Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6066
Hei!

Går på en internatskole hvor all post sendes til skolens adresse. Deretter blir den plassert på ett bord hvor vi skal hente posten vår. Alle har tilgang til det bordet.

Jeg bestilte meg en relativt dyr parfyme fra nettet. Den kom fram (fikk melding fra postnord, og en kompis fortalte meg at den lå der)

Når jeg skulle hente den var den ikke der. Noen har altså stjålet den. Lærerene sendte ut en etterlysning, men ingen leverte noe tilbake. Så de har neppe tatt feil pakke.

Det jeg lurer på er om skolen skal erstatte dette eller ikke?
Snakket med postnord og de sa skolen burde det, pga pakken sto i midt navn (da altså min pakke), men sendt til skolens adresse. De sier at skolen da står ansvarlig for at alle pakker havner oss sine riktige eiere siden de bruker ett slikt utleveringssystem.

Skolen nekter så klart på dette.

Så er det noen som vet noe om lovverket rundt dette? Er skolen erstatningspliktig?
Tror nok at du må ta dette enten med de som leverte pakken, eller der du kjøpte varen.
Du har ikke mottatt din vare, og noen må sikkert ta ansvar. Ser ikke for meg at skolen er ansvarlig, må vel være posten som har ansvaret som la en postpakke ligge åpent tilgjengelig? En skulle tro at når postmann så det opplegget så burde kanskje pakken være tatt med tilbake og vanlig pakkelapp vært sendt.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tror nok at du må ta dette enten med de som leverte pakken, eller der du kjøpte varen.
Du har ikke mottatt din vare, og noen må sikkert ta ansvar. Ser ikke for meg at skolen er ansvarlig, må vel være posten som har ansvaret som la en postpakke ligge åpent tilgjengelig? En skulle tro at når postmann så det opplegget så burde kanskje pakken være tatt med tilbake og vanlig pakkelapp vært sendt.
Vis hele sitatet...
Snakket med postnord som sagt. De har levert pakken i postkassen til skolen. Så har skolen lagt den på bordet. Så postmannen kunne altså ikke se hvordan det ble utlevert. Derfor mener de at de ikke har noe ansvar, da de har gjort jobben sin.

Synes selv skolen skulle holdt pakken og ventet til jeg hentet den selv, istedet for å la den ligge åpent for alle.
Du må se på kontrakten du har med skolen. Om det står noe om håndtering av post og eiendeler der.
Åpenbart skolen som står til ansvar, det er jo de som legger pakkene ut på bordet så alle kan ta dem. Latterlig opplegg da, forresten. Måtte et tyveri til, for at dem skal gidde å gjøre endringer.
Det bør være såre enkelt å bare ha det slik at man henvender seg i resepsjon og viser legitimasjon, så får man pakken sin utlevert. Værre er det ikke

Klag til skolen, og krev erstatning. Når dem ikke har noen form for kontroll på hvem som henter hvem sin pakke, så er det klart de må ta ansvar for det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Åpenbart skolen som står til ansvar, det er jo de som legger pakkene ut på bordet så alle kan ta dem.
Vis hele sitatet...
Du har jo eit visst ansvar for eigne handlinger og. Om du kjenner til systemet, og veit om svakhetene er det kanskje litt aktlaust av deg å bestille ting på det viset?
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Åpenbart skolen som står til ansvar, det er jo de som legger pakkene ut på bordet så alle kan ta dem. Latterlig opplegg da, forresten. Måtte et tyveri til, for at dem skal gidde å gjøre endringer.
Det bør være såre enkelt å bare ha det slik at man henvender seg i resepsjon og viser legitimasjon, så får man pakken sin utlevert. Værre er det ikke

Klag til skolen, og krev erstatning. Når dem ikke har noen form for kontroll på hvem som henter hvem sin pakke, så er det klart de må ta ansvar for det.
Vis hele sitatet...
Slik jeg og tenker. Har tatt det opp med skolen og nå skal de ha ett møte om saken. Hvis de nekter får jeg sende ett skikkelig klagebrev.

Sto ingenting i kontrakten annet enn at man har ansvar for oppbevaring av ting i skapene. Angående posten sto det bare at vi hadde mulighet til å få tilsent post. Var ingen info om hvem som har ansvaret for den.
Første ansvaret er tyven, dernest skolen, som ikke burde legge post sånn at alle kan ta alles.

Men for å finne parfymen....lukt deg frem! Det hadde vært gøy å se, det, noen som svetter stygt men lukter godt.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Sitat av åJasså Vis innlegg
Første ansvaret er tyven, dernest skolen, som ikke burde legge post sånn at alle kan ta alles.

Men for å finne parfymen....lukt deg frem! Det hadde vært gøy å se, det, noen som svetter stygt men lukter godt.
Vis hele sitatet...
Hehe har faktisk vært å luktet etter på folk jeg tror kan ha gjort det. Men regner med de blir å selge den. Så holder meg oppdatert på kjøp og salg, finn osv
Jeg hadde kontaktet nettbutikken og sagt at de må levere om produktet. Du har foretatt et forbrukerkjøp hvor avtalen er produktet blir levert hos deg, de har valgt å bruke postnord med en tjeneste som ikke krever signatur eller har noen form for sikring. Om du googler litt så finner du tonnevis med sinte kunder som har funnet pakker liggende på trappa, i dyp snø osv, uten signatur.

Du kan også kreve at nettbutikken dokumenterer at denne er levert og de må gjøre det ovenfor sin leverandør.

Dersom en person på skolen faktisk har skrevet under på mottak så er det denne personen som har overtatt det juridiske ansvaret for å sørge for at du får pakken.

Men i utgangspunktet kan du trygt hevde til nettbutikken at du ikke har mottatt produktet og at de har valgt en leverandør som ikke har klart å levere pakken frem til deg.

Så:

Netbutikk
Adresse
Post nummer


Egen adresse



Jeg viser til kjøp av produkt, "navn" deres referanse er ordrenummer "nr".

Jeg kan ikke se at jeg har mottatt dette produktet i henhold til avtalen jeg inngikk med dere. Dersom dette produktet er kommet bort i posten er dette en sak dere må ta med deres leverandør dersom leverandøren ikke kan dokumentere at jeg faktisk har mottatt dette produktet. Dersom deres transportør hevder at produktet er levert ber jeg om at dette dokumenteres innen 7 dager.

En minnelig løsning for meg er enten omlevering av produktet eller refusjon av beløpet i henhold til kjøpsavtalen.

Med hilsen

-----
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Sitat av tjobing Vis innlegg

-----
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Har sendt dem mail angående det. Problemet er at PostNord har sendt melding om at pakken er levert, vil det være god nok dokumentasjon for dem å bevise att pakken har kommet fram? Det var brevpost med sporing altså.

Det jeg skrev til butikken var att pakken aldri kom fram og at de sto ansvarlig for att det skulle komme fram. Jeg sa også at de kunne kontakte skolen angående det, og ordne det med de.
Nevnte tyveriet også, så de er nok klar over at pakken har kommet fram.

Vil det være ett problem tror du?

Beklager at jeg har skrevet rotete (har ikke sovet på lenge nå, så klarer ikke tenke klart)
Sist endret av iColdman; 16. juni 2016 kl. 01:42.
Jeg liker KISS prinsippet, Keep It Simple Stupid.

Brevpost med sporing krever likevel at DU eller en annen person overtar ansvaret for pakken. Med sporing vil være enten at du eller skolen har overtatt pakken fra bud.

Har skolen signert - skolens ansvar
Har ingen signert - selgers ansvar

Dersom dette er produktet butikken har valgt http://www.postnord.no/nb/bedrift/se.../varebrev.aspx er det de som har valgt en billigere transportløsning som gir de høyere risiko for tapte forsendelser.

Kan jeg spørre hvilken nettbutikk dette gjelder slik at jeg kan lese betingelser?
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Sitat av tjobing Vis innlegg
Jeg liker KISS prinsippet, Keep It Simple Stupid.

Brevpost med sporing krever likevel at DU eller en annen person overtar ansvaret for pakken. Med sporing vil være enten at du eller skolen har overtatt pakken fra bud.

Har skolen signert - skolens ansvar
Har ingen signert - selgers ansvar

Dersom dette er produktet butikken har valgt http://www.postnord.no/nb/bedrift/se.../varebrev.aspx er det de som har valgt en billigere transportløsning som gir de høyere risiko for tapte forsendelser.

Kan jeg spørre hvilken nettbutikk dette gjelder slik at jeg kan lese betingelser?
Vis hele sitatet...
Butikken er eleven.no
Der har man valget mellom brevpost og å hente på butikk.

Pakken ble jo stjålet etter skolen hadde tatt imot pakken (i postkassen til skolen) så hadde skolen lagt den ut på "hentebordet" til elevene. Så slik jeg ser det (og det tollpost fortalte meg) er at skolen står ansvarlig etter de har tatt imot pakken. Sendte som sagt også mail til eleven og spurte om de kunne prøve å ordne det med skolen
Sist endret av iColdman; 16. juni 2016 kl. 02:30.
Forresten, hvem plasserer posten på dette bordet? er det en ansatt i skolen?

Er dette en offentlig skole eller er det en privat folkehøyskole?

Dersom dette er en offentlig skole så er det ganske mye kult du kan gjøre, først et krav til enheten eller fylket, så kan dette ankes til fylkesmannen dersom du får avslag.

Dersom en offentlig skole har vidneformidlet post så er det ganske mange muligheter i forvaltningsloven. Er dette en folkehøyskole så er prosessen litt vanskeligere, siden du kun har kravmuligheten og må ta dette til forliksrådet dersom du får avslag.

Lettest vil det være å få leverandøren til å ordne opp, men med et smart krav til skolen så kan de også holdes ansvarlig.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Sitat av tjobing Vis innlegg
Forresten, hvem plasserer posten på dette bordet? er det en ansatt i skolen?

Er dette en offentlig skole eller er det en privat folkehøyskole?

Dersom dette er en offentlig skole så er det ganske mye kult du kan gjøre, først et krav til enheten eller fylket, så kan dette ankes til fylkesmannen dersom du får avslag.

Dersom en offentlig skole har vidneformidlet post så er det ganske mange muligheter i forvaltningsloven. Er dette en folkehøyskole så er prosessen litt vanskeligere, siden du kun har kravmuligheten og må ta dette til forliksrådet dersom du får avslag.

Lettest vil det være å få leverandøren til å ordne opp, men med et smart krav til skolen så kan de også holdes ansvarlig.
Vis hele sitatet...
Dette er en privat VGS. Var en lærer/ansatt på skolen som hentet pakken i postkassen og plasserte den på bordet ja.
Vi leverer produkter som MyPack eller Varubrev, og du får derfor full forsikring samt sporbart pakkenummer på leveringen. sier vilkårene.

Altså er det butikken som i avtaleloven sitter på ansvaret. Det er skolens skyld, men slik som avtalen er så er det de som er pliktig til å kreve erstatning ovenfor skolen og ikke du.

Bare være helt klar på dette. at vilkårene sier at pakken er forsikret og at du ikke har mottatt pakken. Ansvaret ligger på selger, transportør eller skolen, men at de som selger har påtatt seg ansvaret ved å hevde at de er forsikret.

Du kan for moro skyld spørre skolen din om hvordan de kan fraskrive seg ansvar for pakken når de har midlertidig overtatt din eiendom ved å hente den i postkassa for så å miste den før du får tak i den.

Du kan også spørre den ansvarlige om han/hun tar inn posten til naboen og knuser feks en vase, eller mister pakken hvem som er ansvarlig da, naboen eller du?

Du kan også si at dette er grunnleggende juss og om det ikke er bedre for skolen og bare erstatte tapet ditt istedet for å måtte betale både for pakken og simpelt rettsgebyr på ca 1000 kr og andre omkostninger i forliksrådet når skolen taper der.
Sist endret av tjobing; 16. juni 2016 kl. 02:52.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Sitat av tjobing Vis innlegg
Vi leverer produkter som MyPack eller Varubrev, og du får derfor full forsikring samt sporbart pakkenummer på leveringen. sier vilkårene.

Altså er det butikken som i avtaleloven sitter på ansvaret. Det er skolens skyld, men slik som avtalen er så er det de som er pliktig til å kreve erstatning ovenfor skolen og ikke de.

Bare være helt klar på dette. at vilkårene sier at pakken er forsikret og at Du ikke har mottatt pakken. Ansvaret ligger på Selger, transportør eller skolen, men at de som selger har påtatt seg ansvaret ved å hevde at de er forsikret.

Du kan for moro skyld spørre skolen din om hvordan de kan fraskrive seg ansvar for pakken når de har midlertidig overtatt din eiendom ved å hente den i postkassa for så å miste den før då får tak i den.

Du kan også spørre den ansvarlige om han/hun tar inn posten til naboen og knuser feks en vase, eller mister pakken hvem som er ansvarlig da, naboen eller du?

Du kan også si at dette er grunnleggende juss og om det ikke er bedre for skolen og bare erstatte tapet ditt istedet for å måtte betale både for pakken og simpelt rettsgebyr på ca 1000 kr i forliksrådet når skolen taper der.
Vis hele sitatet...
Haha, takk for svar Tar å ringer butikken imorgen så får jeg håpe det løser seg. Skal holde dere oppdatert!

Prøvde meg med det du sier angående skolen, men de ansatte er utrolig kverulante og nekter for alt uansett. Skal prøve å sette opp ett skikkelig møte med de, evt sende ett fint klagebrev.
Når skolen informerer om at det er mulig å få tilsendt post må de også ta ansvaret for at den kommer frem til rett vedkommende. Når de aksepterer å ta imot verdisaker på dine vegne men er for late til å ta vare på det er det deres problem.
Du får spørre om de personlig ville tatt i mot pakke for naboen for så å la det ligge ute i oppkjørselen til han kom hjem.
Hadde ikke gitt meg på tørre møkka, og kanskje hengt de ut i lokalavisa og/eller anmeldt hvis de fortsatte å kverulere.

Selvfølgelig er det kanskje enklest å få den erstattet hos butikken, men det er tross alt temmelig urettferdig siden de har gjort alt rett.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Takk for hjelpen alle sammen!
Snakket med eleven.no akkurat nå og forklarte saken slik den var. De skulle sende ny pakke med en gang.
Super kundeservice!