Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2713
Hei. Jeg er interessert å skaffe meg en totakter crosser til å kjøre på jordet og skogen på min egen eiendom. Jeg lurer på om jeg burde ha en 125cc eller 250cc? Er 15-20 k nok til en brukbar crosser av kvalitetsmerkene Yamaha, Honda, Husqvarna og flere?
Ny eller brukt?

Du får knapt en 9.9hk påhengsmotor for 20k ny fra forhandler
Sist endret av TrippyKing; 6. februar 2021 kl. 20:29.
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Ny eller brukt?

Du får knapt en 9.9hk påhengsmotor for 20k ny fra forhandler
Vis hele sitatet...
Brukt selvfølgelig!
Ja 15-20 er absolutt brukbart, vil si de fleste 125 2 taktere har rundt 40hk å veier jo omtrent ingenting... samme med 250 bare de har da enda mere effekt rundt 55hk? ikke helt sikker der. med tanke på størrelsen så spørs det hvor mye erfaring du har med motorsykkel. bare en 125 2t drar veldig bra å kan fort bli for mye om du ikke har litt erfaring.
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Ja, crossere er ganske morsomme! 250cc sparker ganske bra, du vil nok ha mye moro der
Vis hele sitatet...
Kult! Åssen er det å ta wheelie og hopp med 250? Det er litt tyngre enn 125? Bør man kanskje ha litt erfaring først eller funker 250cc som nybegynnercrosser?
Sitat av Fijiwter Vis innlegg
Ja 15-20 er absolutt brukbart, vil si de fleste 125 2 taktere har rundt 40hk å veier jo omtrent ingenting... samme med 250 bare de har da enda mere effekt rundt 55hk? ikke helt sikker der. med tanke på størrelsen så spørs det hvor mye erfaring du har med motorsykkel. bare en 125 2t drar veldig bra å kan fort bli for mye om du ikke har litt erfaring.
Vis hele sitatet...
Supert! Ser på finn at det finnes en del crosser til den prisen. Hva tenker du om Yamaha yz 125? Eller er det noen andre du anbefaler?
Jeg har ingen erfaring med crosser, men har kjørt trimma girmoped i flere år. Har hørt og lest at det anbefales 250 cc for jordet og skogen pga 125 er for svak, så jeg vet ikke om påstanden er sant?
Sist endret av Tokis; 6. februar 2021 kl. 21:11.
250cc 4 takter er nok helt perfekt tenker jeg.
450cc 4 takter blir nok litt vel "overkill" til slikt.
Jeg har hatt begge deler og 250en fungerer best til slik bruk.

Bare pass på at du har lensmannen/politiet på dine side der du bor, hvis det skulle skje noe.
Altså ikke politiet fra storbyene som Oslo/Trondheim/Bergen, da de ofte er mye mer firkanta på slik uskyldig oppførsel, kontra politiet ved ved de mindre byene og distrikts Norge.
Uvaksinert 👍
Siden du skriver jorde og skog på egen eiendom. Du vet at det er like ulovlig som alle andre steder? Tenkte bare å nevne det siden du nevnte egen eiendom. Mange tror det er lovlig på privat eiendom.
Det er vel bare ulovlig uten lappen?
Kan ikke se at TS skriver at hen ikke har det.

Men så bor ikke jeg på bygda heller da.
Kanskje jeg burde tatt det for gitt..
Sitat av Tokis Vis innlegg
Supert! Ser på finn at det finnes en del crosser til den prisen. Hva tenker du om Yamaha yz 125? Eller er det noen andre du anbefaler?
Jeg har ingen erfaring med crosser, men har kjørt trimma girmoped i flere år. Har hørt og lest at det anbefales 250 cc for jordet og skogen pga 125 er for svak, så jeg vet ikke om påstanden er sant?
Vis hele sitatet...
Yamaha YZ 125 er en glimrende crosser, men som du selv sier her kan det bli litt svakt når man kjører i skogen.
Ikke misforstå meg, man kommer fram der man vil, men man må kompensere for det man mangler i bånndrag på en såpass liten motor med økt turtall og dermed går det hardt utover slitedeler og man risikerer å brenne hull i stempelet pga. for høyt turtall over for lang tid.
For å kjøre den trygt ble jeg nødt til å kjøre aggressivt i en liten periode, la den kjøle seg litt, og så kjøre på igjen osv. osv.
Det var en svakhet jeg selv erfarte med YZ 125 totakter, men det er en stund siden så kanskje den har blitt bedre i løpet av de siste årene.

Den beste crosseren jeg hadde var en KTM 250 EXC med en motor som ble byttet til 380 EXC-F.
På denne måten fikk jeg en liten og leken sykkel med et sinnsykt bånndrag og god fremkommelighet selv ved relativt lavt turtall.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er vel bare ulovlig uten lappen?
Kan ikke se at TS skriver at hen ikke har det.

Men så bor ikke jeg på bygda heller da.
Kanskje jeg burde tatt det for gitt..
Vis hele sitatet...
Det ulovlig ja, så lenge det er en ekte crosser (de kan ikke registreres) kun tillatt bruk på godkjent bane.
Det er derfor jeg skriver dette :
"Bare pass på at du har lensmannen/politiet på dine side der du bor, hvis det skulle skje noe.
Altså ikke politiet fra storbyene som Oslo/Trondheim/Bergen, da de ofte er mye mer firkanta på slik uskyldig oppførsel, kontra politiet ved ved de mindre byene og distrikts Norge"
.
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
250cc 4 takter er nok helt perfekt tenker jeg.
450cc 4 takter blir nok litt vel "overkill" til slikt.
Jeg har hatt begge deler og 250en fungerer best til slik bruk.

Bare pass på at du har lensmannen/politiet på dine side der du bor, hvis det skulle skje noe.
Altså ikke politiet fra storbyene som Oslo/Trondheim/Bergen, da de ofte er mye mer firkanta på slik uskyldig oppførsel, kontra politiet ved ved de mindre byene og distrikts Norge.
Vis hele sitatet...
Problemet med 4taktere er at de er dyrere, vanskeligere å skru og dyre reparasjoner i forhold til 2 t. Ser ingen 4t 250 crosser på finn til 15-20k

Det er mange som kjører crossere rundt omkring her og til og med på veien. Det er ikke noe lensmannskontor her, nærmeste kontoret er halv time unna med bil. Det er litt lovløse tilstander her kan man si. Politiet kommer her 1 gang i uka ellers når det er skjedd alvorlige lovbrudd, noe skjer sjelden. Kommer de sjekke rullebladet, hvis jeg ringer dem? Jeg tenker jeg dropper å ringe dem, men får se an til jeg har skaffet en crosser.
Sist endret av Tokis; 6. februar 2021 kl. 21:29.
2takt er uansett mye morsommere en 4 takt i mine øyne. I tillegg så er 4taktere tyngre en 2 takterne.
Hvis man skal sammenligne så kan man grovt si at 250 4takter = 125 2takter, mens 450 4takter = 250 2takter.

en 250 passer perfekt til slik bruk, 125 passer også bra men som tidligere nevnt her så har den dårligere bunndrag, noe som er en stor fordel å ha ved skogskjøring. Har ikke kjørt yz i den størrelsen, men har stortsett kun hørt positivt om disse.
Hvis jeg skulle kjøpt selv så tror jeg at jeg ville gått for yamaha eller honda. Har tidligere hatt Honda cr, og det var en kjempesykkel.
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Siden du skriver jorde og skog på egen eiendom. Du vet at det er like ulovlig som alle andre steder? Tenkte bare å nevne det siden du nevnte egen eiendom. Mange tror det er lovlig på privat eiendom.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det, men det er mange som gjør det likevel og ingen bryr seg så lenge de er ikke til sjenanse for naboene.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er vel bare ulovlig uten lappen?
Kan ikke se at TS skriver at hen ikke har det.

Men så bor ikke jeg på bygda heller da.
Kanskje jeg burde tatt det for gitt..
Vis hele sitatet...
Har førerkort for bil og moped. Det er ikke lov å kjøre crosser på veien selv eller egen eiendom selv om man har motorsykkel lappen.

Sitat av Knask Vis innlegg
Yamaha YZ 125 er en glimrende crosser, men som du selv sier her kan det bli litt svakt når man kjører i skogen.
Ikke misforstå meg, man kommer fram der man vil, men man må kompensere for det man mangler i bånndrag på en såpass liten motor med økt turtall og dermed går det hardt utover slitedeler og man risikerer å brenne hull i stempelet pga. for høyt turtall over for lang tid.
For å kjøre den trygt ble jeg nødt til å kjøre aggressivt i en liten periode, la den kjøle seg litt, og så kjøre på igjen osv. osv.
Det var en svakhet jeg selv erfarte med YZ 125 totakter, men det er en stund siden så kanskje den har blitt bedre i løpet av de siste årene.

Den beste crosseren jeg hadde var en KTM 250 EXC med en motor som ble byttet til 380 EXC-F.
På denne måten fikk jeg en liten og leken sykkel med et sinnsykt bånndrag og god fremkommelighet selv ved relativt lavt turtall.
Vis hele sitatet...
Auch, skogen her er kupert og brent hull på stempel høres ikke bra ut! Å vente i adrenalinkick er drittkjedelig haha. Vet ikke om Yamaha yz 125 er blitt bedre nå selv, Jeg går for 250 istedenfor. Har hørt veldig mye positivt om KTM, men de er kanskje litt dyrere?

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det ulovlig ja, så lenge det er en ekte crosser (de kan ikke registreres) kun tillatt bruk på godkjent bane.
Det er derfor jeg skriver dette :
"Bare pass på at du har lensmannen/politiet på dine side der du bor, hvis det skulle skje noe.
Altså ikke politiet fra storbyene som Oslo/Trondheim/Bergen, da de ofte er mye mer firkanta på slik uskyldig oppførsel, kontra politiet ved ved de mindre byene og distrikts Norge"
.
Vis hele sitatet...
Må høre med folka her om de har ringt til politi før de kjører, men jeg er litt redd å bli nekta pga rullebladet.

Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
2takt er uansett mye morsommere en 4 takt i mine øyne. I tillegg så er 4taktere tyngre en 2 takterne.
Hvis man skal sammenligne så kan man grovt si at 250 4takter = 125 2takter, mens 450 4takter = 250 2takter.

en 250 passer perfekt til slik bruk, 125 passer også bra men som tidligere nevnt her så har den dårligere bunndrag, noe som er en stor fordel å ha ved skogskjøring. Har ikke kjørt yz i den størrelsen, men har stortsett kun hørt positivt om disse.
Hvis jeg skulle kjøpt selv så tror jeg at jeg ville gått for yamaha eller honda. Har tidligere hatt Honda cr, og det var en kjempesykkel.
Vis hele sitatet...
Word! 2T er lettere å skru, men krever ofte vedlikehold kontra 4T. Syns det er gøy med å mekke så det er ikke noe problem. Sjekker ut Honda takk for tipset
Sist endret av Tokis; 6. februar 2021 kl. 21:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
beklager Daffe
my bad..
Kjøp en 250 totakt, gi den nok olje og bensin og sakk ned når den plutselig går dritbra
Hvor stor er du? 85cc er relativt sprek. Passerer du 100 kg åb175/180
burde du ha 125 2 takt. 250 er egentlig bare tull å ha for å kjøre på jorde. Du kommer aldri til å kunne dra den helt ut uansett. Hafde gått for Yamaha yz 125, Honda cr 125 / kawasaki kx 125, Suzuki 125 eller noe i den duren. 2 takt selfølgelig.
Sitat av Spurven222 Vis innlegg
Hvor stor er du? 85cc er relativt sprek. Passerer du 100 kg åb175/180
burde du ha 125 2 takt. 250 er egentlig bare tull å ha for å kjøre på jorde. Du kommer aldri til å kunne dra den helt ut uansett. Hafde gått for Yamaha yz 125, Honda cr 125 / kawasaki kx 125, Suzuki 125 eller noe i den duren. 2 takt selfølgelig.
Vis hele sitatet...
Tja, 125 synes jeg ble fort kjedelig. Hadde anbefalt å heller gå for en 250 og heller være litt snill med gassen til man er vant med sykkelen.

Til ts:
Har du sett på Enduro eller trial sykkel? Synes de er mye morsommere å kjøre, og man kommer seg lettere fram i skog og mark.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Kult! Åssen er det å ta wheelie og hopp med 250? Det er litt tyngre enn 125? Bør man kanskje ha litt erfaring først eller funker 250cc som nybegynnercrosser?


Supert! Ser på finn at det finnes en del crosser til den prisen. Hva tenker du om Yamaha yz 125? Eller er det noen andre du anbefaler?
Jeg har ingen erfaring med crosser, men har kjørt trimma girmoped i flere år. Har hørt og lest at det anbefales 250 cc for jordet og skogen pga 125 er for svak, så jeg vet ikke om påstanden er sant?
Vis hele sitatet...
Hvis du er helt fersk, så får du heller prøve 80cc eller 125cc. Det er som de sier oppi tråden her, mye hester på lite vekt. Jeg vil ikke anbefale noe du kan kveste deg stygt på. Hva med å prøvd å få låne et par forskjellige? Hvis det er mulig..

Mener dette bare godt, jeg er ikke nedlatende. Har mistet to venner i ulykker med to-hjulinger.
Sist endret av Taxidriver; 7. februar 2021 kl. 08:49.
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hvis du er helt fersk, så får du heller prøve 80cc eller 125cc. Det er som de sier oppi tråden her, mye hester på lite vekt. Jeg vil ikke anbefale noe du kan kveste deg stygt på. Hva med å prøvd å få låne et par forskjellige? Hvis det er mulig..

Mener dette bare godt, jeg er ikke nedlatende. Har mistet to venner i ulykker med to-hjulinger.
Vis hele sitatet...
Ja, har noen bekjente som driver med crosser, så jeg kan prøve det først, for å lære seg basic men har bestemt meg for 250cc. Skal bruke beskyttelseutstyr. Er ikke helt noob med tohjulinger.

Kondolerer med kompisene dine og jeg skjønner risiko med å drive med crosser/motorsykkel generelt.

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Tja, 125 synes jeg ble fort kjedelig. Hadde anbefalt å heller gå for en 250 og heller være litt snill med gassen til man er vant med sykkelen.

Til ts:
Har du sett på Enduro eller trial sykkel? Synes de er mye morsommere å kjøre, og man kommer seg lettere fram i skog og mark.
Vis hele sitatet...
Er ikke trial mer for å hoppe og stående sykkel? Enduro er dessverre for dyrt, men hvis jeg skal ta motorsykkel lappen og liker å kjøre crosser så kunne jeg skaffe meg Enduro om noen år.
Sist endret av Tokis; 7. februar 2021 kl. 13:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ah den evige kampen, 2-takt eller 4-takt. Det blir som apple eller android. Mac eller PC?
Jeg ville personlig anbefalt en nybegynner å funnet seg en 250 4-takt, og stelt godt med denne, den vil da trenge mindre vedlikehold, og være lettere å lære seg en å kjøre en 2-takter, pass på å kjøp en som har blitt stelt godt med og har timeteller.
Også slipper man å sitte å gire hele dagen på en 4-takter, hvorfor nevner ingen dette? Drar nesten like godt uansett gir, til amatørbruk.
Og denne sammenligningen med en 250 2-takt som tilsvarer en 450 4-takt? Jeg har personlig rævkjørt kompiser på grusvei på en 450 4-takt, og de på 250 2-takt. Dette var det kanskje hold i for 10-15 år siden, men dagens sykler er ikke å sammenligne.
Se til supercross og de som driver med det på fast basis, der er det en og annen som kjører 2-takt, resten kjører 4-takt.
Jeg har erfaring fra en 2011 Yamaha YZ450f og en 2013 Kawasaki KX250f, begge bra til sitt. Da det ble endel småkjøring og hopping ble 450´n ofte varm ved bruk på sommerstid, dette tålte 250´n mye bedre uten å koke.
Kjøp 4takt alle dager i uken!
Har selv hatt 6 crossere, alle 4takt.
250 & 450cc.
Til deg anbefaler jeg 250 4takt, yz250f, cr250f eller kx250f.