Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 9835
Min begrensede kunnskap om hjemmelektronikk stopper litt opp når det kommer til dette problemet.

Har et par taklamper, spesielt en av de som er litt kronglete å få på om morningen.

Må slå den av og på kanskje 20-30 ganger før den fungerer, men etter det fungerer den flott resten av dagen. Kan til og med slå den av og på igjen og den responderer "instant".
Helt vanlig av/på bryter på vegg, LED pære. Hver morning er den kronglete igjen. Gjelder faktisk en annen lampe også, men den trenger jeg ikke så mange av/på sykluser før den "starter".

Første gang jeg opplevde det forsøkte jeg å skifte pære uten hell, samt selvsagt sjekke sikringen. Så, det er noe med enten bryter eller taklampe? Eventuelt noe annet jeg ikke helt forstår...

Orker ikke ringe elektriker å betale 3k for at han skal kikke kjapt på en veggbryter heller.
Har en fremtidig plan om å modernisere sikringsskapet så tenkte eventuelt sjekke da, slik at man slår to fluer i ett smekk.

Noen som har opplevd liknende?
kan ikke så alt for mye om dette men litt, hva slags led pærer er det? har lampa egen driver til pæren eller er det innebygd?, muligens det er veggbryteren som begynner å bli dårlig for den slags skyld
Her kan det være alt fra bryteren som begynner å bli sliten til ledningsbrudd eller dårlige pærer.
I mine takspotter kan jeg ikke bruke LED pærer fra Rusta, disse LED pærene vil ikke tenne når jeg skrur på dimmeren.

Om du har multimeter så vil første steg være å sjekke at lampa får den spenningen den behøver, om det er problemer med spenningen så kan du forsøke å følge kabelen og se etter brudd eller sjekke bryteren.
Sist endret av random105675; 10. mars 2021 kl. 13:16.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Har du prøvd å bytte pære for å se om problemet følger lampa eller pæra?
Forsøkt å bytte pære uten at det hjalp, da jeg først mistenkte pæra hadde gått. Deretter testet jeg pæren som sto i, i en julestjerne jeg hadde i boden og da fungerte den med en gang.
Konkluderte derfor med at pæren ikke var problemet.

Usikker på type pære, LED som fulgte med kåken. Den jeg byttet til var også normal LED, E27 sokkel.

Jeg har faktisk et multimeter for hånden (lånt av svigers til annet formål), men aner ikke hvordan jeg bruker det i forhold til å sjekke spenningen. Dytter jeg bare de pinnene opp der hvor pæren går? Eller risikerer jeg da støt?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Still multimeteret på AC og et tall som er høyere enn 230. Stikk en pinne i bunn av pæreholderen og en på gjengene. Hold pinnene på en måte som gjør at du ikke får fingrene inn i sokkelen og får støt.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Still multimeteret på AC og et tall som er høyere enn 230. Stikk en pinne i bunn av pæreholderen og en på gjengene. Hold pinnene på en måte som gjør at du ikke får fingrene inn i sokkelen og får støt.
Vis hele sitatet...
Er lurt å prøve å holde begge probene med én hånd hvis du klarer det. Er du veldig redd for støt kan du også bruke gummihansker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er lurt å prøve å holde begge probene med én hånd hvis du klarer det. Er du veldig redd for støt kan du også bruke gummihansker.
Vis hele sitatet...
Nei!

Probene er isolerte. Har dei skader skal du IKKJE bruke dei, men klippe ledningen og kaste dei.

Bruker du ei hånd er resultatet fort at du ikkje er stø, og du risikerer å lage kortslutning. Det er langt større risiko enn risikoen for spenningsgjennomgang som følge av feil på probene - spesielt om du sjekker dei før du bruker dei.

Viare så vil ikkje eit multimeter her fortelle ekstremt mykje. Pæra fungerer andre plasser. Då er det ikkje 230V til den. Eit multimeter vil for det første vere dårlegare spenningsindikator enn ei faktisk last, ettersom dei typisk har 10 MOhm inngangsreistans.

Eg ville heller begynt med å sjekke koblinger, men det den typen spørsmål der svaret fort er at om du må spør, så bør du ikkje gjere det. 230V er farleg. Folk må gjerne tukle med det på eiga hand for min del - men då bør dei ha eit fagleg utgangspunkt som gjer at dei veit kva dei gjer på.
Ville hørt med noen som har litt erfaring med elektronikk, ja.
Hvis man bruker et multimeter feil kan det bli en liten eksplosjon når man setter probene på strømnettet. Avhengig av om meteret har skikkelige HRC sikringer eller ikke.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Viare så vil ikkje eit multimeter her fortelle ekstremt mykje. Pæra fungerer andre plasser. Då er det ikkje 230V til den. Eit multimeter vil for det første vere dårlegare spenningsindikator enn ei faktisk last, ettersom dei typisk har 10 MOhm inngangsreistans.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette er jeg helt uenig i. En last i seg selv er ubrukelig som spenningsindikator. Man får kun vite om spenning er eller ikke er tilstede, ikke vilken verdi den har. Videre så kan det godt tenkes at det faktisk er 230v i pære holderen, men at bunnen av pæra ikke treffer pinnen i midten da den kan ha blitt bøyd for langt inn over tid. Da finner man ut av det ved å måle med multimeter. Er det 230v i lampa så sier man til en elektriker at man vil ha reparert pære holderen eventuelt bytta lampa, og dermed slippe betale for feilsøking. Er det ikke 230v så sjekk stikkontakten i samme rom, er der 230v så er feilen mest sannsynlig bryteren, kanskje mekanisk eller dårlig kontakt i koblingene. Er det ikke 230 i stikkontakten så er det behov for feilsøking
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Akkurat dette er jeg helt uenig i. En last i seg selv er ubrukelig som spenningsindikator. Man får kun vite om spenning er eller ikke er tilstede, ikke vilken verdi den har. Videre så kan det godt tenkes at det faktisk er 230v i pære holderen, men at bunnen av pæra ikke treffer pinnen i midten da den kan ha blitt bøyd for langt inn over tid. Da finner man ut av det ved å måle med multimeter. Er det 230v i lampa så sier man til en elektriker at man vil ha reparert pære holderen eventuelt bytta lampa, og dermed slippe betale for feilsøking. Er det ikke 230v så sjekk stikkontakten i samme rom, er der 230v så er feilen mest sannsynlig bryteren, kanskje mekanisk eller dårlig kontakt i koblingene. Er det ikke 230 i stikkontakten så er det behov for feilsøking
Vis hele sitatet...
Men vi veit jo at den fungerer etter en del forsøk med bryteren. Etter det fungerer den resten av dagen. Det indikerer heller slitt bryter enn løs sokkel. Pæra er i praksis god nok tester av at det er 230V fram til den.

Med multimeter kan du - spesielt som ukyndig - lure deg sjølv ganske effektivt
Skjønner, ja da kan det virke som bryteren er problemet. Får få svigers til å kikke på det ved anledning.
Er en eldre bryter også, så gir mening. De små gamle sorten, ikke stor elko bryter. Dog har en elkobryter i kjeller som oppfører seg lik, bare den trenger man kun slå av/på en 3-4 ganger
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan jo også legge til at når den først er i drift så kan jeg slå den av og på en million ganger uten at den "slutter" å virke.
Dog i dag får jeg den ikke på i det hele tatt...
Lysrør ? Har du så tilfelle byttet tenner ?
Sitat av rfa Vis innlegg
Lysrør ? Har du så tilfelle byttet tenner ?
Vis hele sitatet...
Tror det er LED pære.

Jeg har forresten en bryter (type fastmontert på veggen) som ikke slipper strøm gjennom når jeg slår den på. Den lager klikkelyd som vanlig. Men når jeg trykker litt hardt på bryteren blir det kontakt og strøm går gjennom.
Det er til ei taklampe jeg ikke bruker. Mulig det er noe slik? Prøv å trykk bryteren litt ned? Mendu har kanskje prøvd alt.
Sist endret av Arex_x; 19. mars 2021 kl. 12:58.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Tror det er LED pære.

Jeg har forresten en bryter (type fastmontert på veggen) som ikke slipper strøm gjennom når jeg slår den på. Den lager klikkelyd som vanlig. Men når jeg trykker litt hardt på bryteren blir det kontakt og strøm går gjennom.
Det er til ei taklampe jeg ikke bruker. Mulig det er noe slik? Prøv å trykk bryteren litt ned? Mendu har kanskje prøvd alt.
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke testet å mose den inn med fysisk makt.
Ødela pæren som sto i idag, falt fra hverandre da jeg skrudde den ut. Satt inn en ny, men samme problem.
Eller, i dag vil den ikke på i det heletatt.

Skal få undersøkt bryteren nærmere, tenkte å ta sikringen og ta av dekselet bare for å ta en enkel kikk. Kan godt hende det er løse kabler eller noe man kan se enkelt.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Tror det er LED pære.

Jeg har forresten en bryter (type fastmontert på veggen) som ikke slipper strøm gjennom når jeg slår den på. Den lager klikkelyd som vanlig. Men når jeg trykker litt hardt på bryteren blir det kontakt og strøm går gjennom.
Det er til ei taklampe jeg ikke bruker. Mulig det er noe slik? Prøv å trykk bryteren litt ned? Mendu har kanskje prøvd alt.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg absolutt vurdere å få byttet bryter. Dårlig kontakt er en potensiell brannkilde.
Vurderte bytte av bryter, men tenkte å teste en ting først og det var å installere en annen taklampe.
Demonterte en drittlampe fra kjellerboden og monterte opp på kjøkkenet, fungerte med en gang.

Monterte så for moroskyld kjøkkenlampen i kjeller, nada lys.
Hvorfor den brått har sluttet å fungere aner jeg ikke, koblingene på sukkerbiten ser ok ut, så må være ledningsbrudd eller noe i selve lampen eller noe annet drit.

På tide med et bytte med andre ord.
Jøss. Ikke verst.
Jeg var nær å foreslå å ofre en treåring til gammel-Erik, eller noe. Slipper det nå, da.