Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5124
Hei!
Jeg har en eldre koffert stående og nøkkelen er forsvunnet i flyttelasset. Jeg har lite/ingen erfaring med å dirke låser, dog ser denne ikke veldig kompleks ut.

Har noen noe gode tips for å gå frem for å få åpnet denne? Ønsker ikke å ødelegge kofferten da den har affeksjonsverdi.

Hittil har jeg prøvd med en liten skrutrekker for å vri låsen i hva som ser ut som rett posisjon men det var ikke tilstrekkelig.



Kofferten stammer trolig fra USA 1970/1980.

Tok noen generelle bilder av låsen:





Finn ut merke på låsen så har jeg nok nøkkel. Om ikke får du den på ebay for en hundrings. Har en milliard gamle koffernøkkler fra usa. Ikke spør hvorfor.
Trådstarter
2 0
Takk for det, og tipset på ebay. Har kikket litt rundt og det står desverre ikke noe merke på hvilken koffert det er eller modell på låsen.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Har en milliard gamle koffernøkkler fra usa. Ikke spør hvorfor.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har du en milliard gamle koffertnøkler fra USA?
Sawry.


TS: Det er ganske sannsynlig at du ikke engang trenger å tukle med selve låsen: De fleste slike mekanismer har ingen sperrer så de kan som oftest lett shimmes. Det hender faktisk at det er så lett som å stikke en smørkniv inn og rote litt rundt, men oftest må du litt mer målretta til verks. Finn noe tynt og stivt og prøv deg frem litt. De metallstengene du finner på gata etter at kostebilen har passert er knall.
Du kan forsøke med en binders først. Om den blir bøyd finner du noe litt tykkere og litt stivere. Feks et stikksagblad du drar over smergelskiva til den passer i låsen.
BRAND ∞ STRONG
Det er jo ikke snakke unike nøkler. Sikkert ikke spesielt avanserte heller.
Kanskje en butikk som selger kofferter har "standard" nøkler til salgs.
Så slipper du å dirke og har nøkkel for fremtiden.