Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 908
Hei.

Tittelen sier mye. Hvorfor har det seg sånn at tråder om selvmord, selvmordstanker, tanker rundt selvmordstanker og andre tråder i den retningen blir slettet?

Er dette tematikk som ikke er greit å diskutere på norsk freakforum?
Farlig tankegods?
Spredningseffekt?
Noen emner er bannlyst fordi det bryter med norsk lov. Dette gjelder for eksempel anskaffelse av narkotika. Her er grensa veldig grei.
Noen emner har vi lav toleranse for, fordi det ikke passer med forumets profil. Vi er primært et diskusjonsforum, så ren leksehjelp tillater vi i mindre grad. I slike tilfeller er det litt uklart hvor grensa går, men hvis trådstarter har lagt nok egeninnsats i problemsttillingen til at det faktisk blir en diskusjon, så får det som regel leve.

Hva selvmord konkret angår, så synes jeg det er ganske mye aktivitet rundt dette. Det er i alle fall ikke kategorisk bannlyst. Det eneste vi her konsekvent sletter er, i løs forstand, forespørsler om tips til gjennomføring. Om det er riktig av oss er et åpent spørsmål. Jeg ser to moralske argumenter for hvorfor det er riktig å fjerne det, og to litt mer egoistiske.

Det første gode argumentet er at folk som står på kanten generelt ikke bør dyttes over. Jeg har ikke anledning til å grave frem forferdelig mye forskning for å dokumentere påstanden min nå, men det er ganske veletablert at de fleste mennesker med suicidale perioder får det bedre hvis de overlever. Korollaret av det er at det faktisk er moralsk riktig å hjelpe offeret vekk fra kanten, selv om det går på bekostning av deres oppriktige ønsker. Det er et paradoks, for alle mennesker har råderett over eget liv - men så lenge de fleste ser tilbake på de mørke tidene og sier "den versjonen av meg som ville dø den gangen tok feil", så er jeg villig til å tråkke litt over selvbestemmelsesretten. Da synes det ganske opplagt at gode tips til trygg gjennomføring ikke er det første man trenger å finne.

Det andre gode argumentet kan kanskje fremstå som litt kaldt og hardt, men det er like fullt sant: Et hederlig, men dog mislykka selvmordsforsøk gir gjerne drastisk redusert livskvalitet i etterkant. Det er grusomt å ha det så ille at man ønsker å dø, men det er enda verre å sitte fast i rullestol, lam fra nakken og ned og ville dø. Dersom man virkelig ikke kan stoppes i sitt forsett, så bør man vite veldig godt hva man driver med. Den kunnskapen er ikke vi som forum i stand til å formidle på den rette måten. De som har den medisinske kompetansen er ikke nødvendigvis de som svarer. De som svarer mest overbevisende er ikke nødvendigvis de mest kunnskapsrike. Ettersom debatten degenererer blir det veldig vanskelig å skille skitt og kanel. Vi er helt enkelt ikke riktig medium.

Den første litt egoistiske grunnen er at vi helt enkelt ikke ønsker å være mottaker av den oppmerksomheten. At mediene regelmessig beskriver freak.no som en nettets mer lugubre avkroker der folk lærer å sette hasjsprøyter og snekre bombepistoler får så være. Det er i grunn ganske kostelig når det skjer. Å bli anklaget for å glorifisere selvmord og lære folk å ta livet av seg er derimot ikke like festlig. Den andre litt egoistiske grunnen er at brukermassen vår også reagerer på det. Etter at vi satte døra litt mer på gløtt for psykiatri og personlige problemer, så har det dukket opp ganske mange dystre tråder om depresjoner og denslags. Det er viktig for de det gjelder, men det legger unektelig et dunkelt slør over hele forumet. Det kunne vel latt seg gjøre å skjule det litt mer, men jeg vet ikke helt hvilken effekt det vil ha.

Ligger vi på feil linje her? Burde vi ha større takhøyde på området, eller kanskje lavere? Det viktigste spørsmålet er kanskje om vi som forum er kompetente til å diskutere det skikkelig.
Jeg er usikker på samtlige punkter.

Edit: Jeg flytter denne til et åpent forum der alle kan poste.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. januar 2020 kl. 16:39.