Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4136
Jeg har utviklet et system for bruk under evakuering av bygg med mange mennesker i. Systemet vil gi informasjon om fornavn, alder og evt. annet relevant, som rullestolbruker, blind, døv etc.

Så langt har jeg basert det på aktiv RFID, men snublet nylig over BLE. Jeg søker mer informasjon om sistnevnte, gjerne pros/cons av de to opp imot hverandre.

Har jeg forstått dette riktig? Kan jeg sette opp antenner som aktivt søker etter BLE-enheter, her telefoner og evt. sendere for de som ikke har telefon som er kompatibel med BLE. Også lese av på en skjerm i hvilke rom noen oppholder seg? Hvilken informasjon om tlf blir lagret ved dette systemet? Vil det kunne krenke personvern?
Jeg tror du må hoste opp litt mer detaljer.

Forskjellene på BLE og rfid er mange og det er bruksområdet og krav rundt det som avgjør hva som er riktig å bruke.

Å benytte mobiltelefoner som indikasjon på om et rom er tomt eller ikke virker ikke særlig treffsikkert.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg tror du må hoste opp litt mer detaljer.

Forskjellene på BLE og rfid er mange og det er bruksområdet og krav rundt det som avgjør hva som er riktig å bruke.

Å benytte mobiltelefoner som indikasjon på om et rom er tomt eller ikke virker ikke særlig treffsikkert.
Vis hele sitatet...
Er litt forsiktig med å dele for mye så tidlig i prosessen da jeg er redd noen skal stikke av med ideen. Men, du svarer på det jeg lurer på. Konkret tenkte jeg, om man hadde montert antenner i 3 rom, og noe beveger seg gjennom de tre romene; vil man da bli registrert på rom 1 -> rom 2 -> rom 3? Vil man «gli» over? Tanken er at systemet skal fortelle om der er en person eller ikke. Og det avhenger jo av hva systemet registrerer. Bruker man RFID vil den jo si at tag’en er der, spørsmålet er om telefonen vil fungere som en RFID-tag hos et BLE-system?
Du burde nok lese deg opp litt mer rundt personvernsaspektet på det du prøver å lage. Et slikt system åpner for ganske mye misbruk, og vil trolig aldri bli godkjent i bruk.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du burde nok lese deg opp litt mer rundt personvernsaspektet på det du prøver å lage. Et slikt system åpner for ganske mye misbruk, og vil trolig aldri bli godkjent i bruk.
Vis hele sitatet...
Det mistenker jeg er tilfellet ved BLE, men ikke RFID. På førstnevnte brukes mulig personlig telefon med mye informasjon på, og har lest at det ikke er noe hokus pokus å misbruke.

RFID er derimot en helt annen sak. Her lagres ikke så personlig informasjon at det kommer i konflikt med personvernet.

RFID har jeg god kontroll på, men søker generell informasjon om BLE da dette er helt nytt for meg. Der kan man også bruke en helt upersonlig tag på samme måte som RFID.

Jeg mener sterkt det da ikke kolliderer med personvernet. Vedder ikke lønna mi på det, så nøye har jeg ikke sjekka det opp enda, men er rimelig sikker. Takker uansett for innspill
Det er nok smart å ikke vedde lønnen sin, uansett situasjon man befinner seg i.

Du vil loggføre bevegelser til folk. Det har ikke noe å si om kortet / enheten i seg selv lagrer personlig informasjon. Du vil lagre alle bevegelser til alle som befinner seg inne på bygget, og det vil knyttes opp mot personen og deres helsestatus. Det finnes også tilsvarende løsninger allerede, de fleste adgangssystemer har det, men brukes gjerne kun ved inn og utgangspartiet. I en evakuering så sammenlikner man tallene på de som skulle være i bygget og de som er på oppstillingsplass. Det er et fint tillegg til manuell sjekking, men vil aldri kunne erstatte det.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er nok smart å ikke vedde lønnen sin, uansett situasjon man befinner seg i.

Du vil loggføre bevegelser til folk. Det har ikke noe å si om kortet / enheten i seg selv lagrer personlig informasjon. Du vil lagre alle bevegelser til alle som befinner seg inne på bygget, og det vil knyttes opp mot personen og deres helsestatus. Det finnes også tilsvarende løsninger allerede, de fleste adgangssystemer har det, men brukes gjerne kun ved inn og utgangspartiet. I en evakuering så sammenlikner man tallene på de som skulle være i bygget og de som er på oppstillingsplass. Det er et fint tillegg til manuell sjekking, men vil aldri kunne erstatte det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det hele også avhenger av hva man gjør med informasjonen. Hvordan den oppbevares, og hvem som har tilgang på den. Også er det selvfølgelig avhengig av samtykke. Dette er noe jeg skal se mer på.

Fant denne ved et kjapt søk: https://www.datatilsynet.no/personve.../oppsummering/
Sist endret av Izeeyou; 4. januar 2021 kl. 10:28.
Sitat av Izeeyou Vis innlegg
Jeg tror det hele også avhenger av hva man gjør med informasjonen. Hvordan den oppbevares, og hvem som har tilgang på den. Også er det selvfølgelig avhengig av samtykke. Dette er noe jeg skal se mer på.

Fant denne ved et kjapt søk: https://www.datatilsynet.no/personve.../oppsummering/
Vis hele sitatet...
I ditt tilfelle vil hovedutfordringen rundt personvern ligge rundt rutiner og metoder for å knytte rfid-en til enkeltpersoner.

Du vil også måtte lese deg opp på denne type datainnsamling på arbeidsplasser det er ikke sikkert det er innafor å spore ansatte på denne måten.
Sitat av Rosander Vis innlegg
I ditt tilfelle vil hovedutfordringen rundt personvern ligge rundt rutiner og metoder for å knytte rfid-en til enkeltpersoner.

Du vil også måtte lese deg opp på denne type datainnsamling på arbeidsplasser det er ikke sikkert det er innafor å spore ansatte på denne måten.
Vis hele sitatet...
Sant. Dette er noe jeg skal se nærmere på.

Men er her noen med kunnskap om BLE som kan lære meg en ting eller to?
Sist endret av Izeeyou; 4. januar 2021 kl. 12:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Izeeyou Vis innlegg
Jeg tror det hele også avhenger av hva man gjør med informasjonen. Hvordan den oppbevares, og hvem som har tilgang på den. Også er det selvfølgelig avhengig av samtykke. Dette er noe jeg skal se mer på.

Fant denne ved et kjapt søk: https://www.datatilsynet.no/personve.../oppsummering/
Vis hele sitatet...
Den sporingen de snakker om der er sporing som ikke enkelt kan knyttes opp mot en enkelt person, og vil således være ganske verdiløst hvis formålet er å vite hvor hvem som befinner seg hvor i en bygning. Loggføring av hvor noen befinner seg til enhver tid vil være et ganske grovt overtramp av ansattes rett til privatliv. Hvordan skal du ikke loggføre når de går på do?

Jeg tror jeg har forstått hva du ønsker å lage, en form for autopass-løsning i alle dører som automagisk registrerer som kommer og går. Og som nevnt tidligere er dette noe de fleste adgangssystemer har mulighet til allerede i dag, det gjøres bare litt mer manuelt ved bruk av kort og kode. Denne dataen benyttes også når man har en evakuering, men det erstatter ikke andre evakueringsrutiner, det er bare et supplement til dem. Det blir som en kontroll på at andre rutiner har fungert som de skal.

Trådløs teknologi er forørvig ubrukelig til sånt. Det er for mange faktorer som kan gi deg unøyaktig eller regelrett feil data. Hvilken teknologi du velger å bruke har strengt tatt ikke så mye å si.
Hvorfor ikke heller utvikle en løsning med varmesøkende sensorer i alle dører, så har du full oversikt over hvilke rom det er mennesker i og hvor mange som befinner seg der. Da slipper du tenke like mye på lovligheten mtp. personvern.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Den sporingen de snakker om der er sporing som ikke enkelt kan knyttes opp mot en enkelt person, og vil således være ganske verdiløst hvis formålet er å vite hvor hvem som befinner seg hvor i en bygning. Loggføring av hvor noen befinner seg til enhver tid vil være et ganske grovt overtramp av ansattes rett til privatliv. Hvordan skal du ikke loggføre når de går på do?

Jeg tror jeg har forstått hva du ønsker å lage, en form for autopass-løsning i alle dører som automagisk registrerer som kommer og går. Og som nevnt tidligere er dette noe de fleste adgangssystemer har mulighet til allerede i dag, det gjøres bare litt mer manuelt ved bruk av kort og kode. Denne dataen benyttes også når man har en evakuering, men det erstatter ikke andre evakueringsrutiner, det er bare et supplement til dem. Det blir som en kontroll på at andre rutiner har fungert som de skal.

Trådløs teknologi er forørvig ubrukelig til sånt. Det er for mange faktorer som kan gi deg unøyaktig eller regelrett feil data. Hvilken teknologi du velger å bruke har strengt tatt ikke så mye å si.
Vis hele sitatet...
Takk for innspill

Sitat av Herr potet Vis innlegg
Hvorfor ikke heller utvikle en løsning med varmesøkende sensorer i alle dører, så har du full oversikt over hvilke rom det er mennesker i og hvor mange som befinner seg der. Da slipper du tenke like mye på lovligheten mtp. personvern.
Vis hele sitatet...
Har tenkt tanken, men varmesøkende blir litt vanskelig om det f.eks. brenner
Sist endret av Izeeyou; 4. januar 2021 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Izeeyou Vis innlegg

Har tenkt tanken, men varmesøkende blir litt vanskelig om det f.eks. brenner
Vis hele sitatet...
Hvis du skal 'pinge' systemet for å sjekke at alle rom er tomme mens det brenner så er jeg enig at det kan være problematisk med varmesøkende sensorer. Men om systemet 'alltid' er på og til enhver tid holder oversikt over hvor mange som oppholder seg i hvert rom så bør du kunne omgå dette problemet ved at du kan spore hvor mange som har gått inn ett rom uten å forlate det etterpå..?

EDIT: Dette kan vel like enkelt løses ved vanlige bevegelses sensorer i døra, varmesøkende er vel bare å komplisere unødvendig.
Sist endret av Herr potet; 4. januar 2021 kl. 15:27.
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Hvis du skal 'pinge' systemet for å sjekke at alle rom er tomme mens det brenner så er jeg enig at det kan være problematisk med varmesøkende sensorer. Men om systemet 'alltid' er på og til enhver tid holder oversikt over hvor mange som oppholder seg i hvert rom så bør du kunne omgå dette problemet ved at du kan spore hvor mange som har gått inn ett rom uten å forlate det etterpå..?

EDIT: Dette kan vel like enkelt løses ved vanlige bevegelses sensorer i døra, varmesøkende er vel bare å komplisere unødvendig.
Vis hele sitatet...
Greia er jo at folk vil sannsynligvis forflytte seg under en evakuering ved f.eks. brann. Da kan man ikke belage seg på varmesøkende kamera da veldig mye vil være varmt i en sånn situasjon.

Tror ikke en bevegelsessensor fungerer til dette formålet heller da det eliminerer noe av hovedgevinsten med systemet mitt, uten at jeg vil utbrodere det noe videre.