Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5117
Hei

Vurderer å oppgrader min 3 ish år gamle pc til 3080gtx.
Tenkte mest pga cyberpunk 2077 og mafia remake osv. Blir kke så mye online fps games.

Den har:

Intel Core i5-8600K
ASUS TUF Z370-Plus Gaming, S1151
HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB
ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus


Er det verdt å bare bytte ut evt grafikk kort og prossesor eller burde jeg bytte hele greia?

Takker for svar
Skal du skifte noe mtp gaming som gir deg ytelse for pengene så må det være skjermkort. Resten koster mer enn det smaker i forhold til hvor mye ytelse du får av det mtp det du allerede har. Du kan eventuelt putte i litt ekstra ram om du skulle trenge det. Du har ikke kjappeste ram'en i verden men med en intel prosessor så klarer du deg nok fint med 2666Mhz
Før det første er det ikke noe som heter 3080gtx. Regner med du mener RTX 3080. Og nei, det er ikke nødvendig med så kraftig skjermkort. Jeg ville enten gått for RTX 3070, eller sett etter et 2070 super, 2080 eller 2080 ti på Finn.no
Om du driter penger så kan du jo selvfølgelig svi av rundt 20k på alt nytt og topnotch, men det må du se ann selv. Ikke verdt pengene imo
Hvilken skjerm har du?
Asus VG248QE er skjermen og ja jeg mener rtx3080.. Mulig jeg bare venter til litt seinere.. Ville bare ha maks på cyberpunk når det kommer egentlig.. men hittil drar den det meste på maks uansett. Takker for svar folkens
Hadde heller gått for RTX 3070 eller 3060ti. Kanskje du finner en i7 som passer i hovedkortet ditt på Finn? Eventuelt vurder prosessoroppgradering etter hvert.
Du kan uansett ikke bestemme deg for å kjøpe en RTX 3080, det er ikke ett kort man lett får tak i på dette tidspunktet. Men 3070 er evig nok opp til 1440p, men såpass lite ekstra opp til RTX 3080 at lommeboka bestemmer.
Skjermen din er bare 1080p, så et 3080 er overkill. Er uansett vanskelig å ta en beslutning nå, ettersom ingenting er å få tak i.
Hva skal man gå for, RX 6800 XT eller 3080?
Nvidia for ray-tracing (enn så lenge i alle fall).

Whatever man faktisk får kjøpt om punktet over ikke er relevant