Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 919
Heisann!
Jeg er en gutt på 15 år som basically lurer på hvor mye av de tingene du legger ut på nett/ting på nett som involverer deg, som kan spores tilbake til deg. Jeg vet utmerket godt at hvis jeg legger ut noe ulovlig på nett er det en enkel sak for politiet å finne meg gjennom IP-adressen min, men det jeg vil vite her er
f.eks.
Når jeg skriver dette innlegget bruker jeg ikke fullt navn og skriver ingen viktige personlige opplysninger. Det eneste jeg kan spores med er IP-adressen min, som er synlig for så å si kun moderatorer, osv. Men la oss si at jeg er i et viktig jobbintervju - kan min potensielle arbeidsgiver på noen måte finne ut at det er jeg som har skrevet dette innlegget, bare ved å bruke grunnleggende personlige opplysninger som fullt navn, osv? Vil han enkelt kunne finne bilder av meg, selv om websiden det er lastet opp på ikke på noen måte nevner hvem personen i bildet er? Hvor mye av de sporene jeg legger igjen på nettet er det egentlig mulig å finne bare ved å bruke navn, osv?

Har jo prøvd å Google meg selv, og får jo bare opp sider der det fulle navnet mitt faktisk er nevnt. Men det kan jo hende arbeidsgivere i store bedrifter, osv. har litt flere ressurser enn bare Google...

Takker på forhånd for alle svar, lurer veldig på dette!
generelt sett så er det bare et enkelt google-søk, de har ikke noe mer tilgang enn oss vanlige forbrukere. Hvis du søker på navnet ditt og ikke finner noe som du ikke vil arbeidsgiver vil se, så er det ikke noe å tenke på egentlig
Søk litt på deg selv og mailen din å se hva du finner.
Som læreren min sa en gang, hvis du ikke finner noe om deg selv når du googler så kan det være like så ille som om det stod mye. Du kan være med på å forandre det som skal poppe opp når de googler navnet ditt.
www.LinkedIn.com er en ganske kjent og brukt side i arbeidslivet.
http://pipl.com er et fint sted å søke etter personer på, hvor du kan søke etter fornavn, etternavn og bosted. Finner facebook-sider, lokalaviser osv når jeg søker på venner og kjente. Sjekk deg selv hvis du ikke allerede har gjort det