Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 305616
Sitat av digital drug Vis innlegg
Hvordan ville det funka å spise soppen man har laget te på i tillegg til teen?
Har du prøvd det?
Vis hele sitatet...
Det går helt fint. Er mange som gjør dette for å få med seg alt av sopp og virkestoff som kan ligge igjen i soppen etter at teen er laget.

Har selv prøvd å spise soppen jeg har kokt te på. Er det samme som å lage te bare at smaken av soppen er stygg, men ikke noe magetrøbbel fra min kant, selv om jeg spiste alle soppene jeg hadde kokt te på.

Mine erfaringer er at det spiller svært liten rolle om du spiser soppene i tillegg til å lage te av. Når man lager te, trekker man jo ut virkestoffene til å gå over i vannet, så soppene som er igjen vil jo ha ingen/svært lite av virkestoff igjen i seg.
Heisann. Jeg og en kompis har tenkt å teste ut fleinsopp en av de neste månedene. Bor i Stavanger området, er ca 3-5 grader ute for tia med lite snø og masse vått gress. Er en kirkegård her jeg bor, og store marker. Både flate, og noen litt mer ujevne. Er det fortsatt mulig å finne fleinsopp? Hvor mange sopper trenger 2 rookies CA? Vet det er et vanskelig spørsmål, men vil ikke ha for lite, og ivertfall ikke formye. Er det bare å koke opp en ønsket mengde vann, og hive de ferske soppene oppi, la det trekke 5-10 min så skal alt være klart? Vil bare legge til at jeg er 18 år og bor enda hjemme. Hvor lang tid burde jeg ha fra jeg spiser soppen til jeg er 100% edru? Kan fleinsopp slå ut på urinprøver?

Har lest mye om fleinsopp, og har bestemt meg for å prøve. Det er ikke noe galt med psyken min, og tror jeg kommer til å takle det fint. Tenkte å ha med en annen kompis jeg stoler på, en som er hakket sterkere som evt kan roe meg ned/holde meg igjen hvis jeg skulle trippe helt og finne på å stikke av elns. Takker for svar
Sist endret av Eralis; 10. januar 2011 kl. 23:18.
Vi er i januar kompis
Jaja, da ser vi bort fra det å plukke selv :P Har mulighet til å skaffe gjennom en kompis som skal ha gjort dette her noen ganger, men alt er lite for han, og du kan aldri få formye. Har ligget på dassen hans før og spydd som en hest etter noen saftige bong hits, så derfor spør jeg bare her først for å være sikker
Sitat av Iamnaabcake Vis innlegg
Er det fortsatt mulig å finne fleinsopp?
Vis hele sitatet...
Som Mentalmelt sa : Litt tidlig enda Prøv å lete på høsten heller =)

Hvis du bor i Stavanger foreslår jeg heller at du prøver å kjøre rundt på Jæren og se etter Ku og heste-jorder.

Hvor mange sopper trenger 2 rookies CA? Vet det er et vanskelig spørsmål, men vil ikke ha for lite, og ivertfall ikke formye.
Vis hele sitatet...
0,5-1,0g Tørket Spiss Fleinsopp pr. person.

Er det bare å koke opp en ønsket mengde vann, og hive de ferske soppene oppi, la det trekke 5-10 min så skal alt være klart?
Vis hele sitatet...
Det er en måte, du kan også bruke tepose eller en klemme (husker ikke hva det heter)

Hvor lang tid burde jeg ha fra jeg spiser soppen til jeg er 100% edru?
Vis hele sitatet...
Varierer, men det nærmeste du kommer er nok når du står opp dagen etter trippen.
Men med en dose på 0,5-1g Tørket Fleinsopp, vil jeg tippe at du er sånn passe greit nede etter 4-6 timer.

Kan fleinsopp slå ut på urinprøver?
Vis hele sitatet...
ja, men det kreves spesielle pisseprøver for å finne ut hva du har tatt. Disse er også dyre for staten, og vil neppe bli brukt for å påvise at en (u)skyldig 18-åring har spist 1g flein. Er vel mer ment for mer alvorlige saker.

Det ligger i urinen 1-3 dager etter inntak.


Tenkte å ha med en annen kompis jeg stoler på, en som er hakket sterkere som evt kan roe meg ned/holde meg igjen hvis jeg skulle trippe helt og finne på å stikke av elns.
Vis hele sitatet...
En tripsitter altså? er ikke lett å roe noen ned når du selv er på tur
Sist endret av Vandringsmann; 11. januar 2011 kl. 00:08.
Takker for svar! noe annet jeg burde vite? Burde jeg oppholde meg ute, eller inne? Hva burde jeg gjøre inne/ute for å få en god trip? Håper andre nysjerrige har nytte av spørsmålene mine her
Ute er uten tvil en mye bedre opplevelse enn å sitte inne.
Da kan du få utløp for trangen din til å utforske og studere ting på helt andre måter enn du har gjort før.

For min del virker det som om det å sitte inne lettere fører til unødvendig mye tankekjør ettersom man ofte bare sitter der istedenfor å spasere rundt ute mens man bare nyter opplevelsene, slik som man gjør ute.
Sitat av Iamnaabcake Vis innlegg
Takker for svar! noe annet jeg burde vite?
Vis hele sitatet...
Så mye som mulig egentlig. Målet deres burde være å unngå å bli tatt på senga.

Jeg anbefaler dere å lese Sky's tråd: Tripping - Råd og veiledning

Mentalmelt's Psykedeliske stoffer, er dette noe for meg? Kan også være til stor hjelp.


Sitat av Iamnaabcake Vis innlegg
Burde jeg oppholde meg ute, eller inne?
Vis hele sitatet...
Bildene fra naturen på tripp er fantastisk. Ingen tvil!

Men dersom det er fare for å møte folk, gå seg vill eller ukontrollerte bevegelser, ville jeg på en førstegangstripp holdt meg innendørs.

Evt. Kan dere sette dere på en veranda eller noe. Tripper dere om dagen: Bruk solbriller!!

Tripping ute:

- Ta alle mulige forholdsregler
- V/Dagslys, bruk solbriller. Dette for å beskytte øyne og skjule store pupiller
- Unngå nyktre folk
- Skog,fjell og vann burde være eneste omgivelse
- Unngå hyling
- v/førstegangstur: ikke bad i noe som helst vann
- Veien hjem burde være ekstremt lett å finne.


Sitat av Iamnaabcake Vis innlegg
Hva burde jeg gjøre inne/ute for å få en god trip?
Vis hele sitatet...
Har dere tenkt å trippe i dagslys eller mørke?

Dagslys:
+ Ikke fult så "skummelt" (personlig erfaring, ikke fullblodsfakta)
+ Naturen ser helt utrolig ut!
+ Man slipper som regel å ødelegge søvnrytmen
- v/lav dose kan det være vanskelig å se om man er tura eller ei
- Ikke så "mystisk" (personlig erfaring, ikke fullblodsfakta)
- Folk kan lettere se deg

Mørke:
+ Større mystikk (personlig erfaring, ikke fullblodsfakta)
+ Det visuelle blir mye sterkere og lettere å se enn i Dagslys
+ Folk flest har lagt seg
- Kan bli veldig overhengene. Kan kompenseres ved å skru på mer lys inne
- Utendørs aktivitet blir svært mistenkelig.
Takk for gode svar, Vandringsmann Tror første gang blir en liten dose (ikke for liten) innendørs, så får jeg teste ut videre hvis dette er noe for meg.
En ting til, hvor mye kontroll har du over deg selv om du er ... la oss si, middels rusa? Er det sånn at du ikke gjenkjenner naborommet i huset ditt? Og når folk sier de så for seg verdensrommet osv, dette er vel bare med øynene igjen?
Jeg kommer trolig til å ta min første sopptur i løpet av året og føler at jeg har lest nok om fleinsopp til å si at jeg forberedt på det som venter meg.

Men plutselig dukker et spørsmål opp når den jeg skal ture sammen med snakker om 'magic mushrooms'. I hodet mitt var shrooms bare det samme som spiss fleinsopp, men det var tydeligvis ikke det vi kom til å få tak i - faktisk vet jeg ikke hva slags sopp det er!

Så mine spørsmål er: Er det stor forskjell på rusen man får av forskjellige psilocybinsopper? Er det vanlig at disse er behandlet/tilsatt noe, slik at man ikke kun får soppens naturlige virkning? Andre ting jeg burde være oppmerksom på, mtp. at dette ikke er spiss fleinsopp?
Sitat av Iamnaabcake Vis innlegg
Takk for gode svar, Vandringsmann
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig. Jo mer korrekt informasjon du kan få, jo mer vellykket blir turen deres.

Så hvis noen spotter noen åpenbare feil så spytt ut!

Sitat av Iamnaabcake Vis innlegg
Tror første gang blir en liten dose (ikke for liten) innendørs, så får jeg teste ut videre hvis dette er noe for meg.
Vis hele sitatet...
Høres smart ut.

Ingenting er "for lite" på en førstegangstur. Er bedre å ha en tur med dårlige effekter, enn en tur som blåser deg herfra til nærmeste mentalsykehus.

Selv tok jeg 6,5g Tørket Flein første gangen. Jeg hadde litt for lite informasjon ang. hva dosering og effekter gjaldt. Det gikk heldigvis bra. Men ting kunne så altfor fort blitt til noe katastrofalt. Min medtripper trodde den gangen at jeg hadde tippet..

Så jeg sier ikke at det vil bli verre jo større dose dere prøver første gangen, men nå har dere muligheten til å gå forsiktig fram og få god kjennskap til den psykadeliske verden før dere kaster dere ut i dets store enorme potensiale

Igjen, jeg vil tro at 0,5-1,0g Tørket Fleinsopp per. pers. er optimalt for to førstegangstrippere som dere. Dersom noen mener noe annet så vær vennlig og brøl ut!

Sitat av Iamnaabcake Vis innlegg
En ting til, hvor mye kontroll har du over deg selv om du er ... la oss si, middels rusa?
Vis hele sitatet...
Ett veldig vanskelig spørsmål.

Mye avhenger av hvordan dere tolererer at verdensbildet på få minutter blir snudd på hodet.

Men på middels rusa, har iallefall jeg ikke noe problem med å holde kontroll. Ei heller de jeg har trippet med. Det kan skyldes seriøsiteten og respekten som jeg har fått for disse stoffene. Det har jo også blitt en del turer etterhvert.

Men jeg vil tro at dere hadde klart å holde sånn noenlunde god kontroll slev om dere skulle bli opp mot "middels rusa".

På mine 6,5g hadde jeg ikke kontroll.

Sitat av Iamnaabcake Vis innlegg
Er det sånn at du ikke gjenkjenner naborommet i huset ditt?
Vis hele sitatet...
Tja perioder med slike situasjoner (varighet på noen få minutter) kan vel alltids oppstå, men på 0,5-1,0g Tørket Fleinsopp, tviler jeg på at dere ikke gjenkjenner dassen iløpet av kvelden.

Dere legger kanskje merke til nye observasjoner, men du vet hvor du er.

Sitat av Iamnaabcake Vis innlegg
Og når folk sier de så for seg verdensrommet osv, dette er vel bare med øynene igjen?
Vis hele sitatet...
Igjen, kommer litt ann på dose.

store doser kan det nok forekomme under OEV.

Det er ikke noe dere trenger å bekymre dere over dersom dere følger anbefalt dose.

Sitat av httpwhat Vis innlegg
I hodet mitt var shrooms bare det samme som spiss fleinsopp, men det var tydeligvis ikke det vi kom til å få tak i - faktisk vet jeg ikke hva slags sopp det er!
Vis hele sitatet...
Har dere plukket disse? Hvis ja og de ikke er Fleinsopp ville jeg kastet de så langt vekk som mulig.

Så mine spørsmål er: Er det stor forskjell på rusen man får av forskjellige psilocybinsopper?
Vis hele sitatet...
Ja!

Flein er en den soppen som inneholder mest av virkestoffet psilocybin av alle soppene.

Derfor blir doseringen bl.a mindre. v/ inntak av Flein.

På f.eks Cubensis kan man ofte oppleve lysskjær (alt er i blått, alt er i rødt osv samtidig som det bytter etterhvert), noe som svært sjelden skjer på Flein.

Er det vanlig at disse er behandlet/tilsatt noe, slik at man ikke kun får soppens naturlige virkning?
Vis hele sitatet...
Niks. Kun tørket.

Andre ting jeg burde være oppmerksom på, mtp. at dette ikke er spiss fleinsopp?
Vis hele sitatet...
Har du kjøpt soppene? Selger burde jo vite hvilken type du har fått.
Dersom du har kjøpt soppen, kan det være Cubensis?

Jeg anbefaler at du prøver å finne ut hva slags sopp det er slik at du kan lese deg til riktig informasjon. Dersom du ikke får rede på det ville jeg ikke ha spist dem. Evt prøv å ta ett bilde og la folk her få analysere. Det vil ikke være lett, men kan være verdt ett forsøk
Sist endret av Vandringsmann; 11. januar 2011 kl. 19:24. Grunn: Skriveleifer
Takk for svar, Vandringsmann.

Vi har hverken plukket selv eller kjøpt soppen enda. Jeg har hatt mulighet til å ta fleinsopp tidligere, med erfarne trippere i Norge (som hadde plukket selv), men var ikke klar for det da. Nå befinner jeg meg i Sverige og får høre at spiss fleinsopp er vanskelig å få tak i. Jeg har selv sett soppen som nå er aktuell å kjøpe, men ikke fått spurt hva slags sopp dette faktisk er - hele tiden ble de omtalt som magic mushrooms og jeg glemte dessverre å spørre om det riktige navnet. Men de liknet faktisk en del på cubensis-soppen; men er altså ikke sikker enda.

Takk så mye for det du nevnte det du gjorde ang. dosering og forskjellige psilocybinsopper.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Takk for svar, Vandringsmann
Vis hele sitatet...
Ingen problem

Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg har selv sett soppen som nå er aktuell å kjøpe, men ikke fått spurt hva slags sopp dette faktisk er - hele tiden ble de omtalt som magic mushrooms og jeg glemte dessverre å spørre om det riktige navnet. Men de liknet faktisk en del på cubensis-soppen; men er altså ikke sikker enda.
Vis hele sitatet...
Man bruker som regel uttrykket "Magic Mushroom" for alle Psilocybin og psilocin-innholdige sopper.

Cubensis er ganske vanlig. Det er den foretrukne soppen å begynne og gro hjemme.

En annen sopp som også ofte kan bli kjøpt Copelandia cyanescens (Vokser ikke i Norge).

Sitat av httpwhat Vis innlegg
Takk så mye for det du nevnte det du gjorde ang. dosering og forskjellige psilocybinsopper.
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig. God informasjon er nøkkel nr 1 for en god tur og ett sunt forhold til psykadelia.

Jeg er ingen ekspert overhodet så om noen har noe å legge til så feel free
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Ja!

Flein er en den soppen som inneholder mest av virkestoffet psilocybin av alle soppene.

Derfor blir doseringen bl.a mindre. v/ inntak av Flein.

På f.eks Cubensis kan man ofte oppleve lysskjær (alt er i blått, alt er i rødt osv samtidig som det bytter etterhvert), noe som svært sjelden skjer på Flein.
Vis hele sitatet...
Fleinsopp er en gruppe sopper som kalles Psilocybe. Innenfor denne gruppen finnes blant annet vår kjente spiss fleinsopp, Psilocybe Semilanceata, men også Psilocybe Cubensis osv. er fleinsopper. Psilocybin og lignende alkaloider finnes imidlertid også i andre grupper, som flekkskivesoppene, Panaeolus (en egen undergruppe av disse soppene ble skapt av amerikaneren Abbé Giacomo Bresadola og omhandler de soppene av gruppen som blir blå, altså de psykedeliske (psilocin oksiderer til et blåaktig stoff)). Andre grupper er Conocybe, Inocybe, Agrocybe og Pluteus for å nevne noen. Den med høyest konsentrasjon av alkaloider er Panaeolus (eller Copelandia om du vil) cyanescens. Men det finnes også fleinsopper som har høyere konsentrasjon enn spiss fleinsopp, som Psilocybe azurenscens.

Din antagelse om virkningsforskjeller som for eksempel angående lysskjær hos noen av soppene stemmer ikke, og har ikke noe med psilocybin-innholdet å gjøre ihvertfall. Enkelte subtile forskjeller kan nok oppstå mht. konsentrasjonsforskjeller av baeocystin og norbaeocystin, men de er ikke så godt kartlagt selv om det snakkes om at de to sistnevnte kan ha noe å si for klarheten av trippen og den fysiske opplevelsen.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Fleinsopp er en gruppe sopper som kalles Psilocybe. Innenfor denne gruppen finnes blant annet vår kjente spiss fleinsopp, Psilocybe Semilanceata, men også Psilocybe Cubensis osv. er fleinsopper. Psilocybin og lignende alkaloider finnes imidlertid også i andre grupper, som flekkskivesoppene, Panaeolus (en egen undergruppe av disse soppene ble skapt av amerikaneren Abbé Giacomo Bresadola og omhandler de soppene av gruppen som blir blå, altså de psykedeliske (psilocin oksiderer til et blåaktig stoff)). Andre grupper er Conocybe, Inocybe, Agrocybe og Pluteus for å nevne noen. Den med høyest konsentrasjon av alkaloider er Panaeolus (eller Copelandia om du vil) cyanescens. Men det finnes også fleinsopper som har høyere konsentrasjon enn spiss fleinsopp, som Psilocybe azurenscens.
Vis hele sitatet...
Takker for et mer utdypende svar (fatter ikke at du gidder ta deg tid til å skrive alt slikt, men jeg verdsetter at noen gjør) Afasar Det er dog intet nytt under solen.

Jeg er redd det hele er en liten missforståelse. Den skyldige er helt og holdent meg. Det jeg mente var at i Norge, var Spiss Fleinsopp den mest potente (Wavy Cap etter dette). Jeg ser nå at jeg har glemt å skrive "i Norge"

Takk for at du gjorde meg oppmerksom

Din antagelse om virkningsforskjeller som for eksempel angående lysskjær hos noen av soppene stemmer ikke,
Vis hele sitatet...
Dette gjaldt forøvrig bare Psilocybe Cubensis. Antagelsene er kommet etter å ha hørt andre fortelle og skrive om sine opplevelser. Og dette er ett fenomen som virker til å gå igjen. Har ingen personlig erfaring så setter ingen absolutt på det.

Jeg nevnte dette fordi; det er noen av forskjellene jeg har lest og hørt om, som andre nevner som faktisk har prøvd stoffet.

Dersom du mener at de juger så får du ta det opp med dem

og har ikke noe med psilocybin-innholdet å gjøre ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Hvis det ble oppfattet slik, så beklager jeg. Jeg kunne kanskje ha formulert meg bedre.

Det var bare for å utpeke en forskjell på at det ikke finnes 1 sopp som heter "Magic Mushroom" som gir den samme effekten.
Sist endret av Vandringsmann; 12. januar 2011 kl. 23:19.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg

Jeg er redd det hele er en liten missforståelse. Den skyldige er helt og holdent meg. Det jeg mente var at i Norge, var Spiss Fleinsopp den mest potente (Wavy Cap etter dette). Jeg ser nå at jeg har glemt å skrive "i Norge"
Vis hele sitatet...
Mener du med dette å si at det vokser flere psykoaktive ( "ufarlige" ) sopper i Norge? Sjeldnere? Andre sesonger?

EDIT: Altså utenom fluesopp da
Sist endret av Introspection; 14. januar 2011 kl. 22:29.
Sitat av Introspection Vis innlegg
Mener du med dette å si at det vokser flere psykoaktive ( "ufarlige" ) sopper i Norge? Sjeldnere? Andre sesonger?

EDIT: Altså utenom fluesopp da
Vis hele sitatet...
Ja. mange. Men de fleste av disse har for lite aktivt innhold til å være av noe særlig interesse. Lista er egentlig ganske lang. den mest relevante som er å finne er Psilocybe cyanescens. Den er ekstremt sjelden though. tror den er mer vanlig i vest-sverige.
Sitat av Introspection Vis innlegg
Mener du med dette å si at det vokser flere psykoaktive ( "ufarlige" ) sopper i Norge? Sjeldnere? Andre sesonger?

EDIT: Altså utenom fluesopp da
Vis hele sitatet...
Du kan lese her:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=114836

Men jeg oppfordrer deg til å være kritisk. Sjekk opp all informasjon selv, før du eventuelt finner på å lete etter disse soppene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei, jeg har to grow-kits. Noen sopper er klar till høsting, men de henger sammen med sopp som ikke er klar. Skal jeg da bare skjære av soppen som er ferdig?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fikk fatt i litt sopp som skulle være av sorten "Keepers Freakers". Den ligner veldig på vanlig Cubensis, men er litt mer gul i fargen.
Har søkt rundt, men har ikke kommet over noen strain ved dette navn.

Effekten jeg fikk var at på oppturen ble jeg veldig trøtt, gjespet i ett sett i en havltimes tid, og at jeg begynte å fryse, samt litt stresset i formen (skjelvinger, kaldsvetting).
Jeg har opplevd samme "symptomene" før når det gjelder å fryse litt, men ikke så mye som denne. Gjespingen har jeg heller ikke vært borti før.

Selve trippen var uten særlig visuals, men det var absolutt en tripp.

Lurer på om dette er en form for Cubensis eller om den bærer et annet latinsk navn.

Noen som kan hjelpe meg å finne et annet navn på denne enn "Keepers Freakers", så jeg kan finne litt mer ut om den?

På forhånd takk.
Det er helt sikkert Cubensis. Forskjellige forhandlere finner ofte på sine egne navn på Cubensis for å få det til å høres mer spennende ut.

Gjesping er en ganske vanlig effekt av psilocybinsopp. Jeg pleier å oppleve det selv.
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Yawn
Anecdotal reports by users of psilocybin mushrooms often describe a marked stimulation of yawning while intoxicated, often associated with excess lacrimation and nasal mucosal stimulation, especially while "peaking"
Vis hele sitatet...
Takk for raskt Svar

Har ikke så mer enn en handfull soppturer bak meg så det er mulig jeg ikke har opplevd oppturenes mangfold fullt ut enda. Det er vel ikke usansynlig at de kan oplleves forskjellig fra gang til gang.
Kanskje litt off-topic, men kan noen med litt mykologi-kunnskaper fortelle meg hvorfor sopp bare "blomstrer" om høsten?:/
Sitat av SlogBoeth Vis innlegg
Noen som kan hjelpe meg å finne et annet navn på denne enn "Keepers Freakers", så jeg kan finne litt mer ut om den?

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har fått oppgitt feil navn. Sitter selv med et print fra en strain som heter Keeper's Creepers. Jeg vil tro det er den du har fått.
Sist endret av Moreagain; 29. april 2011 kl. 02:06.
Når er det mulig å skimte litt sopp i naturen?
Fleinsopp kan du finne fra starten av august, men har lest om folk som har funnet i juli og. Kommer ann på været og hvor i landet man befinner seg.
Sist endret av KreaDep; 29. april 2011 kl. 15:22.
Jeg tror du har fått oppgitt feil navn. Sitter selv med et print fra en strain som heter Keeper's Creepers. Jeg vil tro det er den du har fått.
Vis hele sitatet...
Takker for den, Shansavãri!
Jeg har hørt at det ikke er ulovlig å plukke og oppbevare flein, men ulovlig å bruke og selge?
Stemmer dette?
Sitat av ikkeviktig Vis innlegg
Jeg har hørt at det ikke er ulovlig å plukke og oppbevare flein, men ulovlig å bruke og selge?
Stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Neppe. Du får garantert fy på lanken om onkel blå tar deg med sopphatten på.-
Da skal jeg være litt forsiktig med det. Takk for svar
Lurer på hvordan cannabis påvirker flein? Jeg vet at cannabis forsterker den psykedeliske effekten kraftig, men etterlater cannabis en spesiell karakteristikk (utenom at trippen blir forsterket) på hvordan en vil oppleve trippen?
Sist endret av Psytrip; 9. mai 2011 kl. 20:43.
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Lurer på hvordan cannabis påvirker flein? Jeg vet at cannabis forsterker den psykedeliske effekten kraftig, men etterlater cannabis en spesiell karakteristikk (utenom at trippen blir forsterket) på hvordan en vil oppleve trippen?
Vis hele sitatet...
ingen tur er helt lik. er tusenvis av variabler. så det er vel litt sånn opp og ned. Hvis du røyker purple haze kan det kanskje gjøre trippen litt mer fargete, i og med at hjernen din forbinder dette med lilla. feel me? .
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Lurer på hvordan cannabis påvirker flein? Jeg vet at cannabis forsterker den psykedeliske effekten kraftig, men etterlater cannabis en spesiell karakteristikk (utenom at trippen blir forsterket) på hvordan en vil oppleve trippen?
Vis hele sitatet...
Visuals blir veldig forsterket,og trippen blir litt mer "tåkete.En ting som kan være litt kjipt med den blandinga,er at det blir vanskeligere og styre tankene/tankegang.Noe som gjør at det er større sjanse for og få noia/kjip rus.
En ting som er sikkert,cannabis roer deg ikke ned når du er tura!Man kjenner egentlig ikke til noe av den vanlige hasjrusen.
Ja, jeg merket det selv "high on life"! Verden gikk fra å være i high definition til å bli litt tåkete og en smule forvirrende

Men, hvor mye gram sånn ca er en passende dose om en skal på rave?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
man kan da ikke bruke flein som partydop da! Man blir (etter min mening) veldig "grounded" av sopp. Noe som gjør at dansing ikke er det første jeg hadde foretatt meg.
Jeg hadde faktisk en helt herlig rave opplevelse på sopp Tok ca 1,5 gr med sopp trippet mens jeg vorset også gikk jeg på partyet etter peaken var over. Ser at det ikke er så lurt å peake mens man er inne og raver, men å gå på rave når man er på vei ned er dritfett! Men vær forsiktig med alkohol, en blir en smule groggy av det når man turer på sopp

kan skrive en liten tripprapport om det er ønskelig for andre som er nyskjerrig på å rave på sopp
Sist endret av Psytrip; 15. mai 2011 kl. 20:23.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvorfor tok noen seg bryet med å lage denne tråden når vi har slik flott informasjon liggende ute for almennheten?
Som vi ser stadige eksempler av på dette forumet så kan det lønne seg å søke litt før man lager tråd.

Man trenger vel ikke vite mer om spiss fleinsopp enn det som står her, kort og godt. Til og med telefon-nummer til Giftinformasjoinen om man skulle være så uheldig å ha fått i seg fandenskapet.

Takk til Staten for nyttig og god fakta

http://www.helsedirektoratet.no/gift...ig_sopp_128934
Sitat av SlogBoeth Vis innlegg
Hvorfor tok noen seg bryet med å lage denne tråden når vi har slik flott informasjon liggende ute for almennheten?
Som vi ser stadige eksempler av på dette forumet så kan det lønne seg å søke litt før man lager tråd.

Man trenger vel ikke vite mer om spiss fleinsopp enn det som står her, kort og godt. Til og med telefon-nummer til Giftinformasjoinen om man skulle være så uheldig å ha fått i seg fandenskapet.

Takk til Staten for nyttig og god fakta

http://www.helsedirektoratet.no/gift...ig_sopp_128934
Vis hele sitatet...
Fin sarkasme
Er helt sinnsykt hvor trangsynt og lite informativt helsedirektoratet kan være ved rusrelaterte artikler. Blir kvalm at de fremstiller skremselspropaganda som ren fakta, når helsedirektoratet er til for å gi oss et objektivt innsyn i helse og legemidler.
Får lyst til å spørre dem hva de definerer som giftig når jeg leser denne artikkelen.
Sist endret av Psytrip; 23. mai 2011 kl. 23:51.
Det der er faktisk ren fakta, dessuten så står informasjonen under kategorien "giftinformasjon" og ikke rusmidler, og det er faktisk helsedirektoratet sin oppgave å opplyse om sånne ting.

Her kan du lese om rusen: http://www.helsedirektoratet.no/rusm..._stoffer__8101
Sitat av appel Vis innlegg
Det der er faktisk ren fakta, dessuten så står informasjonen under kategorien "giftinformasjon" og ikke rusmidler, og det er faktisk helsedirektoratet sin oppgave å opplyse om sånne ting.

Her kan du lese om rusen: http://www.helsedirektoratet.no/rusm..._stoffer__8101
Vis hele sitatet...
Flott at helsedirektoratet faktisk viser et litt nyansert bilde.

Men hvordan kan fleinsopp bli kategorisert som giftig?
Sitat av appel Vis innlegg
Det der er faktisk ren fakta, dessuten så står informasjonen under kategorien "giftinformasjon" og ikke rusmidler, og det er faktisk helsedirektoratet sin oppgave å opplyse om sånne ting.

Her kan du lese om rusen: http://www.helsedirektoratet.no/rusm..._stoffer__8101
Vis hele sitatet...
Joda, du har helt rett

Men linken ang giftinformasjonen satt i kontekst med denne tråden kan nok virke litt overfladisk om du skjønner hva jeg mener.

Den siste linken var av et helt annet kaliber enn den første. Det skal den ha.
Psytrip:
Fordi det som du blir ruset av, faktisk er en gift.
Spiser du ett eple, går ting som regel greit, men om du spiser masse flein har du ikke samme garantien, spesielt om du får det i deg uten å være klar over det.


A toxin (Greek: τοξικόν, toxikon) is a poisonous substance produced by living cells or organisms
Vis hele sitatet...
Toxins vary greatly in their severity, ranging from usually minor and acute (as in a bee sting) to almost immediately deadly (as in botulinum toxin).
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Toxin

SlogBoeth: Ja, skjønner hva du mener
Sist endret av appel; 24. mai 2011 kl. 00:39.
Sitat av appel Vis innlegg
Psytrip:
Fordi det som du blir ruset av, faktisk er en gift.
Spiser du ett eple, går ting som regel greit, men om du spiser masse flein har du ikke samme garantien, spesielt om du får det i deg uten å være klar over det.




http://en.wikipedia.org/wiki/Toxin

SlogBoeth: Ja, skjønner hva du mener
Vis hele sitatet...
Du kan bli forgiftet dersom du spiser for mange av frøene i kjernen av et eple, en kan dø av å drikke 80 kopper med kaffe, en kan dø av å spise for mye salt. Per din logikk er alle psykoaktive stoffer en gift. Det holder rett og slett ikke mål. Det er ikke dokumentert et dødsfall som jeg kan finne grunnet overdose på sopp. For å få den mengden av psilocybin i seg der 50% av labrottene døde må man spise 17 kilo fersk psilocybin cubensis eller 1.7 kilo tørket. Mengden er nok betraktelig større når det gjelder Norsk Fleinsopp.

Psilocybin er et psykoaktivt stoff. Fleinsopp har ikke noe å gjøre i listen av giftig sopp. Men at helsedirektoratet bør advare folk som ikke går med intensjonen av å trippe, men heller bruke sopp i en kulinær sammenheng er helt sikkert. Så lenge ikke skremselpropaganda om giftighet kommer med på kjøpet.
Sist endret av Psytrip; 24. mai 2011 kl. 01:04.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Psilocybin dannes fra chorismat via en lang prosess, som kalles shikimat-prosessveien. Det starter med fosfoenolpyruvat + erythrose 4-fosfat, som så, via flere enzymatiske trinn, blir til chorismat. Dette kan så gå fem ulike veier, men den viktige her er den det dannes tryptofan i; dette skjer ved flere enzymer blant annet tryptofansyntase. Det blir så til tryptamin ved tryptofandekarboksylase. Prosessen tryptamin til psilocybin er jeg ikke helt sikker på, og jeg vet ikke om det er helt kartlagt ennå; men det er sannsynligvis flere trinn, mtp. at de fosforylerte intermediatene baeocystin og norbaeocystin også dannes.

Disse prosessene, blant annet shikimat-prosessveien, skal fungere bedre i lavere temperaturer, noe som tilsier at produksjonen av psilocybin blir mindre/går saktere ved høye temperaturer; det tyder på at mengden virkestoff i sopper er høyere når det er kaldere. Om det derimot dette vil fortsette når man legger det i fryseren, tviler jeg på. Da er jeg ganske sikker på at dette vil opphøre. Forøvrig er det påvist at lys forsterker shikimat-prosessveien.
Vis hele sitatet...
Hadde glemt dette, men jeg kan oppdatere det jeg har understreket der, kanskje noen har interesse av det:

Veien videre til psilocybin kan ta mange retninger. Den vanligste er tryptamin -> N-metyltryptamin -> N,N-dimetyltryptamin -> psilocin -> psilocybin. Det finnes andre veier og rekkefølger som innvolverer andre stoffer også, som de 4-hydroksylerte variantene av tryptamin og NMT (som videre også kan bli henholdsvis norbaeocystin og baeocystin); men de nødvendige reaksjonene er ihvertfall N-metylering, dekarboksylering, (indol)-4-hydroksylering og O-fosforylering.

Jeg har satt sammen et bilde så det blir lettere å se



Hm, selv kan jeg ikke se bildet av en eller annen grunn, men her er linken: https://imma.gr/26900
Sist endret av exocytose; 26. mai 2011 kl. 17:38.
Noen som vet hvorfor fleinsopp(og andre shrooms) produserer Psilocin og Psilocybin? F.eks i tobakksplantene blir jo nikotin produsert for å holde insekter unna. Hvilket evolusjonsmessige fortrinn ga det soppene å lage Psilocin? Har disse stoffene en funksjon i soppene?
Sist endret av Revbatim; 27. mai 2011 kl. 00:46.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Har du ikke hørt hva Mackenna sier? Det er "food of the gods" de må jo ha noe å spise de også
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Noen som vet hvorfor fleinsopp(og andre shrooms) produserer Psilocin og Psilocybin? F.eks i tobakksplantene blir jo nikotin produsert for å holde insekter unna. Hvilket evolusjonsmessige fortrinn ga det soppene å lage Psilocin? Har disse stoffene en funksjon i soppene?
Vis hele sitatet...
Terence McKenna spekulerte i om disse stoffene blir brukt nettopp for kommunikasjon mellom organismer.
Husker ikke navn akkurat nå, men jeg har lest han skrive at noen planter skaper helt unike miljøer der de er. Der de ikke befinner seg oppfører dyr og planteliv seg annerledes enn der de er til stede.

Det at f.eks. DMT er til stede i størsteparten av alle planter og dyr er med på å støtte opp under teorien om at DMT er et exopheromon. Psilocybin/psilocin kan godt også være nettopp et exopheromon.
Jeg tror de fleste som har spist en sopp med psilocybin kan være enig i at mennesker som bodde der det befant seg slike sopper nok oppførte seg annerledes enn mennesker uten tilgang til disse.

Mennesker er nok forøvrig også grunnen til at soppene med mest psilocybin-innhold har overlevd de siste 25 000++ årene. Vi ville jo spise dem for å oppleve alt det rare soppen har å tilby. Med andre ord, hvis du var en sopp med psilocybin så sørget mennesker for å ta vare på deg og barna dine. Det er jo ganske fordelaktig vil jeg påstå ^^
Sitat av harald25 Vis innlegg
Terence McKenna spekulerte i om disse stoffene blir brukt nettopp for kommunikasjon mellom organismer.
Husker ikke navn akkurat nå, men jeg har lest han skrive at noen planter skaper helt unike miljøer der de er. Der de ikke befinner seg oppfører dyr og planteliv seg annerledes enn der de er til stede.

Det at f.eks. DMT er til stede i størsteparten av alle planter og dyr er med på å støtte opp under teorien om at DMT er et exopheromon. Psilocybin/psilocin kan godt også være nettopp et exopheromon.
Jeg tror de fleste som har spist en sopp med psilocybin kan være enig i at mennesker som bodde der det befant seg slike sopper nok oppførte seg annerledes enn mennesker uten tilgang til disse.

Mennesker er nok forøvrig også grunnen til at soppene med mest psilocybin-innhold har overlevd de siste 25 000++ årene. Vi ville jo spise dem for å oppleve alt det rare soppen har å tilby. Med andre ord, hvis du var en sopp med psilocybin så sørget mennesker for å ta vare på deg og barna dine. Det er jo ganske fordelaktig vil jeg påstå ^^
Vis hele sitatet...
Interessant! Men dette blir dog bare synsing. Så med andre ord vet vi ikke hvorfor disse stoffene blir produsert, og hva slags funksjon de har i soppen?
Virker det logisk at det har utviklet seg for å tiltrekke dyr til å spise dem? Hvis dyr blir høy av å spise fleinsopp, så prøver de kanskje det flere ganger, eller regelmessig, og dermed kan soppen spre seg til mange nye steder når den blir bajset ut igjen..

Eller dør sporene i fordøyelsessystemet kanskje?
http://blog.ted.com/2008/05/06/paul_stamets/

Foredrag om blant annet nettverket til sopp. Jeg tror at teorien til McKenna har en viss sannhet i seg.