Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 776
Jeg eier et domene, kall det for enkelhetens skyld: enkelt.no.
Så har jeg en liten server stående hjemme med ubuntu server på.
Om jeg vil sette opp postfix til. eks - er det da slik at jeg må forwarde fra doemene? Om så hadde det gitt mening.
Er dette da det som heter fqdn? For det finner jeg ikke som en "egen" del av dette forwarding hos min domene-leverandør. (som er godaddy).
Eller(!) har jeg bommet helt og dette er koblet til /etc/hostname og hva som er registrert der?
Om jeg ikke er helt rart skrudd sammen virker det jo logisk at om jeg sender en epost og den sendes til mitt domene, og den forwarder det til min data - da virker det logisk?
Opprett for eks mail.domene.no mot ip'en din. Sett så mx recordet på domene.no til mail.domene.no.

(Og du må ha port 25 åpen utenfra og inn, dette er ofte sperret for privat linjer så det må du evnt prøve)
Takk for svar, men - sette mot ip. Da mener du lokalt i innstillinger til mailserver?
Nei mener dns messig så det gjør du gjerne der domenet er registrert.

Men ja du må sette opp postfix også men det har du muligens fått til alt ?
Jeg har satt opp postfix etter alle riktige rammer så vidt meg bekjent. Det må innrømmes at det er lenge siden jeg har puslet med slike saker, har bare brukt serveren til å leke med litt apache og php/ting.
Med det tatt i betraktning spørr jeg da gjerne om et skikkelig dust spørsmål til : du mener dns messig, dette gjøres fra der doemene er registrert? Jeg har brukt forwarding slik at når nettsiden entres forwardes vedkommende bare til min ip.
Forwarding kan være så mangt. Du mener at du har opprettet ett a record for domene.no mot din IP ? I så tilfelle kan du sett mx mot domene.no

Sender du en PM med domenet så kan jeg evnt se hva som mangler