Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1590
Hei!

Har lenge vurdert å studere rettsvitenskap for så å bli advokatfullmektig og så advokat.
Det jeg lurer på er hvordan universitet jeg skal velge, står mellom UiB og UiO, karakterene er ikke noe problem så trenger ikke tenke på det.
Har lest att de fleste større firma bare ansetter fra UiO, noen som vet noe om dette? Eller har erfaring fra en av universitetene.
Setter pris på alle tilbakemeldinger
Sitat av iColdman Vis innlegg
Hei!

Har lenge vurdert å studere rettsvitenskap for så å bli advokatfullmektig og så advokat.
Det jeg lurer på er hvordan universitet jeg skal velge, står mellom UiB og UiO, karakterene er ikke noe problem så trenger ikke tenke på det.
Har lest att de fleste større firma bare ansetter fra UiO, noen som vet noe om dette? Eller har erfaring fra en av universitetene.
Setter pris på alle tilbakemeldinger
Vis hele sitatet...
Går første åraet ved UiB og kan si at universitetet er bra faglig. Flere av forfatterene av bøkene vi bruker er forelesere eller ansatt ved universitetet. Det gjør at koblingen mellom bok og forelesninger er usedvanlig bra. Det er utrolig hyggelige studenter her som gjør året fantastisk. Når det kommer til ansettelser fra større firmaer så tenk litt på følgende: store advokatfirmaer er svært opptatt av karakterene dine på studiet. Får du B/A i snitt ved UiB så har du nok like god sjanse som UiO. UiO har høyere snitt for å komme inn, men din innsats på studiet er viktigst.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt vurderingen ut ifra byen du vil bo i.

Sleng meg gjerne en PM om du lurer på noe
Sist endret av ingis95; 29. september 2015 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
UiO har mindre obligatorisk undervisning og færre men større eksamener. UiB har obligatoriske gruppesamlinger med ukentlige oppgaveinnleveringer som en annen på gruppen gir kommentarer på. På UiB er det langt flere eksamener da det avholdes eksamen i hvert fag fremfor en samleeksamen på slutten av året.

For min del var det nyttig med gruppesamlinger og innleveringer fremfor rent selvstudie. På UiB får du langt mer skrivetrening. (Ps: *hvilket universitet, *at) Jeg likte også studentmiljøet i Bergen godt.

Faglig er begge universitetene sterke. Pensum velges av foreleser som derfor ofte velger egne forfatterdrømmer.

Jeg har aldri hørt at noen av de store firmaene prioriterer UiO studenter. Jeg er selv ansatt i ett, og kjenner folk fra UiB som er ansatt i de andre '5'. Men du må ha A/B i snitt.
Disse "hvilket universitet skal jeg studere ved?"-trådene er fullstendig meningsløse, for de færreste studerer ved mer enn ett universitet. Man har derfor ikke noe saklig sammenligningsgrunnlag. Det eneste man kan trekke ut av slike tråder er at folk flest er veldig fornøyd med universitetene i Norge. Personlig tror jeg det har fint lite å si både faglig og studiemiljømessig om du går i Oslo eller Bergen.
Vurdert UiT? De har et veldig annerledes opplegg med blant annet muntlig eksamen. Jobb får du uansett hvor du kommer ut fra så lenge du har gode karakterer.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Sitat av nikita Vis innlegg
Vurdert UiT? De har et veldig annerledes opplegg med blant annet muntlig eksamen. Jobb får du uansett hvor du kommer ut fra så lenge du har gode karakterer.
Vis hele sitatet...
Har vurdert det ja, men bor i Bodø akkurat nå og hater hele plassen (mest pga kulden) og vil ikke lengre nord. Har bodd mesteparten av livet mitt i Bergen og trivdes mye bedre der.

Så tror nok jeg blir å studere ved UiB, mest pga undervisningsmetodene der, men også at jeg vet jeg liker meg i Bergen.

Takk til alle som har bidratt positivt her fikk svar på akkurat det jeg trengte så var veldig nyttig for meg