Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 26858
Jeg satt og så på blålys her om dagen, det var en skalle der med uniform (klarer ikke kalle det en politibetjent engang)

«Da tar vi påskeferie, men det er alltid noen av oss ute. Du er aldri trygg»

Den setningen der skjønner jeg jo er rettet til de som ikke er på rette siden av loven. Men jo mer jeg tenker over den, jo mer forstår jeg uhumskhetene som foregår i etaten

Av alle ting å si på riksdekkende TV så var vel det, det dummeste og styggeste jeg har hørt!

Hva er galt med «du er alltid trygg» ?!?!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilken meninger har folk her etter å ha lest hva som skjedde?
Tor Henning Dalen som ble skutt av politiet under en politiaksjon ved Bolkesjø den 22 september 2020.
https://www.dagbladet.no/nyheter/avs...anses/73683617

"Tor Henning Dalen ble skutt med MP5 på kloss hold. Ifølge politimannen gikk det cirka ett sekund fra han først fikk øye på Dalen, til han hadde avfyrt første skudd.
Politimannen har forklart at han ikke sjekket for reaksjon etter hvert skudd, men skjøt til mannen falt i bakken. Det gikk mellom 1 og 1,5 sekund fra det første og siste skuddet."


Kan maktbruken forsvares?
Sist endret av NokErNok; 26. april 2021 kl. 21:53.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kan maktbruken forsvares?
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruker politiet makten sin på en måte som trenger et forsvar?

Min subjektive opplevelse av politiet er en gjeng cowboyer med 30 studiepoeng i salat-tråkking.

Sånn som da vi såvidt hadde berget livet i en husbrann. Jeg hadde reddet liv, men ble beskyldt for å ha vært full og glemt en grandiosa i ovnen. Politiet avsluttet med at jeg var hovedmistenkt og "hvis det var noe jeg brant inne med burde jeg fortelle det med en gang."

Det glemmer jeg ikke! Ordene som kom fra den uniformen kommer alltid til å farge ethvert møte med politiet. Sånn fungerer følelser i traumatiske situasjoner.

Jeg kommer aldri til å føle tillit til uniformert politi, med andre ord er jeg garantert å bli skutt hvis jeg skulle havne i en psykose som politiet skal ordne med en velferdsvisitt.

Spørsmålet bør være hvorfor politiet ikke forsvarer sivile!
Sist endret av supercali; 26. april 2021 kl. 23:00.
Politiet reiste rundt som og presenterte skadene fra narkotika til min vgs og andre. Noen raske google søk etter viste at de løy.

Den ene studien de brukte blant annet om cannabis viste at apene ikke fikk redusert kognitiv evne av cannabis, men av manglende oksygen...

Tilliten har aldri vært det samme, politiet løy systematisk og har ingen grunn til å tro at denne praksisen vil endre seg. Hadde vært en annen situasjon om de hadde vært ærlige
Sist endret av Aboveandbeyond; 27. april 2021 kl. 10:33.
Trådstarter
Husker dere denne saken?

https://www.nrk.no/sorlandet/politim...lig-1.15475640

Politimannen får beholde jobben, til tross for den brutale volden han utførte.
Sitat av bottknott Vis innlegg
Det at folk utnytter posisjonen sin skjer skjer i alle bransjer og ikke spesifikt i politiet. IT-personell som krever sex på firma-festen for at PC`en ikke skal ha problemer (...)
Vis hele sitatet...
Forskjellen her er at de fleste IT-personell mangler et statssanksjonert voldsmonopol i ryggen.


Sitat av Filkor Vis innlegg
Politimannen får beholde jobben, til tross for den brutale volden han utførte.
Vis hele sitatet...
Leste denne i går og ble ganske sjokkért. Begrunnelsen er enda verre.

Politimester i Agder Arne Sundvoll ledet utvalget som ga mannen jobben tilbake:
– Men, som i andre yrker, er det mennesker som begår feil uten at jobben nødvendigvis ryker.


I hvilke andre yrker får man beholde jobben etter å slått et annet meneske til blods "i en situasjon hvor dette ikke på noen måte var påkrevd" (Rettens beskrivelse) ?
Sitat av Filkor Vis innlegg
Husker dere denne saken?

https://www.nrk.no/sorlandet/politim...lig-1.15475640

Politimannen får beholde jobben, til tross for den brutale volden han utførte.
Vis hele sitatet...
Ikke så rart, norsk politi passer på hverandre, her er lederen av utvalget (andre politi fra fylket) som bestemte at voldsmannen(politimannen) skulle få fortsette i jobben:

https://www.politiet.no/om/organisas...ten-lindeberg/

https://www.nrk.no/sorlandet/politim...lig-1.15475640

Vedkommende er mer opptatt av hvordan man kan catche folk for narkotika, sier mye om hvilke verdier han har, å banke opp psykisk syke er tydeligvis helt ok sammenlignet med det å ruse seg.

Han er medforfatter av blant annet denne boken som har vært brukt til opplæring av poltifolk:

https://www.fagbokforlaget.no/Tegn-o...I9788241207181
Sitat av Susannne Ufør Vis innlegg
Ikke så rart, norsk politi passer på hverandre, her er lederen av utvalget (andre politi fra fylket) som bestemte at voldsmannen(politimannen) skulle få fortsette i jobben:

https://www.politiet.no/om/organisas...ten-lindeberg/

https://www.nrk.no/sorlandet/politim...lig-1.15475640

Vedkommende er mer opptatt av hvordan man kan catche folk for narkotika, sier mye om hvilke verdier han har, å banke opp psykisk syke er tydeligvis helt ok sammenlignet med det å ruse seg.

Han er medforfatter av blant annet denne boken som har vært brukt til opplæring av poltifolk:

https://www.fagbokforlaget.no/Tegn-o...I9788241207181
Vis hele sitatet...
fy faen! Hvor sykt er ikke dette?
Sitat av Filkor Vis innlegg
Husker dere denne saken?

https://www.nrk.no/sorlandet/politim...lig-1.15475640

Politimannen får beholde jobben, til tross for den brutale volden han utførte.
Vis hele sitatet...
En politimann får beholde jobben etter uforsvarlig maktbruk, men mannen i gata mister jobb å barn for en spliff.
Har slutta å irritere meg over sånt må bare le som faen og grine litt etterpå.
Det er mulig den er innafor, stillingsvernet i det offentlige kan være temmelig godt og han skal bare drive med etterforsking. Men det stinker mer enn gammel fisk.
Politiforum kan visstnok melde om en tredobling av anmeldte voldssaker mot politiet, og NRK slår det stort opp som en bekymringsverdig utvikling. Men har det blitt mer vold mot snuten, har de blitt flinkere til å anmelde saker, eller har de nedjustert grensene for hva hva de tåler enda mer? Det sier soga mindre om! Konspiratorisk anlagt som jeg er, så vet jeg at jeg i alle fall gjerne skulle sett en grundig gjennomgang av et representativt utvalg av hendelser, helst dokumentert med bilde og lyd, før jeg sa meg enig i påstanden om at det har blitt mer vold mot politiet. Det poengteres til stadighet at antall anmeldelser til spesialenheten for politisaker sier fryktelig lite om politiets faktiske opptreden, og det er helt sant! Men en skal nok ikke se helt bort i fra at det muligens går litt begge veier...
Sist endret av Myoxocephalus; 6. mai 2021 kl. 01:16.
Jeg så på en liknende påstand for et par år siden, at kriminelle miljøer har blitt råere. Det stemte dårlig med at antall rapporterte skader har gått ned år for år.
God poeng myxo. Tenkte det samme da jeg så den overskriften.
Den overskriften passer politiet bra etter truseransaking av mindreårige.

'Nothing to see here'
Kanskje det er et resultat av nær-(les:fjern)politireformen? Folk tyr kanskje hurtigere til vold mot truende fremmede enn truende bekjente?

Eller, med enda tydeligere timing, kanskje tilliten ble svekket etter at statsministern instruerte politiet til å bryte grunnloven (forsamlingsfriheten og andre menneskerettigheter) i forbindelse med "smittevern"?

Synes forøvrig det er rart at hendelsen 20. mars hvor to tenåringer kastet brennende molotov cocktail mot en politistasjon har fått så lite oppmerksomhet. Sier jo kanskje noe om hvilket forhold til politiet den yngste generasjonen har.
Sist endret av fustercluck; 6. mai 2021 kl. 13:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Synes forøvrig det er rart at hendelsen 20. mars hvor to tenåringer kastet brennende molotov cocktail mot en politistasjon har fått så lite oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Hvis saken ikke har fått oppmerksomhet, hvordan kan det da ha seg at du fant en artikkel om saken hos ABC-nyheter? Saken er forøvrig også dekket av NRK, TV2, Dagbladet, nettavisen, VG... Sannelig, her har mediene sovet!
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Sier jo kanskje noe om hvilket forhold til politiet den yngste generasjonen har.
Vis hele sitatet...
Hva sier det om den yngste generasjonens forhold til politiet? Kom igjen, vær konkret! Forklar gjerne i samme stund hva skilnaden mellom dagens ungdommer er og hva som var tilfelle da vi andre var unge.
I see you...
NAPse's Avatar
Dersom politiansatte skulle være så frekke og påpeke kritikkverdige forhold i etaten kan de forvente seg å bli straffet ved å bli omplassert / satt til andre arbeidsoppgaver. Dette er jo flotte forhold å jobbe under og oser av at etaten ønsker å forbedre seg.
/s

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...aal-mot-staten
Da jeg leste dette i mars forventet jeg at debatten fra i fjor ville blusse opp igjen.

16. mai 2020 Nettavisen googler "Sylvi Listhaug kontroversiell" og skriver kronikk på 2400 ord: Sylvi Listhaug er bekymret for ungdomskulturen i både Sverige og Norge.

19. juli 2020 Ungdom blir anholdt og bortvist av politiet uten grunnlag; Dagbladet skriver lang kronikk på 4500 ord: Konflikt på Mortensrud - Svenske tilstander uten tillit.

20. mars 2021 Tenåringer kaster brennende molotov cocktail mot Stovner politistasjon; Avisene skriver kun kortere nyhetssaker om hendelsen: NRK, TV2, Dagbladet, VG.
Takk for link til Nettavisens sak som er noe lengre (500 ord) for her er noe av det jeg etterlyser, men det er beskjedent i forhold til tidligere: Ny pågripelse etter brannbombe mot politistasjon på Stovner.


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva sier det om den yngste generasjonens forhold til politiet? Kom igjen, vær konkret! Forklar gjerne i samme stund hva skilnaden mellom dagens ungdommer er og hva som var tilfelle da vi andre var unge.
Vis hele sitatet...
Mulig at tidligere generasjoner også hadde slike hendelser, men kan ikke huske å ha lest om tenåringer som utfører planlagt angrep på en politistasjon i Norge noen gang.

Tenker at det skyldes en generell misnøye i kombinasjon med enten fraværende risikoanalyse eller desperasjon (de gjorde helt minimalt med skade, men, sitter nå varetektsfengslet i fire uker med brev- og besøksforbud, strafferammen er 1 år selv hvis det bare skulle dømmes som "guttestreker").
Sist endret av fustercluck; 6. mai 2021 kl. 17:04. Grunn: leif
Ja, det får konsekvenser å angripe en politistasjon. Det er ikke noe nytt at ungdommer utøver vold mot politiet eller at de straffes for det...

At det denne gangen var molotov mot en politistasjon forandrer ikke stort i mine øyne, annet en at det viser at på tross av "utvikling" i samfunnet, tilgang på internett og fokus på hvor farlig branner kan være er ungdommer villige til å ta liv på den feigeste måten som finnes der ute.

At det skjer nå og ikke før er vel litt pga det ikke har vært offentlig tilgjengelige oppskrifter som bare kan googles.

Hvis "guttestreker" er synonymt med brannbomber mot offentlige bygg hvor det kan befinne seg offentlig tjenestepersonell er det vel ikke feil at de straffes? Hvis de ikke har tenkt tanken at "dette kan jeg straffes for" er det på tide at de gjør det nå. Hvis de i tillegg har tenkt "dette slipper vi unna med" fikk de avkreftet dette.

Sitat av fustercluck
16. mai 2020 Nettavisen googler "Sylvi Listhaug kontroversiell" og skriver kronikk på 2400 ord: Sylvi Listhaug er bekymret for ungdomskulturen i både Sverige og Norge.

19. juli 2020 Ungdom blir anholdt og bortvist av politiet uten grunnlag; Dagbladet skriver lang kronikk på 4500 ord: Konflikt på Mortensrud - Svenske tilstander uten tillit.
Vis hele sitatet...
Hva fru splitt og splid har å si om svenske tilstander er i denne sammenheng helt uinteressant for meg. Hvorfor trekkes det frem?
Mulig jeg har formulert meg dårlig, men du fokuserer på den delen av det jeg skrev som jeg synes er aller minst interessant. Det med strafferamme skrev jeg i parentes for å understreke hvor korttenkt og idiotisk handlingen var.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Hva fru splitt og splid har å si om svenske tilstander er i denne sammenheng helt uinteressant for meg. Hvorfor trekkes det frem?
Vis hele sitatet...
Det er en kritikk av de som setter dagsorden (politikere og journalister). Underer over hvorfor de har masse si om en brennende bil, men lite å si om et direkte angrep på en politistasjon. Kanskje det bare var nyhetstørke i fjor vår.
Sist endret av fustercluck; 6. mai 2021 kl. 18:20.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Mulig jeg har formulert meg dårlig, men du fokuserer på den delen av det jeg skrev som jeg synes er aller minst interessant. Det med strafferamme skrev jeg i parentes for å understreke hvor korttenkt og idiotisk handlingen var.
Vis hele sitatet...
Ok. det virket veeeldeig for meg som om du mente straffereaksjonene her var et problem. Hva av det du skreiv er det jeg heller burde ha fokusert på?

Sitat av fustercluck Vis innlegg
Det er en kritikk av de som setter dagsorden (politikere og journalister). Underer over hvorfor de har masse si om en brennende bil, men lite å si om et direkte angrep på en politistasjon. Kanskje det bare var nyhetstørke i fjor vår.
Vis hele sitatet...
Trodde brennende biler var de sosialistiske, innvandringsvennlige landenes skittene hemlighet? Var det som blei sagt for ca 1 år siden.

Men la oss ta utgangspunkt i at din påstand er korrekt, kan det ha noe med omfanget av kriminaliteten å gjøre? Antall hendelser f.eks?
Sist endret av knert1; 6. mai 2021 kl. 18:47.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
https://mobile.twitter.com/tone_fall...88140838002688

Slapp av, vi er i trygge hender, det er ingen systematisk "malpractise" her, Baghdad er en fri by i et fritt, sterkt, øhh,,, Norge.

Agder politi, Norges største brukersaker-distrikt, velger å ikke etterforske egne mulige lovbrudd pga manglende kapasitet ovenfor et "manuelt" system.

Flotters
Sist endret av meaculpaUIO; 6. mai 2021 kl. 18:48.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Mulig at tidligere generasjoner også hadde slike hendelser, men kan ikke huske å ha lest om tenåringer som utfører planlagt angrep på en politistasjon i Norge noen gang.
Vis hele sitatet...
Spesifikt molotov coctails som blir pælma mot politistasjoner av ungdommer, eller generelt angrep på maktinstitusjoner? Det var i alle fall ingen som snakket om at dagens middeladrende menn tok førtiårskrisa for langt da han gærningen fra Lillestrøm sendte ei bombe til politistasjonen på Ski i 2018. Eller hva med gateslagsmålene mellom politiet og blitzerne på slutten av 80-tallet? Det så gjerne slik ut (legg merke til rambukken!)

Er dette oppførsel som tilsier respekt for autoriterer og et forhold bygget på tillit og samarbeid mellom ungdom og politi? Eller tror du bekymrede voksne den gangen også preika om dagens forferdelige ungdom?
(Spoiler alert: They did.)

Siden vi er inne på det, så må det også nevnes at nynazister kasta molotov coctails inn på blitzhuset som hevn fordi blitzerne hadde forstyrret en apell Carl I. Hagen holdt 1.mai 1989. Det gikk altså mer brannbomber inn enn ut fra den kanten.

Poenget mitt, dersom det er uklart, er at enkelthendelser funker veldig dårlig som beskrivelser for trender. Og hva konfliktnivå mellom ungdom og purken er, så går det opp og ned, men jevnt over? Mest ned. Selv om snuten elsker å manipulere historien for egen vinnings skyld.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. mai 2021 kl. 17:07.
BRAND ∞ STRONG
Vold avler vold
Politiet under Willy Haugli var aggressive og voldelige.
Svina gikk ikke av veien for å ri rett inn i folke mengder.
Det kan lett gå veldig galt når en hest sparker deg i hodet.

Nynazistene var flere på den tiden også, og mye bedre organisert.
Følgelig ble Blizerene det også. Det var et våpenkappløp.
Kult bilde myoxo, ser ut som om den ene politien har en kølle i hver hånd for å slå med. Man er ivrig da