Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 4232
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Geir&Dangerous: Av en eller annen grunn får jeg følelsen av at du har misforstått hva c/c++ dreier seg om..? Anyhow, følg det mr_eff sa om hvordan du lager et nytt prosjekt. Start opp med en blank side.. skriv deretter inn noe som dette:

#include <iostream.h>

void main ( void )
{
cout << "Mitt første program" << endl;
}

Compiler programmet og vips har du laget ditt første program, les i boka du har for å få en forståelse over hvordan språket fungerer og få en generell feeling på hvordan du strukturerer et program.
|d13m0b: Har vært litt bortig Basic før, der forstod jeg litt mer, syns de bruker litt mer logiske kommandoer. Blir litt forvirra når det står noen kommandoer jeg ikke aner hva betyr, og hvorfor de står der. Sånn som det dere #include greia (Logisk sett tror jeg at den skal "inkuldere" filen iostream.h og gjøre ett eller anna)

Prøvde å lage et helt enkelt program, hvor man bare skriver in navnet sitt, og så kommer det liksom "Hei, $navn" men kom opp noen errors når jeg skulle kompilere det, men ikke vet jeg hva errorene gikk ut på

Er litt vanskelig å følge boka, siden den forklarer alt du skal gjøre i et annet program. Men kommandoene kan jeg selvsakt lære i den. Men skal kanskje prøve å få tak i ei vc++ bok..
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
|d13m0b: Har vært litt bortig Basic før, der forstod jeg litt mer, syns de bruker litt mer logiske kommandoer. Blir litt forvirra når det står noen kommandoer jeg ikke aner hva betyr, og hvorfor de står der. Sånn som det dere #include greia (Logisk sett tror jeg at den skal "inkuldere" filen iostream.h og gjøre ett eller anna)

Prøvde å lage et helt enkelt program, hvor man bare skriver in navnet sitt, og så kommer det liksom "Hei, $navn" men kom opp noen errors når jeg skulle kompilere det, men ikke vet jeg hva errorene gikk ut på

Er litt vanskelig å følge boka, siden den forklarer alt du skal gjøre i et annet program. Men kommandoene kan jeg selvsakt lære i den. Men skal kanskje prøve å få tak i ei vc++ bok..
Vis hele sitatet...
slik jeg har skjønt så inkluderer du noen koder som gjør at cout, cin og sånne kommandoer funker! du kan seff skrive de kodene selv, men slik jeg har skjønt det er de ferdig skrivd hos compileren!
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Slutt å kall kode for kommandoer! fy..! ja du har rett i at include inkluderer en fil, dette for å gi deg støtte for inn og ut (hence the name iostream). Skal du ta for deg et program som du tar inn et navn og skriver ut det samme så burde du lese om variabler. Få se på koden du har skrevet så kan du sikkert få litt mer hjelp. Få tak i en annen bok. Uansett så skal det ikke ha så mye å si om det er beregnet for en annen kompilator da koden er ganske nøyaktig det samme.. Stikk innom kanalen #thelibrary @efnet og heng der en halvtimes tid så vil du komme over en server som du garantert kan finne en bok på c++. Ikke vær redd for å lese..!
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
|d13m0b: Har vært litt bortig Basic før, der forstod jeg litt mer, syns de bruker litt mer logiske kommandoer. Blir litt forvirra når det står noen kommandoer jeg ikke aner hva betyr, og hvorfor de står der. Sånn som det dere #include greia (Logisk sett tror jeg at den skal "inkuldere" filen iostream.h og gjøre ett eller anna)
Vis hele sitatet...
Når det står
#include <whatever.h>
så setter kompilatoren innholdet av filen whatever inn der.

Prøvde å lage et helt enkelt program, hvor man bare skriver in navnet sitt, og så kommer det liksom "Hei, $navn" men kom opp noen errors når jeg skulle kompilere det, men ikke vet jeg hva errorene gikk ut på
Vis hele sitatet...
Bare post koden, da.

Er litt vanskelig å følge boka, siden den forklarer alt du skal gjøre i et annet program. Men kommandoene kan jeg selvsakt lære i den. Men skal kanskje prøve å få tak i ei vc++ bok..
Vis hele sitatet...
Språket er det samme, selv om VC avogtil ikke er helt standardkompatibel. Men det handler ihvertfall bare om småting.

Angående Windows programmer, så anbefaler jeg deg å holde deg til kommandolinja fram til du føler du mestrer det meste av språket.
ser dere bruker "kode" litt her
bare post koden, da? Hvor finner jeg koden, da dette ikke er det samme som kommado. Mr_eff sa jeg skulle skrive in koden i source fila, men hva er koden?
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
ser dere bruker "kode" litt her
bare post koden, da? Hvor finner jeg koden, da dette ikke er det samme som kommado. Mr_eff sa jeg skulle skrive in koden i source fila, men hva er koden?
Vis hele sitatet...
dette er en kode:

[COLOR=tomato]#include <iostream.h>
main()
{
cout << "Hello World!";
}
[/color]
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
La meg sette dette litt på spissen.. Hva i pokker er det du lirer av deg? Altså, en kode er en samling med "kommandoer" som du vil si. Det virker ikke som om du har den minste anelse om hva c/c++ er, jeg anbefaler deg enten å finne fram visual basic, og kjøpe deg ei bok på norsk og lese den. Få din far til å lese den først så kan han hjelpe deg litt på vei, om ikke kan du gå tilbake til basic og batch programmering og la programmering synke litt inn.. Som jeg sa, les.. Du kommer så mye bedre ut med det.
takk!

Skal jeg liksom bare vite hva en kode er? Hvordan kunne jeg lukte at det var en samling med kommandoer? Om jeg lærer basic før c++, er vel heller unødvendig.
Jeg har lest, og jeg kan en del kommandoer, og variabler. Men er litt nødvendig å kunne forskjellen på kode og kommando da. Siden ikke boka tar opp dette, fordi den bruker Gnu programmet, og der sier den ingenting om at jeg må skrive in en kode i source fila osv.. Men takk for alle svar!
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Å si at du trenger å skrive inn kode i source sier vel seg selv? Jeg vet ikke om det er du som feiltolker konseptet bak programmering eller om det er boka di som er ufattelig dårlig eller tunglest, isåfall burde du som sagt finne deg ei ny. Jeg nevnte tidligere hvor du kunne skaffe deg ei ny bok. Du kan eventuellt stikke på bokkilden.no og finne deg boka Standard C++ Bible, den er rimelig ok og tar deg med ifra begynnelsen og du burde ikke ha noen problemer med å kunne forstå den selv om man aldri har programmert før.

Edit: Oh, forskjellen på kode(eller algoritme) og kommando er da ganske essensiell.
Det var vel C++ for Dummies eller noe det er snakk om her, så jeg tviler på at den er særlig tunglest... Og derfor synes jeg det er litt rart at du skulle ha noen problemer med å sett opp denne GNU kompilatoren din. Men det kan du sikkert også få hjelp til her, hvis du heller vil bruke den samme kompilatoren som de bruker i boka. Og hvis du har noen spørsmål om en feilmelding du får når du prøver å kompilere, er det ikke dumt å poste feilmeldingen, og relevant kildekode.
ok. mr_eff, her er det programmet jeg har skrevet. Vet det er et idiotisk program, men var det beste jeg kom på For jeg følger en guide i boka, som regner ut Celsius til Fahrenheit. Men jeg gadd ikke skrive av akkuratt det samme, så jeg vrei litt på det. Men jeg får 3 errors som jeg ikke helt fatter hvorfor er gale. Take a look
Først koden

// kjetil.h: interface for the kjetil class.
//
//////////////////////////////////////////////////////////////////////

#if !defined(AFX_KJETIL_H__A28FB29C_90C6_4C4A_872D_DA373E15B495_ _INCLUDED_)
#define AFX_KJETIL_H__A28FB29C_90C6_4C4A_872D_DA373E15B495__INCLUDED _

#if _MSC_VER > 1000
#pragma once
#endif // _MSC_VER > 1000

class kjetil
{
public:
kjetil();
virtual ~kjetil();

};

#endif // !defined(AFX_KJETIL_H__A28FB29C_90C6_4C4A_872D_DA373E15B495_ _INCLUDED_)

#include <stdio.h>
#include <iostream.h>

int main(int nAntallArg, char* pszArg[])
{
//Oppgi skonummeret ditt
int nSkonummer;
cout <<"hva er ditt skonummer?";
cin >> nSkonummer;

//beregneing av skonummer til IQ
int nIQ;
nIQ = 0.5 - 2;

// omregning til IQ
int nDiniq;
nDiniq = nSkonummer * nIQ;

//utskrift av IQ
cout <<"Din IQ er:";
cout << nDiniq;

return 0;

}



SÅ erroren:

--------------------Configuration: ruble - Win32 Debug--------------------
Compiling...
ruble.cpp
CProgram Files\Microsoft Visual Studio\MyProjects\kjetil\ruble.cpp(34) : warning C4244: '=' : conversion from 'const double' to 'int', possible loss of data

ruble.obj - 0 error(s), 1 warning(s)

--------------------------------
-Og jeg vet jeg kunne skrevet programmet mye kortere...men følgte litt av det som stod i boka..
Sist endret av GeirBauer; 30. juni 2003 kl. 01:56.
lol...ble et smilyfjes i adressen der skulle tatt av sånn smily ting kanskje..jaja.har ikke noe å si.
Sist endret av GeirBauer; 30. juni 2003 kl. 01:57.
En int variabel er et heltall, derfor går det dårlig å bruke 0.5... Den vil runde av tallet, og utregningen blir feil. Vil du regne med kommatall bør du bruke float eller double istadet.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Du kan godt fjærne alt som står over #include <stdio.h>, det har ingen verdi for deg. Og ja, du kan starte opp et tomt prosjekt å bare legge til en tom fil Have fun
Med fare for å få noen krasse komentarer, spørr jeg allikavell

er:

#include <stdio.h>
#include <iostream.h>

int main(int nAntallArg, char* pszArg[])

En standar begynnelse for de fleste programmer?
mr_eff`: selv om jeg bytter ut int'ene med float, eller bare bruker float på de som kan inneholde kommatall, så klikker programmet ut, rett etter at jeg har skrivet in "Hva er mitt skonummer". Jeg kan skrive inn nummeret, men når jeg trykker enter, så klikker den ut av programmet. Kommer ingen error eller noe når jeg kompilerer det.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hva det angår dos applikasjoner så kan du si det er en type standard. Men, først og fremst så trenger du sannsynligvis bare å inkludere iostream.h, da denne er bland annet inn og ut for c++. int main( int nAntallArg, char *pszArg[] ) kan du godt bytte ut med int main ( void ) da du ikke trenger noen argumenter når du starter applikasjonet. Du kan også bruke void main ( void ) og deretter fjærne return 0; i slutten av appet.
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
ok. mr_eff, her er det programmet jeg har skrevet. Vet det er et idiotisk program, men var det beste jeg kom på For jeg følger en guide i boka, som regner ut Celsius til Fahrenheit. Men jeg gadd ikke skrive av akkuratt det samme, så jeg vrei litt på det. Men jeg får 3 errors som jeg ikke helt fatter hvorfor er gale. Take a look
Først koden
Vis hele sitatet...
3 errors? Jeg ser bare en warning jeg...

Og, det ser jo ikke ut som om du bruker 'kjetil.h' fila, så den bare overser jeg.

Jeg regner med at det er her fila 'ruble.cpp' begynner:


#include <stdio.h>
#include <iostream.h>

int main(int nAntallArg, char* pszArg[])
{
//Oppgi skonummeret ditt
int nSkonummer;
cout <<"hva er ditt skonummer?";
cin >> nSkonummer;

//beregneing av skonummer til IQ
int nIQ;
nIQ = 0.5 - 2;

// omregning til IQ
int nDiniq;
nDiniq = nSkonummer * nIQ;

//utskrift av IQ
cout <<"Din IQ er:";
cout << nDiniq;

return 0;

}
Vis hele sitatet...
Kan ikke se noen åpenbare feil her, seff kan det jo gjøres enklere og penere...

SÅ erroren:

--------------------Configuration: ruble - Win32 Debug--------------------
Compiling...
ruble.cpp
CProgram Files\Microsoft Visual Studio\MyProjects\kjetil\ruble.cpp(34) : warning C4244: '=' : conversion from 'const double' to 'int', possible loss of data

ruble.obj - 0 error(s), 1 warning(s)

--------------------------------
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en error, men en advarsel som går bort hvis du forandrer linjen
nIQ = 0.5 - 2;
til
nIQ = (int)(0.5-2);
eller bare
nIQ = -1;
som jo blir resultatet.

Har du prøvekjørt programmet?
Opprinnelig postet av |d13m0b
Hva det angår dos applikasjoner så kan du si det er en type standard. Men, først og fremst så trenger du sannsynligvis bare å inkludere iostream.h, da denne er bland annet inn og ut for c++. int main( int nAntallArg, char *pszArg[] ) kan du godt bytte ut med int main ( void ) da du ikke trenger noen argumenter når du starter applikasjonet. Du kan også bruke void main ( void ) og deretter fjærne return 0; i slutten av appet.
Vis hele sitatet...
I ANSI står det at man skal deklarere main() som
int main()

Men, man behøver ikke å skrive
return 0;
dette skal kompilatoren kunne anta.
rune: provde å kjøre det ja, men når jeg skrev inn skonummeret og trykket enter, så klikka den ut av programmet..
Bitshifting er da simpelt ..

Hvis f.eks tallet 10110 (binært selvsagt) bitshiftes 2 ganger til venstre, vil det bli 1011000 .. Tror jeg da