Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1417
Better than thou.
Jeg syntes jeg har lagt merke til det de to siste dagene, og det ser ut som om det faktisk var sant. Idag fikk jeg en mail fra Telenor ADSL.

I april og mai ble båndbredden til Online ADSL-kundene oppgradert med 20%.

Overhead

Grunnen til at kundene ikke har fått den fulle båndbredden skyldes at
en bestemt andel av båndbredden blir satt av til informasjon om
dataene som blir sendt over nettet. Dette kalles overhead og ligger
bakt inn i IP- og ATM-pakkene som utgjør selve bæreteknologien i ADSL.
Overheaden har vært høyere enn vi kunne forutse, og som følge av dette
har enkelte kunder opplevd å få lavere båndbredde enn det som har vært
oppgitt i salgsteksten.
Denne oppgraderingen er nå gjennomført på de fleste sentraler.

Innen 23.juni skal alle være oppdatert.
Vis hele sitatet...
Igår lastet jeg stabilt ned med 136kbps ;D Endelig sier jeg.
Sist endret av Carlo; 11. juni 2002 kl. 12:23.
Vil jeg merke no til det når jeg sitter på en 384/128 linje...
Laster ned på 48kb/s.. I prinsippet skal jeg ikke ha mer enn det
i følge 384/128 ...

Men jeg håper at linjen blir raskere
Better than thou.
Trådstarter
Vet ikke. Jeg skal vel ikke ha mer enn 124 kbps eller no, aldri ligget noe særlig over 100. Var riktignok kun på en download jeg lå på 136, de andre lå jeg sånn rundt 124.
Jeg kunne bare downloade med 70-75 kb/s før, men nå har jeg kommet opp i 87 k/s
Hmz, jeg har 384/128 ifra telenor, jeg ligger rundt 40 - 42kbps..
har ikke merka noe i det hele tatt
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
telenor har egentlig ikke gjort noe galt med hastigheten. det de derimot har gjort er å unnlate å fortelle om overhead og atm til kundene, noe de burde ha gjort ettersom de fleste ikke klarer å tenke ut selv at overheaden tar fra 10 til 20 % av båndbredden din.

derfor begynner alle å whine og syte og føler at de har krav på download i f. eks 704. noe de egentlig ikke har, men kanskje har allikevel pga dårlig informasjon av telenor. afterall, atm og overhead er ikke noe alle vet om.

nextgentel visste sikkert at denne klagingen og sytingen kom til å oppstå, derfor boostet de linjen med en gang slik at ikke det kom til å skje. et skikkelig sjakktrekk fra ngts side.

jeg er ikke på telenors eller ngts side nå. dette er et objektivt synspunkt. du har jo fått det du har betalt for. bare vær glad dere fikk boostingen i det hele tatt.
Opprinnelig postet av bele
Hmz, jeg har 384/128 ifra telenor, jeg ligger rundt 40 - 42kbps..
har ikke merka noe i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Da er vel sentralen ved meg oppgradert siden jeg ligger
på 48-49 kb/s.. klarer meg med den hastighet
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
gusto: korrekt me if i'm wrong.. men de selger ett produkt som heter 384/128... da vil en førstegangskjøper med en gang gå ut i fra at han/hun kommer til å få denne hastigheten og...
personlig har jeg nextgentel 2mbit, og merker bare litt til overhead (vi snakker 5kB/ps ellerno for lite)

utdrag fra routeren min:

wan0 ADSL Physical Port
Line Trained
Data rate 2304 Kbps down; 640 Kbps up
Line capacity 6624 Kbps down; 864 Kbps up

som dere ser har dem ikke justert for overhead på linje ut.. men det er download som blir brukt mest, og det er veldig få som kjører servee av noe slag på en råtten 640kbps ut-linje lissom.. så jeg skjønner dem når de har utelatt det
Gusto: det stod et eller annet sted på Telenor sine sider om overhead. 15% elns.

Uansett, jeg merker at de har satt opp hastigheten. Får 87KB/s på noen nedlastninger nå
Sist endret av Blitzer; 12. juni 2002 kl. 08:43.
Epleplukker
Har ikke merka noe.. Har 704 linje.. får bare 555
Har ADSL fra Bluecom, 1024/256, merka økt hastighet for lenge siden
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
merker at en del av dere driter dere litt ut når dere blander kbps og kBps.. ikke fall i samme fellen som denne karen her da:

djfuzy: kameraten min har hatt bredbånd i 2 måneder og han har blitt lovet 384kb/s men han får bare 40kb/s
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av nso
gusto: korrekt me if i'm wrong.. men de selger ett produkt som heter 384/128... da vil en førstegangskjøper med en gang gå ut i fra at han/hun kommer til å få denne hastigheten og...
personlig har jeg nextgentel 2mbit, og merker bare litt til overhead (vi snakker 5kB/ps ellerno for lite)
Vis hele sitatet...
poenget mitt var at ALLE linjer har atm, enten det er isdn eller adsl. selv om det merkes mer på adsl pga hastigheten.

selve tingen hos telenor er at de ikke informerte kunden om atmen. de har betalt for en linje som har 384/128 kbit. det er det de får, og atmen er med på kjøpet. slik er det bare. men atm er ikke allmenn kunnskap, og derfor burde telenor ha informert kundene om overheaden. og der kommer boostingen inn i bildet.
jippii endelig litt raskere internett, men det hjelper ikke veldig mye..