Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 854
ISP: Telenor
Router/modem: Thomson Speedtouch 780.
Tilkobling til router: Kabel.

Har de siste årene slitt ekstreme "laggspikes" på enkelte online spill.
Har sørget for at alle portene disse spillene bruker er åpnet.

Telenor har sjekket linja flere ganger, og de har aldri funnet noe feil.

Når jeg selv tester internetthastigheten via internettspeedometere får jeg opp at hastigheten er akkurat det jeg betaler for.

Har hatt flere maskiner "innom" nettet, og alle har slitt med de samme symptomene i de samme spillene.

Symptomer:

Counter Strike 1.6:

- Får "Timeout" kort tid etter jeg joiner public servere via listen over public servere. Når jeg prøver å joine igjen får jeg "SteamID is already in use on that server". Må da vente et par minutter før serveren automatisk kaster steam brukeren min ut fra serveren før jeg kan joine igjen. Etter jeg joiner den samme serveren igjen blir jeg ikke kastet ut.

- Når jeg joiner "Private" (Innleid via Gamservers, smsCS, etc.) servere, via "Connect" kommandoen i consolen har jeg ikke dette problemet. Har ikke prøvd å joine public servere via Console. Men, det skal vel strengt talt ikke ha noe å si hvilken funksjon du bruker for å joine serveren?

- Når jeg spiller har jeg laggspikes, og "flushing", konstant. Dette skjer helt random, og det har ingen spesiell "rytme" det følger. Denne laggen, og "flushingen", gjør enten at responstiden (ping/ms) min til serveren får et sykt hopp (500ms+) eller at jeg står helt stille i et par sekunder.

Heroes of Newerth og Warcraft III

- Spillet stopper helt opp noen sekunder.

World of Warcraft

- Er vel det samme som skjer i HoN og Warcraft III, men her mister jeg bare kontroll over karakteren i noen sekunder før jeg plutselig blir "kastet tilbake i tid"

- Responstiden til serveren står som normal både før og etter dette skjer.

Day of Defeat:Source

- Når jeg joiner servere bruker "Sending client info" ekstremt lang tid.

- Om jeg i det hele tatt får joinet en server får jeg "Connection to host timed out" etter ca. 10 sekunder.

Kan også nevne noen av de spillene som jeg IKKE har hatt problemer med:

- Starcraft II

- Call of Duty: Modern Warfare II

- Call of Duty: Black Ops

- Left 4 Dead (I & II)


Har også en annen bruker av nettverket som mener nettet går ekstremt tregt noen sekunder av og til.

Pleier som regel bruke Skype eller Ventrilo samtidig som jeg spiller samtlige av de nevnte spillene, men ingen har nevnt for meg at det lagger når jeg snakker når det lagger ingame.

Så, er ikke internettlinjen inn til huset, og det er ikke noen av maskinene. Kan det da være noe annet enn vårt kjære routermodem?
Sitat av kawaBONGa Vis innlegg
ISP: Telenor
Router/modem: Thomson Speedtouch 780.
Tilkobling til router: Kabel.

Har de siste årene slitt ekstreme "laggspikes" på enkelte online spill.
Har sørget for at alle portene disse spillene bruker er åpnet.

Telenor har sjekket linja flere ganger, og de har aldri funnet noe feil.

Når jeg selv tester internetthastigheten via internettspeedometere får jeg opp at hastigheten er akkurat det jeg betaler for.

Har hatt flere maskiner "innom" nettet, og alle har slitt med de samme symptomene i de samme spillene.

Symptomer:

Counter Strike 1.6:

- Får "Timeout" kort tid etter jeg joiner public servere via listen over public servere. Når jeg prøver å joine igjen får jeg "SteamID is already in use on that server". Må da vente et par minutter før serveren automatisk kaster steam brukeren min ut fra serveren før jeg kan joine igjen. Etter jeg joiner den samme serveren igjen blir jeg ikke kastet ut.

- Når jeg joiner "Private" (Innleid via Gamservers, smsCS, etc.) servere, via "Connect" kommandoen i consolen har jeg ikke dette problemet. Har ikke prøvd å joine public servere via Console. Men, det skal vel strengt talt ikke ha noe å si hvilken funksjon du bruker for å joine serveren?

- Når jeg spiller har jeg laggspikes, og "flushing", konstant. Dette skjer helt random, og det har ingen spesiell "rytme" det følger. Denne laggen, og "flushingen", gjør enten at responstiden (ping/ms) min til serveren får et sykt hopp (500ms+) eller at jeg står helt stille i et par sekunder.

Heroes of Newerth og Warcraft III

- Spillet stopper helt opp noen sekunder.

World of Warcraft

- Er vel det samme som skjer i HoN og Warcraft III, men her mister jeg bare kontroll over karakteren i noen sekunder før jeg plutselig blir "kastet tilbake i tid"

- Responstiden til serveren står som normal både før og etter dette skjer.

Day of Defeat:Source

- Når jeg joiner servere bruker "Sending client info" ekstremt lang tid.

- Om jeg i det hele tatt får joinet en server får jeg "Connection to host timed out" etter ca. 10 sekunder.

Kan også nevne noen av de spillene som jeg IKKE har hatt problemer med:

- Starcraft II

- Call of Duty: Modern Warfare II

- Call of Duty: Black Ops

- Left 4 Dead (I & II)


Har også en annen bruker av nettverket som mener nettet går ekstremt tregt noen sekunder av og til.

Pleier som regel bruke Skype eller Ventrilo samtidig som jeg spiller samtlige av de nevnte spillene, men ingen har nevnt for meg at det lagger når jeg snakker når det lagger ingame.

Så, er ikke internettlinjen inn til huset, og det er ikke noen av maskinene. Kan det da være noe annet enn vårt kjære routermodem?
Vis hele sitatet...

Har også en annen bruker av nettverket som mener nettet går ekstremt tregt noen sekunder av og til.

Hva skjer dersom du kobler bare en maskin, din f.eks til modemet i en hel kveld, direkte med kabel.

Det lurer jeg fælt på.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Har også en annen bruker av nettverket som mener nettet går ekstremt tregt noen sekunder av og til.

Hva skjer dersom du kobler bare en maskin, din f.eks til modemet i en hel kveld, direkte med kabel.

Det lurer jeg fælt på.
Vis hele sitatet...



Problemet er der uavhengig av hvor mange brukere som er koblet på nettet.
Jeg, som er den eneste faste brukeren av nettverket som spiller de nevnte spillene, er alltid koblet til routermodemet med kabel.

Det jeg mente med "Har også en annen bruker av nettverket som mener nettet går ekstremt tregt noen sekunder av og til." er at han registrerer at nettet, av og til, går mye treigere enn vanlig når han åpner internettsider. Dette er det kun en, av de tre av oss som bruker nettet til vanlig, som har registrert though. Han bruker også kabel.

Den siste, faste, brukeren i vårt nettverk bruker internett såpass lite, og til ting som å lese e-post, etc., at han har aldri merket noe til problemene. Han bruker forøvrig trådløst.
usertitle import
bleh's Avatar
Jeg har annet utstyr og annen ISP, men jeg opplever nøyaktig samme problem ang. Dod:Source og diverse andre spill på Steam. CS1.6 kan jeg derimot spille som normalt. Men Dod:S, TF2 osv kan jeg sjeldent joine servere på, og hvis jeg kommer inn blir jeg disconnectet etter ca 10-15 sek. Hver gang.

(...) Hva skjer dersom du kobler bare en maskin, din f.eks til modemet i en hel kveld, direkte med kabel. (...)
Vis hele sitatet...
Jeg har det siste året kun hatt 1 PC koblet til direkte med kabel. Har også byttet modem, kabel, testet PC på annet nettverk kablet og latt den stå der for å se om det kunne ha noe med evt. nettverkskort/drivere osv, men ingen løsning. Akkurat samme problem..
Sitat av kawaBONGa Vis innlegg
ISP: Telenor
Router/modem: Thomson Speedtouch 780.
Tilkobling til router: Kabel.

Har de siste årene slitt ekstreme "laggspikes" på enkelte online spill.
Har sørget for at alle portene disse spillene bruker er åpnet.

Telenor har sjekket linja flere ganger, og de har aldri funnet noe feil.

Når jeg selv tester internetthastigheten via internettspeedometere får jeg opp at hastigheten er akkurat det jeg betaler for.

Har hatt flere maskiner "innom" nettet, og alle har slitt med de samme symptomene i de samme spillene.

Symptomer:

Counter Strike 1.6:

- Får "Timeout" kort tid etter jeg joiner public servere via listen over public servere. Når jeg prøver å joine igjen får jeg "SteamID is already in use on that server". Må da vente et par minutter før serveren automatisk kaster steam brukeren min ut fra serveren før jeg kan joine igjen. Etter jeg joiner den samme serveren igjen blir jeg ikke kastet ut.

- Når jeg joiner "Private" (Innleid via Gamservers, smsCS, etc.) servere, via "Connect" kommandoen i consolen har jeg ikke dette problemet. Har ikke prøvd å joine public servere via Console. Men, det skal vel strengt talt ikke ha noe å si hvilken funksjon du bruker for å joine serveren?

- Når jeg spiller har jeg laggspikes, og "flushing", konstant. Dette skjer helt random, og det har ingen spesiell "rytme" det følger. Denne laggen, og "flushingen", gjør enten at responstiden (ping/ms) min til serveren får et sykt hopp (500ms+) eller at jeg står helt stille i et par sekunder.

Heroes of Newerth og Warcraft III

- Spillet stopper helt opp noen sekunder.

World of Warcraft

- Er vel det samme som skjer i HoN og Warcraft III, men her mister jeg bare kontroll over karakteren i noen sekunder før jeg plutselig blir "kastet tilbake i tid"

- Responstiden til serveren står som normal både før og etter dette skjer.

Day of Defeat:Source

- Når jeg joiner servere bruker "Sending client info" ekstremt lang tid.

- Om jeg i det hele tatt får joinet en server får jeg "Connection to host timed out" etter ca. 10 sekunder.

Kan også nevne noen av de spillene som jeg IKKE har hatt problemer med:

- Starcraft II

- Call of Duty: Modern Warfare II

- Call of Duty: Black Ops

- Left 4 Dead (I & II)


Har også en annen bruker av nettverket som mener nettet går ekstremt tregt noen sekunder av og til.

Pleier som regel bruke Skype eller Ventrilo samtidig som jeg spiller samtlige av de nevnte spillene, men ingen har nevnt for meg at det lagger når jeg snakker når det lagger ingame.

Så, er ikke internettlinjen inn til huset, og det er ikke noen av maskinene. Kan det da være noe annet enn vårt kjære routermodem?
Vis hele sitatet...
God beskrivelse av problemet! Vi mangler dessverre sånne gode beskrivelser av problemstillinger her på nFF.

Men uansett:

Sitat av kawaBONGa Vis innlegg
ISP: Telenor
Vis hele sitatet...
Problem found.

Løsning:
Ring Telenor, be de sjekke kvaliteten på telefonlinja inn til huset ditt, det er ofte en utløsende faktor, da det er et gammelt kobbernett i Norge. (Eller se om det kan være fordi du har for høy hastighet)
Sist endret av Hybelkanin1; 16. desember 2010 kl. 23:43.
usertitle import
bleh's Avatar
Hybelkanin1;
Hvis du gidder å lese gjennom første post, så ser du at han har tydeligvis har hatt feilretting på linjen flere ganger og det er ikke funnet en åpenbar grunn. Leser du også gjennom post nr. 4 ser du at jeg har nøyaktig samme problem, med en annen ISP. xDSL går over kobberlinjer ja, så det er meget mulig at det er feil på utstyr i tlfsentral, feil på kobberlinje, dårlig kobberkvalitet osv osv, men når han sier han har meldt fra til ISP og de har undersøkt opptil flere ganger blir det litt for enkelt å si "Problem found".
Prøv å få tak i noe annet enn et Thomson Speedtouch 780, så vil du sannsynligvis se en litt mindre irriterende verden.
usertitle import
bleh's Avatar
Jeg har som sagt opplevd samme problem med annet utstyr.

Har forsøkt modemer fra 4 produsenter, og forskjellige modeller av de. Har fortsatt samme problem. Nå tilbyr ikke ISP noe "high-end" modem, så jeg skal for all del ikke påstå at utstyret er av super kvalitet. Men føler ikke at den spesifikke modellen TS kjører skal være totalt avgjørende.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Prøv å få tak i noe annet enn et Thomson Speedtouch 780, så vil du sannsynligvis se en litt mindre irriterende verden.
Vis hele sitatet...
Når jeg ringte telenor sist gang spurte jeg om de hadde mulighet til å sende meg en annen model, deretter fulgte denne samtalen:


Kundesupportansatt: "Thomson Speedtouch 780 er det beste modemet vi har"

Meg: "Javel... Men, har dere mulighet til å sende et annet så jeg hvertfall får sjekket om det utgjør no' forskjell for oss?"

Kundesupportansatt: "Thomsom Speedtouch 780 er det eneste modemet vi har..."

Meg: "Uhm... Er Thomson Speedtouch 780 det beste eller det eneste modemet dere har?"

Kundesupportansatt: "Thomson Speedtouch 780 er det beste og eneste modemet vi har."

Deretter mumlet hun noe om et annet modem, før hun repeterte; "Thomson Speedtouch 780 er det beste og eneste modemet vi har."



Har et annet routermodem liggende, fra tiden jeg bodde på hybel, men det tilfredstiller ikke kravet til alle brukene ettersom det ikke har trådløst internett. I fjor prøvde jeg å koble en trådløs router til dette modemet, men routermodemet stod fortsatt som "Standard gateway" og den trådløse routeren sendte ikke ut noen trådløse signaler. Er ikke helt sikker på modellnavn på den.

Hun kundeservice dama nevnte også noe om å sette opp en "bridge" mellom routermodem og router, men hun kunne ikke hjelpe meg med det. Om jeg ville ha hjelp med det måtte jeg ringe til en supporttelefon som hadde en takst på 26 kroner minuttet. Noen som har tidligere erfaring med å sette opp bridge mellom routermodem og en trådløs router? Eller, i det hele tatt veit om det er mulig å gjøre? Har ikke spesielt lyst til å ringe inn dit, og kaste bort masse penger, bare for å få vite at "linjen din fungerer som den skal og det er ingenting vi kan gjøre".

Sitat av bleh Vis innlegg
Hybelkanin1;
Hvis du gidder å lese gjennom første post, så ser du at han har tydeligvis har hatt feilretting på linjen flere ganger og det er ikke funnet en åpenbar grunn. Leser du også gjennom post nr. 4 ser du at jeg har nøyaktig samme problem, med en annen ISP. xDSL går over kobberlinjer ja, så det er meget mulig at det er feil på utstyr i tlfsentral, feil på kobberlinje, dårlig kobberkvalitet osv osv, men når han sier han har meldt fra til ISP og de har undersøkt opptil flere ganger blir det litt for enkelt å si "Problem found".
Vis hele sitatet...
Ettersom vi har hatt STORE problemer med å få levert riktig hastighet fordi kobberlinjene inn til huset ikke takler så høy hastighet som vi egentlig skulle hatt levert tviler jeg ikke et sekund på at de dårlige kobberlinjene kan være problemet.

Første gang Telenor satte opp hastigheten på linja vår (fra 2 mbit til 4mbit for 4-5 år siden) mista vi tilgangen til internett totalt. Endte med at vi satt på telefon med en tekniker for å fortelle hvordan brukeropplevelsen vår var, samtidig som han sjekka stabiliteten på linja som går inn til huset vårt mens han skrudde hastigheten opp og ned. Etter mye testing fant vi ut at en linje på 3mbit ville være stabil.

Tok kontakt med Nextgentel for noen måneder siden for å se hvordan linjer de kunne levere til huset vårt. De mente de kunne levere oss opp til 8mbit linje. Grunnen til at jeg gjorde dette var fordi vi noen uker tidligere hadde hatt ustabilt nett pga telenor hadde satt opp hastigheten på linja til mer enn, hva de i ettertid mente, kobberkablene inn til huset tålte. Da jeg sa at Telenor mente de bare kunne levere 6mbit pga dårlig kobberlinjer sa Kundekonsulenten at dette var bare tull, fordi han målte at linja taklet 8mbit. Hvor vidt det stemmer at Nextgentel kan levere en (stabil) nettlinje på 8mbit vites ikke, ettersom jeg aldri bestilte noe derfra.

Er usikker på hvordan linje vi betaler for nå og hvilken hastighet vi, i praksis, har. Men, jeg kan med sikkerhet si at problemet jeg beskrev i første post kom lenge før de oppgraderte linja vår sist gang.