Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1139
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis jeg ikke har kjørt bil på to år, har førerkortet men ikke bil, og jeg søker meg inn i rusbehandling... tar de fra meg førerkortet?
Anonym bruker
"Allergisk Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det gjør de, dessverre. Det er mye forskjellig opplegg, men du blir nok satt på minst 6mnd med sannsynligvis ukentlig urin og bodprøve og det kan være opptil flere år med kvartalsvis sjekk.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen automatikk i det tror jeg, så er vanskelig for oss på berget å si. Men veldig ofte blir det fratatt i følge andre folk her inne.
Kanskje det hjelper om du ikke har egen bil registrert på deg og forklarer at du ikke har kjørt på to år og kan vise til at du ikke har egen bil? Ingen fasit, bare mine egne tanker.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det gjør de, dessverre. Det er mye forskjellig opplegg, men du blir nok satt på minst 6mnd med sannsynligvis ukentlig urin og bodprøve og det kan være opptil flere år med kvartalsvis sjekk.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ingen automatikk i det tror jeg, så er vanskelig for oss på berget å si. Men veldig ofte blir det fratatt i følge andre folk her inne.
Kanskje det hjelper om du ikke har egen bil registrert på deg og forklarer at du ikke har kjørt på to år og kan vise til at du ikke har egen bil? Ingen fasit, bare mine egne tanker.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Det var det jeg fryktet, og jeg vil egentlig ikke ta sjansen. Som er en idiotisk måte å tenke på, men likevel er det en bekymring.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jo det er automatikk i det desverre.

Men når det er sagt så er det ingen som kan sjekke om du innehar førerkort ved mindre du opplyser om dette selv.
I behandlingen jeg var i så ble alle fratatt førerkortet de tre første månedene. Og deretter fikk alle det tilbake hvis de ikke tok noen tilbakefall.
Tror de fleste har kvartalsvise urinprøver.
Selv skal jeg ta lappen straks og må ta kvartalsvise urinprøver i en god stund.

Personlig ser jeg det som en fordel med urinprøver. Det er en ekstra sjekk på at jeg holder meg der hvor jeg skal være.
Dessverre så er rusavhengighet noe som forfølger oss livet ut.
Samtidig så er det en utfordring som krever dedikasjon for å få bukt med. For meg høres det litt ut som at du muligens er i den ganske naturlige ambivalensen før behandling.....man vil gjerne forandre ting, samtidig som det er skremmende å ta bort løsningen man alltid har brukt på alle problemene man har.
Allikevel så er en kortsiktig løsning på et langsiktig problem veldig uheldig.
Håper du klarer å stå i det vanskelige og finner motet til å adressere dine utfordringer
Anonym bruker
"Kjent Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har selv vært i behandling i et år. Jeg har ennå førerkort.

Dagen jeg søkte hjelp hadde jeg allerede gitt meg selv kjøreforbud og avskiltet bilen.

Så langt har verken fastlege, dps eller ruskonsulent meldt fra.
Jeg kjører jo heller ikke bil, og om de krever prøver i inntil 5år før jeg får den permanent tilbake, ville jeg nok bare gitt faen i lappen.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finnes ikke konsekvenser hvis man gir faen
De tar førerkortet ditt når du er i rusbehandling men tror du får det tilbake uten mye pes etterpå. Mens du er inne kan du levere urinprøver og bruke det som dokumentasjon fikk jeg til svar.
Ser en klar trend ang førerkort og rus hjelp.

Det føles nesten ut som PROPOGANDA rettet mot rus(misbrukere).

Mest sannsynlig er det også akkurat det. (ikke heng dere opp i dette utsagnet, jeg har ikke tenkt å forsvare det, ei heller noe annet jeg påstår på freak)

Det er dyrt å rehabilitere folk. Det er dyrt å få dem i arbeidstrening etterpå. Det er dyrt å følge dem opp etter det også. Det blir også enda dyrere når halvparten faller tilbake til gamle vaner.

Du burde gå og skaffe deg hjelp. Spesielt når alle nerver inni deg vet at du trenger hjelp.

Ikke la frykten for å miste noe du kan få tilbake så lett stoppe deg fra å redde ditt eget liv.

Bonus: Jeg kjenner maange eldre narkomane som er i 150% jobb og alle har til felles en ting. Dem krever hjelpen dem har rett på, når det trengs, uten skam eller frykt.

Ikke vær redd for å kreve ditt. Du har all rett på hjelpen. Du har krav på det.

Du mister ikke jobben din, du får ikke kjøreforbud så lenge du tar imot behandlingen du har krevd for deg selv.
Sist endret av colakork; 4. oktober 2023 kl. 15:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg er ikke klar for å be om hjelp enda, men takk.
Anonym bruker
"Allergisk Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av colakork Vis innlegg
du får ikke kjøreforbud så lenge du tar imot behandlingen du har krevd for deg selv.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke sant men ok mister propaganda
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har aldri opplevd fuzz med førerkortet hverken via fastlege eller rus dps.