Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 12868
Hallo. Har møtt på en utfordring med Tails. Er n00b med tails/linux osv.

Jeg prøver å boote nyeste Tails(4.1.1) fra USB, som jeg har laget med Etcher på min LånePC fra Komplett. Det fungerer ikke, jeg kommer til Tails menyen hvor jeg kan velge mellom Tails eller Tails i Troubleshooting mode. Velger jeg Tails, så kommer det et kort blink med error melding i hvit tekst på svart bakgrunn, som jeg ikke rekker å lese før Tails begynner å loade. Når de 3 loading strekene er ferdig så avsluttes PCen og bootes vanlig.

Teksten i det korte blinket er "ACPI BIOS Error (bug): Failure creating named object" og noe andre greier, filmet det med mobilen og satt på pause så jeg fikk lest.

Så prøver jeg å starte i Troubleshooting Mode og etter boot så får jeg feilmelding "Unable to find medium containing live file system"

https://www.reddit.com/r/tails/comme...utdown_before/

Dette er en link til et bilde med samme feilmelding.

Jeg får kun dette problemet på min LånePC fra Komplett, samt en lenovo skole PC. På alle andre PCer fungerer det.

Feilsøking jeg har gjort er:
jeg har prøvd 3 forskjellige USB sticks, ingen av samme merke men alle over 16gb. Secure Boot er disabled. Har prøvd å klone Tails til USB stick fra en pc som kjører Tails. Ellers brukt Etcher, slik som hjemmesiden til Tails også anbefaler.

Lurer jo på om noen har en løsning først og fremst, men jeg lurer også på om det kan være noe med at det kun er på LånePC fra komplett, og en skolePC jeg har dette problemet.

Jeg har full tilgang til bios på begge laptopper, og ikke sett noen restriksjoner ellers.

Er det noe Komplett har gjort med utlånsmaskinen som gjør at jeg ikke kan bruke Tails? Eller har IT avdelingen på VGS gjort noe med lenovon?

Setter pris på hjelp.
Kan det være noe UEFI greier som nekter å boote fra USB? Sjekk bios og se om det er tillat å boote fra usb samt bootrekkefølge.
Meldem
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kan det være noe UEFI greier som nekter å boote fra USB? Sjekk bios og se om det er tillat å boote fra usb samt bootrekkefølge.
Vis hele sitatet...
Har prøvd det på begge maskinene. Det er merkelig at problemet bare er på en lånePC og en skolePC.
Kanskje det er en eller annen form for beskyttelse siden det er skolepc.
Meldem
Trådstarter
Sitat av Fuxurious Vis innlegg
Kanskje det er en eller annen form for beskyttelse siden det er skolepc.
Vis hele sitatet...
Jepp, det tror jeg også. Har hørt med Komplett, men han i chat viste ikke, men skulle angivelig komme tilbake til meg på mandag. Det er jo merkverdig at det kun er en SkolePC og en LånePC jeg får problemer med. Som forøvrig er identiske.

problemene er identiske, ikke maskinene altså.
Ikke så veldig merkelig at det er de to PCene som tails ikke funker på, dette er jo PCer som ikke bør bli infisert med ondsinnet programvare siden de mest sannsynlig skal brukes igjen av andre på et senere tidspunkt. Derfor vil jeg tro at en del ekstra restriksjoner og tiltak har bli gjennomført for å forhindre nettopp dette
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Jepp, det tror jeg også. Har hørt med Komplett, men han i chat viste ikke, men skulle angivelig komme tilbake til meg på mandag. Det er jo merkverdig at det kun er en SkolePC og en LånePC jeg får problemer med. Som forøvrig er identiske.

problemene er identiske, ikke maskinene altså.
Vis hele sitatet...
Ja og jeg tror akkurat med skole PCer har en beskyttelse på booting systemet. Jeg prøvde å reboote en skole pc for fun og det var helt umulig. Blir vanskelig med Tails da. Gjør det på din egen PC Og les deg godt opp med hvordan du gjør det riktig, f.eks at serienummeret til downloaden til Tails er korrekt. Gjør det nøye og les deg godt opp da fikser du det
Hva slags maskiner er det da?
Meldem
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Hva slags maskiner er det da?
Vis hele sitatet...
SkolePCen er en Lenovo ThinkPad, lånePC fra komplett er en ASUS TUF fx504.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Ikke så veldig merkelig at det er de to PCene som tails ikke funker på, dette er jo PCer som ikke bør bli infisert med ondsinnet programvare siden de mest sannsynlig skal brukes igjen av andre på et senere tidspunkt. Derfor vil jeg tro at en del ekstra restriksjoner og tiltak har bli gjennomført for å forhindre nettopp dette
Vis hele sitatet...
Ikkesant, det tror jeg også. Lurer da på om noen vet hvilke restriksjoner dette er. Ligger de i hardware eller er det et software? Isåfall bør det jo være veier rundt det.

Når jeg har klonet Tails fra en annen pc med Tails fungerende, så har jeg ved to anledninger klart å boote Tails på Asus lånePCen, men etter jeg velger settings(tastaturspråk tidssone osv) så fryser den, og maskinen rebooter vanlig til Windows.
Sist endret av Bomboklat; 5. januar 2020 kl. 04:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Aner ikke hva som er problemet, men løsningen skal etter den feilmeldingen du får være å endre bootloader til å skru acpi=off

https://www.howtogeek.com/196655/how...ders-settings/
Meldem
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Aner ikke hva som er problemet, men løsningen skal etter den feilmeldingen du får være å endre bootloader til å skru acpi=off

https://www.howtogeek.com/196655/how...ders-settings/
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Jeg prøvde nå og fikk akk enda større feilmelding. Så det fungerte ikke.

Jeg har windows i utgangspunktet, så om jeg forsto det riktig så måtte jeg legge til acpi=off i bootloader ved å trykke shift ved Tails menyen, så taste inn nevnte kommando manuelt?
Sist endret av Bomboklat; 5. januar 2020 kl. 06:25.
Jeg tror det kan være en fordel å bruke en mer general purpose distribusjon om du har problemer med helt elementære ting som booting.

Det er en del fallgruver med UEFI, som f.eks. at man bruker GPT-partisjoner hvor tabellen er skrevet til flere sektorer. Det betyr at det ikke nødvendigvis vil fungere å bare skrive over et disk image. Hvis maskinen du skal bruke dette på støtter GPT så vil den se at det er noe galt siden GPT-tabellen inneholder feil. Når du overskriver et disk image så vil det skrives fra første sektoren, og inneholder gjerne MBR og GPT-tabeller, men GPT-tabellen vil ikke samsvare med de tabellene som allerede er på disken.

Du må i så tilfelle sørge for at det blir laget nye GPT-partisjoner eller at alle sektorene med tabeller blir skrevet over. Grunnen til at det fungerer på andre maskiner kan være at de kun støtter MBR, som også GPT er bakoverkompatibelt med, fordi de skriver den samme informasjonen til den første sektoren i MBR sitt format. Alternativt kan du kjøre fix/repair på GPT-tabellen i f.eks. gparted.