Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3177
Jeg sliter med ekstremt mye grubling, tankekjør og uro på grunn av forskjellige ting som har skjedd, spesielt dette året. Jeg har PTSD. Blitt skuffa over helsevesenet gang på gang, til og med nylig. Jeg fikk selvmordstanker og la meg inn men fikk bare lov til å være der 2 dager.

• Rettsprosess mot en overgriper fra barndommen. Ny rettssak den 26-27 oktober, siden han fikk anken sin godkjent.

• Pappa løg i den første rettssaken og kommer til å gjøre det igjen (han har problemer med sin hukommelse)

• Pappa har valgt kona si, stedøtrene sine og svigersønnen sin, jeg er ikke inkludert.

• Min mor som alltid har vært psykisk syk og alkoholiker siden barndommen (vi har kuttet kontakt permanent)

• Mye sorg over fortiden

• Min kjæreste er i behandling. Det er vondt å ikke høre fra henne på en stund.

Jeg har sørget / gråtet i 69 dager nå.

Jeg har fått medisin for søvn og uro.

På pakningen står det:

MOT URO
1 tablett kveld
Eventuell
1 tablett dagtid ved behov

Jeg får ikke nok god søvn.

Jeg vil ikke bli avhengig.

Har dere noen råd?
Sist endret av Danielx; 9. oktober 2023 kl. 10:23.
Trist lesing, men du klarer deg gjennom dette har jeg tro på!

Når det gjelder kvetiapin så ambefaler jeg å ta det for å få en god natt søvn, de fleste hvis ikke alle vonde tanker forsvinner og man får hvile ordentlig uten å bli særlig påvirket dagen etterpå.

Tar du det på dagtid så må du regne med å bli rimelig zombie, tankene forsvinner gjerna men man blir uproduktiv, med mindre du finner deg i det det er jo noen som får til.
Ta vare og prøv å tenke positivt, ting ordner seg etterhvert kompis!
Hei, for en kjedelig situasjon du har kommet inn i!
Jeg bruker selv Seroquel (Eller Quetiapin som det også heter) for søvn. Det er egentlig ikke en sovemedisin, men stemningsstabiliserende for visse psykiske lidelser. Den har imidlertid en kraftig bi-virkning som er at man blir veldig trøtt og ikke klarer å holde seg våken. Dermed er jeg ganske sikker på at du sovner etter å ha tatt denne medisinen.

Den er ikke avhengighetsskapende og gir ingen ruseffekt, så der har du ingen bekymringer, men selvfølgelig, du blir jo vant til å bruke dette medikamentet før leggetid dersom du bruker det hver dag. Avhengig blir du jo ikke uansett.

PS: Legen min skriver heller ikke på resepten at medisinen er for søvn, det står "stemningsstabiliserende" på resepten, selv om jeg kun bruker den for søvn på kvelden. Det er nemlig uenighet i fagmiljøet om hvorvidt man skal bruke dette som sovemedisin eller ikke.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Quietiapin er fin for en lengre periode uten avhengighetspotensial på samme måten som sobril eller imovane, men virkningen kan avta så dosen må økes etterhvert.

Snakk med lege om å være innlagt under rettsaken så du ikke drar hjem men har helsepersonell og noen å snakke med rundt deg gjennom rettsaken.

Anbefaler også å søke deg til Modum bad for traumebehandling, lang venteliste, så søk nå så får du kanskje plass neste sommer. De er best i landet på behandling av ptsd og har ganske god rate på antall som blir friske/får det bedre.

Tenker og at Dixi ressurssenter og eventuelt Vold og overgrepslinjen www.volinjen.no kan være til hjelp for deg. Veldig viktig å ha støtteapparat og fagpersoner rundt deg nå for å forhindre retraumatisering under rettsaken.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Skeptisk Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som vet hvor lang tid en quetiapin 25 mg bruker på og virke?
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den bør begynne å virke nå om du tok den når du spurte
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som vet hvor lang tid en quetiapin 25 mg bruker på og virke?
Vis hele sitatet...
1-2 timer
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som vet hvor lang tid en quetiapin 25 mg bruker på og virke?
Vis hele sitatet...
Alt fra 30min til 4 timer hos meg.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter 30-40 min er vanligst men hvis du nettopp har spist tar det opp til og over to timer. Anbefales å ikke innta tettere enn to timer etter siste måltid. For meg utgjør virkningen stor forskjell på det
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Hei, for en kjedelig situasjon du har kommet inn i!
Jeg bruker selv Seroquel (Eller Quetiapin som det også heter) for søvn. Det er egentlig ikke en sovemedisin, men stemningsstabiliserende for visse psykiske lidelser. Den har imidlertid en kraftig bi-virkning som er at man blir veldig trøtt og ikke klarer å holde seg våken. Dermed er jeg ganske sikker på at du sovner etter å ha tatt denne medisinen.

Den er ikke avhengighetsskapende og gir ingen ruseffekt, så der har du ingen bekymringer, men selvfølgelig, du blir jo vant til å bruke dette medikamentet før leggetid dersom du bruker det hver dag. Avhengig blir du jo ikke uansett.

PS: Legen min skriver heller ikke på resepten at medisinen er for søvn, det står "stemningsstabiliserende" på resepten, selv om jeg kun bruker den for søvn på kvelden. Det er nemlig uenighet i fagmiljøet om hvorvidt man skal bruke dette som sovemedisin eller ikke.
Vis hele sitatet...
Seroquel gir abstinenser ved slutt, jeg har ikke opplevd det men vet flere som har fått det skal man tro det man leser på freak.
Til sammenligning kan jeg bruke imovane i 1-2 år i strekk med samme dose for søvn uten problemer når jeg skal slutte.
Jeg stoppet selv på dagen med seroquel, eneste abhengighets lignende cjeg merket var at jeg ikke kunne falde til søvn, det er dog også derfor jeg fikk det og gikk på det i 1-2 år. Sero er et C preparat, du bliver ikke avhengig av det andet enn psykisk, kanskje.
Du vil dog føle en større sult, dette er den vanligste BI effekt av seroquel, du kommer til og ta på om du går opp i dosis, noe du sannsynlig skal, mtp du bliver vant med den Ellers funker den fint, jeg merket ikke bivirkninger mtp hangover etc før efter nesten et år
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Quetiapin Sandoz 25 mg
Er det varsel trekant på denne og hvor lang tid skal man eventuelt vente med å kjøre bil?
Noen som vet?
Sitat av TCB Vis innlegg
Quetiapin Sandoz 25 mg
Er det varsel trekant på denne og hvor lang tid skal man eventuelt vente med å kjøre bil?
Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Det er ikke varseltrekant, og sålenge man føler seg kjørbar er det ingenting i veien for det. Mener det står i pakningsvedlegget at man kan bli litt sløv eller noe i den duren som gjør at man må vurdere det selv. Jeg hadde aldri kjørt bil etter å ha tatt kvetiapin. Jeg må ofte vente 12-18t før jeg føler meg kjørbar.
Bilkjøring og bruk av maskiner: Kan påvirke aktiviteter som krever årvåkenhet. Bilkjøring og bruk av maskiner frarådes inntil individuell respons er klarlagt.
Sist endret av NokErNok; 11. januar 2024 kl. 15:33.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er en innsovnings medisin i den dosen, ta i senga og ligg
Sitat av TCB Vis innlegg
Quetiapin Sandoz 25 mg
Er det varsel trekant på denne og hvor lang tid skal man eventuelt vente med å kjøre bil?
Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker de selv. De første 5-6 dagene følte jeg meg skikkelig groggy til godt utpå formiddagen når jeg begynte med de, og hadde ikke villet sette meg bak rattet. Man må føle litt på det selv.
Føler du deg usikker på om du er i form til å kjøre så dropper du det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det er ikke varseltrekant, og sålenge man føler seg kjørbar er det ingenting i veien for det. Mener det står i pakningsvedlegget at man kan bli litt sløv eller noe i den duren som gjør at man må vurdere det selv. Jeg hadde aldri kjørt bil etter å ha tatt kvetiapin. Jeg må ofte vente 12-18t før jeg føler meg kjørbar.
Bilkjøring og bruk av maskiner: Kan påvirke aktiviteter som krever årvåkenhet. Bilkjøring og bruk av maskiner frarådes inntil individuell respons er klarlagt.
Vis hele sitatet...
Ok,takk til deg og andre som har svart på mitt spørsmål.