Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  111 40378
En kamerat i gamleklassen min stresset mye med a hjemmemekke dreads. Utifra hva jeg husker:
- Dreads hos en frisor koster rundt 3k. (ikke alle gjor dette like bra. Ga til en afrosjappe)
- A hjemmesnikre dreads koster rundt 1k (du ma ha en borste, og et middel), pluss et HAV med tid og innsats.

Jeg hadde definitivt besokt en profesjonell. Enkelt og greit fordi da slipper du kroell.
hvordan får du hjemmesnekra dreads til å koste 1k? du trenger kam, som du kjøper på nille, og du kjøper voks, en boks som holder lenge og vel koster rundt 80kr... så jeg ville si rundt hundrelappen
Mine dreads har nå holdt ei god stund, og det kun takket være en tolv-pack med kammer fra Meny, dax wax (når det trengs par ganger i måneden) og studio line paste hvis jeg vil smoothe dem ut. Sjekk ut daxwaxtråden her på forumet før du klisser det i, forresten. Som Eolin sier, rundt hundrelappen er veldig greit budsjett for hjemmemekka dreads.

Kakemann: Om man gjør det proft kan de nesten bli FOR naziperfekte da. Litt av sjarmen med dreads, iallefall her i gården, er at man ikke trenger å styre og stelle så mye. Du må bruke mye penger på børster og diverse midler for å få det til å bli hele tusen spenn. Hva tid og innsats angår, de lever sitt eget liv etter hvert, vokser i pølser og en trenger ikke mer tid enn hos frisøren.
Jeg har per idag Dreads.
De Dreadsene jeg har nå fikk jeg lagd hos frisør ("Studio Africa" eller noe) og jeg er egentlig veldig fornøyd.

Min erfaring med hjemme mekka dreads er at de ikke er like jemne (noen er store, tykke osv, mens andre er tynne), mens de du lager hos frisøren blir fine og mangfoldige.

Første gangen jeg hadde dreads var det eks-kjæresten min som lagde de, hun satt i nesten to dager i strekk for å lage de. Det tar altså meget lang tid, og gjør til tider vondt.
Samtidig ble det tilsammen kanskje 25-30 dreads som var tvunnet sammen med hyssing.

Etter 3 uker måtte jeg gre de ut (noe som ikke går om de er bra nok), så dro jeg til frisøren som brukte 6 t på å lage 64 dreads som nå har holdt i halvannet år. Det kosta 2000, mens på "Adam og Eva" ville det ha kosta 6000.

Ut ifra hva jeg har hørt er faktisk "Studio africa norge" eller hva det heter det billigste stedet å ta dreads.

Jeg vil absolutt anbefale deg å lage dreads hos noen som kan det ordentlig for at de skal bli bra.

Du må også regne med at de ser jævelige ut de første 2-4 mnd.
Natty dreads pon di mountain top...

En gammel måte å få dreadlocks er å ikke vaske håret med annet enn saltvann og la være å gre håret, hodeputa tar seg mye på natta. Blir fort "fatdread" i bakhodet, men med litt enkel hjelp får man man skilt dette rimelig kjapt.
Dette var måten jeg kjørte på, ble jo litt fritidstvinning og slikt, men det var bare kos. Mindre kos var det å få en grønn dread...

Hadde aldri noen problemer med insekter i håret, det har ingen av folka jeg kjenner heller, men ble litt illeluktende etterhvert.
Når jeg fjerna dreadlocksa fant vi en god del med softgun kuler, en tyggis (ubrukt) og en ølkork.
haha digg :P

jeg har hatt dreads i snart et år, noen hjemmesnekra, andre lagd hos frisør. Har du venner som kan dette og ønsker at det skal bli bra, så gjør det det
og så lenge du vasker dreadsa engang i blant, noen vasker dem en gang i uka, andre en gang i måneden, samma for meg. men pass på å vaske dem med såpe som det ikke er parfyme og skumle kjemikalier i. jeg bruker grønnsåpe, også kjent som ren gulvvask, da med et liten etterlukt av furunål en dag eller to, det er jo bare digg
Jeg hadde dreads i rundt 1 uke. Når jeg trynte på skogstur endte det med gjørme å stein i håret. Det satte seg inni selve dreadsene å gjorde hode mitt til et veldig u hygienisk sted.
Endte med skalpering.
Skal nok prøve igjen når håret er langt nok!
▼ ... noen uker senere ... ▼
personlig vil jeg anbefale Studio Dreads i Oslo. disse har selv erfaring og fikser selv de mest katastrofale hjemme-mekka dreads. sjekk www.dreadsioslo.no. husk at teknikken som brukes for afrohår ikke er like effektiv på nordisk glatt hår fordi hårteksturen er en helt annen! derfor må andre teknikker til! ikke er det dyrt heller.
Hvor langt må håret være? luggen min går nå omtrent ned til øyenbrynet, så regner med jeg har for kort hår? Er det forresten noen "regler" for hvem som kler dreads? Tjukt/tynt/smalt/bredt/langt/kort -ansikt?

Og hvordan er det for oss som spiller aktiv fotball? Noen kamper foregår jo på krøllgress med de jævla gummiknottene i seg. Kan det by på problemer?
Sitat av minigolf
Hvor langt må håret være? luggen min går nå omtrent ned til øyenbrynet, så regner med jeg har for kort hår? Er det forresten noen "regler" for hvem som kler dreads? Tjukt/tynt/smalt/bredt/langt/kort -ansikt?

Og hvordan er det for oss som spiller aktiv fotball? Noen kamper foregår jo på krøllgress med de jævla gummiknottene i seg. Kan det by på problemer?
Vis hele sitatet...
Du har nok litt kort hår foreløpig. Jeg hadde panneluggen ned til haka før jeg tok dreads.

Jeg syntes ikke det er regler for hvem som kler dreads! Men vær obs på at om du er av den ekstrehygieniske typen så bør du bare droppe det. Av personlig erfaring bør du ikke vaske dreadsa mer enn en gang i uka. Dreadsa tørker nemlig veldig seint, og mugg og slikt kan dannes om det alltid er fuktig i dreadsa dine. Og vanlig shampoo kan du bare glemme, så håret ditt kommer ikke til å lukte mer blomster.

Selv har jeg aldri spillt fotball, men jeg syns det var irriterende med dreads forann øynene hele tiden (de var akkurat for korte til å sette opp i hale), så min løsning ble slik etterhvert:
Alt hår blir til dreads.

Vask det med vann, ikke komersiell shampoo, så blir det til dreads innen 4 år. Om du er tålmodig.
Tar et døgn/ noen timer om du er heldig og har tynt fislete hår som meg. Vask håret, dropp balsammen tørk det grundig, fyr en fet en og kolaps. Etter å ha sovet noen timer med vått hår er det bare å tvinne litt på det.
Klem Gunn
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av minigolf Vis innlegg
Takk for svar, Potrick.

Helt forbanna utrolig at jeg spør om dette, men fuck it: funker det med hair-extashion?
Vis hele sitatet...
Man kan ta dreads med extensions. Men for meg mister da dreadsa noe av sjarmen sin.. Men det er ditt hår (pluss hun Thailandske dama som solgte håret sitt evt.)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har prøvt litt å lagt hjemmelagte dreads, men er ikke helt fornøyd med resultatet. Så tenkte å betale en slant for å få det skikkelig.
Bor i Stavanger, noen som vet om en plass som er bra? (pris er fint å få med, men har ikke mye å si om det er dyrt eller billig)
Egeli's Afro Hair & Art, har hørt at disse lager dreads, noen som har erfaringer, eller hørt noe om dem?

Takker så masse for svar.
▼ ... over en måned senere ... ▼
her finner dere bilder av rastafletter og cornrows, samt info:
http://cornrowsioslo.blogspot.com/

her finner dere bilder av dreadlocks både med og uten extension (extension fungerer som en drøm):
http://dreadsioslo.blogspot.com/

Studio Dreads i Oslo www.dreadsioslo.no
Hei. her kommer sannheten rundt dreadlocks!!!!!!!!!!! beklager om jeg blåser liv i en utdiskutert post

Skriver her for å oppklare diverse misforståelser, jeg beklager at jeg bare har skumlest posten, så jeg bare skriver litt generellt om mine inntrykk, uten å svare på spesifike poster. jeg ser at dere har klart å skille mellom rastafletter, cornrows, og dreadlocks. meget bra, for det er jo en vesentlig forskjell.

kan si litt om min bakgrunn for å posten. jeg er selv et dreadhead, mine dreadlocks når meg (2 sec, skal sjekke)....... til nederste ribben når det henger fremfor skuldrene mine, og da litt lenger ned bak ryggen.

dreadlocks kan fikses på hjemme eller hos frisør. de freste afroshops ordner dreads. dyktigheten og hvilke teknikker de bruker varierer noe. mange velger også å gro natural dreadlocks, som er mer slik den indiske mannen på et bilde på første siden, hvor man bare slutter å gre seg, og lar floking gjøre sitt. dette fungerer bra om man har bølget eller krusete hår, men fungerer også for veldig mange personer som har ganske slett hår.

det viktige om man velger den naturlige veien, er at floking ofte skaper store områder med floking, og ikke adskilte dreadlocks. da må man rett og slett rive fra hverandre flokene slik at størelsen på locksa blir ønskelig. veldig mange dreadheads som har fått dreadlocks gjort av frisører osv, fascinerer seg veldig over naturlige locks etter de har hatt sine søte små symetrisk oppsatte dreadlocks en stund. jeg er selv en slik person. det fantastiske kaoset av naturlige dreadlocks, og deres stadige utvikling er spennende. det skal sies at selv lagde dreadlocks forandrer seg over tid, så lagde dreadlocks kan over tid mer og mer ta form som naturlige dreadlocks om man lar de være alene. man kan selvfølgelig også gjøre det motsatte, og få naturlige dreadlocks til å få et mer ordnet utseende ved å jobbe med de. teknikker som palm rolling, ball rolling osv muliggjør dette (google it)

derimot liker ikke alle dreadheads naturlige locks, og mange liker best å ha forseggjorte, tighte dreadlocks også. de som liker dette bruker mer tid på sitt hår enn folk med normale frysyrer. MYE mer tid!!!!!! naturlige dreadlocks blir gjerne større, mer uforutsigbare, og får ofte interessante former, i motsettning til lagde dreadlocks, som er mer like og symetriske. dog kan størelsen velges selv om man lager de istedenfor å gjøre det naturlig, og ønsker man tykke/tynne, så får man tykke/tynne, noe som ofte er motiverende for mange, å selv velge tykkelse. en annen ting med naturlig dreadlocks er at det er en prosess som kan ta måneder eller år, avhengig av hårtype (slett hår bruker lenger tid, men det er ikke umulig).

om man velger å lage dreadlocks kan man gjøre det selv, eller hos frisør. normale frisører har normalt lite kunnskaper om dreadlocks, så dreadlocksalons eller afroshops anbefalles. om man skal lage dreadlocks anbefaller jeg å lage det selv. denne anbefalningen kommer etter selv å ha erfaring med å få de laget på en afroamerikansk frisør i trondheim. lei 2-4 filmer (avhengig av hvor langt hår du har). lage dreadlocks tar mange mange timer, og kan være svært smertefullt (du blir lugget kontunerlig under hele prosessen).

fordeler med afrofrisør: du slipper å overtale en venn til å bruke 4-8 timer (avhengig av hårlengde og tykkelse på dreadlocks) på håret ditt. mange velger dette fordi de er usikre på hvordan det gjøres

fordeler hjemme: det kan gjøres til en fin dag, med film, godteri, henge sammen med en god venn. det enkleste er om personen som skal få dreadlocks sitter på gulvet, og den andre personen i sofa/stol bak. det er enklere å ta pauser når dere vil om prosessen blir smertefull eller kjedelig (jeg gjentar vist det med smerte. ja, det er smertefullt! hvor hårsår du er avgjør hvor smertefullt). dere har også muligheten til å bruke flere dager på det. dere kan ta et par timer hver dag over en helg for eksempel.

jeg fraråder bruk av voks når man lager dreadlocks. mange afrofrisører bruker voks i større eller mindre grad (ofte større) fordi nordisk hår som er lagd dreads på ofte løser seg opp igjen delvis over tiden etter de er laget, i motsettning til afrikansk hårtype. fordelen med bruk av voks er at dreads ser ok ut på avstand allerede tidlig etter de er laget. voks derimot gjør dreadlocks stive, og de føles unaturlige, samtidig som det gjør håret ditt klissete. voks løses ikke opp når du vasker håret, og har du store mengder voks i dine dreadlocks så vil voksen være der i mange mange år (det finnes løsninger du kan blande og ha i håret som løser opp noe av voksen, men å få ut alt er vanskelig). voks sperrer også vann inne i dreadlocksa dine etter de har vært våte, dvs hver eneste gang du er ute i kraftig regnvær, dusjer elelr bader. det tar lenger tid å tørke håret, og fanget fuktighet lager et potensiale for vond lukt osv (jeg gjentar viktigheten av ordvalget mitt der. POTENSIALE for vond lukt. dreadlocks er ikke så skittent som folk tror, noe jeg kommer tilbake til senere). veldig små mengder voks når man lager dreadlocks kan likevel være greit, men vær ytterst sparsom!

normalt, om man ikke bruker store mengder voks, så vil locks normalt løse seg litt opp igjen etter de er laget, for så å dreade seg igjen over tid. i denne mellomperioden så vil du kansje se litt fucka ut, men det er verdt det over tid om du får gode fine dreadlocks uten voks senere. palm rolling under denne tiden forhinderer at de løser seg opp så mye. dreadlocks er en prosess, uansett måten man lager de på. tenk over bruk av voks før du går til en frisør og lager de. forhør deg om frisørens bruk av voks.

renslighet: at dreadlocks er skittent er et rykte som sitter hardt hos mange.. mange har hørt historien om at de fant en larve i håret til bob marley etter hans død. om dette er fakta eller oppspinn har jeg ingen anelse om. fakta er at dreadlocks behøver ikke være skittent i det hele tatt. dreadlocks kan vaskes uten problemer. det tar lang tid å vaske dreadlocks, og enda mye lenger tid å tørke de. selv vasker jeg dreadlocksa mine 2 ganger i uken. andre sverger til 1 gang i uken eller annenhver uke. hver gang du vasker dreadlocks så vil de løse seg opp litt, det er derfor mange vasker de sjelden. på den annen side, så gjør fett fra hodebunnen din osv håret ditt glatt. du vil ikke ha glatt hår, du vil det skal floke seg!!! så etter hårvask, så dreader håret ditt seg bedre igjen etter 1 dag eller 2. hvor mye fett hodebunnen din produserer avhenger av hvor ofte du vasker håret, så vasker du håret sjelden produserer hodebunnen mindre fett, og du slipper å vaske håret ditt så ofte. du ser den forsterkende effekten her?? når det gjelder annen shitt som havner i håret så må det selvfølgelig vaskes ut. som sagt vasker jeg håret mitt normalt 2 ganger i uka. tilfeldigvis trener jeg på tirsdager og fredager, noe som gjør det veldig greit for meg å vaske håret etter hver trening. tørke håret er viktig. aldri sett på det lue over lengere tid om håret ditt fortsatt er fuktig. du vil ikke ha fuktighet liggende i håret! selv har jeg en regel nå om vinteren, at jeg bare har på meg lue om jeg skal springe ute om vinteren en kurt tur for så å ta den av igjen ganske fort. om sommeren er det jo perfekt å tørke håret i friluft. om du jobber på plasser med mye støv og grus i lufta osv, eller på plasser med sterke lukter, så anbefaller jeg hodeplagg på jobb. du vil ikek ha dette støvet og grusen i håret ditt. lukter kan også sette seg. velg en sjampo som ikke etterlater seg rester i håret ditt! dette er veldig viktig, fordi slike stoffer kan bygge seg opp over tid i dreadlocks etter mange vaskinger. de fleste vanlige sjam poer etterlater parfymer eller litt balsam osv i håret ditt. parfymer lukter, og balsam gjør håret glatt, 2 ting du ikke ønsker. finn en dreadlocksjampo, eller en annen såpe. selv bruker jeg dr.bronners som jeg vanner ut 1 del med 10 deler vann (øyemål, så 1/10 er vel bare ren gjetting. jeg tar litt i en flaske og fyller med vann). når jeg kjøpte min dr. bronners for lange siden (kjøpte større kvanta) så fantes det bare en forhandler i norge som hadde det. ellers har de fleste afroshops dreadlockssjampo. du kan også bestille fra nettet. om du ikke er hjemme hos deg selv, eller går tom, så fungerer oppvaskmiddel blandet med vann (nok en gang blandet med vann, ja. dette fordi såpen i seg selv er ganske tyktflytende. du vil ha en tynn løsning som går lett inn i håret, og skyldes lett ut igjen!). uparfymert håndsåpe fungerer også i nødstilfeller. finnes sikkert andre løsninger også. om du har gode rutiner med å unngå å få skit i håret ditt, vaske minst annenhver uke, eller oftere om du føler for det eller trener, og sørger for alltid å tørke håret skikkelig før du har på hodeplagg, eller hårstrikk, så vil hygiene ikke være noe problem!!!! ingen av mine etterhvert mange dreadlocksvenner har noengang hatt hygieneproblemer med håret sitt! men husk å ta forhåndsregler. tenk også over ting som insekter osv om sommeren. dekk gjerne til håret om du er i tett skog med mye småkryp og skit.

håper dette besvarer de fleste spørsmål. det viktigste å huske med dreadlocks, er at de utvikler seg. å ha dreadlocks er en prosess, og krever ofte tolmodighet. ingen dreadlocks ser bra ut når de er nye. de beste dreadlocks er ofte mange mange år gamle.

viktig viktig: om du har dreadlocks, så vil du bli utsatt for forhåndsdømming. folk vil annta ting om deg, uavhengig av om de er basert på fakta.

folk vil også ofte spørre deg spørsmål. bli vandt med det. mange er nysgjerrige fordi du skiller deg litt ut. vær vennlig, og ta deg tid til å besvare spørsmål som folk du møter har. folk du kommer i prat med fordi de er nysgjerrige på ditt hår viser seg ofte å være veldig vennlige mennesker med genuin nysgjerrighet. jeg har fått flere gode bekjennskaper som senere har blitt mine venner fordi tilfeldige folk har vært nysgjerrige på håret mitt

en annen ting man kommer borti er komentarer på gata. i nesten alle tilfeller er disse positive. dette hender i større grad om sommeren når folk er mer ute i gatene, og folk ikke bare stresser fra A til B og prøver å unngå kulda. jeg har mista telling på hvor mange ganger folka på gata slenger komentarer som "kult hår", "rastamaaaan!", og lignende når jeg går på gata eller sitter på bussen osv


mvh lykketrollet

og forresten, dreadlocks vokser naturlig ut som dreadlocks, hvor dreadingen beginner 2-4 cm fra hodebunnen, avhengig av hårtype. har du slett hår, kan den avstanden fort bli 4 cm. jeg synes personlig at dette ikke er så fint. det finnes teknikker som får håret til å dreade seg nærmere hodebunnen, og krever lite arbeid. selv gjør jeg dette 1-2 ganger i uken, og bruker kansje et kvarter, så dreadingen begynner nesten rett fra hodebunnen
Sist endret av lykketrollet; 16. februar 2009 kl. 13:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
en ting jeg lurer på.. jeg har jævlig lyst på dreads, men hvordan funker det på litt tynt hår?
Dreadlock fungerer like fint på alle typer hår, tykt/kort hår / fint tynt nordisk hår. Man tilpasser dreads etter hårtype, på fint tynt hår bruker man å lage mange tynne dreads. Slikt at du f.eks ikke ender opp med 3 pølser dreads ; )


*Knottygirl
du har ett poeng der Takker for svaret(:
Det bildet med kjerringa er fletter, dreadlock er det samme som "rastafletter" og det xzibit hadde kalles cornrows.
hvis du er hvit diablo, burde du ikke ta dreadlocks, det ser helt forjævelig ut, hadde et tulling i klassen som gjorde det, har var ikke fornøyd
Har ikke lest hele tråden

Dreads kan lages, så vidt jeg vet, på to måter:
1. Ikke vaske håret på "lenge", "veldig lenge" eller "aldri"
2. Håret tupperes igjen og igjen, slik at man danner tjukke knuter i håret. Det er vanlig å ha i en honninglignende substans (honning er også brukt).

Råd:
Du bør ihvertfall ha hår til skuldrene. Lengre hår er å anbefale.
Du kan gjøre dette selv, men jeg vil anbefale en frisør. Gjerne en afrikansk én.

"Afrohair 2000", en frisørsalong i Fredrikstad, gjorde jobben på 7 timer, for 700,- kr. i 2001 (tror jeg).

Det er vanlig å bruke mellom 5-12 timer på arbeidet, avhengig av lengden på håret og farten på frisøren.


PS. "Rappersveisen" heter cornrows, og er fletter som er flettet langs med hodebunn. Som oftest i kunstneriske mønstre.

Cornrows på Wikipedia
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av k-nut Vis innlegg
hvis du er hvit diablo, burde du ikke ta dreadlocks, det ser helt forjævelig ut, hadde et tulling i klassen som gjorde det, har var ikke fornøyd
Vis hele sitatet...
Smak og behag, jeg kjenner flere "hvite diablos" som har hatt dreads og det så like bra ut som på en mørkhudet.

Som et eksempel har vi jo Anders fra In flames:
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av beck Vis innlegg
Mizz scandalouz, eller Åse, Dreads i oslo er så sleipe og ukreative. De har rappet hele konsptet til Studio Africa(logo,konsept, navn) og prøver å kamuflere det som deres eget. www.studioafrica.no http://dreadsogsaant.blogspot.com/
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet, er det omvendt.. Studio Dreads i Oslo hadde stylen, logoen (inkl.font) før studio Afrika, som bare hadde en ganske plain slags blogg. Kanskje jeg tar feil, men når jeg så siden du refererte til så ble jeg litt sjokka, det er jo de som har busta hele opplegget til SDiO.......... Kanskje du er leid inn som propagandør for studioA?
Kanskje jeg bare ikke har sett siden før.
Sitat av EnGeL Vis innlegg
Har ikke lest hele tråden

Dreads kan lages, så vidt jeg vet, på to måter:
1. Ikke vaske håret på "lenge", "veldig lenge" eller "aldri"
Vis hele sitatet...
det her er bare tull!!! ikke hør på det! hår dreader seg fortere om du vasker det!!!! om du aldri vasker håret så blir det fett og glatt.. fett og glatt hår floker seg dårligere, og det er jo floker du vil ha! vask håret 1 gang i uka eller annenhver uke. det er uansett viktig å vaske håret for å unngå lukt og skit. men ikke vask det for ofte, for når du begynner å få dreads så tørker håret MYE saktere, og vasker du det hver dag, vil du sannsynligvis kontinuerlig ha fuktighet i håret, noe som skaper mugg. om du trenger så kansje du må vaske håret 2 ganger i uka, feks etter hver trening. det kan gå greit med 2 ganger i uka, men helst ikke oftere enn dette. og om du må vaske håret oftere enn dette, sørg i alle fall for at det tørker mellom hver gang. aldri ta på lue med vått hår når du har dreads (med mindre vi snakker om 10 min til og fra butikken om vinteren feks. ikke 2 timer).
Huhei, har ikke lest hele tråden, men.

Jeg kunne tenke meg dreads, men er redd for å ødelegge håret om jeg prøver selv eller får en venn til å gjøre det.
På den andre siden har jeg ikke spesielt råd til en "dreadbehandling" til 3k +, så jeg føler jeg famler litt i blinde her. :/

Noen tips?
finn et dreadlock forum som IKKE har tilhørighet til en dradlockshampoo-produsent. de forumene er sterkt påvirket av produsentenes ønske om å selge sine produkter. om du går til et nøytralt forum får du svar fra mennesker uten baktanker.

et slikt forum er http://www.hipforums.com/newforums/f...play.php?f=209
dette er et relativt lite dreadlock community. det finnes forumer med langt flere aktive medlemmer. valgte å linke dette fordi det er her jeg selv er aktiv. på "maereo's dreadhead timeline" tråden der kan du se bilder av mitt hår over 2 år, fra min relativt dårlige start, til i dag, når jeg er meget fornøyd. andre medlemmer der har lignende tråder. i tillegg har du mange tråder med generell info, spørsmål og svar, og diverse diskusjoner rundt dreadlocks

ellers har jeg en post litt lenger opp som er ganske utfyllende
Sist endret av lykketrollet; 16. april 2009 kl. 13:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det sant at håret krymper til halve lengden med dreads? :S
PrincessRagna, hvis du iallefall hadde giddi å ta deg tid til å lese de stakkars fire sidene så hadde du enkelt fått svar.

Håret mister omtrent 1/3 av lengden, men blir mye "bredere" og fyldigere.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg lagde mine dreads med bivox. Gjorde no inni helvetes vondt , men etter å ha hatt de i nesten 2 år har de faktisk blitt ganske så kule. En god del av dem vokser naturlig og jeg fikk dem lagt av en profesjonell frisør som har kunnet det i 20 år.
Siden det gjorde så forbanna vondt så kommer jeg aldri til å lage nye , så jeg har tenkt å ha dem til de detter av eller råtner , noe som ikke kommer til å skje.
▼ ... over en uke senere ... ▼
har litt samme holdningen som dusjkabinett, men ikke pga smerten. jeg rett og slett elsker dreadlocksa mine. de blir til jeg snubler i de! okokok, kansje jeg straighter meg opp og glir inn i mengden en gang i fjern fremtid, men det føles ikke sånn nå. dont fear to stand out
Sitat av lykketrollet Vis innlegg
og forresten, dreadlocks vokser naturlig ut som dreadlocks, hvor dreadingen beginner 2-4 cm fra hodebunnen, avhengig av hårtype. har du slett hår, kan den avstanden fort bli 4 cm. jeg synes personlig at dette ikke er så fint. det finnes teknikker som får håret til å dreade seg nærmere hodebunnen, og krever lite arbeid. selv gjør jeg dette 1-2 ganger i uken, og bruker kansje et kvarter, så dreadingen begynner nesten rett fra hodebunnen
Vis hele sitatet...

hey.
Har nettopp satt dreads selv. er ganske fornøyd må jeg si, selvom jeg bare har 30 stk. har utrolig tjukt hår, så regner med at de blir litt tykkere enn en 10-kroning.

det jeg lurtep å er hvordan jeg kan sikre meg at de starter å dreade seg langt inne ved hodet? har veldig glatt hår, merker at begge "endene" på dreadsa begynner å åpne seg litt, ca 1 uke etter at jeg tok de. har kjøpt sjampo på dreadheadhq.com, og voks samme stedet. ser for meg at jeg kommer til å vaske håret med sjampo 1 gang i uka i tiden fremover. men går det ikke ann å bare vaske det i vann, uten at det vil fucke de opp?

jeg fikk søstra til en kompis å sette dreads mine, og skjønner ikke helt åssen folk antar at det tar 12 timer med en venn. -med mindre du har en venn som er frisør eller noe... tror vi brukte nærmere 30 timer på dreads, og vi mekka dem med kam fra nille, wax kjøpt på nett, og en jævlig mye tålmodighet. Er ikke spesielt hårsår i utgangspunktet, men dreads var drit vondt - særlig på siden ved øret. syntes et godt tips er å brenne en feit en nå og da, når det blir for ille

men uansett. dersom noen kan komme med flere gode tips om hvordan å _ta_vare_på_ dreadsa, hadde jeg blitt sykt happy. å skaffe seg dem var jo forholdsvis enkelt

likte dread-guiden din. nesten så man burde opprette en "den store dreadlocks-tråden".
det høres ut som du har en god start. vær sparsom med voksen. mange sverger imot voks (dreadproduktprodusenter sverger selvførgelig for at voks er det beste for dreadsa dine, for da har de jo 1 produkt mer å selge deg. ironisk nok har noen av de samme produsentene wax removal kits). jeg er ikke en av de som sverger for eller imot, men anbefaller sparsommelighet. feite dreads er kult! jeg elsker feite dreads!

at dreadsa dine går opp i enden er helt normalt. så nå må du velge om du vil gjøre noe med det eller ikke. du kan jobbe med de, for å dreade endene, eller du kan la de være. selv har jeg en blanding, noen dreads som er dreada helt til toppen, såkaldte blunt ends, hvor tuppene har forsvunnet inni dreaden, på andre har jeg 1-5 cm løst hår nederst. jeg vet ikke hva jeg liker best.

og ja, jeg husker det med dreadse ved øret (det var da jeg gikk ut for å ta meg en sigg og en pause pga smerten)
Sitat av Beskjeden Vis innlegg
hey.
Har nettopp satt dreads selv. er ganske fornøyd må jeg si, selvom jeg bare har 30 stk. har utrolig tjukt hår, så regner med at de blir litt tykkere enn en 10-kroning.

det jeg lurtep å er hvordan jeg kan sikre meg at de starter å dreade seg langt inne ved hodet? har veldig glatt hår, merker at begge "endene" på dreadsa begynner å åpne seg litt, ca 1 uke etter at jeg tok de. har kjøpt sjampo på dreadheadhq.com, og voks samme stedet. ser for meg at jeg kommer til å vaske håret med sjampo 1 gang i uka i tiden fremover. men går det ikke ann å bare vaske det i vann, uten at det vil fucke de opp?

jeg fikk søstra til en kompis å sette dreads mine, og skjønner ikke helt åssen folk antar at det tar 12 timer med en venn. -med mindre du har en venn som er frisør eller noe... tror vi brukte nærmere 30 timer på dreads, og vi mekka dem med kam fra nille, wax kjøpt på nett, og en jævlig mye tålmodighet. Er ikke spesielt hårsår i utgangspunktet, men dreads var drit vondt - særlig på siden ved øret. syntes et godt tips er å brenne en feit en nå og da, når det blir for ille

men uansett. dersom noen kan komme med flere gode tips om hvordan å _ta_vare_på_ dreadsa, hadde jeg blitt sykt happy. å skaffe seg dem var jo forholdsvis enkelt

likte dread-guiden din. nesten så man burde opprette en "den store dreadlocks-tråden".
Vis hele sitatet...
Hadde dreads en kort periode (ca 1mnd). Orket ikke ha de lenger siden de klødde og var i veien

Men for vedlikehold så anbefaler jeg å backcombe(tupere) endene eller helt inne ved roten når de sklir opp. Og rulle de sammen med VELDIG LITE voks. Ta heller på litt og litt etterhvert.
Og vask de med naturlig såpe, knottyboy, eller drbonner el. lignende. IKKE bruk balsam, da blir håret ditt fuktig og kan råtne.

Og etter du har dusjet/vasket håret så sørg for å få det så tørt som mulig.
Veldig viktig at det er tørt, for dreadsa suger til seg vann og fuktighet som gjør at det råtner eller muggner. Det lukter ikke godt
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Noen som har erfaring med grønnsåpe som sjampo (for dreads) ?
Får legge til at når man vasker dreadsa er det ikke meningen å vaske håret, men hodebunnen. Så hvis du har en såpe/shampo som gjør hodebunnen ren og pen, men som ikke fucker opp dreadsa, så er det vel greit å bruke den
Jeg skal muligens prøve dreads i sommer.

Verktøy: Ikke noe voks. Shampoo som ikke legger igjen masse dritt i håret (noen tips?). En metallkam. En frivillig veninne.
Hvor får jeg kjøpt knottyboy og drbonner? (Utenom internett)

Trenger jeg noe mer?
Sitat av The Freak Vis innlegg
Jeg skal muligens prøve dreads i sommer.

Verktøy: Ikke noe voks. Shampoo som ikke legger igjen masse dritt i håret (noen tips?). En metallkam. En frivillig veninne.
Hvor får jeg kjøpt knottyboy og drbonner? (Utenom internett)

Trenger jeg noe mer?
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte ihvertfall knottyboy shampo/såpe av en salong i Oslo. Tror den het Dreads i Oslo ellernoe lignende... Sikkert bare å google det^^
Men hvis du har tenkt til å ta dreads uten voks så burde du skaffe deg en heklenål, til å "hekle" sammen dreadsa etter du har tupert hver hårseksjon. Bruk google og youtube, du finner MASSE videoer på youtube!
hey. lest om folk som bruker lock peppa eller noe sånt, og lurer på om det er det samme som "Osis + Dust It" ? og uansett om det er eller ikke er, om osis dust it kan brukes i dreads, eller om det vil føre til at dreadsa råtner?

takk for alle svar.
Jeg begynte å spare hår på ungdomsskolen, med en liten plan om dreads. Håret ble lenger, men det ble ingen dreads. Etter hvert har musikksmak osv. endret seg, og nå har jeg fortsatt langt hår(rundt 70cm pannelugg) og går som oftest kledd i ganske mørke klær :P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Khaza Vis innlegg
Jeg begynte å spare hår på ungdomsskolen, med en liten plan om dreads. Håret ble lenger, men det ble ingen dreads. Etter hvert har musikksmak osv. endret seg, og nå har jeg fortsatt langt hår(rundt 70cm pannelugg) og går som oftest kledd i ganske mørke klær :P
Vis hele sitatet...
det kalles pubertet
Det er jo også mulig å få kjøpt falske dreads som du fletter inn/knyter fast i håret, uansett om du har langt eller kort hår. Tror ikke markedet er særlig stort her i Norge, det jeg har sett til nå er kun dreads i alle mulige ville farger, men det er sikkert mulig å bestille litt mer "normale" fra utlandet eller noe ... Har veldig lyst på slike selv da xP
▼ ... noen måneder senere ... ▼
http://www.dreadlocktruth.com/whynotwax.htm

Man TRENGER absolutt ikke å bruke voks om man skal lage dreads. Greia med dreads er at de trenger friksjon og bevegelse for å floke seg og bli mer mature, bruker man voks ser det bedre ut fordi de løse hårene blir klistra inntil dreadlocken - men man kommer liksom ikke videre. Dessuten kan voks stenge inne vann i locksa etter du har vaska de, og når vann er stengt inne på et mørkt sted kan det fort bli gode vekstforhold for mugg, og du får ekkel lukt. Dog har jeg også hørt om folk som har brukt voks veldig sparsomt uten særlige problemer også, men jeg har hørt _langt_ flere dårlige opplevelser med voks og dreads. Man trenger ikke å vedlikeholde dreads, og man trenger heller ikke å dra til en fancy salong og punge ut med flere tusen.

Og helt ærlig, hva ser kulest ut?

Salong
http://4.bp.blogspot.com/_Om7NDN7ierM/SnsfDQhhpEI/AAAAAAAAGLI/QiRDVjOKUFI/s320/DSC00697.JPG

Naturlig
http://i267.photobucket.com/albums/ii299/freeinalaska/wedding407.jpg

Salong
http://3.bp.blogspot.com/_Om7NDN7ierM/SnsYwdjEwCI/AAAAAAAAGJA/xlxWN1oSdzE/s320/DSC00714.JPG

Naturlig
http://i262.photobucket.com/albums/ii88/jazzerus/IMG_2799.jpg

Salong
http://www.studioafrica.no/studioafrica2009/archivos/galeria/Dreadlocks/Dreads%20Oslo%20studioafrica%20majorstuen.JPG

Naturlig
http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs112.snc1/4946_121437795265_683870265_3349934_6667001_n.jpg

Sier bare at selv om noen tar penger for noe er det ikke dermed sagt at det er det resultatet som blir best. Locksene du tar i salong ser mer ryddig ut, men de vil få deg til å komme tilbake hver måned for "dreads fix" fordi locksa begynner å loope og gjøre det de naturligvis ville gjort.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Press håret mot håret mens du ruller det rundt. Da for du hår som er vridd inn i hverandre. La dette vokse (cirka 2 år vil jeg tippe) å du har dreadlocks. Jeg skal gjøre dette første dagen i sommerferien. Beklager for dårlig forklaring men det er litt vanskelig å forklare.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du snakker om dreads som i "pølser"?
Fås vel en spesiell sjampo for dette tror jeg, hvertfall det jeg har lest...
dreadlocktruth.com

der finner du ALT du trenger å vite om dreadlocks. Som egentlig er veldig lite... Jeg har surfa nettet veldig lenge, men det er den eneste fornuftige dreadlocksia jeg har funnet.

1. vask jevnlig med såpe uten for mye parfyme og balsam (jeg liker Zalo, faktisk. hehe)
2. Ikke gjør så forjæ***g mye med det. Dreadlocks lever sitt eget liv og former seg som de vil. Eneste du trenger å gjøre er å holde dem unna hverandre (spesielt i begynnelsen) så de ikke kopler seg sammen til en unidread, eller såkalt "beavertail".

tips: bad i saltvann og la de tørke skikkelig mellom vær gang de er våte.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg lager de selv, så nå har jeg noen dreads og resten løst halveis dreads :P
Bruker ingen produkter, bare tuperer og tvinner/fletter inn i hverandre. Orker ikke stresse så mye med det og bruker heller litt tid hver dag enn å gjøre alt ferdig på 12 timer..

Spendt på hvordan det blir til slutt, vi jenter skal vist ikke ha dreads har jeg hørt ;P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
selv om man ikke skal vaske dreads`ene mer en ca 2 ganger i uken, kan man fremdeles dusje hver dag uten å å bruke en j**vlig stor badehette?
Det finnes egne studioer du bør dra til for å få laget dreads.
I Oslo finnes det tre eller fire studioer jeg fikk anbefalt før jeg tok dreads.
Slike studioer finnes vel de fleste steder.
Har du nordisk hår vil jeg ikke anbefale et av de afrikanske studioene, og omvendt.
Stikk innom et studio og hør hva slags dreads de lager, be om å få se bilder osv.
Slik er du sikker på å få akkuratt det du vil ha.
Bor du i Oslo kan jeg gi deg nummeret til en jente som gjør det for halv pris. Hun er utlært "dreader" og hun laget mine, som jeg er meget fornøyd med.

Lykke til!
▼ ... noen uker senere ... ▼
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
skal snart ta dread og har noen spørsmål:
1. er dette så lett at min mor kan gjøre det? :P
2. hvor langt tid tar det å tvinne opp hvis hun gjør feil?
3. noen tips?

orker ikke lese hele tråden, for snart skal jeg teste dreads med heklenål
takker for svar!