Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  168 14912
Du bør være stolt av faren din

ps jeg velger også borgerlig i mai skal jeg konfirmere meg
Sitat av Frozen Vis innlegg
Du bør være stolt av faren din

ps jeg velger også borgerlig i mai skal jeg konfirmere meg
Vis hele sitatet...
Hehe, joda er jo det.

Lykke til.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg

Jeg mener religiøs indoktrinering av barn kvalifiserer som omsorgssvikt.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det kvalifiserer som mishandling.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg mener det kvalifiserer som mishandling.
Vis hele sitatet...
Omsorgssvikt er en form for mishandling.
Sitat wikipedia;
Omsorgssvikt vil si at foreldre eller de som har omsorgen for et barn, påfører det fysisk eller psykisk skade eller forsømmer det så alvorlig at barnets fysiske og/eller psykiske helse og utvikling er i fare.
Vis hele sitatet...
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Men hvorfor skal en konfirmere seg kristent når man kan konfirmere seg i en annen religion? Blir nesten det samme som du skrev.
Vis hele sitatet...
Du har vel ingen grunnlag for hvorfor de gjør det heller?
Det er mange som gjør det kristelig, fordi at vennene gjør det, så har de noe å gjøre med vennene sine alle de kveldene. Trenger ikke være vanskeligere.

For eksempel, der jeg komfirmerte meg, var det veldig gøy å være, det var mange ungdommer på min egen alder som gjorde forskjellige aktiviteter, ikke nødvendigvis rettet til kristendom, helt vanlige ting. Det ble en møteplass for mange ungdommer.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Omsorgssvikt er en form for mishandling.
Sitat wikipedia;
Vis hele sitatet...
Men omsorgssvikt er noe som kun beskriver forholdet mellom foreldre / foresatte og barn, mens mishandling er en mer generell beskrivelse. Religiøs / ideologisk indoktrinering kan godt foregå utenfor hjemmets fire vegger, og gjerningspersonen(e) behøver ikke være foreldre / foresatte. Derfor mener jeg barnemishandling er et bedre begrep å bruke.
Sitat av Orph Vis innlegg
Men omsorgssvikt er noe som kun beskriver forholdet mellom foreldre / foresatte og barn, mens mishandling er en mer generell beskrivelse. Religiøs / ideologisk indoktrinering kan godt foregå utenfor hjemmets fire vegger, og gjerningspersonen(e) behøver ikke være foreldre / foresatte. Derfor mener jeg barnemishandling er et bedre begrep å bruke.
Vis hele sitatet...
Ok da, du vinner, orker ikke diskutere semantikk
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Ok da, du vinner, orker ikke diskutere semantikk
Vis hele sitatet...
Ingenting å vinne, forsvarte bare ytringen min
Sitat av Kronisk Vis innlegg
Er det bare jeg som synes at det å være ateist er like ignorant som å være religiøs? Vi mennesker vet ikke, hvorfor skal vi da på død og liv ta et standpunkt enten for eller imot. Det er ikke slik at man må ha en mening om absolutt alt og at verden er svart/hvit.
Vis hele sitatet...
Dette er ekstremt ignorant skrevet av deg. Å være ateist er ikke noe annerledes enn å ikke tro på tusser, troll, nissen, osv.

Eller mener du at de som ikke tror på disse tingene er ignorante også?

Sitat av Xernox Vis innlegg
Ehm. Jeg tror ikke på Gud selv, men hvilke bevis er det du snakker om som motbeviser en Guddom?
Vis hele sitatet...
Det er haugevis av dem:

http://en.wikipedia.org/wiki/Existen...istence_of_God

Så nettopp en debatt der nylig avdøde Christopher Hitchens sablet ned stakkaren som prøvde å komme med bevis for Gud. Anbefaler folk å søke opp debatter med Hitchens om dette emnet.

Sitat av Kronisk Vis innlegg
Jeg er veldig tvilende. Var tidligere ateist, men fant fort at å ta et bastant standpunkt til noe som vi mennesker ikke er i stand til å forstå, ikke er noe for meg. Jeg liker å være forsiktig med hva jeg uttaler meg om, og vil ha alt på det rene før jeg presenterer noe som fakta.
Vis hele sitatet...
Det du skriver viser heller at du desperat ønsker at det skal være en gud. Det handler altså ikke om at du er forsiktig, men at du hater at fakta viser noe annet enn det du ønsker å tro. Derfor ser du bort fra fakta.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Du har vel ingen grunnlag for hvorfor de gjør det heller?
Det er mange som gjør det kristelig, fordi at vennene gjør det, så har de noe å gjøre med vennene sine alle de kveldene. Trenger ikke være vanskeligere.

For eksempel, der jeg komfirmerte meg, var det veldig gøy å være, det var mange ungdommer på min egen alder som gjorde forskjellige aktiviteter, ikke nødvendigvis rettet til kristendom, helt vanlige ting. Det ble en møteplass for mange ungdommer.
Vis hele sitatet...


Haha, får 1 måneds++ tid siden, når "våre" kristelige var på komf leir. De drakk vodka
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det du skriver viser heller at du desperat ønsker at det skal være en gud. Det handler altså ikke om at du er forsiktig, men at du hater at fakta viser noe annet enn det du ønsker å tro. Derfor ser du bort fra fakta.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. At man bastant påstår at det ikke finnes en Gud er ikke fornuftig, grunnet at man ikke hundre prosent kan vite om det stemmer. Man kan gjerne si at man ikke tror det finnes en Gud fordi mange ting indikerer at det stemmer, men å være skråsikker på at Gud er ikke-eksisterende krever bevis vi ikke besitter.
Sitat av Stardust Vis innlegg
Ikke nødvendigvis. At man bastant påstår at det ikke finnes en Gud er ikke fornuftig, grunnet at man ikke hundre prosent kan vite om det stemmer. Man kan gjerne si at man ikke tror det finnes en Gud fordi mange ting indikerer at det stemmer, men å være skråsikker på at Gud er ikke-eksisterende krever bevis vi ikke besitter.
Vis hele sitatet...
ordkløyveri kompis... om en person bastant mener noe eller "bare" sterkt mener noe er et sidepoeng i diskusjonen. Saken handler om om gud finnes eller ikke... Kunsten er å kutte ned alle følelsene du har rundt dudsa du diskuterer med og diskutere saken uten å bli sidetracka...
Eg er agnostiker da, men i noen situasjoner synes eg det er artig og velge motsatt av noen andre.
Bare for og provosere de som er skikkelig for noe
Sist endret av Zherxyl; 6. januar 2012 kl. 18:49.
Sitat av monkeyfist101 Vis innlegg
ordkløyveri kompis... om en person bastant mener noe eller "bare" sterkt mener noe er et sidepoeng i diskusjonen. Saken handler om om gud finnes eller ikke... Kunsten er å kutte ned alle følelsene du har rundt dudsa du diskuterer med og diskutere saken uten å bli sidetracka...
Vis hele sitatet...
Det er litt meningsløst å diskutere om gud finnes eller ikke da ingen kan være helt sikre. Ville bare poengtere dette til hemmeligegreier ettersom det virket som han mente at det å være ateist er det samme som å benekte Gud som om det var fakta. Og fakta vil det trolig aldri være, da det er så og si umulig å motbevise noe så ukonkret som en gud.
Sist endret av Stardust; 6. januar 2012 kl. 20:25.
Sitat av Stardust Vis innlegg
Det er litt meningsløst å diskutere om gud finnes eller ikke da ingen kan være helt sikre. Ville bare poengtere dette til hemmeligegreier ettersom det virket som han mente at det å være ateist er det samme som å benekte Gud som om det var fakta. Og fakta vil det trolig aldri være, da det er så og si umulig å motbevise noe så ukonkret som en gud.
Vis hele sitatet...
Prinsipielt så kan vi ikke være sikre på at alt dette ikke bare er en drøm til en loppe på baksiden av en hund heller, men det betyr ikke at det er meningsløst å diskutere hva vi kan observere, abstrahere og konkludere i dette universet. Eller mener du noe annet? Det betyr heller ikke at det er rasjonelt å tro noe slikt.

Bortsett fra dette litt flåsete eksempelet jeg kom med her, så er det ikke meningsløst å reise debatt om hvorvidt Gud eksisterer eller ikke. Når så mange mennesker i verden, faktisk de fleste av oss, tror på en eller annen Gud, når samtlige av disse følgelig utfører irrasjonelle handlinger, til og med grusomme handlinger, på bakgrunn av denne troen, så har vi et stort problem over hele linja. Så ikke kom her og si at det er meningsløst å diskutere hvorvidt en slik entitet eksisterer eller ikke. Når en slik Gud i tillegg direkte strider med det meste vi vet om universet, så er det all grunn til høylytt debatt og kritikk. Det er faktisk en helt nødvendig komponent for å sikre menneskeheten en bedre, og rasjonell, fremtid.
Sist endret av Sky; 6. januar 2012 kl. 21:21.
Sitat av Sky Vis innlegg
Prinsipielt så kan vi ikke være sikre på at alt dette ikke bare er en drøm til en loppe på baksiden av en hund heller, men det betyr ikke at det er meningsløst å diskutere hva vi kan observere, abstrahere og konkludere i dette universet. Eller mener du noe annet? Det betyr heller ikke at det er rasjonelt å tro noe slikt.
Vis hele sitatet...
Jeg mente bare å kritisere den bastante påstanden om at det ikke finnes noen gud. Personlig tror jeg at det ikke eksisterer noen gud basert på all kunnskap vi innehar idag, men jeg ville bare påpeke at man aldri helt sikkert kan vite. Man burde aldri låse seg fast til en konklusjon da det kan bli vanskelig å løsrive seg fra den når nye oppdagelser blir gjort. Dog burde man forholde seg til det vi vet til enhver tid.

Sitat av Sky Vis innlegg
Bortsett fra dette litt flåsete eksempelet jeg kom med her, så er det ikke meningsløst å reise debatt om hvorvidt Gud eksisterer eller ikke. Når så mange mennesker i verden, faktisk de fleste av oss, tror på en eller annen Gud, når samtlige av disse følgelig utfører irrasjonelle handlinger, til og med grusomme handlinger, på bakgrunn av denne troen, så har vi et stort problem over hele linja. Så ikke kom her og si at det er meningsløst å diskutere hvorvidt en slik entitet eksisterer eller ikke. Når en slik Gud i tillegg direkte strider med det meste vi vet om universet, så er det all grunn til høylytt debatt og kritikk. Det er faktisk en helt nødvendig komponent for å sikre menneskeheten en bedre, og rasjonell, fremtid.
Vis hele sitatet...
Helt enig i det du skriver her. Men om vi skal være like bastante som religiøse mennesker og si at vi innehar informasjon som tilsier at en gud aldri har eksistert og aldri vil eksistere uten de tilstrekkelige bevisene blir vi like tåpelige som dem. Vi burde heller anse spørsmålet om guds eksistens som uinterresant fram til det forekommer bevis som indikerer noe annet enn det vi vet, som er følgende; gud er like trolig til å eksistere som troll og alver. Om vi sprer denne holdningen så kanskje flere mennesker ville ansett religion som fjollete, om ikke flaut.

At så mange mennesker er religiøse idag er et stort problem ja, men jeg har fått inntrykk av at religion er rotfestet i følelser og uansett hvor mye logikk og fornuft du kaster mot dem vil de ikke ta det til seg. Et eksempel er at religiøse gjerne hevder at "det er så fint å ha noe å lene seg på", altså noe å klamre seg fast til, eller trøste seg på når ting blir vanskelig. Ergo noe følelsesmessig. Å være religiøs er irrasjonelt, og dermed blir det vanskelig å kurere det med rasjonalitet.
Sist endret av Stardust; 6. januar 2012 kl. 22:32.
Sitat av Stardust Vis innlegg
Jeg mente bare å kritisere den bastante påstanden om at det ikke finnes noen gud. Personlig tror jeg at det ikke eksisterer noen gud basert på all kunnskap vi innehar idag, men jeg ville bare påpeke at man aldri helt sikkert kan vite.
Vis hele sitatet...
Men du kan aldri helt sikkert vite noenting, hvis du ser strengt på det. Likevel er det enkelte ting vi praktisk talt kan si oss helt sikre på. For eksempel at det ikke finnes enhjørninger, at det ikke bor elefanter på Dovrefjell og at du ikke plutselig har fått naborommet smekkfullt av bison. At den kristne/jødiske/islamske guden ikke finnes er det så overveldende mange gode grunner til å tro at jeg har full forståelse for de som "runder av" i dagligtale og sier det er sikre.

Sitat av Stardust Vis innlegg
Å være religiøs er irrasjonelt, og dermed blir det vanskelig å kurere det med rasjonalitet.
Vis hele sitatet...
Det er til stadighet mange som går bort fra sin religiøse overbevisning etter å ha blitt servert tilstrekkelig mange og gode argumenter for hvorfor det ikke finnes noen grunn til å tro det de tror. Nettsiden til Richard Dawkins Foundation har en liten avdeling viet til en del av brevene de mottar fra mennesker i denne situasjonen: http://richarddawkins.net/letters/converts
Sitat av Provo Vis innlegg
Men du kan aldri helt sikkert vite noenting, hvis du ser strengt på det. Likevel er det enkelte ting vi praktisk talt kan si oss helt sikre på. For eksempel at det ikke finnes enhjørninger, at det ikke bor elefanter på Dovrefjell og at du ikke plutselig har fått naborommet smekkfullt av bison. At den kristne/jødiske/islamske guden ikke finnes er det så overveldende mange gode grunner til å tro at jeg har full forståelse for de som "runder av" i dagligtale og sier det er sikre.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at sannsynligheten for guds eksistens er like liten eller mindre enn eksemplene du gav, men forholder meg heller til at jeg tror når det kommer til slike spørsmål.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er til stadighet mange som går bort fra sin religiøse overbevisning etter å ha blitt servert tilstrekkelig mange og gode argumenter for hvorfor det ikke finnes noen grunn til å tro det de tror. Nettsiden til Richard Dawkins Foundation har en liten avdeling viet til en del av brevene de mottar fra mennesker i denne situasjonen: http://richarddawkins.net/letters/converts
Vis hele sitatet...
For da inderlig håpe at trenden øker og flere tar til fornuften. Går utifra at det finnes like mange forskjellige religiøse mennesker som ikke-religiøse og at noen heldigvis er mer rasjonelt anlagt.
Tror det de gjorde strider med kristen tro, på et eller flere punkter? Jeg kommer aldri til å bli klok på troende.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Stardust Vis innlegg
Ikke nødvendigvis. At man bastant påstår at det ikke finnes en Gud er ikke fornuftig, grunnet at man ikke hundre prosent kan vite om det stemmer. Man kan gjerne si at man ikke tror det finnes en Gud fordi mange ting indikerer at det stemmer, men å være skråsikker på at Gud er ikke-eksisterende krever bevis vi ikke besitter.
Vis hele sitatet...
Jo, man kan faktisk bastant påpeke at det ikke finnes noen gud. Akkurat som man bastant kan påpeke at det ikke finnes tusser, troll, feer, osv.
True phreak.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jo, man kan faktisk bastant påpeke at det ikke finnes noen gud. Akkurat som man bastant kan påpeke at det ikke finnes tusser, troll, feer, osv.
Vis hele sitatet...
Og på samme måte kan man bastant påpeke at man aldri kan være sikker på at det ikke finnes troll, tusser, feer, øldrikkende enhjørninger eller guddommelige vesen. Hvor latterlig deres eksistens enn synes å være.
Sitat av Orph Vis innlegg
Og på samme måte kan man bastant påpeke at man aldri kan være sikker på at det ikke finnes troll, tusser, feer, øldrikkende enhjørninger eller guddommelige vesen. Hvor latterlig deres eksistens enn synes å være.
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan man det. Hvis man kan tilvise til folkehistorienes opprinnelse og bevis på at det er oppspinn er det en selvfølge at de ikke kan eksistere.
Ett godt eksempel på hvor "Absence of evidence becomes evidence of absence".
Ser ikke på meg selv som ateist, heller som ikke-relgiøs
True phreak.
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Selvsagt kan man det. Hvis man kan tilvise til folkehistorienes opprinnelse og bevis på at det er oppspinn er det en selvfølge at de ikke kan eksistere.
Ett godt eksempel på hvor "Absence of evidence becomes evidence of absence".
Vis hele sitatet...
Skapelsesmyten til en afrikansk stamme involverer en krokodille som svelger solen hver dag. Betyr det da at krokodiller er oppspinn?
Pootis Spencer
Sitat av Orph Vis innlegg
Skapelsesmyten til en afrikansk stamme involverer en krokodille som svelger solen hver dag. Betyr det da at krokodiller er oppspinn?
Vis hele sitatet...
Du forstår at det utrolige i myten er sol-svelgende krokodiller, ikke vanlige krokodiller?
True phreak.
Sitat av elektronisk Vis innlegg
Du forstår at det utrolige i myten er sol-svelgende krokodiller, ikke vanlige krokodiller?
Vis hele sitatet...
Akkurat som at det utrolige med troll, tusser og feer ikke nødvendigvis er eksistensen til slike skapninger, men det at de skal ha overnaturlige krefter / menneskelige kvaliteter, eller ?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Nå må dere ro tilbake til land før dere blir blåst på sjøen
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Selvsagt kan man det. Hvis man kan tilvise til folkehistorienes opprinnelse og bevis på at det er oppspinn er det en selvfølge at de ikke kan eksistere.
Ett godt eksempel på hvor "Absence of evidence becomes evidence of absence".
Vis hele sitatet...
Vi kan ikke bevise at det finnes en gud, på akkurat samme måte som vi ikke kan bevise at det ikke finnes en gud.

Hvordan skal man ved å tilvise til folkehistoriens opprinnelse bevise at det er oppspinn?

Du kan finne uendelige mange indikatorer på at noe stemmer, men å bevise det blir noe helt annet.

Du kan påstå at alle ravner er svarte. Du kan studere 15 000 ravner og registre at alle disse ravnene er svarte. Men du har fortsatt ikke bevist at den 15 001. ravnen er svart.
Sist endret av villmannen; 25. januar 2012 kl. 10:52.
Pootis Spencer
Sitat av Orph Vis innlegg
Akkurat som at det utrolige med troll, tusser og feer ikke nødvendigvis er eksistensen til slike skapninger, men det at de skal ha overnaturlige krefter / menneskelige kvaliteter, eller ?
Vis hele sitatet...
Nei. Krokodiller vet vi finnes. Tusser, troll og feer har ikke blitt påvist. Derfor er påstander om deres eksistens utrolige, med mindre påstanden underbygges med bevis.
Sist endret av elektronisk; 25. januar 2012 kl. 11:24.
True phreak.
Sitat av elektronisk Vis innlegg
Nei. Krokodiller vet vi finnes. Tusser, troll og feer har ikke blitt påvist. Derfor er påstander om deres eksistens utrolige, med mindre påstanden underbygges med bevis.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at du ikke kan bevise at tusser, troll og feer ikke finnes. Jeg har aldri påstått at det finnes slike vesener, men jeg kan heller ikke med 100% sikkerhet si at de ikke gjør det. Jeg er 100% enig i at deres eksistens ikke er vits i å diskutere før eventuelle bevis blir funnet, men det er ikke det samme som å si at de ikke eksisterer.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Familien skulle støttet deg uavhengig av hvilket valg du tok. Modig gjort! Synd at det er religion som skaper krig her i verden.
True phreak.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Familien skulle støttet deg uavhengig av hvilket valg du tok. Modig gjort! Synd at det er religion som skaper krig her i verden.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre slik at mange som holder religiøse verdier høyt ser ned på individer som ikke deler deres syn. Når de individene er familiemedlemmer, fører naturligvis det til store konflikter.

Dette er dessverre alt for vanlig, selv i dagens samfunn.
Sitat av Orph Vis innlegg
Og på samme måte kan man bastant påpeke at man aldri kan være sikker på at det ikke finnes troll, tusser, feer, øldrikkende enhjørninger eller guddommelige vesen. Hvor latterlig deres eksistens enn synes å være.
Vis hele sitatet...
Jo, man kan være sikker på at disse tingene ikke eksisterer. Eller mener du seriøst at du ikke er sikker på at julenissen ikke eksisterer?!

Sitat av Orph Vis innlegg
Akkurat som at det utrolige med troll, tusser og feer ikke nødvendigvis er eksistensen til slike skapninger, men det at de skal ha overnaturlige krefter / menneskelige kvaliteter, eller ?
Vis hele sitatet...
Det er altså snakk om eksistensen til slike skapninger, så prøv å holde deg til saken.

Sitat av villmannen Vis innlegg
Vi kan ikke bevise at det finnes en gud, på akkurat samme måte som vi ikke kan bevise at det ikke finnes en gud.
Vis hele sitatet...
Joda, det er massevis av bevis mot Guds eksistens.
True phreak.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jo, man kan være sikker på at disse tingene ikke eksisterer. Eller mener du seriøst at du ikke er sikker på at julenissen ikke eksisterer?!
Vis hele sitatet...
Les hva jeg har skrevet. Er det det jeg sier?

Det er altså snakk om eksistensen til slike skapninger, så prøv å holde deg til saken.
Vis hele sitatet...
Jeg holder meg fortsatt til saken.


Joda, det er massevis av bevis mot Guds eksistens.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør det ikke. Det finnes ingenting som motBEVISER guds eksistens. Og hvis du er uenig: Vær vennlig og forklar hvordan et slikt bevis skulle se ut.
Sitat av Orph Vis innlegg
Nei, det gjør det ikke. Det finnes ingenting som motBEVISER guds eksistens. Og hvis du er uenig: Vær vennlig og forklar hvordan et slikt bevis skulle se ut.
Vis hele sitatet...
Det er viktig å skille mellom bevis som i proof og bevis som i evidence. Det er også viktig å huske på at hypotesen om den kristne/jødiske/islamske Gud er veldig spesifikk og angår ikke kun metafysikk, men også den fysiske verden. Denne Guden er allmektig, allvitende, uendelig god, utfører mirakler (midlertidige opphevelser av naturlovene), hører alles bønner og oppfyller mange av de, skapte universet inkludert solen, jorden og menneskeheten også videre.

Når det kommer til bevis, har det for eksempel aldri blitt påvist mirakler – hverken de påståtte dagligdagse medisinske miraklene, eller noen andre varianter. Det har aldri blitt påvist en verden utenfor det materielle. Det har blitt påvist at bønn ikke hjelper for å bli frisk raskere og oppleve mindre komplikasjoner i sykeleie, eller å unngå å bli syk. Det har blitt påvist at vi har utviklet oss gjennom evolusjon, selv om Bibelen hevder noe annet, og denne prosessen krever ingen Gud. Vi vet også at universet faktisk kan ha kommet fra ingenting, og hvordan dette kan ha skjedd, noe som gjør at vi ikke trenger Gud i forklaringen. Bare som noen eksempler. Dette er for det meste spor som vi må forvente at er der hvis Gud eksisterer, og de er ikke der. Det er ikke riktig det mange sier, at fravær av bevis (evidence) ikke er bevis på fravær, og dette er et eksempel.

I tillegg har man en rekke aprioriske, logiske motbevis, samt en rekke tilsynelatende uløselige problemer som det ondes problem, hvor det vi observerer falsifiserer en hypotese om en allmektig, allvitende og uendelig god Gud. Alt dette gjør at man kan konkludere over enhver rimelig tvil med at det ikke finnes en Gud.

Anbefaler i denne sammenhengen God: The Failed Hypothesis av Victor J. Stenger, som går mye mer i dybden på disse og flere ting.
Poenget til Orph er jo at selvom vi har evidence mot guds eksistens, har vi ikke proof. Og det samme kan man si om de overnaturlige skapningene han nevnte.
True phreak.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er viktig å skille mellom bevis som i proof og bevis som i evidence. Det er også viktig å huske på at hypotesen om den kristne/jødiske/islamske Gud er veldig spesifikk og angår ikke kun metafysikk, men også den fysiske verden. Denne Guden er allmektig, allvitende, uendelig god, utfører mirakler (midlertidige opphevelser av naturlovene), hører alles bønner og oppfyller mange av de, skapte universet inkludert solen, jorden og menneskeheten også videre.

Når det kommer til bevis, har det for eksempel aldri blitt påvist mirakler – hverken de påståtte dagligdagse medisinske miraklene, eller noen andre varianter. Det har aldri blitt påvist en verden utenfor det materielle. Det har blitt påvist at bønn ikke hjelper for å bli frisk raskere og oppleve mindre komplikasjoner i sykeleie, eller å unngå å bli syk. Det har blitt påvist at vi har utviklet oss gjennom evolusjon, selv om Bibelen hevder noe annet, og denne prosessen krever ingen Gud. Vi vet også at universet faktisk kan ha kommet fra ingenting, og hvordan dette kan ha skjedd, noe som gjør at vi ikke trenger Gud i forklaringen. Bare som noen eksempler. Dette er for det meste spor som vi må forvente at er der hvis Gud eksisterer, og de er ikke der. Det er ikke riktig det mange sier, at fravær av bevis (evidence) ikke er bevis på fravær, og dette er et eksempel.

I tillegg har man en rekke aprioriske, logiske motbevis, samt en rekke tilsynelatende uløselige problemer som det ondes problem, hvor det vi observerer falsifiserer en hypotese om en allmektig, allvitende og uendelig god Gud. Alt dette gjør at man kan konkludere over enhver rimelig tvil med at det ikke finnes en Gud.

Anbefaler i denne sammenhengen God: The Failed Hypothesis av Victor J. Stenger, som går mye mer i dybden på disse og flere ting.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om bevis i ordets strengeste betydning: Jeg er ikke enig i at fravær av bevis ikke er bevis for fravær. Vi har fortsatt svært lite kunnskap om hva som finnes av liv i jordens havdyp, for å ta et eksempel, og i mange år trodde forskere at det ikke fantes særlig med liv på disse enorme dypene, fordi liv som vi kjenner det ikke har vært i stand til å takle så enorme trykk. De tok feil.

Poenget jeg prøver å få frem her, ved å spille djevelens advokat, er ikke at vi ikke kan motbevise en skapers eksistens. Det er at vi ikke BEHØVER å motbevise en skapers eksistens. Det er da ikke vi som ikke tror som kommer med påstanden om at en skaper eksisterer i det hele tatt, og derfor ligger ikke bevisbyrden på oss.

Du har helt rett i at det er lett å falsifisere argumentene for at gud finnes (personlig synes jeg hele trossystemet er helt urimelig, ulogisk og ikke så rent lite sinnsykt, skal jeg være ærlig), men selve påstanden - "Gud finnes", er ikke så lett å knekke. Og det er greit.
Sitat av Orph Vis innlegg
Les hva jeg har skrevet. Er det det jeg sier?
Vis hele sitatet...
Det er jo det. Du sier man aldri kan være sikker, gjør du ikke?

Jeg holder meg fortsatt til saken.
Vis hele sitatet...
Nei, for du prøver å snakke om at det ikke egentlig er snakk om skapninger som eksisterer, men egenskaper. Men det handler faktisk helt konkret om disse skapningene. De er brukt som moteksempler.

Nei, det gjør det ikke. Det finnes ingenting som motBEVISER guds eksistens. Og hvis du er uenig: Vær vennlig og forklar hvordan et slikt bevis skulle se ut.
Vis hele sitatet...
For eksempel at Gud er en selvmotsigelse, og dermed er det umulig at han eksisterer.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Poenget til Orph er jo at selvom vi har evidence mot guds eksistens, har vi ikke proof. Og det samme kan man si om de overnaturlige skapningene han nevnte.
Vis hele sitatet...
Så da sidestiller dere troen på Gud med troen på disse skapningene? Da er jeg enig. Det er samme greia. Og alle rasjonelle mennesker vet at f.eks. troll ikke eksisterer.
True phreak.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er jo det. Du sier man aldri kan være sikker, gjør du ikke?
Vis hele sitatet...
Vi snakker åpenbart to forskjellige språk. Jeg har aldri argumentert for at gud eksisterer. Alt jeg har sagt er at man ikke kan bevise at han ikke gjør det.


Nei, for du prøver å snakke om at det ikke egentlig er snakk om skapninger som eksisterer, men egenskaper. Men det handler faktisk helt konkret om disse skapningene. De er brukt som moteksempler.
Vis hele sitatet...
Det er ikke poenget mitt i det hele tatt.


For eksempel at Gud er en selvmotsigelse, og dermed er det umulig at han eksisterer.
Vis hele sitatet...
Ikke forvent å vinn noen debattpriser med den typen argumentasjon.


Så da sidestiller dere troen på Gud med troen på disse skapningene? Da er jeg enig. Det er samme greia. Og alle rasjonelle mennesker vet at f.eks. troll ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Jeg sidestiller troen på gud, Allah, Brahma, Visjnu, Tor, Odin, Baron Samedi osv. med et hvilket som helst fabelvesen. Det er umulig å bevise at de ikke eksisterer, men man har overhodet ingen grunn til å anta at de gjør det.
Sitat av Orph Vis innlegg
Vi snakker åpenbart to forskjellige språk. Jeg har aldri argumentert for at gud eksisterer. Alt jeg har sagt er at man ikke kan bevise at han ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Men det kan man jo faktisk, fordi det finnes massevis av bevis for at Gud ikke eksisterer.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg snakker om bevis i ordets strengeste betydning: Jeg er ikke enig i at fravær av bevis ikke er bevis for fravær. Vi har fortsatt svært lite kunnskap om hva som finnes av liv i jordens havdyp, for å ta et eksempel, og i mange år trodde forskere at det ikke fantes særlig med liv på disse enorme dypene, fordi liv som vi kjenner det ikke har vært i stand til å takle så enorme trykk. De tok feil.
Vis hele sitatet...
Kanskje bare jeg som er dum nå, men jeg ser ikke helt hva du mener. Er du enig med meg i at fravær av bevis (evidence) kan være bevis på fravær? Det virker først som du er uenig med meg, og så sier du egentlig det samme som meg, og så følger du opp med et eksempel som ser ut til å gå i mot det igjen. Men det er kanskje bare jeg som misforstår.

Sitat av Orph Vis innlegg
Du har helt rett i at det er lett å falsifisere argumentene for at gud finnes (personlig synes jeg hele trossystemet er helt urimelig, ulogisk og ikke så rent lite sinnsykt, skal jeg være ærlig), men selve påstanden - "Gud finnes", er ikke så lett å knekke. Og det er greit.
Vis hele sitatet...
Ja, bevis som i proof, er en logisk umulighet så lenge man er generell nok og klatter på nok ad hoc-hypoteser etterhvert som Gudens attributter og handlinger blir vist å ikke være mulig. Men på akkurat samme måte, og av akkurat samme grunn – som du helt sikkert vet – er det umulig å motbevise at det går en tekanne i bane rundt jorden, at det finnes en julenisse og at du ikke blir til en grevling når du sover og ingen ser på. At disse hypotesene ikke er motbevist sier oss lite og er derfor uinteressant, ettersom det er en logisk umulighet å gjøre det. Man må heller se på bevis som i evidence, og de forteller oss at Gud ikke eksisterer.
True phreak.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Men det kan man jo faktisk, fordi det finnes massevis av bevis for at Gud ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
I stedet for å repetere dette ad infinitum, kanskje du skulle prøve å gi et eksempel på et slikt bevis?

Sitat av Provo Vis innlegg
Kanskje bare jeg som er dum nå, men jeg ser ikke helt hva du mener. Er du enig med meg i at fravær av bevis (evidence) kan være bevis på fravær? Det virker først som du er uenig med meg, og så sier du egentlig det samme som meg, og så følger du opp med et eksempel som ser ut til å gå i mot det igjen. Men det er kanskje bare jeg som misforstår.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan fravær av bevis (evidence) være bevis for fravær. Hvis man leter etter bevis (evidence), og ikke finner det der man skulle kunne forvente å finne det, og dette gjentar seg i det uendelige, og bevisene uteblir, er det mer eller mindre bevis for fravær. Men dette fungerer ikke helt med "gudshypotesen", da selv de som er utdannet innen temaet ikke vet hvordan slike bevis vil kunne se ut. Hypotesen er utestbar, og derfor går den heller ikke å motbevise. Alt vi kan gjøre er å diskreditere den litterære og filosofiske basisen for å bryte ned hypotesens fundament. Og det har allerede skjedd. "Gud" er en feilslått hypotese, men det betyr fortsatt ikke at vi med 100% sikkerhet kan si at "gud" ikke eksisterer.

Beklager misforståelsen, jeg var ganske klein da jeg skrev dette innlegget i går.


Ja, bevis som i proof, er en logisk umulighet så lenge man er generell nok og klatter på nok ad hoc-hypoteser etterhvert som Gudens attributter og handlinger blir vist å ikke være mulig. Men på akkurat samme måte, og av akkurat samme grunn – som du helt sikkert vet – er det umulig å motbevise at det går en tekanne i bane rundt jorden, at det finnes en julenisse og at du ikke blir til en grevling når du sover og ingen ser på. At disse hypotesene ikke er motbevist sier oss lite og er derfor uinteressant, ettersom det er en logisk umulighet å gjøre det. Man må heller se på bevis som i evidence, og de forteller oss at Gud ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg sidestiller gud, Allah, Brahma, Visjnu, Tor, Odin, Baron Samedi osv. med et hvilket som helst fabelvesen. Det er umulig å bevise at de ikke eksisterer, men man har overhodet ingen grunn til å anta at de gjør det.
Vis hele sitatet...
Provo, vi har deltatt i mange av de samme diskusjonene her på ff, og vi er på samme side. Jeg er 100% enig i det du sier her, og tekanne-analogien er perfekt for poenget jeg prøver å få frem. Det er greit å være overbevist om at verdensreligionene er stappfulle av løgner, og at vi lever i et univers uten guddommelige skapninger, men man bør være ærlig i det man hevder et slikt livssyn. Mot seg selv, og andre. Man kan ALDRI være 100% sikker på noen ting, men det behøver ikke bety at man skal holde alle muligheter åpne.

Jeg begynner å se papegøyetendenser i ateistbevegelsen, og det irriterer meg voldsomt, og det er grunnen til at jeg forsøker å tvinge frem denne diskusjonen. "Vi" er ikke noe bedre enn "dem" hvis ikke "våre" "medlemmer" er i stand til å støtte opp meningene sine med nyansert logikk, uten å være intellektuelt uærlige i prosessen. Og en del av den ærligheten, mener jeg, består i å anerkjenne at 100% sikkerhet er en umulighet, selv om forskjellen mellom 99.99999% og 100% i praksis er ubetydelig.
Sitat av Orph Vis innlegg
I stedet for å repetere dette ad infinitum, kanskje du skulle prøve å gi et eksempel på et slikt bevis?
Vis hele sitatet...
Det har jeg gjort alt. Leser du ikke det jeg skriver?
True phreak.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det har jeg gjort alt. Leser du ikke det jeg skriver?
Vis hele sitatet...
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
For eksempel at Gud er en selvmotsigelse, og dermed er det umulig at han eksisterer.
Vis hele sitatet...
Hvordan er gud en selvmotsigelse? Ting som står skrevet om gud er fulle av selvmotsigelser, den er jeg helt med på, men det er ikke akkurat en vanntett logisk slutning å derfor påstå at guds eksistens er en umulighet. Prøv igjen.
Sitat av Narcissistic Zebra Vis innlegg
Etter mye diskusjon, hvor jeg da hadde faren min på min side fikk vi overtalt resten av familien til å la meg velge borgerlig konfirmasjon uten mer mas..

På konfirmasjonsdagen var alle konfirmantenes familier samlet, fra min familie hadde bare faren min møtt opp.

Jeg var ikke lenger invitert til "søndags-middagene" familien hadde, og sist men ikke minst: pappa og mamma sitt 14 år lange ekteskap endte i skilsmisse kort tid etter, og jeg satt igjen som "syndebukken".

Jeg bor nå sammen med faren min, og vi er ikke veldig preget av det. Ville bare dele det. (Tenkte på det angående juletiden, hvor vi da merker det litt ekstra).
Vis hele sitatet...
Kjærlighet er den eneste guden som finnes... Ufattelig at du ikke ble videre invitert og at dine foreldre ble skilt pga religion. Det viser bare hvor LETT det er å SKILLE folk med disse religionene, det er det de er laget for. Men er veldig mange idioter der ute, dessverre. Vi er alle på samme planet, vi er en enhet og vi MÅ jobbe sammen og slutte med dette Kristendommen vs Islam osv, det er bare TULL begge deler.
Sitat av Orph Vis innlegg
Hvordan er gud en selvmotsigelse? Ting som står skrevet om gud er fulle av selvmotsigelser, den er jeg helt med på, men det er ikke akkurat en vanntett logisk slutning å derfor påstå at guds eksistens er en umulighet. Prøv igjen.
Vis hele sitatet...
En selvmotsigende gud er en umulighet. Ferdig med det.
True phreak.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
En selvmotsigende gud er en umulighet. Ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Jeg får bare konkludere med at du ikke har noe bedre å si...
Du kan jo heller forklare hvordan en selvmotsigende gud skal kunne eksistere.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du kan jo heller forklare hvordan en selvmotsigende gud skal kunne eksistere.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke motbevise guds eksistens, du kan heller ikke bevise guds eksistens. Hverken metafysisk eller vitenskapelig. Det er dette Orph prøver å fortelle deg. Dette er logisk udiskutabelt ut fra menneskelig viten og perspektiv slik som det ligger ann nå.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg begynner å se papegøyetendenser i ateistbevegelsen, og det irriterer meg voldsomt, og det er grunnen til at jeg forsøker å tvinge frem denne diskusjonen. "Vi" er ikke noe bedre enn "dem" hvis ikke "våre" "medlemmer" er i stand til å støtte opp meningene sine med nyansert logikk, uten å være intellektuelt uærlige i prosessen. Og en del av den ærligheten, mener jeg, består i å anerkjenne at 100% sikkerhet er en umulighet, selv om forskjellen mellom 99.99999% og 100% i praksis er ubetydelig.
Vis hele sitatet...
Jeg kan nok ikke si at jeg har sett samme tendensen. Etter mitt inntrykk er det snakk om enkeltpersoner, og jeg må nok si at utover enkelte korte slengkommentarer så har jeg sett ganske få av disse også. I tillegg tror jeg mye av dette igjen kommer av at man misforstår og snakker forbi hverandre når det kommer til begrepet bevis' forskjellige betydninger (evidence versus proof).

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Du kan ikke motbevise guds eksistens, du kan heller ikke bevise guds eksistens. Hverken metafysisk eller vitenskapelig. Det er dette Orph prøver å fortelle deg. Dette er logisk udiskutabelt ut fra menneskelig viten og perspektiv slik som det ligger ann nå.
Vis hele sitatet...
Du kan helt fint bevise Guds eksistens, det er bare at det ikke har skjedd. For å formulere det vitenskapelig, hypotesen "Gud eksisterer ikke" er falsifiserbar, har blitt forsøkt falsifisert utallige ganger, og har aldri blitt falsifisert. Å falsifisere denne hypotesen er å bevise Guds eksistens. Og desto flere feilede forsøk på falsifisering, desto sikrere kan man være på at hypotesen "Gud eksisterer ikke" er korrekt.