Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5580
Jeg trenger litt hjelp her

Jeg har tenkt til å lage meg en eBay-bruker og legge ut en annonse for f.eks mobildeksler for f.eks 50 kr. (Jeg har ikke disse dekslene). La oss si at jeg får en ordre fra Ola Normann. Så går jeg på f.eks nettsiden wish og kjøper et deksel for 10 kr. Men isteden for å skrive mitt eget navn og egen adresse skriver jeg Ola Nordmann sin. Da har jeg tjent 40 kr.
Kalles ikke dette dropshipping? Har lest at det er lovlig, men for meg høres det egentlig ut som svindel.
Må jeg betale moms, frakt, toll eller skatt.
Må jeg registrere meg som en bedrift?
Er det uansett hvilken nettside jeg bestiller fra? (Synes Geek.wish er bra og billig)

Er det noe jeg har skrevet over som er feil?
Noen som har erfaringer
Setter pris på enkelt språk siden jeg er ny innen dette temaet, og under 18 år.
Kommer garantert til å bli en komplisert affære når Ola Nordmann vil reklamere på produktet.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Da kommer jo ordren rett fra deres nettside da, med deres kvittering og det de inluderer i forsendelsene sine..

Mange selskaper som driver med dropshipping, og når du sender bestillingen til selskapet, så sender de varen direkte til din kunde med en litt mer 'anonym' forsendelse uten mye krimsekrams. Høres egentlig bare ut som om du trenger å Google litt, og lese deg opp på hva dropshipping faktisk innebærer for at du skal få det til å bli profitabelt..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Kommer garantert til å bli en komplisert affære når Ola Nordmann vil reklamere på produktet.
Vis hele sitatet...
Med markup på 400% bør det neppe være noe problem å på sikt gå i pluss. Forøvrig er det lite som skal kunne reklameres, med mindre dekselet er fysisk ødelagt. Angrefristen på 14 dager kommer naturligvis inn uansett.

TS: aldri hørt at dette skal være ulovlig. Du legger til merverdi (men ikke nødvendigvis mye) i produktet når du opererer innenlands, fordi det blir lettere for forbruker å kjøpe (gitt at det er folk som ikke greier å surfe eBay selv - når vi snakker om folk som handler mobildeksel høres det jo ikke helt fjernt ut) og angre/reklamere.
Sist endret av robhol; 21. november 2016 kl. 20:40.
Som det har vært nevnt i mange tråder oppigjennom årene her på forumet.
Du har problemet med reklamasjon og erstatning.
Det er så mange aktører som driver med dette at markedet er vanskelig for nykommere.
Du vil blant annet ha store problemer med markedsføring siden ett kjapt google søk gir hundrevis av nettsider som selger billige deksler og andre elektroniske duppeditter man får billig fra kina.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg startet opp en ordentlig butikk. Du kan lett få tak i egne produkter som du designer.
Vil da anbefale og bruke http://alibaba.com siden det er manufacture side som da er fabrikk side. Du bestiller direkte fra fabrikkene.
Jo flere ting du kjøper på alibaba, jo billigere får du det.
Du kan også få deg en kontrakt med DHL som da er Shipping Account som gjør det mulig for deg å få gratis pakker og de gir deg dem istede for at du skal legge ut 200kr for frakt fra alibaba.
Du kan lett få til en nettside ved å kjøpe webhosting og domain fra f.eks 1and1.com.
Kontakt posten.no eller bring.no og de kan også hjelpe deg med å få tak i kontrakt som da gjør det mulig for deg å sende pakker billig til utlandet/gratis til utlandet og billig innenfor Norge/gratis innenfor Norge.

Der har du da en nettbutikk der du har brukt ca 2000kr og kan få en profit på opp til 10000kr. (Kommer ann på produktene du importerer)

Trenger heller ikke å registrere før du har tjent inn rundt 49900kr elns.
Sist endret av Jill; 21. november 2016 kl. 21:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Verdt å ha produktansvarslova i bakhovudet. Du, som importør, står i mange samanhengar ansvarleg for at produktet oppfyller gjeldande krav til omsetning i EØS-området. Er det brukt forbodne kjemikalier i dekselet? Ditt problem. Er laderen ulovleg? Ditt problem. Brenn huset ned på grunn av defekt lader? Ditt problem.

Eg hadde iallefall aldri turt å importere elektriske ting for viaresal utan å sjølv ta ein gjennomgang på at det var iht. gjeldande regelverk.
hvis du vil tjene litt penger så kjøper du en haug med superbillige kniver som ser tøffe ut, og legger det ut på finn men gang prisen med 10-20 ganger. Har gjort dette selv og solgte ca 30 kniver på par uker. og når jeg gikk tom var det fortsatt mange som ville ha, men ikke var intresert i 1 ril 2 månder ventetid.

Kjøpte en type kniv som koster med frakt 13kr og snakket med kjøpe så sendte han 10 stykk 3 ganger, alle disse ble solgt for 250 + frakt.

Men kan godt være jeg var heldig...............
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Verdt å ha produktansvarslova i bakhovudet. Du, som importør, står i mange samanhengar ansvarleg for at produktet oppfyller gjeldande krav til omsetning i EØS-området. Er det brukt forbodne kjemikalier i dekselet? Ditt problem. Er laderen ulovleg? Ditt problem. Brenn huset ned på grunn av defekt lader? Ditt problem.

Eg hadde iallefall aldri turt å importere elektriske ting for viaresal utan å sjølv ta ein gjennomgang på at det var iht. gjeldande regelverk.
Vis hele sitatet...
Her er vi i en gråsone hvor det er mange lover og regler som spiller inn avhengig av hvordan du opptrer, det er kunden som teknisk sett er importøren siden TS ikke selv kjøper og selger varer i sitt navn.
En dropship-selger fungerer egentlig mer som en agent eller videreselger enn en butikk litt avhengig av hvordan selve salget og salgskanalen er utformet.
Som agent selger du varer for en hovedmann (kina leverandør) og tar i mot betaling på vegne av denne leverandøren.

Så her er det viktig å få til en avtale med hovedmannen om hvordan man behandler garanti og reklamasjon.
Personlig har jeg vanligvis tatt den økonomiske byrden for varer jeg har solgt opp til 3-400kr mens dyrere varer har jeg avtale med leverandørene om hvordan slike oppgjør skal ordnes.
Det koster fort 4-500kr å sende 2KG til Kina så ofte lønner det seg ikke å returnere varene.

Jeg har selv solgt massevis via dropshipping og mitt råd er: Om du tror du skal bli rik, bare la det ligge!

Jeg begynte selv med 0 kroner og endte opp med å tjene litt mer enn en vanlig månedslønn etter 2mnd, men regnet om til timebetaling var det ikke akkurat verdt slitet.

I begynnelsen går alt fint og du selger mobildeksler og annet nips med en skyhøy margin, men med en gang du begynner å vokse vil du se at konkurrentene dine selger samme varer til lavere priser siden de importerer store partier selv.
Etterhvert vil du bruke så mye tid på logistikk og kundebehandling at 20-30 kr pr salg ikke er nok, da må du ta inn større og dyrere produkter som gir større fortjeneste men du vil få større økonomisk ansvar for produktene.
Og ett annet viktig poeng som Vidarlo nevner er sikkerheten, du vil måtte bestille inn vareprøver av alle produktene du skal selge for å sjekke kvaliteten, jeg har selv videresolgt for ett stort og kjent Dansk firma hvor begge laderne jeg testet kortsluttet i løpet av en uke(!).

Hold deg unna barneleker og klær til barn! Når selv store kjeder her i landet selger giftige leker vil det være umulig for en one man army å kontrollere produktene selv.

Og så kommer kundene, Norske forbrukere må være de mest kravstore i hele verden, du vil få trusler om advokat så lite som 2-3 døgn etter bestilling, du vil måtte refundere bestillinger som allerede er på vei i posten fra Kina, du vil få google treff på navnet ditt som svindler og du vil få mye negativ PR pga leveringstiden, PayPal/Stripe vil til slutt reagere om kundene dine disputer betalingen for ofte.

Til slutt ble det så mye papirarbeid og oppfølging av ordrer at jeg koblet nettbutikken min direkte opp mot leverandørene slik at jeg alltid fikk oppdatert lagerstatus, produktinformasjon og kostpris (VIKTIG! endringer i kostpris og valuta spiser rett av bunnlinja).

Hvorfor skal jeg kjøpe hellokitty deksel av deg for 99,- og 3 uker leveringstid når jeg kan kjøpe samme deksel for 9,- med lik leveringstid?

Om du velger å gå for dropshipping så for all del lær deg forskjellen på CE merket og China Export.

Kjøp heller små kvantum som du kan ha på lager i Norge, det er ikke alltid du må bestille 100-1000 enheter for å få kvantumsrabatt.
Du vil få mye mindre arbeid med å holde styr på ordre, du vil ha full kontroll over logistikk, mindre utsatt for valutaendringer og prisendringer generelt og du vil få høyere margin.
Start med noen få populære produkter og utvid langsomt, finn leverandører som tilbyr deg statistikker på hvor godt de enkelte produktene selger og gå direkte mot fabrikkene om du har mulighet til det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Her er vi i en gråsone hvor det er mange lover og regler som spiller inn avhengig av hvordan du opptrer, det er kunden som teknisk sett er importøren siden TS ikke selv kjøper og selger varer i sitt navn.
Vis hele sitatet...
Eg vil tru du er importør jo. Kunden handler med deg, ikkje med den utanlandske sjappa, og du importerer det. At det av praktiske årsaker går til kunde, og ikkje til deg endrer ikkje på at du er importør.

Forøvrig har produktansvarslova følgjande tekst:
(e) importøren av et produkt innført fra utlandet,
(f) forhandler av importert produkt, om ikke importørens eller mellomliggende salgsledds navn og adresse her i riket blir oppgitt innen rimelig tid.
Vis hele sitatet...
Mao. er du ansvarleg.