Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  854 357338
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ikke 20x. 20x betyr 20 ganger mer potent enn planten er i utgangspunktet. Slike ekstrakter
kan fremkalle ekstremt kraftige opplevelser, som ofte oppleves ubehagelige og skremmende.

Som mentalmelt sier er det plenty av annen psykedelika som egner seg bedre for
"nybegynnere", og skal man først prøve salvia anbefaler jeg på det sterkeste
å begynne med vanlige salviablader, ikke ekstrakt.
Vis hele sitatet...
Jeg har røyket blader mange ganger og kan ikke si jeg synes det var verken givende eller interressant. Var såklart noen artige episoder, men stort sett synes jeg det bare ble snålt og rart. Fikk en ekkel prikkete følelse over hele meg. Jeg følte at jeg ikke kom helt dit jeg ville. Nå kan det være at vi ikke gjorde det riktig fordi vi røyket det på bøtte. Tror riktignok ikke det var tilfelle fordi vi hadde klar 2-3 bøtter på engang så det var bare å ta 3 på rappen. Stormligher hadde vi og så jeg regner med vi skulle få den effekten blader kan gi.

Uansett så er vel blader såpass svakt at når man da først røyker 5/10/20x så vil man uansett bli tatt på senga. Jeg blir stort sett tatt på senga uansett.
Sist endret av Sinister; 25. februar 2009 kl. 11:17.
Sitat av Sinister Vis innlegg
Jeg har røyket blader mange ganger og kan ikke si jeg synes det var verken givende eller interressant.
Vis hele sitatet...
I mine øyne er det ikke selve "turen" som er givende eller interessant, når det kommer til
salvia. Det er afterglowen, de første par timene etter selve opplevelsen, som gir en helt spesiell
følelse. Jeg tror denne følelsen skal utnyttes. Man bør fylle tiden etter en salviaopplevelse
med noe meningsfylt og vakkert, som en tur ute i naturen, meditasjon etc.
Første gang jeg inntok salvia gjorde jeg det ute, og gikk hjem til SilverKhan etter
trippen. Fotturen hjem var fantastisk, jeg følte meg veldig underlig. Ord som kan
beskrive følelsen må være "åpen", "ren", "født på ny". Sprø feeling
Da vi ankom huset til SilverKhan prøvde jeg å se på The Simpsons, vanligvis
en av mine favorittaktiviteter, men dette føltes som å fylle hodet med søppel.
Det ble helt feil. Bare noen tanker jeg har gjort meg opp om salvia...

Sitat av Sinister Vis innlegg
Stormligher hadde vi og så jeg regner med vi skulle få den effekten blader kan gi.
Vis hele sitatet...
Call me crazy, men etter min erfaring funker vanlig lighter bedre.
Er forskjellen på vanlige blader og ekstrakter så stor som folk prøver å fremstille?
Føler nesten at jeg har for store forhåpninger til trippen. Jeg ser for meg at jeg kommer til å oppleve en del ting, men kanskje ikke i nærheten av hva jeg trodde i starten.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Forskjellen i effekt av en skikkelig ekstrakt og ubehandlede blader er av kosmiske proporsjoner =)
Ubehandlede blader bør heller tygges ferske framfor å røykes.
Sist endret av mentalmelt; 16. mai 2009 kl. 13:18. Grunn: leif
Sitat av felix_poker Vis innlegg
I mine øyne er det ikke selve "turen" som er givende eller interessant, når det kommer til
salvia. Det er afterglowen, de første par timene etter selve opplevelsen, som gir en helt spesiell
følelse. Jeg tror denne følelsen skal utnyttes. Man bør fylle tiden etter en salviaopplevelse
med noe meningsfylt og vakkert, som en tur ute i naturen, meditasjon etc.
Første gang jeg inntok salvia gjorde jeg det ute, og gikk hjem til SilverKhan etter
trippen. Fotturen hjem var fantastisk, jeg følte meg veldig underlig. Ord som kan
beskrive følelsen må være "åpen", "ren", "født på ny". Sprø feeling
Da vi ankom huset til SilverKhan prøvde jeg å se på The Simpsons, vanligvis
en av mine favorittaktiviteter, men dette føltes som å fylle hodet med søppel.
Det ble helt feil. Bare noen tanker jeg har gjort meg opp om salvia...
Vis hele sitatet...
Og dette var kun på blader? Du har forsåvidt rett at det er tiden etterpå som er mest givende, men jeg synes selve rusen var så rar at da jeg ble normal så var jeg fornøyd med det uten å prøve å bruke det til noe. Kanskje jeg rett og slett hadde litt feil tilnærming til opplevelsen.
Sitat av Sinister Vis innlegg
Og dette var kun på blader? Du har forsåvidt rett at det er tiden etterpå som er mest givende, men jeg synes selve rusen var så rar at da jeg ble normal så var jeg fornøyd med det uten å prøve å bruke det til noe. Kanskje jeg rett og slett hadde litt feil tilnærming til opplevelsen.
Vis hele sitatet...
Kun blader, ja. Med ekstrakt har jeg
kommet aaaalt for langt ut. Følelesen etterpå var bare "jeg er så glad jeg lever! Gi meg den bongen, jeg må
roe nervene!" (det må nevnes at det var hasj i bongen, ikke mer salvia)

Som mentalmelt påpeker er det å tygge ferske blader den mest tradisjonelle fremgangsmåten, og
muligens bedre egnet for meditativ/sermoniell bruk.

Jeg anbefaler uansett alle å holde seg unna ekstrakter,eller i hvertfall å gi ubehandlede blader
en sjangse først.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Kun blader, ja. Med ekstrakt har jeg
kommet aaaalt for langt ut. Følelesen etterpå var bare "jeg er så glad jeg lever! Gi meg den bongen, jeg må
roe nervene!" (det må nevnes at det var hasj i bongen, ikke mer salvia)

Som mentalmelt påpeker er det å tygge ferske blader den mest tradisjonelle fremgangsmåten, og
muligens bedre egnet for meditativ/sermoniell bruk.

Jeg anbefaler uansett alle å holde seg unna ekstrakter,eller i hvertfall å gi ubehandlede blader
en sjangse først.
Vis hele sitatet...
Har ingen personlig erfaring med ubehandlede blader, men å ved riktig dosering har jeg opptil flere ganger hatt ganske bra erfaringer på salvia 10x.

Selfølgelig hvis jeg bare tar en klype eller to med 10-40x så er dette veldig unøyaktig og lett å havne i salviahelvette. Det er bare snakk om noen korn fra og til på høyere ekstrakter som pusher deg over den grensen.

Uansett er det kansje lett å miste hodet i salviarus, men behagelig rus er fullt mulig med litt eksperimentering med dose. Et eksempel i denne uka var at jeg hadde dempet belysning, spilte litt rolig rock over anlegget og hadde delt min pose på 1g i 10 deler og derfor tok da ~0.1g 10x. Når jeg kjente at rommet begynte å vibrere la jeg meg ned og lukket øynene.
Og dere som har sett stolper og bølger visualiseringen fra windows media player, dette strømmet ut fra høytalerelementene og rundt i rommet og mot meg. Musikken ble dessuten smålig forvrengt, men var fortsatt veldig beroligende.
Anyway, når "musikken" nådde meg så krøp de under og rundt meg, slik at jeg kunne føle de. Og slik fortsatte det i ca 4-5 minutter, basert på lengde på to sanger.

Men må si meg enig at after-glowen er det beste, men skyr absolutt ikke selve trippen.
Kommer med nok et "nybegynner" spørsmål
Lurte litt på dette med hvor mange gram som skal til for å få en bra trip hvis jeg f.eks kjøper 2g Salvia. Skal jo helst røykes ren så hvis jeg skal røyke det som en joint må jeg vel ha mer, eller?
Har en liten fobi mot vannpiper. Ble skikkelig dårlig sist sommer jeg prøvde med en eple smak som ble kjøpt i Tyrkia. Vet ikke om dette er tilfelle med Salvia though.
Sitat av Vesper Vis innlegg
Kommer med nok et "nybegynner" spørsmål
Lurte litt på dette med hvor mange gram som skal til for å få en bra trip hvis jeg f.eks kjøper 2g Salvia. Skal jo helst røykes ren så hvis jeg skal røyke det som en joint må jeg vel ha mer, eller?
Har en liten fobi mot vannpiper. Ble skikkelig dårlig sist sommer jeg prøvde med en eple smak som ble kjøpt i Tyrkia. Vet ikke om dette er tilfelle med Salvia though.
Vis hele sitatet...
Ajajaj, du burde nok lese litt mer om det du "lurer" på å ha i deg.

Først og fremst så blir Salvia som regel røkt rent, og ikke i joint. Skaff deg en liten pipe, eller helst en bong. Salvia smaker ikke akkurat eple, så det går nok bra.

Og til slutt, du trenger som regel ikke å måle opp doser som er på mer enn ett gram (med mindre det er ekstrakter med virkelig dårlig kvalitet, eller blader). Som du sikkert kan lese på mange leverandører sine nettsteder, så er det helst 20-40 greie (varierende) doser på ett gram 10X.

Les gjennom tråden du, så får du nok svar på veldig mye av det du lurer på =)
Sist endret av Krakaren; 27. februar 2009 kl. 03:25.
Er Mazatec's Gold noe likhet til Salvia?

"Mazatec's Golden is harvested along side our premium Salvia leaf. What makes this leaf special is its superior quality, strength & presentation. For every 100kg of Salvia Divinorum harvested only 10% will be selected as Mazatec's Golden"
Sist endret av Nath; 1. mars 2009 kl. 00:23.
Sitat av Vesper Vis innlegg
Er Mazatec's Gold noe likhet til Salvia?

"Mazatec's Golden is harvested along side our premium Salvia leaf. What makes this leaf special is its superior quality, strength & presentation. For every 100kg of Salvia Divinorum harvested only 10% will be selected as Mazatec's Golden"
Vis hele sitatet...
Det ER Salvia
Ser det er mange som klager på at de nesten ikke merker noe når de røyker Salvia, kan anbefale dere å kjøpe en butan lighter ettersom Salvinorin A frigjøres først ved 240+ celsius og butan lightere produserer mer varme enn "vanlige" lightere.
De aller fleste vanlige gasslightere inneholder butan. Flammen til en lighter, eller f.eks. en blåselampe holder ca. 1300 grader, mens et stearinlys holder ca. 1400.

Men det er klart, har man en lighter med mye trykk og justerbar stikkflamme vil du kunne konsentrere den brennende gassen mer, og overføre mer varme på kortere tid.
Sitat av Chrst Vis innlegg
Ser det er mange som klager på at de nesten ikke merker noe når de røyker Salvia, kan anbefale dere å kjøpe en butan lighter ettersom Salvinorin A frigjøres først ved 240+ celsius og butan lightere produserer mer varme enn "vanlige" lightere.
Vis hele sitatet...
Som allerede nevnt har jeg fått best effekt av salvia ved bruk av vanlig lighter.
Etter min erfaring er det esensielle å få i seg nok røyk, fort nok. Å bruke en
tørr-bong, med stort kammer fungerer best i så henseende.
Jeg anbefaler ikke salvia som første psycadelika. Hver obs på bivirkninger jeg trudde salvia var veldig harmløst men etter noen heftige turer fikk både jeg og kameraten min psykiske problemer som søvn paralyze. Stopping av pusting i søvne og tvangstanker og panikkangst. Det har nok mye med overdosering og gjøre...
Søvnparalyse er ikke psykiske problemer..
Sitat av jørgen_87 Vis innlegg
Jeg anbefaler ikke salvia som første psycadelika. Hver obs på bivirkninger jeg trudde salvia var veldig harmløst men etter noen heftige turer fikk både jeg og kameraten min psykiske problemer som søvn paralyze. Stopping av pusting i søvne og tvangstanker og panikkangst. Det har nok mye med overdosering og gjøre...
Vis hele sitatet...
Som sagt, søvnparalyse er ikke en psykisk lidelse, det skjer ALLE hver natt. Jeg syns det var helt jævlig første gang det skjedde, men så fant jeg ut at jeg kunne komme rett inn i lucid dreams fra det så nå syns jeg det er temmelig chill egentlig! Nesten som en egen tripp i seg selv faktisk.

Stopping av pusting i søvne er mest sannsynelig bare noe du tror, eller søvnparalyse som får deg til å tro at har skjedd/skjer.

Hva slags tvangstanker og hva slags panikkangst? Hvordan vet dere at dette kommer av salvia?
Kameraten min fikk diagnosen panikk angst med stopping av pusting som bieffekt av legen dette skjedde rett etter en kraftig salvia tripp. Han gikk på sobril i 6 måneder etterpå. Jeg fikk også de pusteproblemene og våknet på natten og måtte hive meg etter pusten. Og jeg våkner en gang i måneden helt lam i noen minutter men er sa og si normal igjen nå. 1 år siden jeg røyka salvia. Det var dette jeg kalte søvn paralyze, Tvangstankene var bare forverring av de jeg hadde som gikk ut på at jeg tenkte bare å de sykeste tankene konstant, eller det jg mindst kunne tenke meg å tenke på. Den gangen jeg overtrippa sviirra rommet fortsatt da jeg våkna 8 timer etterpå
Sitat av jørgen_87 Vis innlegg
Kameraten min fikk diagnosen panikk angst med stopping av pusting som bieffekt av legen dette skjedde rett etter en kraftig salvia tripp.
Vis hele sitatet...
Og en gang knakk jeg armen rett etter at jeg hadde drukket et glass vann. Kan vi konkludere med at
vann forårsaker osteoporose? Panikk under og rett etter en salviatripp er ikke unormalt, spesielt
når det benyttes sterke ekstrakter og inntaksmetoden er røyking. At det føles vanskelig å trekke
pusten under et slikt panikkannfall er en ting, mens "stopping av pusting" som du kaller det, er noe
helt annet. Så vidt meg bekjent er det ingen ting som tilsier at salvia skal forårsake respirasjonsstans.
Sitat av jørgen_87 Vis innlegg
Og jeg våkner en gang i måneden helt lam i noen minutter men er sa og si normal igjen nå. 1 år siden jeg røyka salvia. Det var dette jeg kalte søvn paralyze.
Vis hele sitatet...
Har du selv oppsøkt lege? Å bli lam i noen minutter en gang i måneden i over ett år er ikke normalt.
At det skal være en bieffekt av salvia er noe jeg betviler, men du bør få sjekket hodet uansett.
Bruker du andre rusmidler?

Sitat av jørgen_87 Vis innlegg
Tvangstankene var bare forverring av de jeg hadde som gikk ut på at jeg tenkte bare å de sykeste tankene konstant, eller det jg mindst kunne tenke meg å tenke på.
Vis hele sitatet...
Så du hadde allerede tvangstanker da du begynte å eksperimentere med salvia?
Ikke ta det ille opp, men det sier vel sitt om deg. Å innta disosiative psykedelika
når du allerede har psykiske problemer er vel omtrent det dummeste man kan
gjøre.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Og en gang knakk jeg armen rett etter at jeg hadde drukket et glass vann. Kan vi konkludere med at
vann forårsaker osteoporose? Panikk under og rett etter en salviatripp er ikke unormalt, spesielt
når det benyttes sterke ekstrakter og inntaksmetoden er røyking. At det føles vanskelig å trekke
pusten under et slikt panikkannfall er en ting, mens "stopping av pusting" som du kaller det, er noe
helt annet. Så vidt meg bekjent er det ingen ting som tilsier at salvia skal forårsake respirasjonsstans.

Har du selv oppsøkt lege? Å bli lam i noen minutter en gang i måneden i over ett år er ikke normalt.
At det skal være en bieffekt av salvia er noe jeg betviler, men du bør få sjekket hodet uansett.
Bruker du andre rusmidler?


Så du hadde allerede tvangstanker da du begynte å eksperimentere med salvia?
Ikke ta det ille opp, men det sier vel sitt om deg. Å innta disosiative psykedelika
når du allerede har psykiske problemer er vel omtrent det dummeste man kan
gjøre.
Vis hele sitatet...
Alle mennesker blir "lam" hver kveld når de sover. Det kalles søvnparalyse og jeg forklarte om det i forrige innlegg her, pluss at det står MASSE om det på forumet.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Alle mennesker blir "lam" hver kveld når de sover. Det kalles søvnparalyse og jeg forklarte om det i forrige innlegg her, pluss at det står MASSE om det på forumet.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke det samme som å våkne opp, være bevist, men lam, i flere minutter.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
felix_poker:
Det er faktisk det søvnparalyse dreier seg om =)

Har selv opplevd det mange ganger, og spesielt i perioder etter bruk av visse rusmidler. Det er jo umulig å si med sikkerhet at det er det jørgen_87 opplever, men det høres sansynlig ut.

Søvnparalyse kan oppfattes som ubehagelig, men det er ikke farlig.


Defqon:
Søvnparalyser skjer ikke med alle hver natt. Stort sett så arbeider hjernen i takt med seg selv slik at det ikke forekommer. Det er kun når de delene av hjernen som styrer den fysiske motorikken ikke skrur seg på sammen med bevisstheten at søvnparalyser oppstår.
Sist endret av mentalmelt; 5. mars 2009 kl. 23:38.
Og som da leder til interessante opplevelser. Opplevde det av en eller annen grunn veldig mye den første måneden etter jeg hadde prøvd DMT. For de som får det ikke strid imot, det gjør saken enda verre og mer skremmende. Prøv å slapp av og observer hva denne merkelig tilstanden gjør med deg =)

(but enough off-topic)
Sist endret av Sky; 5. mars 2009 kl. 23:51.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette er ikke det samme som å våkne opp, være bevist, men lam, i flere minutter.
Vis hele sitatet...
Jo det er det, søvnparalyse kan vare i flere minutter og man kan ha hallusinasjoner da (må nødvendigvis ikke ha det). Det varer alt fra et par sekunder til flere minutter. Det ER søvnparalyse, og ikke noe anna.

Faen, hva er greia med at det er så SYKT mye om søvnparalyse på nFF for tida? På nesten alle tråder på rusmiddelseksjonen jeg åpner så er det noen som lurer på hvorfor de så et troll når de våkna eller hvorfor de ikke kan røre seg når de våkner.
Bestilte nettopp 25g Salvia divinorum (Oaxacan Dried Leaves). Tok rådet jeg fikk om å bestille vanlige blader, i første omgang.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
felix_poker:
Det er faktisk det søvnparalyse dreier seg om =)
Vis hele sitatet...
Ser slik ut ja Jeg må inrømme at jeg ikke gadd slå det opp, men dette
var kun pga. Defqon's påstand om at det er noe som skjer med alle mennseker
hver natt. Jeg har selv aldri opplevd dette, og kunne derfor trekke sluttningen
at om søvnparalyse er noe alle opplever hver natt, da er det ikke det samme
fenomenet vi snakker om. Jeg må visst slutte å ta ting for gitt.
Everybody lies

Sitat av Defqon Vis innlegg
Jo det er det, søvnparalyse kan vare i flere minutter og man kan ha hallusinasjoner da (må nødvendigvis ikke ha det). Det varer alt fra et par sekunder til flere minutter. Det ER søvnparalyse, og ikke noe anna.
Vis hele sitatet...
Yes, jeg tok feil. Det gjorde imidlertid du også, i din påstand om at søvnparalyse rammer
alle mennsker hver natt.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Yes, jeg tok feil. Det gjorde imidlertid du også, i din påstand om at søvnparalyse rammer
alle mennsker hver natt.
Vis hele sitatet...
Nei, alle mennesker har søvnparalyse hver natt. Uten søvnparalyse så hadde mennesker faktisk begynt å utføre drømmene sine på ordentlig, og alle hadde reist seg opp av senga og gjort masse crap. Noen mennesker er bevisste under søvnparalysen, de fleste er ikke det, men cirka alle mennesker får oppleve en bevisst søvnparalyse minst en gang i livet. Les litt om det på internett før du sier at folk tar feil av ting de ikke tar feil av.

Jeg holdte veldig mye på med dette før, og vet en del om drømming og søvn. Sjekk opp på wikipedia hvis du ikke tror meg.
Sist endret av Defqon; 7. mars 2009 kl. 14:58.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Defqon:
Det heter ikke søvnparalyse når du bare sover helt normalt. Det er riktig at hjernen kobler ut motorikken til kroppen mens vi sover, men det er ikke en søvnparalyse for det. Søvnparalyser oppstår som jeg allerede har påpekt når du er våken og bevisst samtidig som at kroppen din er lammet.

Godt mulig du kan mye om søvn, men din definisjon av søvnparalyse er definitivt feil.
Sist endret av mentalmelt; 7. mars 2009 kl. 15:28.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Defqon:
Det heter ikke søvnparalyse når du bare sover helt normalt. Det er riktig at hjernen kobler ut motorikken til kroppen mens vi sover, men det er ikke en søvnparalyse for det. Søvnparalyser oppstår som jeg allerede har påpekt når du er våken og bevisst samtidig som at kroppen din er lammet.

Godt mulig du kan mye om søvn, men din definisjon av søvnparalyse er definitivt feil.
Vis hele sitatet...
Sjekka det opp nå, my bad. Det jeg egentlig mente er at alle mennesker blir "lamme" og sånn når de sovner, for at de ikke skal tulle rundt i søvnen og skade seg selv. Alle kan også få frem søvnparalyse med diverse metoder, noe som ofte skjer med "ulykker", det er da folk tror de har blitt bortført av romvesen eller at gud/satan snakket til de og sånn.
Sist endret av Defqon; 7. mars 2009 kl. 16:32.
Det er antydet at søvnparalyse kan være en årsak til slike forestillinger, det er ikke fastslått at søvnparalyse er grunnen. Slike forestillinger kan ha rot i andre tilstander også som f.eks. psykose. En annen mulig årsak er blitt hevdet å kunne spores til stoffet ketamin, og lignende. Søvnparalyse er bare en av mange ulike årsaker som kan forklare disse "bortføringene".

Jeg er usikker på om det fins noen spesifikk metode for å fremkalle søvnparalyse, men det er vel sagt at en kan oppnå denne tilstanden bl.a. i tider med mye stress, lite søvn og eventuelt etter bruk av rusmidler eller medikamenter - for å nevne noe. Men det er vel ikke noen generell metode for å fremme søvnparalyse?

I så fall er jeg litt interessert i å vite om disse/denne metoden(e)..
Jeg vet ihvertfall at jeg fikk litt problemer etter den siste salviatrippen for hadde ikke rørt noe annet rusmiddel enn alkohol på 3 måneder før trippen. Og problemene dukket opp rett etter trippen. Men jeg trur ikke det hadde skjedd hvis jeg ikke hadde drikki alhohol og trakk alt for mye. Sa det er lett å drite seg ut på psycadelica hvis man ikke har respekt for den type rusmiddel, som mange ikke har, før de har prøvd det noen ganger. Ihvertfall de lovlige psycadelikene som salvia har jeg ennå ikke møtt noen som tar det seriøst og heller trekker sa mye de kan for og bli mest mulig ødelagt. Var derfor jeg la inn bivirkningene mine i denne posten. For har å prata med narkomane over 40år som har fått verre problemer enn meg etter heavy salvia missbruk.
Sitat av jørgen_87 Vis innlegg
For har å prata med narkomane over 40år som har fått verre problemer enn meg etter heavy salvia missbruk.
Vis hele sitatet...
Dette illustrer mitt opprinnelige poeng, fra før diskusjonen sporet av til en
debatt om betydningen av begrepet søvnparalyse, nemlig at jeg ikke kan
se hvordan salvia alene kan forårsake disse problemene du nevner.

Disse individene du beskriver som "narkomane over 40 år", jeg tolker det
som at dette er folk som har vært på kjøret i the better part av sine 40
leveår? Isåfall er det ikke underlig at de sliter med både mentale og
fysiske problemer.

Jeg har selv brukt salvia ved flere anledninger og jeg er en av de som
virkelig har sett og opplevd hvor skummel og uberegnelig denne urten
kan være. Jeg prøver på ingen måte å bagatellisere bruken av salvia,
men det virker for meg ufårståelig at salvia skal kunne forårsake alvorlige
søvnproblemer og respirasjonesvikt hos i utganspunktet friske mennesker.
De mentale problemene du nevner er også av såpass alvorlig grad at jeg
hadde vansker med å tro at de skyldtes salvia alene, noe du forsåvidt
bekreftet da du skrev at du allerede hadde tvangstanker før du
eksperimenterte med salvia.

Det jeg prøver å si er at salvia ikke er harmløst, men at denne planten
heller ikke inneholder stoffer som vil kunne forårsake de symptomene
og lidelsene du nevner, hos friske mennesker.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Det er antydet at søvnparalyse kan være en årsak til slike forestillinger, det er ikke fastslått at søvnparalyse er grunnen. Slike forestillinger kan ha rot i andre tilstander også som f.eks. psykose. En annen mulig årsak er blitt hevdet å kunne spores til stoffet ketamin, og lignende. Søvnparalyse er bare en av mange ulike årsaker som kan forklare disse "bortføringene".

Jeg er usikker på om det fins noen spesifikk metode for å fremkalle søvnparalyse, men det er vel sagt at en kan oppnå denne tilstanden bl.a. i tider med mye stress, lite søvn og eventuelt etter bruk av rusmidler eller medikamenter - for å nevne noe. Men det er vel ikke noen generell metode for å fremme søvnparalyse?

I så fall er jeg litt interessert i å vite om disse/denne metoden(e)..
Vis hele sitatet...
Det finnes mange metoder, de går hovedsakelig ut på å holde hodet sitt våkent når man skal sovne, så kroppen sovner mens hodet holder seg bevisst. Dette har jeg gjort selv flere ganger, var litt rart første gangen men var gøy etter det.

www.dreamviews.com, der står det flere metoder om hvordan man kan frembringe søvnparalyse på seg selv, hovedsakelig for å komme inn i lucid dreams men kan sikkert brukes til andre ting også.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Det finnes mange metoder, de går hovedsakelig ut på å holde hodet sitt våkent når man skal sovne, så kroppen sovner mens hodet holder seg bevisst. Dette har jeg gjort selv flere ganger, var litt rart første gangen men var gøy etter det.

www.dreamviews.com, der står det flere metoder om hvordan man kan frembringe søvnparalyse på seg selv, hovedsakelig for å komme inn i lucid dreams men kan sikkert brukes til andre ting også.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan man skal klare å sovne når man er våken i hodet.
Sitat av vebba1212 Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvordan man skal klare å sovne når man er våken i hodet.
Vis hele sitatet...
For eksempel telle, bare uten å tenke på noe anna unntatt tallene man sier inni seg. Det er veldig rart egentlig, du bare ligger der, så plutselig kjenner du noe som føles ut som energibølger som går gjennom kroppen. De begynner å gå raskere og raskere, og du begynner å føle deg vektløs, og kan ikke lengre føle senga rundt seg. Hvis du prøver å åpne øynene klarer du det ikke, som kan være litt skummelt første gang men man finner ut at det er helt ufarlig så det er ikke så ille. Plutselig befinner du deg i et rom, og kan ha det gøy. Eller så er du bare på en plass der det er helt svart, og da kan du tenke deg hvor du vil dra så kommer du dit.

Som sagt, les deg litt opp på nettsida jeg skreiv. Det jeg tror skjer er at når du ligger helt iro uten å røre deg, og holder deg bevisst, så lurer du kroppen til å tro at du har blitt ubevisst, og derfor får du søvnparalyse som du vanligvis ikke ville fått hvis du var bevisst.
Interessant, jeg skal prøve det.

Har nok forsøkt litt sånn fra internett tidligere, men det har stort sett ikke nådd frem til meg disse teknikkene. Det eneste som har skjedd, er at jeg blir liggende til langt ut på morgenkvisten søvnløs og får følelsen av at noen, et eller annet sted i verden, ligger og skrapler høyt mens de sover sine beste lucide drømmer, mens jeg bare ergrer meg over hvor tåpelig jeg må ha vært.

Men jeg skal la dreamviews få en sjanse, når jeg finner det aktuelt å begynne å lese på det. Akkurat nå er jeg for sliten i hodet til å starte på det, men takk for lenka =)
Kommer med enda et alders-spørsmål
Er 15 år for ungt til å prøve salvia? :P Har lest en del om det og det virker ikke som om dette kan være like skadelig for et "barne"-sinn som bla lsd. eller`?
Sist endret av exocytose; 11. mars 2009 kl. 16:08.
Sitat av vebba1212 Vis innlegg
Kommer med enda et alders-spørsmål
Er 15 år for ungt til å prøve salvia? :P Har lest en del om det og det virker ikke som om dette kan være like skadelig for et "barne"-sinn som bla lsd. eller`?
Vis hele sitatet...
Ifølge "boka" så er femten alt for tidlig å begynne. Det ligger mye "rå kraft" bak ekstraktene, og det er nok til å kunne gi hvem som helst en støkk. Om det vil "skade" deg kommer helt an på psyken din, og når man er femten så vet man enda ikke helt hvordan psyken sin er, som regel. Og den kan forandre seg mye i tenårene (se: hormoner og generell mental utvikling).

Som en annen person her på forumet sa nylig: "tenårene er som en tripp i seg selv." Bruk heller noen år på å utforske psyken din i edru tilstand - man trenger ikke proppe i seg psykedelia for å oppdage den magiske kraften hjernen vår kan ha.

Les om f.eks. meditasjon, østlige kulturer, kvantefysikk, etc., og prøv å praktisere de tingene som høres interessant ut; Møt nye mennesker (gjerne fra andre kulturer); gå på noen høye fjelltopper (etter norsk standard); bo i telt i en uke; diskuter sammen med folk som har lignende interesser; overtal familien til å bli med på en utradisjonell ferietur til et sted som turister flest ikke bryr seg om; lær deg et nytt språk; les noen bøker; bli kjent med kroppen din. Kanskje finner du deg en kjæreste, som du kan oppleve mange nye og fine ting sammen med.

Sett av noen år til å utvikle deg selv, både mentalt og fysisk. Deretter kan du begynne å tenke på å utvide horisonten.

Man bør lære seg å gå før man prøver å springe - viss ikke så er det en stor sjangs for at du kan komme til å snuble
Sist endret av Krakaren; 11. mars 2009 kl. 18:58.
Sitat av vebba1212 Vis innlegg
Kommer med enda et alders-spørsmål
Er 15 år for ungt til å prøve salvia? :P Har lest en del om det og det virker ikke som om dette kan være like skadelig for et "barne"-sinn som bla lsd. eller`?
Vis hele sitatet...
Jeg har lest på andre tråder her på nFF at du sliter litt i hverdagen, med tanke på episoden som det ble anbefalt å søke om psykolog. Har du ikke tenkt over at den episoden alene, kan være en av de tilfellene som erfarne råder deg om ikke å bære, siden det gjør deg sårbar ved utforskning av psykedelika?

I verste fall, om slike episoder graver seg så dypt, betyr dette at du muligens ikke vil være i stand til å utforske psykedelika uten å ta skade av det. I så fall tror jeg du må belage deg på heller å lese om det, istedet for å utforske det. Slike psykiske nedturer er ikke bra å ha i bagasjen når det kommer til spørsmålet om psykedelika.

Bare mitt råd - om du velger å lytte til det blir opp til deg, men jeg er litt bekymret over at du ikke tenker mer på hva som kan medføre konsekvenser for deg, uansett alder..
Godt sagt, Krakaren og paranoy!

Hvis man sliter litt psykisk kan salvia potensielt forverre disse problemene, uansett alder.
Det finnes masse eksempler på 15-åringer som har proppet i seg alt av drugs og klart seg
relativt bra, men det finnes også desverre minst like mange eksempler på det motsatte.
Du tar en betydelig risiko om du velger å eksperimentere med psykedelika og andre rusmidler,
og du bør gjøre deg opp en mening om "the juice is worth the squeese" først.

Hva er det du ønsker å få ut av en trip? Er dette "noe" som du ønsker deg verdt risikoen du
utsetter deg for? Veier dette ønskede utbytte tyngre enn de negative konsekvensene du
risikerer?

Mitt personlige råd til deg er: Vent. Etter all sansynlighet har du mange år ingen av livet, plenty
med tid til å eksperimentere med egen psyke. Når man er 15 er man enda et barn. Jeg er 22 og
enda et barn! Hvis du er interessert i å utforske ditt indre og andre dimensjoner, ta et meditasjonskurs.
Les filosofi, les om religion! Bruk tid ute i naturen, sammen med gode venner og din egen familie!
Få deg en dame, gå på fest, hør på musikk og nyt livet. LSD, salvia, sopp og andre droger kan du
tidsnok eksperimentere med siden. Jeg har tro på at disse stoffene kan gi oss mye, men jeg vet
med sikkerhet at de også kan ødelegge mye. Ta vare på deg selv.
Hej.
Har nettopp fått en pakke med Salvia dried leafs, 25gram. Meg og noen kompiser skal prøve det i kveld, men litt usikker på fremgangsmåten kan du si. Lest at de helst skal spises, men prøvde å spise et par blader og smakt rett og slett høgg, men men... Hvis du skal få en god trip hvor mye skal du da ca spise?
Oså lyst til å røyke det, men lest at du ikke får så god effekt av det
Jeg har ikke brukt salvia på noen måte selv, så jeg skal avstå fra å beskrive inntaksmetodene. Men informasjonen du ønsker finnes på The Salvia Divinorum User's Guide.
Sist endret av xtapolapocetl; 13. mars 2009 kl. 16:38. Grunn: rettelse
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Vesper Vis innlegg
Hej.
Har nettopp fått en pakke med Salvia dried leafs, 25gram. Meg og noen kompiser skal prøve det i kveld, men litt usikker på fremgangsmåten kan du si. Lest at de helst skal spises, men prøvde å spise et par blader og smakt rett og slett høgg, men men... Hvis du skal få en god trip hvor mye skal du da ca spise?
Oså lyst til å røyke det, men lest at du ikke får så god effekt av det
Vis hele sitatet...
Du kan ikke spise Salvia, ihvertfal ikke hvis du ønsker å få en effekt.

Du har to alternativer, enten å tygge det eller å røyke det. Tørkede blader egner seg ikke veldig godt til tygging, det er det hovedsakelig ferske som gjør, så røyking er vel det mest naturlige alternativet ditt.

Rene, ukonsentrerte blader er ikke spesielt sterke, så du kan trygt røyke ganske mye av det før du kan forvente å merke noen effekt. Selv merker jeg omtrent null og nada av tørre blader selv om jeg røyker meg grønn på det.

For røyking vil jeg anbefale en mild ekstrakt. For tygging vil jeg anbefale ferske blader.
Sist endret av mentalmelt; 13. mars 2009 kl. 19:23.
25g Salvia divinorum (Oaxacan Dried Leaves) var det i pakken jeg motok. Får prøve å tygge de da. Får håpe 25g holder til 4stk. Vet ikke hvor mye som trengs hvis det skal røykes, men virker som man trenger mer enn 25g på 4.
Sitat av Vesper Vis innlegg
25g Salvia divinorum (Oaxacan Dried Leaves) var det i pakken jeg motok. Får prøve å tygge de da. Får håpe 25g holder til 4stk. Vet ikke hvor mye som trengs hvis det skal røykes, men virker som man trenger mer enn 25g på 4.
Vis hele sitatet...
Om man røyker bladene trenger man ikke mer enn 1-4 gram på 4 personer.
Man trenger en bong med stort kammer og choke.

Da bladene er tørket egner de seg lite for tygging.
Generelt gir 1 ounce (dvs ca. 28 gram) tørkede Salvia-blader følgende:

112 milde doser (hvor hver dose tilsvarer .25g)
56 moderate doser (hvor hver dose tilsvarer .50g)
37 sterke doser (hvor hver dose tilsvarer .75g)

kilde
Sist endret av Exmagician; 13. mars 2009 kl. 19:40.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Om man røyker bladene trenger man ikke mer enn 1-4 gram på 4 personer.
Man trenger en bong med stort kammer og choke.

Da bladene er tørket egner de seg lite for tygging.
Vis hele sitatet...
Å rulle noen blader til en joint da? Om du ikke har bong tenker jeg på.
Lag deg en bong, da vel. Alt du trenger er en 1,5l plastflaske, alu-folie, kniv (eller lighter) og noe teip. Dog anbefaler jeg å få tak i et skikkelig chillum, istedet for alu-folie. Det finnes utallige filmer og bruksanvisninger på hvordan å lage bongen, hvis du søker på google og youtube.
Å lage bong er vel ganske basic for alle, fleste kan det. Grunnen til at jeg liker joint bedre er at jeg sitter med konstant halsbrann etter lange trekk på bong.
Får vel også si at forsøket med dried leaves gikk dårlig... Røyket uttalige joints, en del bong, tygget, la dem i vann og rullet til baller osv, absolutt ingen effekt uten om en smule svimmel kanskje. Får vel bestille litt x10 og prøve dem istedet.
Takk for tipsene though.
Freak Trooper
Joey's Avatar
I følge Erowid , så skal det 10g med tørkede blader for å få en sterk effekt ut av det. http://www.erowid.org/plants/salvia/salvia_dose.shtml

Veldig arti når han Terence McKenna prater om å tygge bladene http://www.youtube.com/watch?v=Z-py71bhong (ca 3:30) Men han tygger ferske blader da, såvidt jeg forstår.

Etter det som står på Erowid, så trenger du færre tørkede blader for å få en trip ut av det enn du gjør med ferske.

Jeg vet ikke, siden jeg ikke har prøvd =)