Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4725
Hei,
Har et excel skjema på jobb som brukes for å generere innkjøpsrekvisisjoner.

Den består av 2 ark hvorav første er "referansen" og blir fyllt ut først med ønsket info.
Altså hver rad er en egen rekvisison. Rad 1(a,b,c,d,f).

Det andre arket er et skjema som skal bli autofyllt med info fra første siden. Enest manuelle som blir gjort på denne er å velge et nummer fra en dropdown celle som henter info fra ark 1.

Koden som brukes for resten av cellene som skal autofylles er som følger:
=FINN. RAD(B8;Liste! A1:F496;4)

Som dere sikker forstår av forklaringen er jeg ingen excel guru, prøver bare å hjelpe til å fikse filen som noen andre har laget en gang.

Såvidt jeg kan se er det som går galt at tallet 496 i dette eksempelet ikke oppdaterer seg etter den finner i B8. (som er dropdown cellen i ark 2, som da er nummer fra ark 1).

Regner med dette blir for mye rot til å få et svar men kanskje noen kan si meg hva mer info som trengs
Har arket fungert før, men plutselig sluttet å fungere?

Finn.rad-funksjonen søker etter en verdi (den i B8) i venstre kolonne i en liste (A1 til F496). Når den finner en match gir den ut det som er i kolonne nr 4 i listen (den starter på 1). For at den skal fungere med den formelen må da Ark 1 hete "Liste", dropdown være i celle B8, tabellen være fra A1 til F496 og den verdien man ønsker å få ut være i kolonne nr 4 i tabellen. I formelen er det også et siste valg man kan gjøre. Det går på om funksjonen skal søke etter et eksakt svar eller tilnærmet lik. Når det ikke står noe søker den etter nærmeste match. Ettersom det er en dropdown-meny kan du trygt skrive "USANN" der. Noen ganger fikser dette slike problem. Formelen blir da:
=FINN.RAD(B8;Liste!A1:F496;4;USANN)

Tallet 496 skal ikke oppdatere seg når input (B8) endres, da det er nedre grense til tabellen den henter data fra. Litt vanskelig å feilsøke uten å se skjemaet ditt. Om du har mulighet til å sende det til meg kan jeg nok fikse det for deg.
Hei å takk for svar, det gav meg en mye større forståelse for hva som skjer.
Problemet mitt da er på rette plassen jeg tenkte men av feil årsak, tallet jeg nevnte i eksempelet 496 oppdaterer seg ikke når nye linjer i ark1 blir lagt til.

Når jeg manuelt endret 496 til siste innlagte linje eks 500 fungerte det. Men det blir igjen et problem når det blir lagt til flere linjer senere.

Det har fungert fint i flere år, men vedkomne som laget filen jobber ikke her lenger. Så om det har vært anderledes tidligere har jeg ingen ide om.
Har desverre ikke mulighet for å sende filen. Ihvertfall ikke pr nå.

Tusen takk for svar
Hvis du høyreklikker på raden i ark1 og "legg til ny rad" vil formelen mest sannsynlig oppdatere seg riktig.
Formelen oppdaterer seg ikke uansett.

Men en midlertidig løsning for mer er bare å ligge mange linjer i forveien.

Eks. Jeg er kommet til linje 500. Legger til blanke linjer til 1000 og endrer verdien i formelen til 1000.
Såvidt jeg kan se nå vil det da fungere frem til jeg har brukt opp de neste 500 linjene.

Tusen takk for hjelp begge to
Sist endret av Mrlarsen; 5. januar 2021 kl. 14:37.
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Hei å takk for svar, det gav meg en mye større forståelse for hva som skjer.
Problemet mitt da er på rette plassen jeg tenkte men av feil årsak, tallet jeg nevnte i eksempelet 496 oppdaterer seg ikke når nye linjer i ark1 blir lagt til.

Når jeg manuelt endret 496 til siste innlagte linje eks 500 fungerte det. Men det blir igjen et problem når det blir lagt til flere linjer senere.

Det har fungert fint i flere år, men vedkomne som laget filen jobber ikke her lenger. Så om det har vært anderledes tidligere har jeg ingen ide om.
Har desverre ikke mulighet for å sende filen. Ihvertfall ikke pr nå.

Tusen takk for svar
Vis hele sitatet...
Når du legger til flere linjer- sørger du for at de også er formatert som tabell? Hvis du ikke gjør det så vil ikke formelen justere seg automatisk..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk du fikset dette?

Ser at problemet ditt egentlig går på størrelsen av listen, og utvidelse av den. Om du i stedet for å bruke område (A1:F496) bruker navn på listen i formelen vil dette oppdatere seg automatisk etter hvert som du legger til linjer i listen.