Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 303983
Tror jeg mener å ha lest at de liker seg i jord som inneholder en del sand. Sandjord rett og slett. Jeg tror nok det blir enklere å finne på et jorde som ikke er så overgrodd, dvs. ikke for høyt gress. Gammelt "rottent" gress kan være bra å se rundt omkring på åkeren, det er det mye næring i - og det var sånn gress vi løftet litt på når vi fant alle klasene med (helvetes)soppen.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Var ute og jaktet på flein på de lokale kirkegårdene og fant disse. Er fullstendig noob, så jeg hadde håpet noen her kunne bekrefte at jeg har plukket riktig sopp.

Jeg tror dette er spiss fleinsopp

Men denne tviler jeg på
Sist endret av Bothrops; 17. august 2007 kl. 03:17.
Litt crappy kvalitet på bildene, men det første likner veldig på flein. Vanskeligere å si på det andre bildet, de likner ikke fullt så mye.

Ikke lett å si 100% fra de bildene. Ta bedre bilder, eller sjekk opp mot andre bilder av flein. Eller vis dem til noen som har plukkt før og vet helt sikkert!

99% garantert det første bildet er flein! Gratulerer!

Noen som har funnet på jæren ennå?
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Man ser at hatten på soppen på bildet han er usikker på ikke henger like mye som på det første. Fargen er også gulere. Jeg tenker umiddelbart at det er en yngre flein, siden alt ble funnet på samme sted. Men det er genialt om noen fagfolk kan bekrefte eller avkrefte det.
Sist endret av CosmoKramer; 17. august 2007 kl. 13:10.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Her er noen bilder av ulikt terreng på hvor soppen vokser.
Disse er tatt på samme plass, men gresset og mosen varierer om hverandre.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av speq
Her er noen bilder av ulikt terreng på hvor soppen vokser.
Disse er tatt på samme plass, men gresset og mosen varierer om hverandre.
Vis hele sitatet...

Tusen takk Speq! Dette hjalp meg stort med å finne ut at å lete her hjemme, er bortkasta. Hehe.

Men oppe på fjellet, burde dem da vokse. Kanskje jeg skal ta med en tur opp i fjellet! Weeeee
Sist endret av Kekurikekaka; 17. august 2007 kl. 13:52.
vokser fleinen i sør norge?
meg og en kompis var ute og leitet i 2 timer i dag, rundt på beitemarker og i skogen.
Vi gikk over 2 store beitemarker for kuer, og 1 med hester på.
likavell fant vi kun 2 sopper, og er litt usikker på om dette er flein, da hatten er litt flat på disse, ligger bilder av dem under

områder hvor det går ann å gå til?

http://www.imagewoof.com/view_thumb/978ba1031/DSC00234.JPG

http://www.imagewoof.com/view_thumb/40fbf1046/DSC00235.JPG
Sist endret av slexs; 17. august 2007 kl. 18:08.
Det der er jeg temmelig sikker på at ikke er flein.
det er nok ikke flein nei prøv og se på kirka der du bor finner muligens noe der men det er jo ikke sikkert hehe
Slexs: Du har definitivt ikke funnet flein. Den ligner jo ikke engang. Og skogen hørtes ikke ut som rett sted å lete.
Sist endret av navnekalle; 17. august 2007 kl. 20:27.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Vent til september muligens, da er sjangsene større for å finne noe.
Sist endret av Alphanio; 17. august 2007 kl. 20:35.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Hvordan er det med nedtur på flein?
Sitat av Bothrops
Hvordan er det med nedtur på flein?
Vis hele sitatet...
Skal visst ikke være noen, men har selv ikke prøvd enda. Bad luck på jaktmarkene.

http://www.erowid.org/plants/mushroo..._effects.shtml
Sitat av howbag
Skal visst ikke være noen, men har selv ikke prøvd enda. Bad luck på jaktmarkene.

http://www.erowid.org/plants/mushroo..._effects.shtml
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke badtrips på flein? Så vidt jeg vet finnes det så absolut gode muligheter for badtrip på flein... Men det er stort sett bare å være i riktig humør og ikke være redd for at du f.eks har plukket feil sopp når du tripper.
Sitat av zaXu
Det finnes ikke badtrips på flein? Så vidt jeg vet finnes det så absolut gode muligheter for badtrip på flein... Men det er stort sett bare å være i riktig humør og ikke være redd for at du f.eks har plukket feil sopp når du tripper.
Vis hele sitatet...
Er ikke nedtur og badtrips to forskjellige ting?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er det absolutt. Nedtur på psilocybin / sopp kommer i den forstand at du kan føle deg fysisk og til en viss grad psykisk sliten, men for min del etterlater det som oftest en positiv glød fremfor depresjoner eller lignende. Kan være vanskelig å få sove, så å trippe om dagen eller i uthvilt tilstand kan være lurt - kanskje søvnløshet kan kalles en slags nedtur? :-)
Hvor høyt er det gresset speq? På de bildene. Ser veldig høyt ut, men ser jo soppen tyddelig å der.

Å hva er det som er så spesielt med kirkegård plener? De er jo bare som alle andre plener.
Sist endret av (-(-_(-_-)_-)-); 18. august 2007 kl. 13:55.
Det som jeg synes er negativt med kirkegård plener er at de blir så hyppig klipt.

Det er som ser posivit er vell det at soppen trives der fordi plenen blir vannet når det trengs og får næring osv
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Takk for svar
Hahaha, første fleinturen min var veldig humoristisk. Vi var 4 raringer på ei hytte, 2 speedfreakere og jeg og typen. Soppen slo inn på dama til speedfreakeren først, og det tok knappe 15 min. Hun brøt ut i latter og klarte ikke å stoppe. Tårene trillet og det så ut som hun grein alt av tårer hun hadde. Det begynte å funke etter 20 min. på meg, kjente det først når jeg skulle gå ut på utedassen.. Jeg visste jo godt hvor den lå men gikk alikevel helt feil vei rundt huset. Jeg begynte å le av meg selv og lo GODT og høyt. Jeg syntes jeg hørte de andre le fra hytta, og når jeg kom inn satt nesten alle med latterkrampe.

Senere på kvelden skulle speedfreakeren lage mat til oss, pannekaker -av alle ting. Hahaha, noen ble helt sorte, noen havnet på fat med sukker på og noen fløy ut vinduet. Mannen lo og lo og sto og slo hodet i et brød som lå på kjøkkenbenken. Av alle pannekakene som ble stekt så ble kanskje en halv spist.. Med sukker og aske på, av samboeren min såklart.. Hvem ellers spiser pannekake med sukker og aske på fleinsopptur.. Til slutt bestemte vi oss alle sammen for at vi måtte ta kontrollen over latteren, og prøve å holde oss, men det var alltid noen som klarte å begynne å le; og da begynte alle liksom. Til slutt flyttet dama til speedfreakeren inn på soverommet og i ei seng da ting begynte å bli veldig sterkt for henne, og det ble mye inntrykk i stua. Hun tura som faen på soverommet mens vi andre tura videre i stua. Jeg husker jeg sto å så i vinduet på fjellene og alt var så fint og flott. Synet mitt hadde så sterke kontraster på en måte, og endene på alt jeg så "glødet" .. Når det ble mørkt taklet jeg ikke å gå ut alene, det ble litt for skummelt kan man si. Ettersom timene gikk og vi ble mer og mer forgifta av soppen så begynte ting å gli isammen, veggene "smeltet" og øynene laget masse rare halliser. Når dette begynte å gi seg og vi trodde vi begynte å bli normale igjen tok vi et bøttetrekk, og ramlet rett tilbake til den syke verden vi trodde vi kom ut av.. Når jeg skulle fyre opp neste bøtte fikk jeg det nesten ikke til. Jeg skjønte ikke hvordan bøtta fungerte, enda jeg kan røyke bøtte i søvne liksom.. Syyyykt..

Andre turen så var vi i byen og skulle prøve å gå til en kompis av typen. Vi gikk i noe som føltes ut som en evighet, men skjønte fort at vi ikke hadde noe ute blant folk å gjøre. Det var mørkt, månen var på himmelen og alt av folk var bare sorte skumle skikkelser.. Skyggene av trærne på fortauet var skumle, og alt hadde en skikkelig creepy feeling. Når vi kom hjem igjen satte jeg på musikk og turet og koste meg, mens typen plutselig bæda. "Skru av musikken!!"

Også fikk jeg han på soverommet da, til slutt, stakkars gutten.. Hehehe, han sa plutselig: "jeg skulle bare ønske jeg ikke var så nervøs"

Når han kom til seg selv igjen, så sa han at han trodde det hadde klikka for han. Han skjønte ingenting og alt var så rart og kraftig, og på toppen av dette så hadde jeg gitt han et eller annet blikk (!?) som han trodde betydde at jeg syntes han var helt "ko-ko" om dere skjønner.. Da hadde han tenkt: "ok, hun ser at jeg har klikka - nå er alt over!" og trodde han aldri skulle bli seg selv igjen. Stakkars mann! Den dag i dag sier han at han er så utrolig glad for at jeg var der akkurat da, ellers hadde det nok klikket for han på ordentlig. Det tror jeg ikke, men det er veldig godt å ture sammen med noen man stoler helt og fullt på - i tilfelle man skulle få en badtrip. For det er sikkert og visst, det er LITE som kan være så skummelt og ekkelt som en badtrip. De kommer i alle slags former og fasonger, og man kan DEFINITIVT få en badtrip av flein!

EDIT: Oh my goood, jeg trodde ikke jeg skrev så mye!
Sist endret av Awayoflife; 18. august 2007 kl. 23:41.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Haha jævlig fet triprapport Anniii. Props
Hytte virka som en kul soppsetting.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av (-(-_(-_-)_-)-)
Hvor høyt er det gresset speq? På de bildene. Ser veldig høyt ut, men ser jo soppen tyddelig å der.

Å hva er det som er så spesielt med kirkegård plener? De er jo bare som alle andre plener.
Vis hele sitatet...

Hmm.. Nå går jeg ikke akkuratt med målestokk eller meter-mål når jeg er ute å sanker.

Men gress høyden varierer noe sinnsykt fra plass til plass, og gang for gang.
Gresset har en tendens til å ligge seg vannrett over soppen og gjemme dem, så gresset kan ofte være 25-35 cm.
Men det er ikke bare i gress tuster man finner sopp. Det varierer ganske mye, og jeg leter selv "etter en fasit", dog jeg tviler det finnes.
Jeg har funnet Fleinsopp på de mest underligste plasser, og steder der jeg aldri ville trodd de fantes.

Men bildene jeg la som vedlegg er ganske nøyaktige bilder av hvordan det ser ut, der jeg finner Fleinsopp.
Det er ikke slik at soppen -kun- vokser "der og der". Det varierer gjerne fra nårtid jeg er å plukker.
Det kan jo også ha noe med at andre mennesker også er å plukker på samme sted som jeg plukker.

Men det som er helt klart, er at de trives der sauer og kyr beiter. Gjerne mens de beiter, men da er det stooor sjans for å finne ned-trakket eller halvspiste opp.
Eller bare sopper med saue avføring.
Etter at sauene har byttet beite, eller har blitt tatt inn for høsten synest jeg det er best å plukke.

Gress-tuster og rundt dem er populære vekst forhold, gjerne der mosen ikke er så fyldig og lett for soppen å trenge igjenom.
Det er ikke alltid at man kan se soppen klart og tydelig, uten å sette seg ned på huk og rote litt i gresset.
Jeg anbefaller ikke å "voldta" gresset, noe jeg har sett mange gjøre. Da mister man som oftest mange sopp i form av at hattene blir revet av eller skvist i leitingen.

Behandle gresset som om du hadde på deg silke-hansker.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av skolmen
Ser på noen av bildene at noen sopp er helt mørke, blå-svart?

Hva er det med dem? spiselig?
Vis hele sitatet...
Bildene jeg la ut på forumet, var bilder jeg tok av soppen - nettopp fordi det var ønsket av brukere på forumet.
Det vil ikke si at jeg nødvendigvis plukket dem.
Sopper som ikke har "innhold" i hatten plukker jeg ikke. Heller ikke halvspiste brune sopper på en fin sol dag.

Hvilken dag jeg plukker på, avhenger helt på hvilke sopper jeg plukker.
Dvs. Regner det, er det ofte vanskelig å se forskjell på om soppene er gode eller dårlige, spesielt de som da er i grenseland.
De som er i grenseland, plukker jeg - for så å sortere da jeg kommer hjem.
Er de dårlige, lar jeg dem være i fred.

Er det sol, er det mye lettere å se hvilke sopper som er dårlige og hvilke sopper som er spiselige.
Da har soppene en helt annen farge, altså en slags brun-gul farge.

Sortering av soppene vil jeg anbefalle å gjøre uansett etter en tur. Er det mye sopp, kan det raskt gå fort i plukke-prossesen og en og annen feil sopp kan havne i posen.
___

Sitat av Dodecha
Man skal helst styre unna å spise rotten sopp, forskjellen mellom dette, halvspiste sopper og soltørkede er ofte vanskelig å se for nybegynnere.

Jeg personlig, spiser ingen sopp jeg ikke synes ser noenlunde delikat ut, om de har blitt tatt noen få jafs av er ikke det noen krise, evt ormer/insekter i soppen er bare ekstra proteiner.
Vis hele sitatet...
Vi er nok rimelig enige i dette emnet =)
Ormer i soppen er ei en -uting- for min del. Foruten om da jeg allerede er på drønn, og gjerne studerer soppen.
Ormene som er i soppen har da en tendens til å se en smule større ut, og sent på nattestid kan de se litt mindre appetitelig enn da kvelden startet.

Om jeg imidlertid er ute i naturen å plukker og spiser samtidig, tenker jeg lite på ormer som finnes i soppen, foruten om at jeg tygger dem godt.
Men jeg vil aboslutt ikke karaktisere det som et problem. Som du sier, ekstra proteiner =)
I 'jungel-(oggahboggah)-land' spiser de jo alle slags mulige ormer og innsekter, og bruker dem i forskjellige mat retter.

___

Sitat av PureOwnage
har funnet ut en ting
Soppen liker seg ikke akkurat på østlandet! Jeg gikk rundt her på Årnes i 40 min og lette etter den fordømte soppen. Alt jeg fant var åkere Heh!
Vis hele sitatet...
Et lite tips.. 40 min er ikke akkuratt -laaang- tid om du er ute for å finne sopp.
Om du er på utkikk etter nye steder å finne sopp, bør du ha litt mer tolmodlighet.

Når jeg er ute å plukker, bruker jeg lett 4-7 timer. En normal arbeids dag på jordene, tilsier en hel del sopp.
Det er ikke alltid like lett å finne mengder med sopp, spesielt ikke på 40 min
Jeg var veldig heldig og fant et lite beitemark for 2 år siden med rundt 200 flein på en bra dag i sopptember. Men nå har det seg slik at blokk watne har gravt opp hele driten for å lage byggefelt! PÅ MIN BEITEMARK! så jeg må altså utforske mer.

La oss si at jeg bor i ei lita bygd på jæren, og finner ei beitemark (fuktig, grønt beite fullt av gresstuer og steiner med kuer på) hvor det vokser flein hvert år. Er det da selvsagt at jeg vil finne flein på de andre liknende beitene i samme område, eller har dere erfaring med "nabo beiter" helt uten flein?
Hvordan påvirker de store temperatursvingningene (i våre dager) fleinsoppens levekår? På vestlandet f eks. var det grått, kaldt og fuktig i går, mens i dag er det over tyve grader og steikende sol. Tar dette knekken på soppen eller tåler den såpass?
Og hva er levetiden på spissfleinn sopp? Jeg tenker på etter den kommer opp liksom. Om det er mye sol/kulde spiller nokk inn noe også.
Jeg fant forresten en artikkel i dagbladet i forhold til sopp-plukkere som ble arrestert. Det må jo nevnes at dette er en stund siden, men det beviser at det er teoretisk mulig å bli "tatt" i å plukke flein. Politibetjenten gir for øvrig en meget interessant karakteristikk av fleinens virkning.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/10/23/412221.html
Sist endret av vitenskapelig; 26. august 2007 kl. 01:39. Grunn: skrivefeil
Fleinen vokser som regel ikke midt på fjellet, etter min erfaring. Den trives i åpen mark.gjærne i gresstuster og bakker. Sauebeiter og Kirkegårder er bra, men Golfbaner og gode private marker med moseunderlag er best. Potensen varierer fra mark til mark, sopp til sopp
Jeg har iallefall allerede plukket meg et par flein turer, kos.
Lykke til med plukkinga!

HUSK kvikk lunch og kakao!!
Anbefaler folk å være forsiktige med fleinsopp, da jeg har en jevlig dårlig erfaring med den rusen.
Det er en god rus, men ikke gå for hardt på da dette kan gi en helvettes nedtur.
Men så lenge du er med folk du stoler på, som ikke "tripper" deg og ikke stresser så er det ganske artig.

Den beste fleinsoppen i europa sies å befinne seg i området rundt breene, det vil si at viss du tar deg en tur til Nigardsbreen (jostedals breen) og plukker der så får du en sinnsyk tur.
Hva er viktigst for at fleinen skal vokse bra? Er det jordsmonnet? Er det at bakken bli varmet nok? Er det vanlig å finne annen sopp i nærområdet når det vokser flein? Isåfall er det for tidlig her. =\
Var å plukket en del sopp i dag. Er usikker på om det er rett type. Soppen vi plukket hadde en hvit "saft" inni stilken. Aldrig hørt om det før. Anyone?
Noen som har funnet sopp på sørlandet?
Har ikke funnet en eneste sopp. Å det er ikke noe særlig andre sopp her nede heller. Tror jeg kanskje må vente noen uker, men der oppe jeg bodde i sommer oppe i folldal rett under trondheim, der er det flust med sopp hvor enn jeg gikk.
Men ikke tegn til noe nede på sørlandet untatt 1 sopp jeg har sett i en grøft.

=/
Sitat av Trespasser
Var å plukket en del sopp i dag. Er usikker på om det er rett type. Soppen vi plukket hadde en hvit "saft" inni stilken. Aldrig hørt om det før. Anyone?
Vis hele sitatet...
Bilder kunne vært til stor hjelp...
Dårlig med sopp på østlandet foreløpig, eller er det jeg som ikke har lett riktige steder?
Sitat av battlecaT
Dårlig med sopp på østlandet foreløpig, eller er det jeg som ikke har lett riktige steder?
Vis hele sitatet...
Tror det er dårlig i skrivende øyeblikk, har ikke sett en eneste sopp i år. Da snakker jeg om all slags sopp ikke spesifikk flein.
disse hvite markene, dør de når de har gått ut av soppen hvis man tørker på avispapir?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Kjære medlemmer!

Vær så snill å ikke forsøpple tråden med usakelige poster.
Det er helt greit at man skriver om flein som er funnet og diskusjon rundt soppen. Men i det siste har det bare dukket opp masse poster ang. hva som er funnet eller ikke funnet.!.

Det er greit at personer beskriver sessongen, men hvorfor skal dere hale og dra det ut til det ytterste?!
Det er ikke interesant å lese om at - man ikke fant flein. Eller at det bare var 1 flein der du plukker.

Denne tråden er forbeholdt informasjon, tips og råd ang fleinsopp. Samt disksjon rund soppen.
Ikke hvorvidt man finner eller ikke finner flein, eller at man bare fant 1 sopp.
Sist endret av spQ; 30. august 2007 kl. 20:45.
Første frost natt har vært her nede i grimstad.
Utdrag fra avisa:

FØRSTE FROST. Natt til tirsdag ble en forsmak på høsten. I de indre bygder ble det så kaldt at sesongens første rim la seg på bakken. Det er rundt 10 dager tidligere enn man kunne vente.
Gresset på dette nyslåtte jordet lå klart til balling da frosten overasket, men rimet smeltet fort av i sommersolen om formidagen.

Var å kikket etter flein på jorde mitt med en kamerat på søndag. Var ikke tegn til sopp der. Kuene hadde vært å er der i år også, men ikke tegn til en lookalikes engang.
Tenkte at jeg var litt tidlig ute. Er jo ikke kommet tegn til sopp en gang her nede, eneste jeg har sett til nå er en sopp i veikanten, men det er 1 måned siden. Broren min fant nettopp en flue sopp for 1-2 uker siden. Men ser ingen sopp her nede. Var flust med sopp i trondheim, hvor enn jeg gikk var det sopp.

Betyr det at jeg kanskje burde ta meg en tur til søndag for å se etter flein på jorde siden første frostnatt har vært? Tenkte å vente ett par uker til å dra ut på en ny ordentlig sopp jakt. For er jo ikke kommet sopp ennå ser det ut som. Men jeg er blind å da men jeg hadde sett flein om det var. Hører at soppen popper opp av jorda når frostnatta har vært, mejn er ikke mye av det med frostnatta myte også da?
Sist endret av (-(-_(-_-)_-)-); 30. august 2007 kl. 21:19.
Myten om første frostnatt har blitt avkreftet her på forumet flere ganger. Sammen med myten om dronningflein osv. Den er god, gammeldags bullshit, rett og slett...

knekken:
Ja, markene, eller larvene kravler ut av soppen og tørker fort inn sammen med dem.
Sist endret av mentalmelt; 30. august 2007 kl. 21:31.
(-(-_(-_-)_-)-) ; Min erfaring er at det ikke vokser flein der kuer beiter. Prøv heller å finne et jorde det beier sauer på

Good luck
Kuer og sauer deler ofte på samme beite.

Min erfaring er at det vokser sopp der kyr beiter, men områdene der de har gått er ofte kraftig nedtrakket og oppspist i forhold til der sauene går.

Det stedet jeg vanligvis plukker på, deler dyrene på beite.
Men området er stort og dyrene har gode muligheter til å bevege seg og forflytte seg på.
Sist jeg plukket ble jeg (av egen dumskap) stanget av en ku som ikke likte at jeg ville gi den lille kalv ungen litt gress å spise på :P

Uansett, Fleinsopp var å finne mellom beina på kyrene. Men mange av de var nedtrakket og halvspist.
Kyrene går hardere til verks enn sauene og 'saboterer' områdene mer enn hva sauer gjør.
Sist endret av spQ; 1. september 2007 kl. 03:00. Grunn: skrivefeil
Noen som har funnet i Rogaland? er komt andre sopp typer her men har ikkje vert og sett eter sop selv her enda. eler er det for tidlig kansje?
Sitat av Skall35
Noen som har funnet i Rogaland? er komt andre sopp typer her men har ikkje vert og sett eter sop selv her enda. eler er det for tidlig kansje?
Vis hele sitatet...
Ja, eller, nei.
Men jeg vet om en som plukker i Rogaland :-P
Jeg vet om flere... Er mange fine beiter i Tysvær. Karmøy har også en del godplasser
soltørkede flein? helt tørre, nærmest vissent?
Bur for tida i sogn. Var sikker på at her skulle det vrimle av flein!
Leita i mange timar uten å finne en eineste.
Funne et par flugesoppar,men dei var ganske møllspiste.
Det var en som sa at det ikkje var flein her..
Kommer til å fortsette å leite uansett,eg.
Noen som har funnet noe i Lillehammer området ennå eller?
Jeg har lagt merke til en del, runt om kring både hjemme (bor nær stavanger) og på hytta.
Har ingen planer om å prøve sopp enda, så derfor plukket jeg ikke heller, men syns alltid det er interesangt å lese om soppen, og folk sine erfaringer med den.
Forresten, hvis man skulle få lyst til å smake på en liten sopp, må man tørke den? eller kan man bare plukke den rett fra bakken, putte den i munnen?
hvis ikke, hvordan skal det gjøres?

(fant ikke noe edit knapp på posten min, så jeg måtte til med en double post)
Du kan fint bare plukke og putte i munn, men dette vil ikke gi noen effekt før du er inne på en god del flere sopp.

edit: Edit-knappen forsvinner innen en time etter du har skrevet innlegget ditt.
Sist endret av Sky; 4. september 2007 kl. 20:44.