnevernet om situasjonen, det høres sketchy ut. Jeg mener ikke at personlighets-beskrivelsen gjør han mer skyldig - men det støtter på ingen måte det motsatte heller.

Ålreit, så skal man ikke trekke kjappe konklusjoner. Men hva er det egentlig du gjør, dersom du bestemmer deg for ikke å anmelde? Jeg synes det er et såpass seriøst tema at dersom man er usikker burde man prioritere barnas sikkerhet, for å forsikre seg om å ikke gjøre feilen som Susanna forteller om. Det er en stygg feil det, som man kan angre mye på i ettertid.

Dersom faren til barna faktisk er en god far kan det godt tenkes han ville gjort det samme om situasjonen var motsatt.
Vis hele sitatet...
Enig! Det er snakk om et barns liv og sikkerhet, ikke noe festbråk man vurderer å ringe politiet for.

Og om han, som du sier, er en god far vil han forstå at du var bekymret og sa i fra.
Først av alt: Det er enormt store mørketall på overgrep mot barn. Det viser spørreundersøkelser og intervju blant de som nå er voksne. Kan du leve med å ikke melde dette? Dette kan være punktet der du har mulighet til å hjelpe et barn ut av en progredierende situasjon som kan ødelegge resten av barnets liv om det ikke blir oppdaget. Melder du det, vil det gjøres en undersøkelse, og skole vil også få beskjed om i fremtiden være ekstra obs på dette barnet. Det at herremannen der oppe IKKE ÅPNER DØRA når dere banker og samtidig i ettertid viser seg å ha et sterkt forklaringsbehov gjør at alarmklokkene ringer. Hadde de detaljene vært utelatt hadde jeg godtatt at det nok bare var forklarlig situasjon, men det er en del som tyder på at det har skjedd noe der oppe som naboen din ikke ønsker andre skal vite, være seg overgrep eller annet. Viser det seg at alt har en forklaring og at barnet har det bra, har det ingen videre konsekvenser for denne mannen. Finner ikke barnevernet noe i utgangspunktet, men at det allikevel skjer overgrep, er skolen mer observant, og episoden allerede registrert hos barnevernet om en ny bekymringsmelding skulle komme.

Hadde flere meldt fra om bekymringsverdige eller mistenkelige forhold hadde langt flere barn kunne blitt reddet fra grusomme hendelser og et liv med psykiske problemer.
Hvordan går det? Hørt noe mer?