Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 976
Kommet en del tråder om folk som har bedritne møter med helse pga rus og det gjør meg trist, sint og frustrert.

Jeg skal ikke late som om jeg vet hvordan deres situasjon er. Hva slags historie dere har og hva slags folk dere har møtt. Jeg har allikevel hatt mine runder og reise gjennom systemet, og jeg føler jeg burde si noen ting.

At det har vært helt sjuke tilstander i Norge når det kommer til «narkotika» er jo ingen hemmelighet. Det kommer mest sannsynlig til å bli et kapittel i historiebøkene beskrevet som en tragedie.

Men….da jeg søkte hjelp for første gang i 2014, så gjorde jeg det mest for å kunne feste og slik at NAV ikke ville mase. Og nå jobber jeg for dem.

Jeg trengte hjelp, absolutt. Jeg var suicidal, eller hvertfall forhøyet risiko for å si det som journalen sier. Førerkort ble et tema ganske med en gang, av fastlegen da. Med en gang jeg sa ja på spørsmålet så kasta hu seg over tastaturet og begynte å skrive.

Jeg spurte; skriver du at jeg skal fratas førerkortet? Eller noe liknende. Hun så på meg og jeg sa, jeg vet at jeg har et problem nå. Men jeg har ikke bil og er en voksen mann. Legen tenker og sier; jeg må gi deg muntlig kjøreforbud. Også vil jeg søke deg til DPS. Ok sa jeg. Takk for at du lyttet.

DPS var det det samme. Muntlig kjøreforbud. Adhd utredning ble fort tema, men jeg klarte ikke holde meg rusfri så lenge de først ville.

Etterhvert som vi ble bedre kjent så fira de gradvis på «kravene». Og det endte vel med at jeg leverte 1 ren prøve og så gjorde de utredningen. Gjorde det seff sjukt bra der og fikk full score. Full retard

Etter det så eskalerte rusbruken noe voldsomt, og jeg hadde et betydelig funksjonsfall. Jeg hadde såkalt tilbakevendende depressiv lidelse, og hadde moderate episoder som de kaller det. Tidslinja her er litt shady, men vanskelig å huske, i tillegg til at jeg ikke er spesielt god til å skrive.

DPS måtte til slutt «gi meg opp». All honnør til psykologen som satt der time etter time hver uke, og til gruppa jeg satt og løy til i et halvt år eller noe. Ingen visste jeg var opiatavhengig. Oxy var starten.

Så kom den skjebnesvangre dagen i romjula 2019. Min samboer kommer hjem og finner meg livløs omtrent i senga. Jeg pustet 2-3 ganger i minuttet sa hun for hun satt der til ambulansen kom. Jeg skylder henne mye, og jeg ville sluppet alt og løpt hvis hun trengte hjelp.

Det gikk heldigvis bra, men jeg stod på kanten av stupet og måtte ta en avgjørelse. Hva gjør du nå? Jeg var ferdig, nedbrutt, og strigråt i kjelleren på Aker sykehus mens to sykepleiere prøvde å trøste meg. Kjedelig sted men fine folk som jobber der.

Samboer slo seff opp, som hun selvfølgelig måtte. Jeg støttet henne i det, selv om det naturligvis gjorde veldig vondt. Vi er fortsatt venner.

Før jeg ble innlagt så sa DPS til meg at «de kommer til å ta førerkortet ditt». Så jeg visste det. 2 mannlige sykepleiere denne gangen og en lege tok meg med på et rom og fortalte meg det. De var tydelig forberedt på kamp. Jeg er en veldig høy og hvertfall noe muskuløs mann, og kan oppfattes som truende i framferden uten at jeg mener det.

Hettegensere og en litt sånn hoodrat stil som jeg har hatt siden jeg var 13-14.
Uansett, det gikk helt fint og de var overraska over hvor pent jeg tok det.

Men tilbake til poenget jeg tror jeg aldri nevnte. Jeg trengte hjelp, jeg var ikke langt fra å dø. Hva faen har et førerkort å si da?

Jeg vet folk bor forskjellige steder og at feks førerkort er veldig viktig. Men tenk på situasjonen du er i. Og da snakker jeg ikke om de idiotsakene hvor folk bare nevner hasj og mister førerkortet. Er nok av dem, og det er no dritt, men jeg snakker ikke om dem.

Jeg snakker om folk som trenger hjelp. Virkelig hjelp. Og noen ganger kan det bli en skikkelig negativ slagside mot alt av «hjelpeapparat» og NAV osv. Og seff skjer det ting som aldri skullle skjedd.

Men jeg snakker om signalet som sendes. Det er tenåringer sikkert helt nede i 13-14 års alder som leser her. De trenger ikke miste tilliten til hjelpen før de i det hele tatt har møtt dem.

Balanse folkens. Jeg bagatelliserer ikke på noen måte andres negative opplevelser, men husk på at det er tusenvis av andre som potensielt kan bli «skremt» fra å oppsøke hjelp.

Det går uansett og heldigvis riktig vei, foreløpig. Altfor sakte men framover. Gjør dere klar for den legetimen. Ha spørsmål klare, og noen svar også. Minn dem på at de faktisk kan bruke skjønn.

Få dem til å se hele deg. Lettere sagt enn gjort…

Når alt kommer til alt så er det bare det ene livet dere har. Ikke kast det bort fordi «fuck systemet».

Vi har ihvertfall et system.

Be om hjelp folkens

NodSquad signing off….

Ingen synspunkter eller motargumenter/spørsmål på dette assa?
Sist endret av NodSquad; 6. oktober 2023 kl. 07:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt generelt så avstår jeg som regel fra å svare på de ymse trådene om folk som er oppgitt over systemet.
Jeg har selv vært i behandling og har en delvis lik historikk som deg. Og jeg trengte definitivt hjelp jeg også.
Og når jeg skulle få hjelp så var det nødvendig for meg å lukke øra for alt av andres negative erfaringer og finne ut ting for min egen del.
Den erfaringen har vist meg at det er helt avgjørende å være ærlig og vise at man er sårbar og er klar over det. Jeg skal på ingen måte påstå at det er lett, men det er ihvertfall min erfaring at det er nødvendig....og ihvertfall veldig fordelaktig, om ikke annet.

Nå som jeg har vært komplett rusfri et par år så ser jeg tilbake på rusen og mine bekjente som fortsatt er ute i rusen med andre briller.
Det er en massiv rekke med overlevelsesstrategier som de færreste er klar over selv. Det jeg da sikter til er å være frekke, blåse seg opp, gå i forsvar og massevis av andre ting som jeg ser på som, og kjenner igjen som, frykt.
I tillegg kommer den naturlige ambivalensen når det gjelder å få hjelp....man vil så gjerne slutte med rus/få hjelp, samtidig så er det skremmende som faen og man evner ikke å forstå hvordan det skal kunne få til. Og da er det fort gjort å ta enhver motgang som en legitim årsak til at "det er ikke noe vits i å prøve engang". En av disse tingene er at lappen ryker i en periode.
En annen ting er den komplette egoisme og ansvarsløshet som er en del av den aktive rusen.

Jeg adresserer ikke de negative erfaringene folk måtte ha. Ikke fordi de er uvesentlige eller at jeg ikke anerkjenner dem, men fordi de blir et slags blindspor i min oppfatning. Dette fordi det til syvende og sist ikke er noe hjelp i å sitte å peke fingeren utover.
Jeg vet at det ikke gjelder absolutt alle, men i min erfaring så er det altfor ofte sånn at hvis man ser på den kognitive effekten av handlinger som de som søker hjelp har gjort....så ligger mye av svaret på hvorfor det går som det går der.
Og det er veldig kjipt, for jeg vet like godt at folk i aktiv rus ikke ser de påvirkningene selv.
Også er jeg overbevist om at det er tett med folk som vil være voldsomt uenig med meg i det jeg sier ettersom jeg er ganske så rett frem og direkte.

Men, du har definitivt et godt poeng når det gjelder signaleffekten av disse postene. Personlig har jeg ikke så stor tro på at det vil bli borte, men jeg er helt enig i at det bidrar til at de yngre gardene fort gir opp før de engang har forsøkt.

Det er forøvrig viktig for meg å presisere at når jeg snakker om en person i aktiv rus og hvilke egenskaper en person har da, er IKKE det samme som at det er sånn den personen ER. Jeg snakker om noen fellestrekk hos mennesker i aktiv rus. Og de menneskene vil i stor grad ha en voldsomt annerledes moral og etikk når de ikke er i aktiv rus.
Rett så mange er rett og slett fantastiske mennesker.

Men, i aktiv rus og når de møter motstand og ting ikke blir akkurat sånn som de ønsker, tror og håper så er det dessverre ofte sånn at de går i massivt forsvar og gjerne går ut av toleransevinduet sitt.
Men, til de som måtte ha ønske om å gjøre en innsats for å adressere sine utfordringer......det er garantert en vei ut av det. Den er garantert tøff og krevende, men etterhvert som tiden går så vil det gradvis bli bedre og enklere. Det kommer aldri til å bli perfekt, men det blir bedre!
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av SaySo Vis innlegg
Helt generelt så avstår jeg som regel fra å svare på de ymse trådene om folk som er oppgitt over systemet.
Jeg har selv vært i behandling og har en delvis lik historikk som deg. Og jeg trengte definitivt hjelp jeg også.
Og når jeg skulle få hjelp så var det nødvendig for meg å lukke øra for alt av andres negative erfaringer og finne ut ting for min egen del.
Den erfaringen har vist meg at det er helt avgjørende å være ærlig og vise at man er sårbar og er klar over det. Jeg skal på ingen måte påstå at det er lett, men det er ihvertfall min erfaring at det er nødvendig....og ihvertfall veldig fordelaktig, om ikke annet.

Nå som jeg har vært komplett rusfri et par år så ser jeg tilbake på rusen og mine bekjente som fortsatt er ute i rusen med andre briller.
Det er en massiv rekke med overlevelsesstrategier som de færreste er klar over selv. Det jeg da sikter til er å være frekke, blåse seg opp, gå i forsvar og massevis av andre ting som jeg ser på som, og kjenner igjen som, frykt.
I tillegg kommer den naturlige ambivalensen når det gjelder å få hjelp....man vil så gjerne slutte med rus/få hjelp, samtidig så er det skremmende som faen og man evner ikke å forstå hvordan det skal kunne få til. Og da er det fort gjort å ta enhver motgang som en legitim årsak til at "det er ikke noe vits i å prøve engang". En av disse tingene er at lappen ryker i en periode.
En annen ting er den komplette egoisme og ansvarsløshet som er en del av den aktive rusen.

Jeg adresserer ikke de negative erfaringene folk måtte ha. Ikke fordi de er uvesentlige eller at jeg ikke anerkjenner dem, men fordi de blir et slags blindspor i min oppfatning. Dette fordi det til syvende og sist ikke er noe hjelp i å sitte å peke fingeren utover.
Jeg vet at det ikke gjelder absolutt alle, men i min erfaring så er det altfor ofte sånn at hvis man ser på den kognitive effekten av handlinger som de som søker hjelp har gjort....så ligger mye av svaret på hvorfor det går som det går der.
Og det er veldig kjipt, for jeg vet like godt at folk i aktiv rus ikke ser de påvirkningene selv.
Også er jeg overbevist om at det er tett med folk som vil være voldsomt uenig med meg i det jeg sier ettersom jeg er ganske så rett frem og direkte.

Men, du har definitivt et godt poeng når det gjelder signaleffekten av disse postene. Personlig har jeg ikke så stor tro på at det vil bli borte, men jeg er helt enig i at det bidrar til at de yngre gardene fort gir opp før de engang har forsøkt.

Det er forøvrig viktig for meg å presisere at når jeg snakker om en person i aktiv rus og hvilke egenskaper en person har da, er IKKE det samme som at det er sånn den personen ER. Jeg snakker om noen fellestrekk hos mennesker i aktiv rus. Og de menneskene vil i stor grad ha en voldsomt annerledes moral og etikk når de ikke er i aktiv rus.
Rett så mange er rett og slett fantastiske mennesker.

Men, i aktiv rus og når de møter motstand og ting ikke blir akkurat sånn som de ønsker, tror og håper så er det dessverre ofte sånn at de går i massivt forsvar og gjerne går ut av toleransevinduet sitt.
Men, til de som måtte ha ønske om å gjøre en innsats for å adressere sine utfordringer......det er garantert en vei ut av det. Den er garantert tøff og krevende, men etterhvert som tiden går så vil det gradvis bli bedre og enklere. Det kommer aldri til å bli perfekt, men det blir bedre!
Vis hele sitatet...
Godt svart, og mange gode poenger. Jeg er enig og kjenner den følelsen av at «hva er vitsen». Startet mang en tråd for så å ombestemme meg for ingen vil høre etter allikevel.

Skulle ønske «if it bleeds, it leads» ikke var sååå viktig i media. Til og med foreslått meg selv som eksempel til journalister. «Skriv 1 jævla artikkel om noe som gikk bra i systemet da». Det ekke så jævla interessant tydeligvis.

Men men, vi, eller jeg ihvertfall gir meg ikke.


Hei kids: you dont do drugs, because drugs are baaad.

Sa jeg og poppa 15 + 10mg valium, 16mg buprenorfin, 70mg aduvanze og 50mg quetiapin om dagen. Skrevet ut av LAR lege, uten prøver. Det virker, men seff ikke alltid
Jo, du kan jo å skrive, du skriver veldig godt faktisk.

Forutenom selve presentasjonen, er det du deler veldig viktig, gode poeng og ''overall'' godt sagt! Jeg setter pris på det jeg leser.