Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 9602
Ikke i koronatiden altså, men kan man dra dit nå? Må man gå med sånn beskyttelsegreier? Har du økt sjansen for å bli syk etter en tur?
Akkurat nå er det veldig mange skogbranner der og strålingsnivåene har gått endel opp som følge av dette.

Vil tro de fleste arrangørene som driver lovlig der nå har satt buisnessen sin på vent om ikke annet for å ikke gå i veien for brannmannskapene.
"Øko-Terrorist"
Spørs om det ikke har blitt farligere nå pga. store skogbranner i området. Vegetasjon har gjennom tiden absorbert stråling som nå igjen blir frigjort når det brenner. Radioaktiv aske vil nok bli liggende ganske lenge.

https://www.nrk.no/urix/skogbranner-...byl-1.14980337
Det går fint å dra til Tsjernobyl så lenge man har en Geigerteller og vet sånn noenlunde hvor så kalte 'hot spots' med radiasjon er. Det er derfor folk gjerne tar med seg en guide på turen. Radiasjon er ikke jevnt spredd utover byen, finnes mange plasser der som man trygt kan oppholde seg i lang tid, ubeskyttet.
Området er fortsatt stengt for mennesker, mener jeg Attenborough sa i siste dokuserien sin. Men det har blitt mye dyreliv der igjen. Nå brenner det da, og har gjort det i en ukes tid.
Hva skjer om brannen når metallboksen over kraftverket?
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Området er fortsatt stengt for mennesker, mener jeg Attenborough sa i siste dokuserien sin. Men det har blitt mye dyreliv der igjen. Nå brenner det da, og har gjort det i en ukes tid.
Vis hele sitatet...
Nope, det arrangeres turist turer dit nå. Sånn om du ser bortifra problemene som er akkurat nå. Bekjent av meg var der i fjor sommer.
Så dokuen på nytt, Our planet, og det gjaldt lengre opphold. My bad^^
Men det vanker villhester og ulver i byen, så det er ganske kult
Sist endret av MadameFraulein; 17. april 2020 kl. 21:49. Grunn: Ville si mer
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Så dokuen på nytt, Our planet, og det gjaldt lengre opphold. My bad^^
Men det vanker villhester og ulver i byen, så det er ganske kult
Vis hele sitatet...
De gjemmer seg nok når det kommer folk ?
Men hva skjer om brannen når kraftverket?
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
De gjemmer seg nok når det kommer folk ?
Men hva skjer om brannen når kraftverket?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så mange trær rundt selve kraftverket, og sarkofagen som skjermer den er høyst sannsynlig lite brennbar. Det er skogen som har absorbert stråling fra den opprinnelige ulykken som brenner og sprer radioaktive partikler ved vinden.

Ikke møtt ulver alene ihvertfall
▼ ... over et år senere ... ▼
nei, det er ikke farlig. bare vist du spiser "fuel particles" fra bakken.
når jeg skal der skal jeg ikke ha guide. det er like ulovlig med guide som uten. pluss, det koster mange tusen.....
Finnes vel et par andre grunner til å ikke dra dit akkurat nå
Så en dokumentar for noen år tilbake, du kan faktisk dra inn i området. Får låne geigermåler/teller


Var delt opp i 3 soner. Grønn gul og rød. Rød sone er nogo og er såklart området rundt selve reaktoren

Hadde vært tøft å tatt en tur innom
Sitat av 420master Vis innlegg
Så en dokumentar for noen år tilbake, du kan faktisk dra inn i området. Får låne geigermåler/teller


Var delt opp i 3 soner. Grønn gul og rød. Rød sone er nogo og er såklart området rundt selve reaktoren

Hadde vært tøft å tatt en tur innom
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hvor gammel den dokumentaren du så er, men dette stemmer ikke helt.

Ja man kan reise inn, både lovlig og ulovlig.

Det var ikke delt opp i grønn, gul og rød sone, men i en 10km sone og en 3 km sone som markerer avstanden fra reaktor 4.

Og gå bort til selve området rundt reaktoren er null stress, da denne er gjerdet godt inn rundt sarkofagen, og det er et forbløffende antall arbeidere der inne som jobber med å sikre.
Sjekk ut kanalen Kreosan på YouTube. De sniker ser inne i Chernobyl anlegget regelmessig og har til og med dykket og svømt i vannet både inne i og utenfor byggene i annlegget. De har også dratt for å teste seg for stråling i ettertid for og se om de ble kontaminert og svarene var overraskene.
Det er betydelig mer farlig å kjøre fra Oslo til Kirkenes. Lol slapp av....
Sist endret av Bumblebeeee; 23. juni 2022 kl. 06:34.
Sitat av Bumblebeeee Vis innlegg
Det er betydelig mer farlig å kjøre fra Oslo til Kirkenes. Lol slapp av....
Vis hele sitatet...
Sitat av SmRF3 Vis innlegg
nei, det er ikke farlig. bare vist du spiser "fuel particles" fra bakken.
når jeg skal der skal jeg ikke ha guide. det er like ulovlig med guide som uten. pluss, det koster mange tusen.....
Vis hele sitatet...

Vel anbefaler ikke å dra til Ukraina akuratt nå om dagen uansett kanskje ?
Sitat av r0llz Vis innlegg
Vel anbefaler ikke å dra til Ukraina akuratt nå om dagen uansett kanskje ?
Vis hele sitatet...
Ja det er krig, men det er jo ikke det som diskuteres