Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1313
Better than thou.
Microsoft Explorer mister markedsandeler.

Opera verdens sjette mest populære nettleser.

Microsoft måtte tåle nedgang når det gjelder markedsandeler for nettlesere. Men en nedgang på 1.3 prosent i antall brukere siste måned merkes så vidt.

En rekke nye nettlesere er kommet på banen de siste månedene. Det har ført til en liten nedgang i bruken av Microsoft Internet Explorer, melder analytikerne i Amsterdam-baserte Onestat.

Opera glir fram
I måneden som sluttet 21 juni brukte 95.3 prosent av alle nettsurferne en eller annen variant av Microsofts nettleser. Det var en nedgang på 1.3 prosent på en måned.

Tallene fra undersøkelsen påstår at:
# Opera hadde en relativt sterk økning, og markedsandelen gikk opp fra 0.5 til 0.7 prosent. 0.6 prosent av nettsurferne brukte Opera &.0.
# Netscape 7.0 var brukt av 0.3 prosent.
# Totalt hadde Netscape 3.4 prosent, en oppgang på 0.6 prosent i forhold til måneden før.
# Mozilla hadde 0.4 prosent.

Det merkes at det er kommet nye nettlesere rett før og under måleperioden. Det gjelder AOL Time Warners Netscape 7.0 og Mozilla 1.0, som er basert på åpen kildekode.

Øker mest
Microsoft måtte tåle en liten tilbakegang når det gjelder totalmarkedet for nettlesere. Men Microsofts Internet Explorer 6.0 hadde mer framgang enn noen av sine konkurrenter. Versjonen gikk fram 1.7 prosentpoeng, og står nå for 46.4 prosent av bruken.

OneStat sier at statistikken baserer seg på målinger av 20.000 daglige nettbrukere fra 100 forskjellige land.

Kilde: IT-Avisen.

Yay! Netscape og Mozilla øker. Opera faenskapet øker også dessverre. :/
Yay! Netscape og Mozilla øker. Opera faenskapet øker også dessverre. :/
Vis hele sitatet...
Av alle browsere som er på markedet, er IE det værste faenskapet. Greit nok at du misliker Opera (som jeg har forstått etter å ha lest en del poster fra deg ), men jeg og tydeligvis mange andre synes det er den beste browseren, men så lenge du holder deg unna IE, så kan jeg vel godta det
Synes at jo flere forskjellige browsere som har markedsandeler, desto bedre er det for Internettet. Hvor mange ganger ser man ikke; "best viewed in IE 5.x"?

For ikke å snakke om mediastreaming som altfor ofte går på Windows Media Format, men det er en helt annen diskusjon...
Synes IE er greit nok jeg, men det jeg ser i en slik undersøkelse er hvor lite *nix som blir kjørt. Det finnes vel og merke IE til Mac OS, men.
Opprinnelig postet av Carlo
Opera faenskapet øker også dessverre. :/
Vis hele sitatet...
Man kan selvfølgelig mene hva man vil, men jeg skjønner ikke åssen i pokker er det mulig å komme med en sånn uttalelse.

Opera er raskere å starte, raskere å surfe med, har bedre caching, mer brukervennlig, mer fleksibel, bedre filnedlasting, har bedre sikkerhet, osv, osv, osv...

Det hender at jeg også blir nødt til å bruke IE, men det gåååår jooooo sååååå treeeiiiigt.

OPERA RULES!!!


http://promote.opera.com/banners/opera/general/og-get-00-en-mic.png
Sist endret av n2696118; 26. juni 2002 kl. 17:18.
Ville bare vise noen tall:

1. Microsoft IE 6.0 - 46,4%
2. Microsoft IE 5.5 - 23,9%
3. Microsoft IE 5.0 – 23,5%
4. Netscape Navigator 4.0 – 1,4%
5. Microsoft IE 4.0 – 1,2%
6. Opera 6.0 – 0,6%
7. Netscape Navigator 3.0 – 0,5%
Opera fortjener mye større markedsandel enn hva de har i dag, det samme gjør mozilla, netscape, og alle *nix browserne. Internet Explorer er kort og godt den dårligste, tyngste browsern jeg har stukket nesa mi borti. Kan ikke skjønne at folk nøyer seg med IE når det finnes muligheter som er så utrolig mye bedre.

Monopolet må avvikles, jeg tror ikke mange prosentene av verdens databrukere som i det hele tatt er klar over at det finnes alternativer til IE. Vi trenger folkeopplysning og bedre browserkunnskap...
Sist endret av plumRad; 26. juni 2002 kl. 19:48.
Helt enig plumRad, men forbrukerne idag er dumme. Det er det samme som når det gjelder å bytte bank/forsikringsselskap, folk gidder rett og slett ikke å bytte selv om det fins bedre alternativ.
xtrax: feil, tror folk rett og slett ikke vet om bedre alternativ. Som linux, hvis alle visste hva det var, ville nok flere brukt det osv osv
Better than thou.
Trådstarter
Opprinnelig postet av n2696118
Man kan selvfølgelig mene hva man vil, men jeg skjønner ikke åssen i pokker er det mulig å komme med en sånn uttalelse.

Opera er raskere å starte, raskere å surfe med, har bedre caching, mer brukervennlig, mer fleksibel, bedre filnedlasting, har bedre sikkerhet, osv, osv, osv...

Det hender at jeg også blir nødt til å bruke IE, men det gåååår jooooo sååååå treeeiiiigt.

OPERA RULES!!!
Vis hele sitatet...
Raskere å starte? Jeg lar Mozilla bruke ca. 5 ekstra sekunder når jeg slår på pc'en min og så popper den opp det sekundet jeg ber om det. Mozilla for meg funker utmerket å surfe med. Merker ingen forskjell fra Mozilla til Opera. Når sant skal sies så bruker jeg Opera kun når jeg må, men har ikke merket noen forskjell enda. Mozillas caching er bedre enn Opera sin. Klart. Mozilla er kanskje ikke super brukervenlig, men IE er mye mer brukervenlig enn det Opera er hvertfall. Skulle ikke tro noen skulle ha problemer med å gå over fra IE til Mozilla. Filnedlastning kan jeg ikke si for mye på ettersom jeg vanligvis minimerer vinduet og lar det poppe opp når nedlastningen er ferdig. Bryr meg mindre om det tar 10 sekunder mer å få ned en 50mb fil eller ikke. Mozillas sikkerhet rocker sikkert den og uten at jeg har tenkt noe spesielt på det/lest noe spess om det.
Mozilla slår Opera på osv. osv. osv. også. :P

Det hender jeg blir nødt til å bruke IE jeg og, men det er så sjelden at jeg ikke husker sist jeg måte det.

3 gode grunner til å bruke Mozilla.
1. Mozilla er gratis og opensource. Ikke noen sånne irriterende reklamebannere her nei!
2. Mozilla er den browseren som støtter standarene best. Webstandars.org anbefaler Mozilla, og forteller oss også at det er denne browseren som følger standarene best.
3. Mozilla rocker trusa til bestemora di. Klinisk bevisst.

Les mer om Mozilla her og her.

http://home.no.net/elgigant/boards/mozilla.gif

Mozilla rocker!
Sist endret av Carlo; 27. juni 2002 kl. 01:53.
Jeg lurer litt på hvordan disse markedsundersøkelsene er gjordt. Fordi Opera gir seg ut for å være IE som default, så dette kan jo være en meget stor feilkilde. Og jeg tviler på at mange mange tusen har orket å sitte å klikke på den browseren de bruker.
(rotete skrevet jeg veT)
Godt poeng, KozmiC. Er det slik i alle versjoner av Opera? Jeg bytta til "Identify as Opera" men det tok en stund før jeg kom over denne heller mystiske funksjonen...
vet ikke om noen av de andre nettleserne kan vinne siden ie er integrert i windows og fleste parten kjører windows
reallife: det er akkurat det antitrust rettsaken går ut på da, og i fremtiden tror jeg nok at vi vil få se at ie ikke ligger integrert i windows. dessuten så får du muligheten til å fjerne ie, msn, outlook med service pack 1 til winxp.
Better than thou.
Trådstarter
Og SP 3 til Windows 2000.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Endelig går noe mot microsoft!
Carlo: mozilla og netscape starter fort på grunn av "quickstart" iconet nede på system trayet, uten det bruker den 100 ganger lengre tid enn Opera. Ikke at jeg har noe imot Netscape/Mozilla, alt om går mot Microsoft gleder meg.

Jeg bruker Opera og Netscape så mye som mulig, men takket være microsofts "vi vil tjene mest penger og ha monopol, så vi slipper ikke inn noen andre"-politikk må jeg desverre bruke IE noen ganger ettersom mange uvitende tosker ikke har hørt om guds gave(r) til menneskene, Opera (og Netscape).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Better than thou.
Trådstarter
Jeg vet det, akkuratt det jeg sa i posten ovenfor.