Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6039
Går det å komme inn på universitet uten VGS fullført?

Jeg ble mobba hele skolegangen fra 5klasse og hele VGS. Var det perfekte offer, snakka ikke tilbake, tok imot og gjorde aldri noe tilbake. Var mye mindre enn de andre og mye svakere. F.eks i 3 klasse på VGS var jeg 158 høy og så ut som en tolvåring.

Kom i puberteten først i 22 årene tror jeg og da hadde jeg helt gitt opp på livet og bare satt hjemme og gamet. Hadde ingen å henge/snakke med uansett på den tiden.

Følte at alle så ned på meg og ønsket meg vondt pga det var det jeg hadde opplevd og var fortsatt veldig naiv og ung i hodet. Mangel på sosialisering i barndommen gjorde at jeg var 22 år gammel, men var fortsatt et redd lite barn i hodet. Er nesten 30 nå og føler ikke at jeg har modnet enda.


Poenget jeg vil komme til er at jeg var veldig skoleflink. På ungdomskolen hadde jeg 6 i engelsk, 5 i norsk, 4 i mange fag, 3 i gym pga latskap. 3 i matte.


Matte på VGS var der alt gikk til helvete fordi jeg klarte ikke lukke ut mobberne i klasserommet og samtidig konsentrere meg om å lære. Det endte med at jeg droppa mattetimen helt og møtte aldri opp.

Strøk på eksamen og i 20 åra har jeg prøvd 4 ganger å ta opp matte uten å klare det. Har ødelagt hjernen min med årevis med hasjrøyking og benzo misbruk.

Til å toppe det har jeg alvorlig sosial angst, selektiv mutisme, bipolaritet, autistiske trekk men vet selv jeg ikke er autist. Om du snakker med meg så skjønner du med en gang at jeg ikke er som andre og du vil sikkert bli creepa ut max av meg.





TLDR

Drømmen min er å studere og bygge meg selv opp og ha en framtid. Vil ikke ruse meg og ødelegge livet mitt dag for dag. Vet jeg aldri vil klare matteeksamen men vil studere hva som helst for å ha en karriære. Er det mulig?
Ville da ikke gitt helt opp på matten før jeg hadde prøvd det, matte er et fag der man bare må sette litt tid til å lese på stoffet før forelesninger og jobbe mye med oppgaver i etterkant av forelesninger, og når det nærmer seg eksamen så er det bare til å pløye igjennom så mange tidligere eksamenssett du klarer.

Du skriver du fikk 6 i engelsk så en side som kan anbefales er khanacademy i tillegg til wolframalpha som jeg brukte en del på oppgaver jeg stod helt fast på. Det er jo også fult mulig å få tak i en privatlærer eller lignende som kan hjelpe deg om du ikke er gira på å ta opp fag i en klasseromsetting som privatist.

Uansett så gjør du et veldig lurt valg med å bestemme deg for å studere!! Det hjalp meg ufattelig mye når jeg kom inn i det, og er noe jeg vil anbefale de fleste som er litt rådløse i livet. Trening og deltidsjobb er også med på å bygge selvtillit og mestringsfølelse som gjør at dagene glir bedre forbi, lykke til!
Sist endret av Jorg; 9. desember 2020 kl. 02:51.
Jo men kan jeg komme inn på universitet uten matte fullført? Hørte om 23/5 regelen men har allerede fritak fra fremmedspråk. Vet ikke om det går med 2 fritak?
Forsøk å titt rundt etter en mattlærer som kan gi deg privatundervisning. Kanskje må du begynne veldig basic men å repetere og starte feks på ungdomsskolenivå, men det vil en mattelærer fint avdekke. Du har jo hatt gode karakterer så du lykkes nok med matte også om du bare starter på nytt. Pga det du har opplevd og at du måtte droppe matten så føler du sikkert at matte er blitt en uovervinnelig hindring som du aldri vil lykkes, men med rett så vil du lykkes. Som alle andre bruker du matte hele tiden, feks hoderegning. Du kan nok langt mer enn du tror og kanskje har du fått en frykt for matte som gjør alt låser seg for deg når du forsøker å lære. En setting uten andre elever som kan trigge de følelsene du kjente på i skoletiden vil helt sikkert gjøre det enklere å ha rett fokus. Om du ikke finner noen lokalt der du bor så forsøk online.
Jeg har allerede prøvd dette fire ganger før. Nav sponsa meg med privatlærer men jeg møtte opp skamruset på rivotril og fikk ikke med meg noen ting. Jeg var skikkelig på kjøret på den tiden og skjønner ikke hva jeg tenkte med å engang prøve skole når jeg var i den tilstanden.


Nå misbruker jeg ikke xans/rivo mer men tror ikke nav vil gjøre samme tingen for meg. Det kosta dem 38000 kr eller no og jeg faila det.
Så vidt jeg kan se, kan du ikke få fritak fra matematikk for et universitetsstudie hvis du er over 24 år. Men du kan stryke i matte på yrkesrettet utdanning og fortsatt få utdanningen godkjent. Skjønner at du ikke vil tilbake til VGS, men vet ikke hvordan det er med voksenopplæring, om du må gå med yngre elever eller om det finnes egne klasser for voksne.

"Ved fagbrev/yrkesrettet utdanning kan eleven søke om fritak for vurdering med karakterer i inntil to fag, men ikke i programfag. Da kan eleven få fagbrev.

Høgskoler og universitet
Ved enkelte studier kan studenter som har dokumenterte spesifikke vansker (dysleksi/dyskalkuli), komme inn selv om de ikke har fullstendig vitnemål. Dette gjelder fram til personen er 24 år. Jamfør eksempelvis Dispensasjon frå kravet om generell studiekompetanse (uio.no).
"
https://www.statped.no/matematikkvan...er-og-eksamen/

Hvis du velger å gi matematikken et forsøk til, finnes det mange gode norske youtube-kanaler. Matematikk.net er også et veldig nyttig forum hvor du kan få hjelp på alle nivåer av blant annet lektorer og folk som lever for matte.

ASK.no kan også være verdt å sjekke ut. Det er en privatistundervisning basert på videoopptak hvor du også får hjelp og tilbakemelding på besvarelser. Det koster 4900,- for et år og 3100,- for et semester (per fag). Mye billigere enn det meste av annen privatistundervisning. Har selv brukt dem, og synes det fungerte bra. Når jeg fikk støtte fra NAV, fikk jeg muligheten til å sitte å jobbe med fag i stedet for å jobbe, og fikk sponset fag på ASK.no. Kanskje det kan være en mulighet? Og det vil nok være mye lettere nå som du ikke tar så mye benzo. Det er ikke sikkert det spiller så stor rolle at du fucket opp tidligere. De er tross alt vant til det, og deres mål er jo at du skal få deg utdanning og jobb.

Lykke til, jeg heier på deg! Hilsen en som slet veldig med matte, men endte opp med å studere fysikk.
Sist endret av Bjarnebekjent; 9. desember 2020 kl. 06:47.
Ikke gi opp. Kansje de vil hjelpe deg igjen.
Superbra initiativ til å forandre livet til det bedre. Respect!
Du kan også skaffe deg Skolematematikk - Kort og godt av Arne Hole. Han er en utrolig flink foreleser med doktorgrad i matematikk. Alle på Universitetet i Oslo elsker ham, fordi han forklarer selv kompliserte ting på en enkel og forståelig måte.
Ja, du kan studere på høyskole uten å ha fullført VGS.
Sjekk opp realkompetanse, dvs at du kan søke opptak til høyere utdannning selv om du ikke har fullført vgs, men du trenger da 5 års arbeidserfaring og være eldre enn 25 år-

Jeg selv kom inn på høyskole gjennom dette systemet. Har aldri fullført VGS.
Sitat av Kjell Roger Vis innlegg
Ja, du kan studere på høyskole uten å ha fullført VGS.
Sjekk opp realkompetanse, dvs at du kan søke opptak til høyere utdannning selv om du ikke har fullført vgs, men du trenger da 5 års arbeidserfaring og være eldre enn 25 år-

Jeg selv kom inn på høyskole gjennom dette systemet. Har aldri fullført VGS.
Vis hele sitatet...
Ja, stemmer det! Jeg kom selv inn på universitetet med realkompetanse, men siden jeg skulle studere realfag måtte jeg ha R-matte. Det er jo selvfølgelig mange studier hvor dette ikke er et krav. Jeg slapp også unna kravet om 5 års praksis ved å søke unntak, og legge med en attest fra legen på at jeg hadde slitt med å være i full/ordinær jobb grunnet sosial angst.

Anbefaler å snakke med en karriereveileder gjennom NAV. De har peiling.

Beklager en litt misvisende post lenger opp.
Sist endret av Bjarnebekjent; 9. desember 2020 kl. 11:06.
Sitat av Kjell Roger Vis innlegg
Ja, du kan studere på høyskole uten å ha fullført VGS.
Sjekk opp realkompetanse, dvs at du kan søke opptak til høyere utdannning selv om du ikke har fullført vgs, men du trenger da 5 års arbeidserfaring og være eldre enn 25 år-

Jeg selv kom inn på høyskole gjennom dette systemet. Har aldri fullført VGS.
Vis hele sitatet...
Har aldri hatt noen jobb, så da går det vel ikke?
Hvis du kan få legen din til å skrive at det er pga. helseproblemer (for eksempel angst), skal det gå helt fint. Du må bare sende med en søknad om unntak fra det kravet til studiestedet og legge ved legeattesten.
Legen min er en kuk så tviler han vil hjelpe meg. Hadde ADHD og ritalin på resept fra jeg var 12 til 25, så bestemte de seg for at jeg ikke hadde adhd alikkavel. Mista medisinen da.
Hm. Du trenger ny fastlege, ny adhd utredning og en legeattest du kan legge ved søknaden. Du kan ikke la deg stoppe av fastlegen. Det er ditt liv og om du faktisk ønsker å studere så får du bare bytte fastlege slik at du får den attesten du trenger. Da kan du også snakke med ny lege om adhd medisiner. Forklar at du trenger meds nå som skal studere. Din ny fastlege får jo tilgang til journaler og slikt så de vil raskt se at det stemmer alt du sier. Siden du har diagnose og har blitt behandlet for adhd så vil det sikkert være gode muligheter for å få tilbake adhd medisinene. Om du har rusmisbruk i journalen så kan det tenkes legene krever pisseprøver i en periode, men da gjør du det. Rene prøver feks i et halvt år også er det klar til å studere neste høst, riktig medisinert, topp motivert og klar for å skape deg en ny og bedre fremtid.
Da ville jeg forsøkt en privat lege, eller å bytte fastlege hvis du ikke har en god grunn til å beholde ham. Hvis du forteller om oppveksten din slik du gjorde i første post, tror jeg nok en lege skjønner at dette har bidratt til at du ikke har vært i jobb, selv om det også har vært rus inni bildet. Det er jo gjerne et symptom på psykiske problemer.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm. Du trenger ny fastlege, ny adhd utredning og en legeattest du kan legge ved søknaden. Du kan ikke la deg stoppe av fastlegen. Det er ditt liv og om du faktisk ønsker å studere så får du bare bytte fastlege slik at du får den attesten du trenger. Da kan du også snakke med ny lege om adhd medisiner. Forklar at du trenger meds nå som skal studere. Din ny fastlege får jo tilgang til journaler og slikt så de vil raskt se at det stemmer alt du sier. Siden du har diagnose og har blitt behandlet for adhd så vil det sikkert være gode muligheter for å få tilbake adhd medisinene. Om du har rusmisbruk i journalen så kan det tenkes legene krever pisseprøver i en periode, men da gjør du det. Rene prøver feks i et halvt år også er det klar til å studere neste høst, riktig medisinert, topp motivert og klar for å skape deg en ny og bedre fremtid.
Vis hele sitatet...

Var til utredning for nettopp det i fjor. De fant ut at jeg ikke hadde ADHD likevel, så de tok medisinene. Fikk masse andre ting på papir som muligens personlighetsforstyrrelse, blitt satt på vaktliste fordi jeg var dum nok til å fortelle psykologen der jeg var innlagt at jeg hadde voldsfantasier om å jule opp de jeg mener har ødelagt barndommen min.

Kommer selvsakt aldri til å gjøre det selv om jeg er 177 cm høy nå og snart topptrent. Glemte å si det i første posten :P
Jeg vil uansett si at du kvalifiserer til å få unntak fra den regelen, ut fra det du forteller. "Sykdom eller liknende" kan jo tolkes på mange måter. Jeg har søkt og kommet inn to ganger, og når jeg tenker meg om, la jeg aldri ved attesten første gangen. Så de er ikke nødvendigvis så utrolig strenge på det.

"Søkjarar som ikkje har hatt høve til å gjennomføre praksis (til dømes på grunn av sjukdom eller liknande) kan søkje om unntak frå 5-årskravet."
https://www.uio.no/studier/opptak/realkompetanse/
Sitat av Stoned247 Vis innlegg
Jeg har allerede prøvd dette fire ganger før. Nav sponsa meg med privatlærer men jeg møtte opp skamruset på rivotril og fikk ikke med meg noen ting. Jeg var skikkelig på kjøret på den tiden og skjønner ikke hva jeg tenkte med å engang prøve skole når jeg var i den tilstanden.


Nå misbruker jeg ikke xans/rivo mer men tror ikke nav vil gjøre samme tingen for meg. Det kosta dem 38000 kr eller no og jeg faila det.
Vis hele sitatet...
Veldig leit at du har hatt den opplevelsen, og jeg kan tenke meg at livet ikke var det beste for deg i denne perioden. Sorry about that.

Det kan jo, som andre nevner, være verdt og snuse på 23/5 regelen? Du kan også bestille en gratis konsultasjon til for eksempel Sonans hvor du kan få veid opp alternativene dine.
Hvis du ikke møter opp skamrusa på rivotril i mattetimen og legger rus på hylla for en stund så kanskje du får med deg noe
Sitat av Harek Vis innlegg
Hvis du ikke møter opp skamrusa på rivotril i mattetimen og legger rus på hylla for en stund så kanskje du får med deg noe
Vis hele sitatet...
Sant nok, men nå er det jo sånn at TS har gjort det. Det hjelper kanskje ikke så mye å påpeke den feilen når TS allerede har anerkjent det som en feil. Kan tenke meg vedkommende allerede angrer på det. - Men som du forsøkte å si her, lær av feilene dine Stoned247
Jeg har lært, at benzo er ikke noe man kan ta hver dag. Jeg har også lært at benzo gjør deg til en retardert impulsiv zombie med gullfiskminne.

Holder meg unna det nå, LSD 3 ganger i året og bare THC på meg nå. Har trent hardt på treningsenter 5-6 dager i uka i over 1 år nå. Tar 20+ pullups hver dag minst 3 sets for å bli rippa.


Har det mye bedre med meg selv nå, derfor jeg vil gå framover i livet. Ikke bakover som jeg gjorde før da jeg lot alle mobbe meg.
Matte 1P+2P er et av de 6 studiekompetansefagene du må ha bestått for å komme inn på høyere utdanning, også med 23/5 regelen. Som nevnt over må du da også ha 5 års arbeidserfaring.
Jeg anbefaler som sagt å ta en prat med en karriereveileder. De vet hva dine faktiske muliheter er. Hun jeg snakket med var utrolig hyggelig og hjelpsom. https://utdanning.no/tema/hjelp_og_v...karrieresentre

Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Matte 1P+2P er et av de 6 studiekompetansefagene du må ha bestått for å komme inn på høyere utdanning, også med 23/5 regelen. Som nevnt over må du da også ha 5 års arbeidserfaring.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg også tenkte, men med realkompetanse kan man komme inn uten studiekompetanse. Da må man være over 25, og kravet om arbeidserfaring kan omgås hvis man har en grunn til ikke å ha vært i arbeid.