Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1172
Better than thou.
IT Avisen skriver at vi endelig får muligheten til å kjøre OS X på pc snart. Steve Jobs holder åpningstalen til MaxExpo imorgen klokken 18 norsk tid og da er det meget mulig vi får høre noe om dette. Uansett så gleder jeg meg allerede til å få prøvd det ut. Les noe mer på http://www.itavisen.no/art/1300266.html
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
JAAAA; endelig. Tok noe jævlig med tid da... Meneh, hvordan vil dette fungere egentlig, noen som har noen anelse? Vil det bli basert på fat32 eller hva? Virker lovende, hadde vært fint med noen minimums specs også egentlig...

---EDIT---
Faen carlo, du slo meg på postinga av nyheten... bitch
---EDIT---
Better than thou.
Trådstarter
Vel, OS X er basert på UNIX så det var vel egentlig bare å skrive om litt kode ettersom pc'er har x86 cpu'er og mac'er har no motorola opplegg.
Blir å se på storskjerm på Landmark i Bergen..
Streaming.


OSX på pc.. hmm.. må helt klart testes ut ; )


Var vel litt det som var bakgrunnen for at de valgte å blande nix inn i bildet ; )
dette gleder jeg meg til, litt synd at spill støtten ikke er det samme
Bruker windows til spill alikevell... gleder meg jeg, thoug lurer på hva drivere som skal brukes...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
OSX er basert på Berkleys BSD.

Marklar vil ha marklar på sin marklar.
Men eh... vil det ikke være sånn at INGEN software vil funke? Mac OS X software er jo kompilert for Motorola PPC, så da er vi like langt...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av fuzzy76
Men eh... vil det ikke være sånn at INGEN software vil funke? Mac OS X software er jo kompilert for Motorola PPC, så da er vi like langt...
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at Apple ikke har tenkt på det. De gir nok ikke ut et OS som ikke støtter noe, av både programmer og hardware. Når de nå satser på PC miljøet vil de nok kaste seg inn med et smell, og ikke bare et lite *piff*. Jeg er overbevist over at OS X til PC blir bra. Apple vet at de MÅ lansere et knakende bra produkt for å i det hele tatt overleve på markedet. Og OSene til Apple til nå er av god kvalitet.
gleder meg, dette er faktisk noe jeg kunne betalt for hvis det faktisk funker
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, iogmed at dette er unix vil vel linux apps funke og da eller?
OS X er ikke unix, den er bare basert på en BSD-kjerne eller noe... Linux apps funker ikke uten videre på en ordentlig Mac heller...
linux base i freebsd fikser biffen der, om den gjøre det på OS X aner jeg ikke
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av fuzzy76
OS X er ikke unix, den er bare basert på en BSD-kjerne eller noe... Linux apps funker ikke uten videre på en ordentlig Mac heller...
Vis hele sitatet...
BSD kjernen er jo en unixversjon. Men du har helt rett, Linux programmer fungerer selvsagt ikke i OS X, selv om den bruker flere elementer fra BSD koden enn flere andre operativsystemer. Tingen med BSD er at alle kan bruke koden i sine operativsystemer gjennom deres BSD lisens.
Tilogmed Windows har noe BSD kode i seg. F. eks er det Berkeley University (de som utvikler BSDkjernen) som utviklet TCP/IP slik vi kjenner den i dag (i BSD v4.2), og som alle operativsystemer bruker.
rekylvinyl.no
men siden det har vært mulig å kjøre linux på macer så finnes det mange programmer som allerede kjører på MAC sin prosessor.

Dette ser du enkelt i sourcen til programmet, der finner man x86 for PC og PPC (husker jeg riktig) for MAC.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Og Apple har nettopp gitt ut X11 for Mac OS X, leste jeg for ikke mange minutter siden.
Dvs at man kan kjøre X11 applikasjoner i OS X.
Kan laste ned X11en fra apple.com, gratis.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noe nytt om dette?