Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1479
Ta i betraktning at jeg lsngt ifra er god på teknologi, men hvis man bruker denne appen til lyssky aktivitet, hvor sikkee er den?

Jeg vet at snap feks er noe politiet bruker veldig lang tid på å kunne gjenopprette, om de får til noe overhodet.

Telegram krever jo også ett mobil nr og brukernavn, men historikken i meldinger ligger der, i motsetning til på snap

Noen som vet? Hvis msn sletter appen, og feks bruker - kan politi finne ut noe på feks en Samsung telefon?

Sitat av Lil@ Vis innlegg
Ta i betraktning at jeg lsngt ifra er god på teknologi, men hvis man bruker denne appen til lyssky aktivitet, hvor sikkee er den?

Jeg vet at snap feks er noe politiet bruker veldig lang tid på å kunne gjenopprette, om de får til noe overhodet.

Telegram krever jo også ett mobil nr og brukernavn, men historikken i meldinger ligger der, i motsetning til på snap

Noen som vet? Hvis msn sletter appen, og feks bruker - kan politi finne ut noe på feks en Samsung telefon?
Vis hele sitatet...
Ved bruk av mobilnett, så vil jo dette kunne spores? Eller?
Sist endret av Lil@; 13. mars 2024 kl. 07:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Psykisk ustabil
Sitat av Lil@ Vis innlegg
Ta i betraktning at jeg lsngt ifra er god på teknologi, men hvis man bruker denne appen til lyssky aktivitet, hvor sikkee er den?

Jeg vet at snap feks er noe politiet bruker veldig lang tid på å kunne gjenopprette, om de får til noe overhodet.

Telegram krever jo også ett mobil nr og brukernavn, men historikken i meldinger ligger der, i motsetning til på snap

Noen som vet? Hvis msn sletter appen, og feks bruker - kan politi finne ut noe på feks en Samsung telefon?



Ved bruk av mobilnett, så vil jo dette kunne spores? Eller?
Vis hele sitatet...
Jeg har mye IT-erfaring og jobber med IT. Du vil nok få flere forskjellige svar, og noen vil nok være uenige med meg, mens andre kan være enige, men uansett:

Vi kan ikke vite 100% sikkert hvordan appen fungerer, så det er uansett i alle tilfeller utrygt å lange dop digitalt på en plattform du ikke har full kontroll på. Det har skjedd at politiet i et land lagde en app som fremstod som kryptert og helt trygg for lyssky aktiviteter, mens de i virkeligheten avlyttet alt som skjedde gjennom appen.

Telegram tilbyr det som skal være ende-til-ende kryptering (secret chat må velges), og da betyr det at meldingen kun kan leses på din og mottakers enhet med riktig krypteringsnøkkel og alt sånt. Dersom dette skulle vise seg å være virkelig, (altså at dette ikke er lureri og at meldingene i virkeligheten er mulig for andre å lese) så er dette jo absolutt et mye tryggere alternativ enn Snapchat, siden Snapchat ikke tilbyr den samme typen ende-til-ende kryptering, og det er derfor større mulighet for å spionere på chatten underveis. Hvis du også sørger for at meldingene slettes fra Telegram-appen, så blir det mye vanskeligere å hente ut data.

Uansett burde ikke du komme dit, fordi du SKAL kryptere telefonen din, og du skal ikke bruke biometri for å låse den opp, kun kode / passord, og den oppgir du aldri til noen. Dette gjør det umulig å i det hele tatt hente ut data fra telefonen. Krypterer du ikke telefonen din, mister jeg 100% all respekt for deg, da er du en DUST. Og en TOSK hvis du bruker biometri for å låse opp telefonen. Det har jeg aldri hatt aktivert på noen enheter.

Husk også at en personsvernlov pålegger tjenestetilbydere til å oppbevare data i en viss periode, så uansett om du sletter brukeren og appen din, betyr det ikke at alle spor er borte.

Om du bruker mobilnett eller ei har egentlig lite å si, for på et eller annet tidspunkt vil de klare å identifisere / triangulere deg om de virkelig går inn for det. Det du egentlig trenger her er en VPN hos en leverandør i et land som ikke loggfører bruk av tjenesten. Ikke engang da er du 100% trygg, for det er uansett mulig å se at det eksisterer en VPN-sesjon og at det faktisk går kryptert data gjennom en tunnel, og man vil kunne se hva kilden og destinasjonen er.

Så, om du skal være så paranoid foreslår jeg nesten at du unngår digital kommunikasjon i det hele tatt.

Kort oppsummert: Telegram hevder at appen er trygg, IT-folk vil kanskje også si seg enige i det, eller eventuelt foreslå for eksempel Signal istedenfor, uansett hva, så vet du ikke 100% sikkert hva som ligger bak digitale tjenester i det hele tatt. Det er en tillitssak mellom deg og utvikleren av appen.

My two cents.
Sist endret av Borderline; 13. mars 2024 kl. 08:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Borderline Vis innlegg
Jeg har mye IT-erfaring og jobber med IT. Du vil nok få flere forskjellige svar, og noen vil nok være uenige med meg, mens andre kan være enige, men uansett:

Vi kan ikke vite 100% sikkert hvordan appen fungerer, så det er uansett i alle tilfeller utrygt å lange dop digitalt på en plattform du ikke har full kontroll på. Det har skjedd at politiet i et land lagde en app som fremstod som kryptert og helt trygg for lyssky aktiviteter, mens de i virkeligheten avlyttet alt som skjedde gjennom appen.

Telegram tilbyr det som skal være ende-til-ende kryptering (secret chat må velges), og da betyr det at meldingen kun kan leses på din og mottakers enhet med riktig krypteringsnøkkel og alt sånt. Dersom dette skulle vise seg å være virkelig, (altså at dette ikke er lureri og at meldingene i virkeligheten er mulig for andre å lese) så er dette jo absolutt et mye tryggere alternativ enn Snapchat, siden Snapchat ikke tilbyr den samme typen ende-til-ende kryptering, og det er derfor større mulighet for å spionere på chatten underveis. Hvis du også sørger for at meldingene slettes fra Telegram-appen, så blir det mye vanskeligere å hente ut data.

Uansett burde ikke du komme dit, fordi du SKAL kryptere telefonen din, og du skal ikke bruke biometri for å låse den opp, kun kode / passord, og den oppgir du aldri til noen. Dette gjør det umulig å i det hele tatt hente ut data fra telefonen. Krypterer du ikke telefonen din, mister jeg 100% all respekt for deg, da er du en DUST. Og en TOSK hvis du bruker biometri for å låse opp telefonen. Det har jeg aldri hatt aktivert på noen enheter.

Husk også at en personsvernlov pålegger tjenestetilbydere til å oppbevare data i en viss periode, så uansett om du sletter brukeren og appen din, betyr det ikke at alle spor er borte.

Om du bruker mobilnett eller ei har egentlig lite å si, for på et eller annet tidspunkt vil de klare å identifisere / triangulere deg om de virkelig går inn for det. Det du egentlig trenger her er en VPN hos en leverandør i et land som ikke loggfører bruk av tjenesten. Ikke engang da er du 100% trygg, for det er uansett mulig å se at det eksisterer en VPN-sesjon og at det faktisk går kryptert data gjennom en tunnel, og man vil kunne se hva kilden og destinasjonen er.

Så, om du skal være så paranoid foreslår jeg nesten at du unngår digital kommunikasjon i det hele tatt.

Kort oppsummert: Telegram hevder at appen er trygg, IT-folk vil kanskje også si seg enige i det, eller eventuelt foreslå for eksempel Signal istedenfor, uansett hva, så vet du ikke 100% sikkert hva som ligger bak digitale tjenester i det hele tatt. Det er en tillitssak mellom deg og utvikleren av appen.

My two cents.
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar, jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere men litt. Jeg bruker ikke appen, men kjenner til flere som gjør det, og ble nysgjerrig siden det virker som den brukes i hovedsak til shady business.
Psykisk ustabil
Sitat av Lil@ Vis innlegg
Takk for utfyllende svar, jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere men litt. Jeg bruker ikke appen, men kjenner til flere som gjør det, og ble nysgjerrig siden det virker som den brukes i hovedsak til shady business.
Vis hele sitatet...
Det stemmer på en prikk, og jeg er også en av dem som bruker appen, men jeg er ikke redd for å bli tatt for kjøp av narkotika, har nemlig et kort som det står «rusavhengig» på.
En del av årsaken til at ting tar tid med Snapchat, er fordi politiet må fylle ut en del papirer og kjøre det gjennom en internasjonal mølle før Snapchat godtar begjæringen om å få data. Du kan lese Snapchat sin egen guide til politi her https://storage.googleapis.com/snap-...nforcement.pdf hvor de forklarer hva de trenger og hva slags data de besitter. Data som er mellomlagret på en mobil vil kunne gi betraktelig mer data om ting som har skjedd nylig.

Telegram ser ut til å være mye brukt generelt, men man har lite innsikt i hvordan programmet faktisk fungerer og oppfører seg. Du må manuelt aktivere secret chat for å skru på ende-til-ende-kryptering, men du må stole på at appen faktisk gjør dette. De lagrer også brukerdata, IP-adresser og informasjon om enhetene dine i opptil et år i tilfelle politiet vil ha dette. Det betyr at de kan snøre inn kandidatene til bakmenn for konto X hvis de har en mistanke om at den gjør illegale ting. Krypteringen til Telegram, MTProto, er en god blanding av mange anerkjente algoritmer, men er fullstendig proprietær og har ikke blitt undersøkt i like stor detalj som algoritmene brukt for andre protokoller. Noen kan derfor sitte på en sårbarhet i krypteringen som lar de dekryptere data helt eller delvis.

Selv liker jeg Signal mye bedre, som er helt åpen om hvordan de krypterer sine data og lar alle undersøke algoritmen. Der er også ende-til-ende-kryptering påskrudd som standard. De har også en feature som skjuler hvem det er som sender en melding, slik at selv om noen skulle få tak i serverne til Signal så vil de ikke vite hvem den krypterte meldingen er sendt fra. Man kan også verifisere at man snakker med riktig person ved å sammenligne "safety number" via en separat kanal, noe som er mye vanskeligere hos Telegram, hvor det florerer av falske brukere som kopierer profilene til andre.
ALt funker fjell hvis du bruker pgp, selv gmail.
Smarteste er hvis du selv krypterer. Finnes flere pgp apper, og noen kan integreres med tastaturet slik at du kan kryptere og dekryptere veldig kjapt (uten å måtte åpne pgp appen hver gang).

Når det kommer til hvilken app så spiller det ikke så stor rolle hvis du bruker pgp. Men Signal er HELT klart den sikreste som finnes. Du registrerer deg selvsagt med et randomt tlf nummer du finner på google.
pgp+gmail-er vel bare inholdet i email som krypteres da?-gmail ser fortsatt at man har mailet til kgb f eks
Skal du selge puppebilder så er vel telegram god nok. Så den andre tråden din.
Trådstarter
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Skal du selge puppebilder så er vel telegram god nok. Så den andre tråden din.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lil@ Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Begynner nesten å virke som reklamering