Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 12232
Du dør 100ganger av alkoholforgiftning ved å drikke hjemmebrent før man dør av metanol.

Ren hjemmebrent er helt ufarlig med tanke på metanol.
Hvis noen har lut i spriten din vil den vel først kun fucke til ph-verdien til magesyren din, men er nok ikke helt bra å få i seg alt for store doser lut.

Vet at man kan ta lut-tabeletter hvis man har fått i seg syre oralt, for å nøytralisere den...

Det jeg lurer på er hvorfor du har kjøpt store mengder av noe du ikke vet hva er, man burde kjenne personen som brenner spriten før man kjøper.
▼ ... over en uke senere ... ▼
God hjemmebrent kjennetegnes slik.(lager selv) Ingen lukt eller smak. dette med flammen er bare tull. Etanol brenner med blå flamme. Du kan ikke få metanol om du lager vanlig sats av gjær og sukker. Hva folk selger derimot er ikke alltid like lett å hvite. Rusefekten vil variere om det er mye fusel i spriten, men dette kan lett bortfiltreres med aktivt kull. Prøv å kjøp den på minimum 50% og filtrer den selv. Da blir det knall og all smak forsvinner.

God hjemmebrent er like trygt som polsprit (altså farlig), men vil du bli full så samme søren sier jeg. Ned med vinmonopolet, og alle andre monopoler.
Mye smart som er sagt her, ta litt sprit i hånden og gnu spriten imellom hendene, skummer det er det tresprit, Er det enkleste jeg har hørt ihvertfalll. Brenn selv så er du sikker
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Guljakke
Mye smart som er sagt her, ta litt sprit i hånden og gnu spriten imellom hendene, skummer det er det tresprit, Er det enkleste jeg har hørt ihvertfalll. Brenn selv så er du sikker
Vis hele sitatet...
Det er bullshit. Det er ingen enkle måter å finne ut om det er metanol eller etanol.

Det kan kanskje gå an å finne stoff som er lettløselige i etanol, men ikkje metanol t.d, men det er ikkje sikkert det heller...
Sitat av vidarlo
Det er bullshit. Det er ingen enkle måter å finne ut om det er metanol eller etanol.

Det kan kanskje gå an å finne stoff som er lettløselige i etanol, men ikkje metanol t.d, men det er ikkje sikkert det heller...
Vis hele sitatet...
Hvis du tenner på spriten, og flammen er blå-aktig og ikke veldig synlig, er det etanol. Hvis den derimot er veldig synlig, er det ganske ofte metanol.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hater_mordin
Hvis du tenner på spriten, og flammen er blå-aktig og ikke veldig synlig, er det etanol. Hvis den derimot er veldig synlig, er det ganske ofte metanol.
Vis hele sitatet...
I call that bullshit. Eg har brent begge deler, og både metanol og etanol har usynlig/svakt blålig flamme med mindre du får inn andre stoff i forbrenninga.

Eg gjentar: det finst _ingen_ sikker måte som du kan bruke heime på kjøkkenet for å finne ut kva du har.

I tillegg så bør det nevnast at det kan blandast, utan at du vil ha mogelegheit til å oppdage det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg kjøpte halvliter for litt siden. Smaka gjær å fikk sprut basj av den. Hva kan det være? xD Dårlig brent?
Dårlig silt som oftest.
Metanol gir ikke rus, så sprit som er blanda med metanol funker dårlig. Samme som å blande ut med vann, liksom...bortsett fra blindheten liksom ..hehe.
Sist endret av Drøggs; 31. desember 2007 kl. 01:02.
pilleknaskern:

veldig dårlig brent sprit som ikkje er skikklig laget. det er ikkje farlig(så lenge du ikkje drikker 1liter+ av det), men gir som regel sterke bivirkninger utenom det vanlige.
mitt tips: kast det og kjøp hoss ein annen som brenner betre.
har man ikke råd til de 210 kronene man får ei flaske vodka på polet for så drikker man alt for mye
Sitat av geokri
har man ikke råd til de 210 kronene man får ei flaske vodka på polet for så drikker man alt for mye
Vis hele sitatet...
Sant, så sant! :P
Sitat av Sokkull
Er ikke spriten renset godt nok, brent riktig, kan man få en del fusel stoffer som deriblant inneholder bittesmå menger metanol( ikke skadelige mengder )Har Hjembrenten mye fusel stoffer kan dette føre til store magesmerter og ille fyllesyke.

Om man lager hjemmebrent med nok sukker, og renser i kull filter vil den smake godt, bedre enn vanlig pol-sprit spør du meg.

Du klarer ikke lage skadelige menger metanol av vann,sukker og gjær (+evt gjær næring) som vanlig sats inneholder. (til de som ikke vet er sats det man destillerer for å få hjemmebrent)
Vis hele sitatet...

Så det oppstår bittesmå mengder metanol i fuselet? det er det dummeste jeg har hørt, det oppstår ikke metanol, det eksisterer ikke metanol i hjemmebrenten med mindre det er lagt til med vilje og viten. Det er ikke mulig å starte med vanlig sats også blir det plutselig metanol. Dæmmen bættre heller!
Jo, jeg også har hørt at det oppstår metanol ved brenning, men dette er en liten mengde (?)
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tviler på at dette har noe for seg. Sats på vann, gjær, sukker er ikke farlig å drikke. Men om man har mais/potet så skal man være litt mer nøye med å kaste det første som kommer har jeg hørt
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jepp, en seiglivet myte det der gitt. Så lenge det er sats på gjær og sukker kan man ikke få metanol uansett hvordan man gjør det. Faktisk helt umulig. En god hjemmebrent skal smake litt gjær, det er hele sjarmen.
Dæven det var lenge sia jeg har skrevet det innlegget. Nei har funnet ut det selv også nå for å si det sånn.
Europris har aktivt kull, av og til apotek.