Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2803
Anonym bruker
"Gul Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg falt ah for et par år siden på forkurs da jeg virkelig mangler konsentrasjon på ting som ikke interesserer meg, i tillegg til at jeg var dum nok til å forsøke å ta alt på hjemmestudie uten oppgavebøker.

Jeg kjenner meg mer og mer klar for dette, men originalnprobemet mitt vedvarer. Jeg hadde ikke problemer med videregående og barne/ungdomsskole og preseterer bra i jobb, men jeg har faktisk ubehandlet ADD som jeg fikk diagnose på for mange herrens år siden. Det kan faktisk hende at denne diagnosen ikke står lengre (long story...)

Jeg ønsker i utgangspunktet å vite hvor lang tid det tar å få resept, hvilken erfaring dere her inne har med nootropics, er kombinasjoner (ritalin og modafinil høres ut som de beste) farlige, og om det v vil utføres noe form for russjekk. Dypper innom psykedeliske stoffer i ny og ne men holder meg unna cannabis. Dette vet ikke leger osv noe om.

Er fullt klar over at jeg bør stole på doktor over hva "random freakere" sier, men pointet er at jeg egt ikke har behov for hjelp i mitt "normale liv", trenger kun dette som en midlertidig boost for tunge og kjedelige studier / kurs osv.

Eller kanskje jeg bør bare drite i å ta dette med lege og handle meg nootripics på darknet?


Alle erfaringer, forslag & advarsler blir godt tatt imot!

Ser for meg at ritalin, mikrodose lsd og modafinil og en kopp laffe må være en kombo til å dø for...
Anonym bruker
"Gul Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tenkte å bestille legetime snart. Er det noen som har noe lurt på hjertet før jeg går innom?
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke du får utskrevet ritalin uten videre hvis det er lenge siden du fikk diagnose. Modafinil er det veldig liten sjanse for at du får (med mindre du har narkolepsi). Mikrodosering av lsd og kaffedrikking får du ikke råd om hos legen (med mindre du får beskjed om å slutte/begrense).

Er fullt klar over at jeg bør stole på doktor over hva "random freakere" sier, men pointet er at jeg egt ikke har behov for hjelp i mitt "normale liv", trenger kun dette som en midlertidig boost for tunge og kjedelige studier / kurs osv.
Vis hele sitatet...
Midlertidige boost i forbindelse med tunge og kjedelige studier er ikke noe lege foreskriver medisiner for. Dette er helt frivillig å drive med.

Kan ellers anbefale Semax/Selank for konsentrasjon/hukommelse. Kan bestilles over nett.
Drar du til legen må du nok gå igjennom utredning hos DPS igjen for å få diagnose og medisin. Dette vil ta tid... Og hold kjeft om rusbruk, da dette gjør at du kan legge til 3mnd med pisseprøver hver uke før du kan komme til utredning. Bra du holder deg unna cannabis da dette kan vises på urinprøver i laaang tid ved hyppig bruk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror ikke du får utskrevet ritalin uten videre hvis det er lenge siden du fikk diagnose. Modafinil er det veldig liten sjanse for at du får (med mindre du har narkolepsi). Mikrodosering av lsd og kaffedrikking får du ikke råd om hos legen (med mindre du får beskjed om å slutte/begrense).
Vis hele sitatet...
Åhh, så man ka bli helbredet fra add?
Har du en diagnose på add/adhd så har du også rett på medisin, det har da ingenting å si om diagnosen ble satt i går eller for tjue år siden.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Midlertidige boost i forbindelse med tunge og kjedelige studier er ikke noe lege foreskriver medisiner for. Dette er helt frivillig å drive med.
Vis hele sitatet...
Men hva fan man? Du snakker om «midlertidig-boost», men tenker du da på at dette er hos et menneske som har en permanent tilstand?
Hvordan blir det en «midlertidig-boost» om medisinen bare tar TS til det nivået, som jeg antar at du og de fleste andre ligger på hele tiden? Please, do tell?.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan ellers anbefale Semax/Selank for konsentrasjon/hukommelse. Kan bestilles over nett.
Vis hele sitatet...
Joda, Semax høres interessant ut, vell og merke i celleorganismer og dyr.
Det er ikke gjort ordentlig studie på mennesker så man vet ikke om det funker slik som du ønsker at det skal gjøre i mennesker.

Helt ærlig TS.
Har du en diagnose så står det en eller annen plass, ta kontakt med polypsykiatrisk klinikk der hvor du bodde da du var barn, eller da du fikk diagnosen og sier du at trenger dokumentasjon på diagnose.
De skal ha data på at du har diagnosen, som du da ber om at de sender over til "navn på nåværende Psykiatrisk behandler ved blablahelsestasjon, eller din fastlege ved hutttiheita-legekontor".

Men egentlig så er all pasient data begynt å bli såpass digitalisert at jeg tror jeg ville startet med en tur til fastlegen først å lagt det ut som det er.
Hei jeg har add, har ikke brukt medisin på en stund da det ikke har vært nødvendig, men du skal nå begynne å studere og trenger derfor medisinen din igjen slik at du kan fungere optimalt gjennom studie. Om han ikke kan finne noe på at du har diagnosen så ber du han ringe behandlingssted som ga deg diagnose for å få det bekreftet.
Om han ikke skriver ut medisin på rappen så får du en henvisning til spesialist som skriver ut medisin etter første samtale, så blir det et par samtaler ettehvert for å finne riktig medisin og dose for deg. Henvisning til spesialist kan gå fort, men det kan ta tid, vær obs at etter på 6mnd ventetid så har du krav på behandling og må ringe til gitt behandlingssted og etterlyse innkalling.

Med en diagnose så kommer og krav på behandling, og krav til å kunne påvirke egen behandling, det vil si alt som har behandling å gjøre.
Med det i bakhode så kan man prøve litt forskjellige medisiner om andre typer ikke faller i smak. Ville sett bort fra nootropics i førsteomgang og heller satset på Ritalin, Aduvans, Elvanse eller Attentin.
Ritalin funket ikke så bra hos meg, men Attentin har i alle fall satt rakettfart på studietiden min.

! Det er viktig at finner ut hvilken stasjon som behandlet deg da du fikk diagnosen, før du drar til fastlegen.
For å kunne henvise fastlege til de om det skulle oppstå spørsmål. Dette kan være avgjørende for effektiv behandling.

Ville kanskje også høre om det noe om det finnes noe mestrings tiltak for voksne med adhd som du kan henvises til.
Det kan hjelpe til med å få et litt annet perspektiv på prioriteringer slik at man klarer å dra seg gjennom det kjedelige her i livet, tro meg.
Det blir mye av det og det gjøres.

Lykketil.
Anonym bruker
"Gul Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Wow Kjelldriver tusen takk for godt utdypende svar! You hit the nail

Jeg vet hvor jeg ble utredet og jeg har enda papirene så jeg får satser på at der går veldig bra om jeg tar det til legen. Jeg har vel egt vært i denial på diagnosen i lang tid men jeg håper dette kan hjelpe meg med konsentrasjonen.

Kommer på sikt med updates
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Åhh, så man ka bli helbredet fra add?
Vis hele sitatet...
Det sa jeg ingenting om. Men at trådstarter sannsynligvis ikke fikk utskrevet medisin av lege - som han i innlegg nr. 2 nevner at han skal til snart. Du skriver jo selv følgende:
Om han ikke kan finne noe på at du har diagnosen så ber du han ringe behandlingssted som ga deg diagnose for å få det bekreftet.
Om han ikke skriver ut medisin på rappen så får du en henvisning til spesialist som skriver ut medisin etter første samtale, så blir det et par samtaler ettehvert for å finne riktig medisin og dose for deg. Henvisning til spesialist kan gå fort, men det kan ta tid, vær obs at etter på 6mnd ventetid så har du krav på behandling og må ringe til gitt behandlingssted og etterlyse innkalling.
Vis hele sitatet...
Det kan altså være mer omfattende enn ett legebesøk.

Men hva fan man? Du snakker om «midlertidig-boost», men tenker du da på at dette er hos et menneske som har en permanent tilstand?
Hvordan blir det en «midlertidig-boost» om medisinen bare tar TS til det nivået, som jeg antar at du og de fleste andre ligger på hele tiden? Please, do tell?.
Vis hele sitatet...
Trådstarter skrev i åpningsinnlegget:
Er fullt klar over at jeg bør stole på doktor over hva "random freakere" sier, men pointet er at jeg egt ikke har behov for hjelp i mitt "normale liv", trenger kun dette som en midlertidig boost for tunge og kjedelige studier / kurs osv.
Vis hele sitatet...
Jeg svarte altså vedkommende.

Joda, Semax høres interessant ut, vell og merke i celleorganismer og dyr.
Det er ikke gjort ordentlig studie på mennesker så man vet ikke om det funker slik som du ønsker at det skal gjøre i mennesker.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Det er også velkjent og populært i nootropicsmiljøer. Jeg anbefalte det da trådstarter skrev om å vedkommende burde heller bare burde kjøpe nootropics på darknet.
Anonym bruker
"Gul Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Som svar til Klar brunbjørn og mitt originale innlegg

Kan forsåvidt godt være at jeg ikke har/er klar pver at jeg trenger/har trengt legemidler før jeg har prøvd dem. 20 år uten medisiner er jo "normalen" for meg
Null stress TS, bare skyt en PM om du lurer på noe.
Vil tro jeg har stått sånn nogen lunde i dine sko.


Anonym "Klar Brunbjørn"
Trenger ikke litt bensin da? så kan du starte påhengsmotoren istedenfor å bruke de årene til å ro så hardt, ser litt tungt ut.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trenger ikke litt bensin da? så kan du starte påhengsmotoren istedenfor å bruke de årene til å ro så hardt, ser litt tungt ut.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner helt ærlig ikke helt hva du driver å krangler med meg om.
Diagnoser er ferskvare og om det er lenge siden så må du kanskje belage deg på noen samtaler før medisin.
Iallfall det jeg har fått beskjed om av mine psykologer, ikke snakk om add/adhd her.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei,

Jeg falt ah for et par år siden på forkurs da jeg virkelig mangler konsentrasjon på ting som ikke interesserer meg, i tillegg til at jeg var dum nok til å forsøke å ta alt på hjemmestudie uten oppgavebøker.

Jeg kjenner meg mer og mer klar for dette, men originalnprobemet mitt vedvarer. Jeg hadde ikke problemer med videregående og barne/ungdomsskole og preseterer bra i jobb, men jeg har faktisk ubehandlet ADD som jeg fikk diagnose på for mange herrens år siden. Det kan faktisk hende at denne diagnosen ikke står lengre (long story...)

Jeg ønsker i utgangspunktet å vite hvor lang tid det tar å få resept, hvilken erfaring dere her inne har med nootropics, er kombinasjoner (ritalin og modafinil høres ut som de beste) farlige, og om det v vil utføres noe form for russjekk. Dypper innom psykedeliske stoffer i ny og ne men holder meg unna cannabis. Dette vet ikke leger osv noe om.

Er fullt klar over at jeg bør stole på doktor over hva "random freakere" sier, men pointet er at jeg egt ikke har behov for hjelp i mitt "normale liv", trenger kun dette som en midlertidig boost for tunge og kjedelige studier / kurs osv.

Eller kanskje jeg bør bare drite i å ta dette med lege og handle meg nootripics på darknet?


Alle erfaringer, forslag & advarsler blir godt tatt imot!

Ser for meg at ritalin, mikrodose lsd og modafinil og en kopp laffe må være en kombo til å dø for...
Vis hele sitatet...
Ta med diagnosen din og få attentin hos legen, trenger ikke annet, men koster skjorten sånn sett