Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3840
Hvordan er status i 2020 rundt overspenning finvern, noen som har noen anbefalinger på hva jeg burde gå for når det kommer til beskyttelse av PC og TV?

Er det vits med finvern uten grovvern i sikringsskapet?

Er finvern + grovvern tilstrekkelig eller burde jeg heller gå for en UPS?
UPS er iallefall gull verdt! Hadde lynnedslag her for nesten to år siden, lynet fulgte en gammel telefonkabel og tok selvsagt rotta på utstyr som var tilkoblet denne linja. Det gikk dukken elektronikk for mellom 120 og 150.000 kr her den kvelden. HELDIGVIS hadde jeg seksjonert og delt opp datanett, alarm, kamera-overvåking og kino-anlegg her med hele 5 UPS'er som hver driftet sin del av nettet. Helt tydelig for meg at UPS'ene reddet utstyr her og beskyttet alt veldig bra. Utstyr ETTER UPS'ene ble ikke skadet, men utstyr som ikke hadde UPS var lettere svidd. Nå (man lærer av sånt) er alt koblet via UPS så et lyn-nedslag her nå vil nok gjøre langt mindre skade..
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
En off-line UPS har i teorien ikke mer beskyttelse enn et overspenningsvern. Så lenge den har strøm inn blir den sluppet rett gjennom.
En on-line UPS vil gi mer beskyttelse siden strømmen der alltid likerettes og vekselrettes på nytt før den går ut.
Glemte jeg å nevne at jeg bruker online UPS'er?? :-)