Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5895
Jeg har nå vert på ferie en uke i utlandet. På gardermoen parkerte jeg ganske nert terminalen å måtte forvente å betale drøye 1000kr for parkeringen.
Når jeg ankom trykket jeg på en knapp å fikk ut en lapp der det sto hvilket tidspunkt jeg parkerte. Jeg går ut ifra at jeg putter lappen i en betalingsautomat og betaler beløpet jeg er skyldig før jeg får kjøre ut.

Men, hva vis jeg går å trykker på knappen når jeg ankommer gardermoen gjenn å kaster den gamle lappen? Vil jeg da betale kun for 1 dag?

Jeg speidet litt i området og kunne ikke se noen kamera noen plass. Noen som vet noe om dette?
Forstår ikke helt.

1) Du kjører inn, trekker lapp ved bommen, parkerer.

2) Du kommer hjem fra ferie en uke etter, stikker lappen inn, evt kort, og blir trekt.

3) Du kaster den gamle kvitteringen før du gjør dette, trekker ny lapp... hmm, jeg skjønner ikke.,
jeg tar en ny lapp når jeg landet på gardermoen og betaler den.
Lappen jeg fikk sist uke kaster jeg bare.

Da vil jo jeg i teorien betale bare for 1 dag i stede for 1 uke.
Hvis du trekker ny lapp når du går ut til bilen, og betaler denne når du kjører ut, så vil du betale for ca 5 minutter... tja, vet ikke jeg.
Eventuelt 5 minutter ja. Jeg så bare ett skilt med "dags" priser.
Alkoholisert gamer
Vil tro dette blir sjekket opp.
Og de har overvåking ved ingang og utgang
Det beste du gjør er å skaffe seg ny billett. Men det må stå en bil ved bommen for å trekke billett. Det du gjør er å spørre en person som er på vei inn om han kan trekke en ekstra billett siden du" mista din". Det han må gjøre er å trekke billett, bommen åpner seg, deretter kjøre 2 meter inn, deretter rygge tilbake å trekke ny billett til seg selv. Bare pass på at det ikke er europark vakter i nærheten. Trenger ikke å bekymre deg for overvåkning da dem har en gi del kammeraer rundt omkring med små skjermer på kontoret. Husk at du har 15 min gratis gjennomkjøring med billetten, så det vil si vis du kommer deg ut innen den tiden så trenger du ikke å betale. Lykke til.
Hvis det å trekke lapp betyr å trekke lapp i bommen, hvor du stopper bilen og sveiver ned ruta, trykker på den grønne knappen osv, så funker ikke dette UTEN at det står en bil der.. er en vekt i bakken som registrer at det står en bil der. Du kan altså ikke bare smyge deg bort dit og få deg ny "inn-lapp"..

Men du kan jo sikkert tilby deg å betale en fyr 100kr for at han trykker seg en lapp som han gir til deg, for så å rygge, kjøre tilbake å trykke en ny lapp til seg selv.

og dette funker jo kun om du ikke bruker kredittkortet, men kun trykke for billett..
Her blir det synsing, men jeg antar at når man kjører fremover etter å ha trukket billett, så er avstanden frem til og forbi bommen så kort at det ikke er mulighet for å rygge tilbake. Kan også tenke meg at hvis man prøver å rygge tilbake før bommen går ned, vil nok en sikkerhetsprosedyre slå inn og man vil ikke få ut ny billett. Antageligvis pga denne vekt-mekanismen i bakken. Så må man huske på vakter og kameraer. Kan godt tenke meg det er kameraer ved bommene. Ser man unormal aktivitet der, så har de skiltnr ditt på kamera. Så må man dekke til skiltene.

Utfordringen blir i å få ut to billetter på èn innkjørsel. Fordi man må ha billett for å komme seg ut igjen, ellers går ikke bommen opp ... da blir man stengt på innsiden. Hva med å kjøre veldig tett etter en annen bil? Evt. mot en liten betaling?

Du er inne på en interessant ting. Hører hjemme i "Hvordan lure hverdagslige systemer"-tråden.
Sist endret av Taurean; 3. november 2012 kl. 02:56.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Her blir det synsing, men jeg antar at når man kjører fremover etter å ha trukket billett, så er avstanden frem til og forbi bommen så kort at det ikke er mulighet for å rygge tilbake. Kan også tenke meg at hvis man prøver å rygge tilbake før bommen går ned, vil nok en sikkerhetsprosedyre slå inn og man vil ikke få ut ny billett. Antageligvis pga denne vekt-mekanismen i bakken. Så må man huske på vakter og kameraer. Kan godt tenke meg det er kameraer ved bommene. Ser man unormal aktivitet der, så har de skiltnr ditt på kamera. Så må man dekke til skiltene.

Utfordringen blir i å få ut to billetter på èn innkjørsel. Fordi man må ha billett for å komme seg ut igjen, ellers går ikke bommen opp ... da blir man stengt på innsiden. Hva med å kjøre veldig tett etter en annen bil? Evt. mot en liten betaling?

Du er inne på en interessant ting. Hører hjemme i "Hvordan lure hverdagslige systemer"-tråden.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=750
Du kan jo også gå til betalingsautomaten og trykke på "mistet billett". Da tror jeg du må betale typ 250kr også er du klar til å dra.
råd til å reise på ferie men ikke råd til å betale parkeringa.... der du henter bilen er nok et overvåket sted! evnt sensorer som registrerer bilen!
Ren tipping, men vil tro dem har et system som tar bilde av regnr når man trekker billett. Billett og regnr "hører sammen". Det tas også et bilde når man sjekker ut. Hvis billett inn og billett ut stemmer overens slettes all informasjon. Hvis billett inn og billett ut ikke stemmer overens, vil dette bli undersøkt nærmere, og om det blir oppdaget snusk vil man sikkert få et klekkelig gebyr for forsøk på svindel.

Som sagt ren tipping, jeg har aldri parkert på Gardemoen selv, så jeg har ingen somhelst erfaring med hvordan dette fungerer i praksis. Men jeg synes det er rart om dem ikke har god kontroll på sånt i 2012.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
råd til å reise på ferie men ikke råd til å betale parkeringa.... der du henter bilen er nok et overvåket sted! evnt sensorer som registrerer bilen!
Vis hele sitatet...
Hallo, jeg har greit med penger og ingen problemer med å betale. Men 1000kr kan fint være handy til en tur på byen eller noe.
Tanken slo meg bare da jeg kjørte inn, å når jeg forlot parkeringa med bagasjen kunne jeg ikke se kamera noen plass.
I teorien burde dette være mulig


Sitat av LoOzR Vis innlegg
Ren tipping, men vil tro dem har et system som tar bilde av regnr når man trekker billett. Billett og regnr "hører sammen". Det tas også et bilde når man sjekker ut. Hvis billett inn og billett ut stemmer overens slettes all informasjon. Hvis billett inn og billett ut ikke stemmer overens, vil dette bli undersøkt nærmere, og om det blir oppdaget snusk vil man sikkert få et klekkelig gebyr for forsøk på svindel.

Som sagt ren tipping, jeg har aldri parkert på Gardemoen selv, så jeg har ingen somhelst erfaring med hvordan dette fungerer i praksis. Men jeg synes det er rart om dem ikke har god kontroll på sånt i 2012.
Vis hele sitatet...
Som sagt jeg sjekka godt rundt der siden dette var klokka 5 om morgenen og lite/ingen folk i nørheten. Kunne ikke ense ett eneste kamera
De vil jo begynne og lure på denne første billetten din når det har gått en stund, hvorfor drar ikke denne billetten?
Hvis de da tar bilde av bilen når du kjører inn er du fucked og må kanskje betale for flere mnd?
Jeg kan forsikre deg om at det er kameraer der. De er ikke alltid like lett å få øye på, men det aller meste av Gardermoen er overvåket av ett eller flere kameraer.
Det sies at i hovedbygningen fins det ett kamera hver 30 cm fra ende til ende.

Eneste jeg kan komme på for å lure parkeringen er å "miste billett". Da måtte man betale for én uke, men mulig dette har endret seg.