Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  264 26808
Vet at dette har blitt tatt opp før, for lenge sida en gang, men hva synes dere om legalisering?

Personlig er jeg for legalisering av cannabis. Sopp og mange andre psykedeliske stoffer er vel heller ikke spesielt farlig, men jeg har ikke satt meg godt nok inn i det til å ta noe klart standpunkt. Er ihvertfall imot junk.
Det er mange hallucinogener som er lovlig som f.eks: "Salvia Divinorum" Hawaiian baby woodrose og Morning Glory. Plus at man kan kjøpe Muskat-nøtt på butikken som også er et Psychedilkum. Bare til å velge!

Bare en liten opplysning!
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg er imot. Det er påvist at hasj er for mange en inngangsbilett til tyngre stoffer, jeg sier ikke for alle.

En annen ting er at flere fjortisser vil begynne med det. Det vil føre til flere tyngre rusmisbrukere (fordi de gjerne dropper skole etc for å ruse seg som fører til at de havner i et miljø som kan ha uheldig påvirknig på dem).

Samfunnet er til for å beskytte de svakeste. Det gjør man ikke ved å legalisere hasj og andre narkotiske stoffer.
Må bare påpeke noe i dette emnet fra 2002: Hasj er ikke en "inngangsbillett" til tyngre stoffer, det er miljøet man kommer i kontakt med når man konsumerer det. F.eks så er det færre rusmisbrukere i Nederland enn i mange andre land siden hasj er dekriminalisert.
Sitat av nikita
Jeg er imot. Det er påvist at hasj er for mange en inngangsbilett til tyngre stoffer, jeg sier ikke for alle.

En annen ting er at flere fjortisser vil begynne med det. Det vil føre til flere tyngre rusmisbrukere (fordi de gjerne dropper skole etc for å ruse seg som fører til at de havner i et miljø som kan ha uheldig påvirknig på dem).

Samfunnet er til for å beskytte de svakeste. Det gjør man ikke ved å legalisere hasj og andre narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...

Nei Nei Nei og atter nei.. Hasj er IKKE en inngangsbillet.. som andre og sier her.. det kommer helt ann på miljøet man vanker i.. er f.eks kokain akseptert i ditt miljø ville det f.eks vært mye lettere å begynne å rote med dette stoffet.. Det samme gjelder vel de fleste stoffer...
Tingen er at i miljøer der hasj er akseptert, er ofte andre rusmidler også akseptert.
Ring til politiet om du virkelig har lyst. Alle ungdommer som begynner med hasj i ung alder vil senere gå over til tyngre stoffer pga at de miljøene som faktisk vil selge og distrubiere hasj til ungdom i en alder av 14 år har aksept for å bruke tyngre stoffer.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av rune420
Vet at dette har blitt tatt opp før, for lenge sida en gang, men hva synes dere om legalisering?

Personlig er jeg for legalisering av cannabis. Sopp og mange andre psykedeliske stoffer er vel heller ikke spesielt farlig, men jeg har ikke satt meg godt nok inn i det til å ta noe klart standpunkt. Er ihvertfall imot junk.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner mange som har røykt hasj. Mye hasj.
Jeg har selv røykt hasj i mer begrenset omfang.

Å røyke mye hasj er omtrent som å drikke mye alkohol. Det funker fint i små mengder, men når du begynner å røyke det 24/7 så er det definitivt et problem - likestilt, om ikke overordet, alkoholmisbruk.

At jeg sammenligner hasj med alkohol her kan ikke bruke som argument for at hasj skal legaliseresl. Hadde alkohol blitt introdusert som en ny substans i dag så hadde den aldri blitt legalisert!

Jeg har absolutt ingenting i mot at folk tar seg et trekk i ny og ne, men legalisering sender helt feil signaler og VIL føre til mer misbruk.

Fordi jeg har sett hva det KAN gjøre med folk så er jeg sterkt imot legalisering av hasj.
NFFs husbedreviter
Sitat av zarion
Alle ungdommer som begynner med hasj i ung alder vil senere gå over til tyngre stoffer pga at de miljøene som faktisk vil selge og distrubiere hasj til ungdom i en alder av 14 år har aksept for å bruke tyngre stoffer.
Vis hele sitatet...

Nå syntes jeg du tar litt av her, vil gjerne at du finner en statistikk hvor det står at ALLE som begynner med hasj i tidligere alder går til tyngre stoffer.. For det er bullshit, og det vet både du og jeg og alle andre her.

Jeg tror legalisering er bra for landet, da blir det ikke lenger en "inngangs-billett", pga du slipper å gå til en dealer som har tilgang til andre tyngre stoffer. Hvis man har det som i Nederland, sånn at man MÅ gå til en coffe shop( sånn skal det vel egentlig være i teorien) for å få tak i hasj, så slipper man tilbud av tyngre stoffer.
Å kalle hasj en inngangsbillett til andre stoffer vet jeg ikke om jeg går god for, men at det er lettere å prøve andre ting dersom man først har prøvd hasj, det er det ingen tvil om.

Man har krysset en grense, og når denne først er krysset er det lettere å krysse andre.

Derfor bør cannabis vekk fra narkolista; for å sette en TYDELIG grense mellom cannabis og narkotika, og dermed gjøre den litt mindre lett å krysse.

Dessuten mener jeg at et bredt utvalg av kvalitetscannabis vil redusere utforskertrangen i retning av andre stoffer.

Norge har 4 ganger så mange overdoser av heroin enn i Nederland. Gjennomsnittsalderen på en heroinmisbruker øker med ett år for hvert år som går - og har gjort det nå i 20 år (ligger nå på 40). Dette betyr at Nederland har fått et drastisk fall i rekrutteringen til sterkere stoffer. Ledere og politi der nede er enig i at årsaken til dette er at de har skapt et synlig skille mellom sterke- og svake stoffer.

I Norge har 14.9% av ungdommer prøvd hasj, og sammenlignet med Nederland ligger vi ganske så likt her. I USA, som har de strengeste straffene på narkotika i den vestlige verden, ligger bruken i aldersgruppen 15-25 på 32% - altså over dobbelt så høyt som i Nederland! Bruken av sterkere stoffer er 3 ganger høyere!
Jeg er for legalisering. Ikke fordi jeg tror det vil gjøre noen forskjell med tanke
på de rusproblemene vi har her til lands, men pga. alt det andre man kan bruke
cannabis til. Industrihamp er nemlig forbudt i Norge (altså, ikke f. eks. hampklær
og tau, men selve planten). Det finnes utrolig mange bruksområder for hamp og
i tillegg har vi jo alle de som kunne trenge cannabis til medisinsk bruk. Jeg tror
de positive effektene av en legalisering/avkriminalisering av cannabis ville veie
opp for de negative effektene, i hvert fall på lang sikt.

Skal man gjøre noe med narkotikaproblemet derimot, mener jeg man burde avkriminalisere alle stoffer og legge om hele narkotikapolitikken radikalt, helst på et internajonalt plan. Narkotika er en imaginær og demonisert fiende og "krigen mot narkotika" er enda mer håpløs enn "krigen mot terror", etter min oppfatning.
Avkriminalisering av å bære brukerdoser. Ikke legalisering. Det gjør at folk slipper å få bøter og mas med politiet bare for å ha med seg noe hasj, men hindrer det fra å bli allment akseptert over tid - på samme måte som alkohol: Det er ille nok at vi har ett "casual" rusmiddel 90% av befolkningen bruker ofte.
Sitat av nso
Å røyke mye hasj er omtrent som å drikke mye alkohol. Det funker fint i små mengder, men når du begynner å røyke det 24/7 så er det definitivt et problem - likestilt, om ikke overordet, alkoholmisbruk.
Vis hele sitatet...
Trur ikke du vil finne så mange som er enige med deg i den påstanden. En ting er at cannabis ikke er på langt nær like avhengighetsskapende som alkohol. En annen er at cannabisrusen ikke nødvendigvis forhindrer deg i å få ting gjort, og ikke setter deg ut av spill på samme måte som alkoholrus. Også når det gjelder skadevirkninger, både fysiske og samfunnsmessige (vold, familieproblemer, behandlingskostnader) er alkoholmisbruk et større problem i samfunnet.

Jeg har absolutt ingenting i mot at folk tar seg et trekk i ny og ne, men legalisering sender helt feil signaler og VIL føre til mer misbruk.
Vis hele sitatet...
Du har ingenting mot at folk røyker, men du syns derimot det er helt greit at de kriminaliseres pga. det? Jeg trur ikke avkriminalisering (det vil jo være det naturlige første steget) vil føre til mer misbruk, og hvis du kan finne ei troverdig kilde som sier det motsatte, så ville jeg blitt overraska.
Sitat av forever_k
Trur ikke du vil finne så mange som er enige med deg i den påstanden. En ting er at cannabis ikke er på langt nær like avhengighetsskapende som alkohol. En annen er at cannabisrusen ikke nødvendigvis forhindrer deg i å få ting gjort, og ikke setter deg ut av spill på samme måte som alkoholrus. Også når det gjelder skadevirkninger, både fysiske og samfunnsmessige (vold, familieproblemer, behandlingskostnader) er alkoholmisbruk et større problem i samfunnet.
Vis hele sitatet...
En del folk jeg kjenner som røyker hasj veldig regelmessig er ikke akkurat de skarpeste knivene i skuffen. Jeg mener, folk som driver med moderat forbruk får ingen ettervirkninger, men jeg tror nok de fleste kjenner noen som passer med stoner-stereotypen... Noen takler alkohol fint, mens andre ender opp som alkholikere og er en bydre for samfunnet. Igjen, selv om hasj er mindre farlig enn alkohol, hvordan rettferdiggjør det full legalisering av hasj?
Sitat av IvIoyner
En del folk jeg kjenner som røyker hasj veldig regelmessig er ikke akkurat de skarpeste knivene i skuffen.
Vis hele sitatet...
Og da går du ut fra at cannabis har gjort dem "dumme", og utelukker muligheten for at de kanskje ikke var så skarpe til å begynne med, eller at røyking tok plassen til utdanning og sosial utvikling i livet deres.

Jeg mener, folk som driver med moderat forbruk får ingen ettervirkninger, men jeg tror nok de fleste kjenner noen som passer med stoner-stereotypen... Noen takler alkohol fint, mens andre ender opp som alkholikere og er en bydre for samfunnet. Igjen, selv om hasj er mindre farlig enn alkohol, hvordan rettferdiggjør det full legalisering av hasj?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at cannabis bør legaliseres fordi det er mindre farlig enn alkohol; jeg svarte på et innlegg hvor det blei påstått at cannabismisbruk var verre enn alkoholmisbruk.

Men når du først tar det opp, er dette faktisk et viktig poeng. Hvilke signaler sender staten når den tillater bruk av to av de aller helsefarligste rusmidlene, mens den kriminaliserer brukerne av et beviselig mindre farlig rusmiddel? Det burde jo være et mål at lovgivninga reflekterer det vi faktisk veit om rusmidlene?

Dette er dog ikke det viktigste argumentet for avkriminalisering og eventuell legalisering, slik jeg ser det. Jeg mener det er viktig å innse at de norske myndighetenes mål om et samfunn fritt for narkotika er fullstendig uoppnåelig, og heller ikke ønskelig, da det begrenser personlig frihet mer enn jeg liker. Målet må være å begrense skadevirkningene gjennom regulering og ærlig informasjonsarbeid basert på skikkelig forskning.

Det må jo være betenkelig for de som vil opprettholde dagens lovgivning at et land som Nederland har færre heroinoverdoser, og ingen økning i cannabisbruk.

Politiet vil nok også få frigjort ressurser ved en avkriminalisering; ressurser de kan bruke til å gå etter forbrytere som faktisk skader andre med sine gjerninger.
Amen, en praktisk avkriminalisering av mengder opp til 5-10 gram bør iallefall innføres. Jeg regner ikke med at det vil skje med det første, men jeg syns iallefall de bør degradere hasjlovbrudd til bøteregisteret isteden for strafferegisteret, med forenkla forelegg så man slipper å bli dratt inn på cella og kaste bort masse samfunnskroner på ransaking og avhør..
Sitat av forever_k
Og da går du ut fra at cannabis har gjort dem "dumme", og utelukker muligheten for at de kanskje ikke var så skarpe til å begynne med, eller at røyking tok plassen til utdanning og sosial utvikling i livet deres.
Vis hele sitatet...
Det er definitivt deres egen disiplin i forhold til cannabis som har vært problemet. De ble ikke sløve av seg selv, det kan jeg garantere deg. Og ja, jeg kjente dem før de tok opp "OMG 420" som regelmessig vane. Det at de ble sløve så ut til å hindre både utdanningen og den sosiale utviklingen - ikke omvendt. Vær så snill, ikke belær meg om mennesker jeg kjenner og du ikke kjenner

Jeg er for avkriminalisering, men det er lov å ha litt gangsyn og faktisk innrømme at hasj ER uheldig for en del mennesker på samme måte som de folkevalgte må innrømme at hasj IKKE er den bølgen som vil feie over landet og voldta døtre.
Sitat av IvIoyner
Det er definitivt deres egen disiplin i forhold til cannabis som har vært problemet.
Vis hele sitatet...
Og ikke cannabis i seg sjøl, altså? Det var jo akkurat det jeg antyda.

De ble ikke sløve av seg selv, det kan jeg garantere deg. Og ja, jeg kjente dem før de tok opp "OMG 420" som regelmessig vane. Det at de ble sløve så ut til å hindre både utdanningen og den sosiale utviklingen - ikke omvendt.
Vis hele sitatet...
Omvendt? Den skjønte jeg ikke. Uansett, det er akkurat dette som er poenget mitt. Det er vanligvis bruken av hasj, og rutinene som er knytta til det, som gjør at det kan være uheldig for intellektuell utvikling, og ikke stoffet i seg sjøl.

Vær så snill, ikke belær meg om mennesker jeg kjenner og du ikke kjenner
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at jeg har "belært" deg om noe som helst. Tvert imot virka det som om du var ganske enig med meg?

Jeg er for avkriminalisering, men det er lov å ha litt gangsyn og faktisk innrømme at hasj ER uheldig for en del mennesker på samme måte som de folkevalgte må innrømme at hasj IKKE er den bølgen som vil feie over landet og voldta døtre.
Vis hele sitatet...
Nok en gang er jeg helt enig. Det er derfor jeg mener at målet med narkotikapolitikken må være å begrense skadevirkninger, og ikke å kriminalisere brukere. "Vær så snill", ikke tillegg meg meninger jeg aldri har gitt uttrykk for.
Sitat av forever_k
Og ikke cannabis i seg sjøl, altså? Det var jo akkurat det jeg antyda.
Vis hele sitatet...
Blir litt som høna i egget det der. Hva er årsaken, mangel på disiplin eller cannabis? Fjerner man en av dem fra likningen ender man jo opp med at det ikke hadde skjedd. Problemet ligger i at hvis du begir deg ut på byen en lørdagskveld, så får du et greit bevis på at folk ikke klarer å være disiplinert i forhold til rusmidler uavhengig om de er legale eller ikke. Men som sagt, vi ser ut til å være enige. Det er en vanskelig problemstilling dette her, og jeg tror verden har godt av folk som ikke bare hopper til en side og står standfast med fingerne i øra og synger der

Jeg kan ikke se at jeg har "belært" deg om noe som helst. Tvert imot virka det som om du var ganske enig med meg?
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke alle tilfellene jeg kjenner stemmer overens med at dumme mennesker får problemer med hasj. Det er nok lettere å koble seg stadig mer vekk fra virkeligheten hvis du har muligheten og ikke har et perfekt liv. Men jeg sporer av - det sier mer om virkeligheten enn om hasj
Sitat av IvIoyner
Jeg synes ikke alle tilfellene jeg kjenner stemmer overens med at dumme mennesker får problemer med hasj. Det er nok lettere å koble seg stadig mer vekk fra virkeligheten hvis du har muligheten og ikke har et perfekt liv. Men jeg sporer av - det sier mer om virkeligheten enn om hasj
Vis hele sitatet...
Nei, herregud. Jeg mente ikke å antyde at alle som får problemer med hasj er dumme, eller noe sånt. Virkelighetsflukt via rusmiddel forekommer vel hos alle slags mennesker. Jeg er bare litt skeptisk til å gi rusmidler skylda aleine for den slags problemer. Det viser seg jo ofte at årsakene er mer kompliserte. Det er du sikkert også enig i...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
"Penalties against possesion of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself!" -Jimmy carter

Akkurat nå vil jeg si straffen gjør værre ting en stoffet, noe som er totalt mot sin hensikt.

Ja, jeg er for legalisering, ikke hovedsaklig pga det er mindre skadelig enn alkohol, men pga de bortkastede ressursene.
Politiet i London ble storfornøyd med reklassifiseringen av cannabis fra klasse B, til C (der steroider, og anti-depressiva ligger) siden de fikk bruke ressursene sine på "skikkelige kriminelle" og ikke kaste bort 2 timer på papirarbeid pga et bittelite cannabisbeslag.

og... jeg må bare si det.. til dags dato har ikke en JÆVEL dødd av thc, mens 400 nordmenn stryker med årlig av det 'vidunderlige' lovlige dopet: alkohol
Sist endret av Dodecha; 21. januar 2007 kl. 13:12.
Sitat av zarion
Tingen er at i miljøer der hasj er akseptert, er ofte andre rusmidler også akseptert.
Ring til politiet om du virkelig har lyst. Alle ungdommer som begynner med hasj i ung alder vil senere gå over til tyngre stoffer pga at de miljøene som faktisk vil selge og distrubiere hasj til ungdom i en alder av 14 år har aksept for å bruke tyngre stoffer.
Vis hele sitatet...
Ja, vil det ikke være en ide å sørge for at de ikke kom i kontakt med de miljøene da? Altså legalisere.
Enkel logikk: Hasj ulovlig=ungdom må ta kontakt med kriminelle for å fa fatt i det
Hasj lovlig=ungdom må inn på en cofeeshop e.l. for å få fatt på

Dessuten opplever jeg at de fleste hasjrøykere har en nærmest fanatisk trang til å distansere seg fra andre stoffer, spesiellt de yngre røykerne.
Ja, jeg er for legalisering.

Hvor forsvant arven fra Kardemommeby?

With natural justice, people must be ruled.
The greater the number of laws and restrictions,
the poorer the people who inhabit the land.
The sharper the weapons of battle and war,
the greater the troubles besetting the land.
The greater the cunning with which people are ruled,
the stranger the things which occur in the land.
The harder the rules and regulations,
the greater the number of those who will steal.
The sage therefore does not contrive,
in order to bring about reform,
but teaches the people peace of mind,
in order that they might enjoy their lives.
-Tao te ching.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha
"Penalties against possesion of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself!" -Jimmy carter

Akkurat nå vil jeg si straffen gjør værre ting en stoffet, noe som er totalt mot sin hensikt.

Ja, jeg er for legalisering, ikke hovedsaklig pga det er mindre skadelig enn alkohol, men pga de bortkastede ressursene.
Politiet i London ble storfornøyd med reklassifiseringen av cannabis fra klasse B, til C (der steroider, og anti-depressiva ligger) siden de fikk bruke ressursene sine på "skikkelige kriminelle" og ikke kaste bort 2 timer på papirarbeid pga et bittelite cannabisbeslag.

og... jeg må bare si det.. til dags dato har ikke en JÆVEL dødd av thc, mens 1200 nordmenn stryker med årlig av det 'vidunderlige' lovlige dopet: alkohol
Vis hele sitatet...
Det siste der.. Nettopp fordi at alkohol er mer utbredt og allemannseie....?

Si firmaet ditt selger Seagate disker.. Mange av disse dør.. De er faktisk de eneste du ser, som dør.. Hvorfor? Fordi det er mange av dem som går ut til kunde.. Nesten ingen andre merker.. Vil du da si at seagate suger pikk siden dere får såpass mange disker i retur?

Men er selv for legalisering..

I stedet for å dra på byen å kutte opp folk med kniver og havne i slosskamper fordi man har drukke en liter vodka, sitter man hjemme i godstolen, sløv som faen...

Mye statspenger spart der.. Både på sykebilkjøring og politiarbeid.. Gjerne forsikringsselskapene også som sparer på det..
Sitat av SilvrBlue
Det siste der.. Nettopp fordi at alkohol er mer utbredt og allemannseie....?
Vis hele sitatet...
Kort sagt: Nei. Hvis du leiter litt rundt og prøver å finne noen som har dødd av cannabisbruk, kommer du til å finne noen få, usikre rapporter, hvor andre rusmidler og helseproblemer sannsynligvis også spilte inn.

Men er selv for legalisering..

I stedet for å dra på byen å kutte opp folk med kniver og havne i slosskamper fordi man har drukke en liter vodka, sitter man hjemme i godstolen, sløv som faen...

Mye statspenger spart der.. Både på sykebilkjøring og politiarbeid.. Gjerne forsikringsselskapene også som sparer på det..
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig, men jeg trur aldri cannabis kommer til å ta over for alkohol, iallfall ikke mens jeg lever. Gammel vane er vond å vende.
Nei, jeg mener vel gjerne det samme.
Legalisering av canabis ville helt klart ha løst opp i MANGE problemer.
Men vi vil jo samtidig opplve andre konsekvenser av en eventuell legalisering, som f.eks fjortisser som skipper skolen fordi de heller vil sitte hjemme å røyke.
Psykososiale problemer, psykoser og lignende vil vel også øke en smule.

Men at staten hadde spart penger på å legalisert cannabis er helt klart.

Staten forvalter "skjitmyttje" penger for å få cannabisen bort fra gata, det medfører til mer organisert kriminalitet og vinningskriminalitet, som igjen fører til at politiet må bruke mer/større ressurser for å forhindre dette også.

Hvis dette hadde blitt solgt i såkalte coffeshops, ville kanskje staten ha tjent penger også, på avgifter

Jeg er FOR legalisering, bort med kriminalitet og bort med politiet.
Coffeshops er en dårlig ide pga kommersialiseringen pluss økt tilgjengelighet gir økt bruk.. Men en avkriminalisering av bruk og dyrking og salg under bevilgning er en fin ting...

Jeg er legalist så det holder, men jeg har erfart problemene overdrevent bruk kan skape.. Selv om det er mindre skadelig enn alkohol og tobakk er det fremdeles ikke sunt.

Mitt forslag er som sagt avkriminalisering/legalisering av bruk og dyrking pluss salg i apotek o.l på resept til medisinske pasienter.. Pluss kanskje noen få coffeshops såklart da det illegale markedet ikke blir borte før det blir brukbar tilgjengelighet.

Men tilstander som i amsterdam er ikke en bra ting, bruken økte ikke etter at det ble avkriminalisert.. Men når coffeshops kom så økte bruken markant..

Ble sikkert et rotete innlegg men sitter på jobb og har litt problemer med å konsentrere meg. Kan forklare bedre senere...
Sitat av Forconin
Coffeshops er en dårlig ide pga kommersialiseringen pluss økt tilgjengelighet gir økt bruk.
Vis hele sitatet...
Tja... Jeg tror at coffeshops kunne være med på å sette en slags ramme rundt
cannabisbruk. Jeg mener, det er på en måte bedre hvis cannabisbruk blir noe
man gjør på et sted med rolig og avslappet atmosfære, enn at alle barer og
nattklubber skulle begynne å selge cannabis. Det ville jo ihvertfall ført til en
kommersialisering uten like. Jeg har troen på at et fåtall steder blir dedikert
til cannabisrøyking. Da blir det slik at folk som vil bruke cannabis oppsøker
disse stedene, istedenfor at cannabis skal oppsøke alle til en hver tid.

At økt tilgjengelighet fører til økt bruk. Joda, men jeg tror effekten andre
veien er sterkere, altså at økt bruk fører til økt tilgjengelighet, i hvert fall
så lenge stoffet er ulovlig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tenkte dette kunne være av interesse: NORMALs rettningslinjer for ansvarlig cannabisbruk

I. Adults Only
Cannabis consumption is for adults only. It is irresponsible to provide cannabis to children

II. No Driving
The responsible cannabis consumer does not operate a motor vehicle or other dangerous machinery while impaired by cannabis, nor (like other responsible citizens) while impaired by any other substance or condition, including some medicines and fatigue

III. Set and Setting
The responsible cannabis user will carefully consider his/her set and setting, regulating use accordingly.

IV. Resist Abuse
Use of cannabis, to the extent that it impairs health, personal development or achievement, is abuse, to be resisted by responsible cannabis users.

V. Respect Rights of Others
The responsible cannabis user does not violate the rights of others, observes accepted standards of courtesy and public propriety, and respects the preferences of those who wish to avoid cannabis entirely.

Har funnet ut at å ved å flølge disse retningslinjene går det greit. Hadde alle vært disiplinert nok til å følge disse, hadde det ikke vært noen problem ved en eventuel
legalisering.
Sist endret av Flying Pee; 14. februar 2006 kl. 04:29.
Sitat av nikita
Jeg er imot. Det er påvist at hasj er for mange en inngangsbilett til tyngre stoffer, jeg sier ikke for alle.

En annen ting er at flere fjortisser vil begynne med det. Det vil føre til flere tyngre rusmisbrukere (fordi de gjerne dropper skole etc for å ruse seg som fører til at de havner i et miljø som kan ha uheldig påvirknig på dem).

Samfunnet er til for å beskytte de svakeste. Det gjør man ikke ved å legalisere hasj og andre narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
mener du at legalisering av f.eks hasj vil føre til at ungdommen går over til tyngre stoffer? jeg tror nemlig det motsatte. hvis man kan gå på et apotek og få kjøpt hasj der, eller at det kom cofee shops så de som røkte kunne samle seg der, så slipper man å gå til dealere som også kan friste med tyngre stoffer. når man slipper det er jo sjansen mindre for at det skal gå til tyngre stoffer...
Sist endret av Dreamer18; 14. februar 2006 kl. 13:23.
Sitat av felix_poker
Tja... Jeg tror at coffeshops kunne være med på å sette en slags ramme rundt
cannabisbruk. Jeg mener, det er på en måte bedre hvis cannabisbruk blir noe
man gjør på et sted med rolig og avslappet atmosfære, enn at alle barer og
nattklubber skulle begynne å selge cannabis. Det ville jo ihvertfall ført til en
kommersialisering uten like. Jeg har troen på at et fåtall steder blir dedikert
til cannabisrøyking. Da blir det slik at folk som vil bruke cannabis oppsøker
disse stedene, istedenfor at cannabis skal oppsøke alle til en hver tid.

At økt tilgjengelighet fører til økt bruk. Joda, men jeg tror effekten andre
veien er sterkere, altså at økt bruk fører til økt tilgjengelighet, i hvert fall
så lenge stoffet er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Joda. Selvsagt positivt på den måten..
Mener absolutt ikke at nattklubber og barer skal selge cannabis, da vil jeg heller ha coffeshops.. Hvis nattklubber og barer skulle selge det vil det medføre at mange som prøver for første gang kombinerer med fylla. Og det kan fort gå galt. (Stort sett ikke værre enn en ødelagt kveld pluss at man kanskje ikke rører cannabis igjen, men noen få går på skikkelige smeller..)

Anyway, sitter på jobb nå så får ikke letet frem infoen jeg skulle ha postet her.. Skal gjøre det når jeg kommer hjem hvis jeg husker det...
ja til legalisering av av cannabis og sopp
Jeg så mye på det før som utrolig teit at tobakk og alkohol (som er mye farligere (min mening)) er lovlig, mens cannabis ikke er, men jeg begynner å forstå hvorfor ikke.

Man kan kjøre bil osv etter å ha røygt en cigarett, og man fungerer normalt etter man har røykt en. (bare ett eksempel, er trøtt og sliten )

Men som pro cannabis vil jeg også si at Alkohol setter en jo i et annet "state of mind" som er mye mindre positivt enn den cannabis fører til, og man skal ikke kjøre osv osv etter å ha drukket, men det er tross alt lettere å røyke en joint enn å drikke..(feks, en joint før middag er lettere enn 15øl før middag, dessuten varer rusen mindre)
En cofee shop vil vi ALDRI se i Norge, grunnet vår flotte røykelov *himler med øynene*
Jeg personlig kunne godt ha betalt en 50 lapp ekstra for å kjøpe hasj på lovlig vis.
Sitat av Forconin
Men tilstander som i amsterdam er ikke en bra ting, bruken økte ikke etter at det ble avkriminalisert.. Men når coffeshops kom så økte bruken markant..
Vis hele sitatet...
Problemet med denne påstanden er at cannabisbruk også økte i denne perioden i land som ikke hadde dekriminalisert. Det går altså ikke an å påvise en årsakssammenheng.

cryo: Du tror at cannabis er ulovlig fordi det gjør det vanskeligere å kjøre bil? En trenger absolutt ikke drikke femten øl for å få nedsatte "kjøreevner"; én er nok. Og når vi ser hvor mange i Norge som har alkoholproblemer, og hvor mange ulykker som resulterer av fyllekjøring, blir argumentet ditt ganske svakt. Ved en eventuell legalisering av cannabis ville det sjølsagt fortsatt vært ulovlig å kjøre i påvirka tilstand.
Mange av dere som vil legalisere cannabis, bruker argumentet om at alkohol er farligere, eller også et rusmiddel på lik linje med cannabis, eller dere hevder at da vil færre gå over til sterke stoffer.
Hvis nå cannabis og alkohol er to "likestilte" rusmidler som begge burde vært lovlig, hva da med alle de andre rusmidlene? skulle de forbli ulovlig så kan deres brukere igjen bruke de nøyaktig samme argumentene som dere brukte for å få cannabis legalisert. For er egentlig amfetamin eller heroin noe farligere enn alkohol eller cannabis hvis de brukes på en "bra" måte?Jeg ville svart nei der, for det er de egentlig ikke. Så lenge mennesker bruker fornuften sin, og ikke bare begjæret vil et vært rusmiddel være ufarlig, men problemet er at mange av oss sliter med å kontrollere begjæret.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
L0rdMeL: Cannabis er et stoff som har UKJENTE psykotiske effekter på folk. Man kan ikke vite 100% hva som skjer med kroppen dersom man blir avhengig og røyker tidt og ofte. Derfor er det ulovlig i mange land, inkludert Norge. Amfetamin og heroin, som du sier, er vesentlig farligere fordi virkningene kan føre til død, rett og slett.

Dersom alkohol ikke hadde vært godtatt fra tidenes morgen, så hadde det nok aldri blitt legalisert dersom det først var ulovlig. Det er iallfall min oppfatning av saken siden alkohol har utrolig mange skadelige virkninger, både psykisk og fysisk.

Jeg syns cannabis burde blitt legalisert i Norge på samme måte som i Nederland. Der har man "coffee shops" der man kan røyke det lovlig. Da unngår man samtidig å komme inn i kriminelle miljø dersom man skal ha seg en joint eller to. Dette mener jeg fordi jeg tror at hasj idag er inngangsbilletten til langt farligere stoffer som nettopp amfetamin og heroin. Gruppepresset man opplever i hverdagen er selvfølgelig hovudgrunnen til dette.

LEGALISER!
Sitat av Proxick
Cannabis er et stoff som har UKJENTE psykotiske effekter på folk.
Vis hele sitatet...
Hah! Hva er det du mener? Det er, så vidt meg bekjent, ingen ting som heter
"psykotiske effekter" og jeg vil tro vi kjenner de fleste aspektene ved cannabis
ettersom det er blitt brukt som rusmiddel i fler tusen år.

Sitat av Proxick
Man kan ikke vite 100% hva som skjer med kroppen dersom man blir avhengig og røyker tidt og ofte.
Vis hele sitatet...
For det første blir man ikke avhengig (OK da, psykisk "avhengig") og for det andre vet man hva som skjer med kroppen når man røyker cannabis...

Sitat av Proxick
Dersom alkohol ikke hadde vært godtatt fra tidenes morgen, så hadde det nok aldri blitt legalisert dersom det først var ulovlig. Det er iallfall min oppfatning av saken siden alkohol har utrolig mange skadelige virkninger, både psykisk og fysisk.

Jeg syns cannabis burde blitt legalisert i Norge på samme måte som i Nederland. Der har man "coffee shops" der man kan røyke det lovlig. Da unngår man samtidig å komme inn i kriminelle miljø dersom man skal ha seg en joint eller to.
LEGALISER!
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig
Selvfølgelig vil rusmidler som alkohol, heroin og amfetamin føre til skader som kan være dødelige hvis de brukes feil, men samtidig kan hasj hvis det brukes feil av feil person skape psykiske skader som kan ødelegge resten av livet for den enkelte person, og hvordan skal staten når den legaliserer vite hva hvilke personer som kan få ødelagt livet og hvem som ikke vil det? Skal man ved fylte 18 år gjennomgå en psykiatrisk test for å finne ut om en skal få lov til å røyke hasj eller ikke?
Alle rusmidler har sine bakdeler, og alle har sine fordeler, derfor burde en enten legalisere alt, og la hver enkelt person ta ansvar for sine egne handlinger(selv om en aldri kan vite konsekvensene av en handling, siden en på forhånd bare vet intensjonene), eller skal vi la staten beskytte oss til en viss grad slik at samfunnet ikke blir ødelagt?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Etter min oppfatning er grunnen til at mange begynner med cannabis at det er spennende å "leve på kanten" eller kanskje de bare vil oppleve en annen rus. Dersom det er legalisert kan alle prøve det en gang, og velge om de vil la det ligge eller fortsette. Uansett så blir det mer begrenset siden det mest sannsynlig bare hadde blitt lov å nyte hasj på spesielle caffeer. Generelt sett så har bruken av hasj gått ned i Nederland etter at det ble legalisert, fordi man da prøver det en gang, og slipper noe videre gruppepress. (Til en viss grad iallfall). Man kan heller ikke la barn og unge prøve rusmidler så mye de vil. Det er farlig og det er ulovlig. Hasj synes jeg er et spesielt tilfelle siden skadevirkningene er heller små, og så lenge man ikke røyker kontinuerlig så står man i minimal fare for å bli påvirket eller skadet om du vil.
Det kommer an på hva en legger i ordet 'beskytte', L0rdMeL
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av felix_poker
Hah! Hva er det du mener? Det er, så vidt meg bekjent, ingen ting som heter "psykotiske effekter" og jeg vil tro vi kjenner de fleste aspektene ved cannabis
ettersom det er blitt brukt som rusmiddel i fler tusen år.
Vis hele sitatet...
Du kommer jo vel ikke her og påstår at cannabis ikke har psykiske virkninger? Det er en grunn til at det er ulovlig i de fleste land, og avhengighet kan være en psykisk effekt like vel som en fysisk
finnes det ingen sider hvor man kan "stemme" for å legalisere cannabis?

må vell si at jeg er enig med mesteparten av det dere skriver
Sitat av okaminaru
Det kommer an på hva en legger i ordet 'beskytte', L0rdMeL
Vis hele sitatet...
Sitat av UiO sin digitale ordbok
beskyt'te v1 (fra lty, av sm o s eng. shut 'lukke')
1 bevare, verne, passe på b- noen mot fare / kremen b-r mot sol og vind / adj i pf pt: leve i et b-t miljø
2 mønsterbeskytte, patentere oppfinnelsen er b-t
Vis hele sitatet...
Så da kan du velge mellom å "bevare", "verne" eller "passe på".
Sitat av Proxick
Du kommer jo vel ikke her og påstår at cannabis ikke har psykiske virkninger? Det er en grunn til at det er ulovlig i de fleste land, og avhengighet kan være en psykisk effekt like vel som en fysisk
Vis hele sitatet...
Cannabis i seg selv har ikke psykiske virkninger mener nå jeg som felix, men cannabis kan hjelpe til å utløse en psykisk skade som du kanskje kunne fått selvom du ikke røyka? bare at du fikk det litt før pga du røyka..
selv om jeg er en ivrig toke'er synes jeg ikke legaliseringer det riktige... hvis det blir åpnet coffee shops rundt omkring i landet kommer alle til å begynne å røyke!
jeg tror avkriminalisering er det riktige.. sånn at jeg kan traske rundt med en femmer i lomma uten frykt for å bli busta!
Sitat av Mr.Fantastic
selv om jeg er en ivrig toke'er synes jeg ikke legaliseringer det riktige... hvis det blir åpnet coffee shops rundt omkring i landet kommer alle til å begynne å røyke!
jeg tror avkriminalisering er det riktige.. sånn at jeg kan traske rundt med en femmer i lomma uten frykt for å bli busta!
Vis hele sitatet...
Sikker på at alle ville begynt å røke? er vel ikke alle som liker rusen! og det er vel litt spenning i å prøve noe ulovlig når man er ungdom?
Sitat av Proxick
Det er en grunn til at det er ulovlig i de fleste land
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et godt argument. Hvis du ser på narkotikalovgivningas historie, finner du fort ut at faktorer som vi ser på som ganske viktige i dag (forskningsresultater, kvalifiserte komiteers uttalelser og utredelser, osv.) ikke betydde en døyt på den tida cannabisforbudet trådte i kraft. Bare fordi noe er ulovlig, betyr ikke alltid at det er en god grunn bak det. Jfr. homofili.

Det er en grunn til at de aller fleste utredelser foretatt på vegne av regjeringer anbefaler avkriminalisering eller legalisering.

Sitat av Mr.Fantastic
hvis det blir åpnet coffee shops rundt omkring i landet kommer alle til å begynne å røyke!
Vis hele sitatet...
Se på statistikken til Nederland, sammenlikn med andre europeiske land, og fortell meg at du fortsatt tror på det der. Eller du kan se på situasjonen før og etter alkoholforbudet i USA.
Sist endret av forever_k; 14. februar 2006 kl. 20:36.
Propaganja

20 tegn... jada jada


edit: bare så det er sagt, jeg røyker selv. jeg er ikke imot legalisering.. for å si det sånn; hadde det blitt åpnet en coffeeshop i oslo i morgen hadde jeg sovet på fortauet utenfor i natt! men jeg tror det er smartere med avkriminalisering først hverfall. som et slags "mellomsteg" til legalisering..
Sist endret av Mr.Fantastic; 14. februar 2006 kl. 20:42.
Sitat av L0rdMeL
...
Skal man ved fylte 18 år gjennomgå en psykiatrisk test for å finne ut om en skal få lov til å røyke hasj eller ikke?
...
Vis hele sitatet...
Alle som har lyst til å drive med marijuana må få marijuanalappen(ikke obligatorisk) og de kunne solgt det på politistasjoner eller rett ved siden av og man måtte ha en spessiell utdannelse(politi) for å kunne selge. Det kunne kun vært lov å røyke tre ganger i uka maks(2-3G maks./uke). Måtte fylle inn noen greier og sånn! Da ville det ulovlige markedet opphørt og vi ville ikke fått alle misbrukerene! Tror onkel blå hadde godtatt dette mer også!

PS: Marijuanamonopolet og vinmonopolet kunne slått seg sammen!!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av adrian nor
Alle som har lyst til å drive med marijuana må få marijuanalappen(ikke obligatorisk) og de kunne solgt det på politistasjoner eller rett ved siden av og man måtte ha en spessiell utdannelse(politi) for å kunne selge. Det kunne kun vært lov å røyke tre ganger i uka maks(2-3G maks./uke). Måtte fylle inn noen greier og sånn! Da ville det ulovlige markedet opphørt og vi ville ikke fått alle misbrukerene! Tror onkel blå hadde godtatt dette mer også!

PS: Marijuanamonopolet og vinmonopolet kunne slått seg sammen!!
Vis hele sitatet...

Det du sier er vel ikke helt på trynet, men en begrensning ville vel ikke opphørt det kriminelle markedet. Folk hadde jo da prøvd og solgt enda mer til folk som trengte enda mer, eller ville ha det.

Jeg syns at vi skal åpne et par coffee shops i Oslo eller noe, for å teste ut prosjektet. Så kan myndighetene avgjøre om det er bra eller dårlig for det norske samfunnet Denne prøven må selvfølgelig gå over en lengre periode. Det er mange faktorer som er viktige når man skal starte et slikt prosjekt.

For det første må tilgangen være stor slik at det kriminelle miljøet opphører totalt. Det vil si at man må kunne skaffe så mye at all forespørsel ble dekket. Aldersgrensen må også tilpasses siden ungdommer i alle aldre kommer til å ville prøve det. Dersom aldersgrensen for eksempel er 18 år, så ville de under 18 år fortsatt måtte tydd til det kriminelle miljøet dersom de ville prøve.

Aldersgrensen burde vært 16 år, dersom man fikk lov av foreldrene/vergen. Det kunne iallfall vært med på å sette en slags moralsk barriere. Slik at dersom man ikke får lov, så aksepterer man kanskje lettere at man må vente et år eller to.

Edit2:

Sitat av Mr.Fantastic
Propaganja

20 tegn... jada jada


edit: bare så det er sagt, jeg røyker selv. jeg er ikke imot legalisering.. for å si det sånn; hadde det blitt åpnet en coffeeshop i oslo i morgen hadde jeg sovet på fortauet utenfor i natt! men jeg tror det er smartere med avkriminalisering først hverfall. som et slags "mellomsteg" til legalisering..
Vis hele sitatet...
Er det forskjell på legalisering og avkriminalisering? Jeg mener.. enten er det vel forbudt, eller så er det lov?