Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 717
Har akkurat fått opp serveren min, men et setup som funker (endelig )

Også har jeg laget meg en liten php bot for bruk på irc. Denne ble utviklet på en iBook G4 12", nyeste revisjon, med OS X Tiger.

Da kunne jeg bare skrive "php mittskript.php" også kjøre skriptet finfint


Men så kom punktet hvor jeg skulle prøve det på serveren, som forøvrig kjører Ubuntu base install. Med alle nødvendige libs osv. Apache, MySQL, PHP4 osv, alt funker når det gjelder websider.

Men jeg får ikke kjørt php filer i komandolinja (bash), jeg leste meg til at det visstnok skulle gå om man la til #!/usr/local/bin/php -q øverst i fila, da skal det bare være å kjøre det som et vanlig skript, altså ./skript.php . Dette funket heller ikke.


Noen som kan hjelpe meg?
Det hjelper på med å vite feilbeskjeden også hvis du fikk en, hvis ikke så er kanskje fildescriptoren til hjelp (echo $?) etter at du har kjørt kommandoen din..

Har du husket å lage fila kjørbar? (den må bli lagt kjørbar) "chmod +x script.php"
Har ikke prøvd det nei, skal prøve det nå. Må bare compile ferdig noe jeg driver med
Og husk på at det er forskjell på php og mod_php(som apache benytter seg av). Det er altså mulig å ha mod_php innstallert uten å ha php(som du kan kjøre fra shell).
Jeg har installert hele php4, ikke bare apache modulen. Men jeg ser at det er etpar ting jeg ikke har installert, som f. eks. php4-cli - Command line interpreter, kan nok hende det hjelper litt å installere den