Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2431
Better than thou.
Jaja, da ser det ut til at det var krokken på døren for for Playstation2 (heretter referet til som PS2) modchiper. Sony skal visst ha gått ut mot de to største (fler?) modchipselgersidene (www.playstationmods.com & http://www.channeltechnology.com).

Playstationmods ser ut til å være stengt helt ned mens channeltechnology bare har lagt opp en notis på siden om at de ikke vil selge dem mer pluss en 'stygg' liten historie eller noe slikt. Dette og det faktum at NEO Tech sine websider ble tatt ned idag klokken ca. 15.00 lokaltid kan tilsi at man blir nødt til å kjøpe PS2 spill lovelig ( )

Dette er selvsagt kjedelige greier, og hvertfall for oss som ikke har fått tak på chip (eller PS2 enda for den del ), men som sagt så vet jeg ikke noe mer enn at disse sidene er lagt ned og at Sony etter all sannsynlighet vil gå til sak mot folkene om det blir solgt flere chiper.

Salget har foregått åpenlyst i flere år (da PSX (Playstation1) chiper, men uansett.) og vi får vel bare håpe at dette kun er noe som farer forbi, og at vi snart kan kjøpe chiper gjennom disse fine butikkene nok en gang.

Alle som ikke har fått labbene på en chip bør tenke seg om de vil ha eller ikke. Det trengs såpass 'komplisert' lodding at man ikke vil gjøre det hjemme med mindre man jobber med elektronikk, og vet hva man driver med så hvis dere finner et sted som lodder inn NEO 4 for deg vil jeg anbefalle å sende dem en mail og høre hvordan situasjonen er, og evt. sende inn så fort som mulig.

Jeg vil komme med oppdateringer fortløpende med eventuelle pressemeldinger fra Sony, NEO Tech og Messiah folkene, og også fra sidene som selger chiper.
Sist endret av Carlo; 10. desember 2001 kl. 22:48.
Hmm.. yeah, blir kanskje ps2 i stuen til jul.. Til psx så fantest jo det såkalte loade-cd`er... Noen som vet om noen slike til ps2?
original reprint
xaff's Avatar
Hvis all produksjon av mod chips stoppes, så vil vel de som allerede har blitt solgt bli ganske verdifulle?
Opprinnelig postet av Xaff
Hvis all produksjon av mod chips stoppes, så vil vel de som allerede har blitt solgt bli ganske verdifulle?
Vis hele sitatet...
det har du nå rett i, men jeg tror salget vil gjentas på en annen måte
Jaja...er vel bare et spørsmål om tid før det dukker opp *nye* butikker

men dere kan jo prøve

http://www.twocom.net/index.html
Better than thou.
Trådstarter
Den butikken var værtfall veldig utdatert. Nyeste chipen deres var NEO2.2. Men uansett så tviler jeg på at de fortsatt vil selge chiper.

Og hvis dere ikke forsto det, å lage chiper til PS2 er utrolig mye vanskligere enn til PSX. Man trenger ikke bare en IC 'brenner' og en liten kode lengre. Nå er det avanserte kretskort som må til.. Så ikke hvem som helst kan lage det. NEO Tech har holdt på i snart 2 år med å lage PS2 chiper, og de har forsatt ikke fått til å lage en perfekt chip.
i'll stick to pc
Jeg har hørt noe om at de chippene som finnes til PS2 er så dårlige alikevel. Tror man måtte loade med orginalcd'en først eller noe jalla som det. Stemmer det?

Men Netthandelen har lagt opp Neo 4 chipper . Men de ryker vel ned snart
Opprinnelig postet av Metz
i'll stick to pc
Vis hele sitatet...
.... *Rister på hodet*

Neimen, det er jo bare bra egentlig. Faen ta piratindustrien. Alt innenfor PC gaming og programvare er greit nok, men gamer-pirat industrien er ødeleggende! Den gjør sitt til at utviklere og utgivere må heve prisene på spill.

Jeg har en stoooooor bunke brente PSX spill, men har ingen planer om å få så mye som et eneste piratkopiert PS2 spill. Piracy harms consumers as well as legitimate developers, publishers and drug dealers.
Better than thou.
Trådstarter
Opprinnelig postet av sorath
Jeg har hørt noe om at de chippene som finnes til PS2 er så dårlige alikevel. Tror man måtte loade med orginalcd'en først eller noe jalla som det. Stemmer det?

Men Netthandelen har lagt opp Neo 4 chipper . Men de ryker vel ned snart
Vis hele sitatet...
Med NEO4 og Messiah så ville det ikke bli slik at man måtte swappe.. Men uansett om de er dårlige eller ikke så er det bedre å swappe med en demo cd enn å kjøpe et spill til 5-800 (og gjerne høyere enn det hvis det er import (da må man jo ha chip uansett hvis man ikke har bootcd, men uansett)) er det ikke?

Og ja, mulig de har det på listen fortsatt, men det er nok kun fordi de ikke har fått oppdateret webshoppen enda.

Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
Neimen, det er jo bare bra egentlig. Faen ta piratindustrien. Alt innenfor PC gaming og programvare er greit nok, men gamer-pirat industrien er ødeleggende! Den gjør sitt til at utviklere og utgivere må heve prisene på spill.

Jeg har en stoooooor bunke brente PSX spill, men har ingen planer om å få så mye som et eneste piratkopiert PS2 spill. Piracy harms consumers as well as legitimate developers, publishers and drug dealers.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det skadder industrien så mye som du tror. Til consoller må man somoftest (ikke med DC faktisk) ha chip til maskina. Det er det ikke så mange som man skulle trodd som faktisk gidder. Og de spillene som man bare må ha kjøper man somoftest allikevel.

Og det med at du har en stoor bunke brente PSX spill men ikke vil ha en stor bunke brente PS2 spill finner jeg egentlig litt dobbeltmoralsk.. Og du vil nok sikkert (hvis du får tak i en chip da) heller laste ned et spill enn å dra ræva di ut av huset og bruke 5-800 spenn på noe du kunne fått gratis en natt. Det er jo også et faktum at spill som oftest (og hvertfall alltid de feite) kommer tidligere til statene og japan enn europa, og da blir man veldig fristet til å bare laste det ned.
</rant>
..men _uansett_ hvor mye du vrir og vender på det vil det ikke på noen som helst slags måte være mer «riktig» å spille piratkopierte spill.
Better than thou.
Trådstarter
Det er nå så, men jeg ser ikke på det som mer riktig å spille piratkopierte pcspill enn piratkopierte psspill.
nei, begge deler er like uriktig. morfe mente vel at effekten muligens er større når det gjelder piratkopiering av spill til konsoll. men at det er mer riktig å spille pc-warez enn playstation-warez? nope.
Sist endret av dephic; 13. desember 2001 kl. 08:31.
Opprinnelig postet av dephic
nei, begge deler er like uriktig. morfe mente vel at effekten muligens er større når det gjelder piratkopiering av spill til konsoll. men at det er mer riktig å spille pc-warez enn playstation-warez? nope.
Vis hele sitatet...
Neinei, på ingen måte, all piratkopiering er like ille, egentlig.
Og man snakker om dobbeltmoral, og det er jeg veldig enig i. Men på en annen side kan man si at jeg har lært av mine feil. Det ble liksom ikke noe stas å spille spill lenger når man fikk et nytt hver jævla dag.
Better than thou.
Trådstarter
Yeah.. Enig i det.. Men for meg gjelder det filmer da.. Får liksom aldri sett dem, for jeg bare sitter og laster ned nye hele tiden.. Eller no.. aaw, fuckit.
Opprinnelig postet av Carlo
Yeah.. Enig i det.. Men for meg gjelder det filmer da.. Får liksom aldri sett dem, for jeg bare sitter og laster ned nye hele tiden.. Eller no.. aaw, fuckit.
Vis hele sitatet...

skjer vel nesten det samme med meg, bare at jeg ser ca. 50% av dem
Ingen som har peiling på elektronikk da..
Opprinnelig postet av Ezekiel
Ingen som har peiling på elektronikk da..
Vis hele sitatet...
jo?
Norske Multimedia Import ser ikke ut til å gi seg. De har enda ikke blitt kontaktet av sony og tar det hele med knusende ro. Itavisen har detaljene:

Sony går nå hardt ut mot europeiske distributører av såkalte modchips, som blant annet gjør det mulig å spille kopierte spill på Playstation 2. Men norske Multimedia Import tar det hele med knusende ro.

De to britiske selskapene Playstationmods.com og Channel Technology har stanset salget av modchips-produkter for Playstation 2, etter å ha blitt kontaktet av Sony. Andre europeiske distributører skal også stå i skuddlinjen, for Sonys offensiv mot salget av produkter som gjør PS2-eiere i stand til å benytte kopierte spill og DVD-filmer uten sone-begrensning.
Sony til kamp
Konsollprodusent Sony har stått ved sidelinjen og sett på at modchips for Playstation og andre spillkonsoller har solgt som varmt hvetebrød siden midten av 90-tallet, og går først nå på offensiven for å stanse dette.

- SCEE forfølger nå aktivt diverse modchip-distributører. Dette foregår over hele Europa, sier David Reese, senior visepresident for Sony Consumer Entertainment Europe, til nyhetstjenesten The Register.

Ikke overrasket
Norske Multimedia Import, som kaller seg offisiell nordisk distributør av NEO4, har ikke blitt kontaktet av Sony vedrørende sitt omfattende salg av ymse mod-chiper, men hevder at de heller vil la seg skremme av utspillene fra Playstation-produsenten.

- Jeg er jo ikke overrasket over at Sony kommer med dette nå, det ligger jo mye penger i modchips. Men jeg synes Playstationmods og Channel Technology har vært litt svake i denne saken, siden de faktisk selger et fullstendig lovlig produkt, sier Stefan Hilt i Multimedia Import.

- Dumt å gi seg
Multimedia Import er kjent for å ikke la seg true av langtekkelige og dyre rettssaker av denne typen. Stefan Hilt tapte tidligere i år en omdiskutert rettssak om bruk av domenenavnet Playstation2.no. Han tapte saken, men har anket dommen som pålegger ham å overgi domenenavnet, samt betale 200.000 kroner i erstatning til Sony.

Hilt refser Playstationmods.com og Channel Technology for å gi seg så lett.

- Dette er jo en klassisk historie om at det store selskapet kommer med advokater og truer mindre aktører. Det er dumt at de lar seg påvirke på denne måten, sier Hilt til ITavisen.no.

Lovlig?
Både Multimedia Import og andre distributører forsvarer salget av slike produkter med at det faktisk ikke er modchip-ene selv som er ulovlig, men de piratkopierte spillene selv. Andre typiske argumenter går på at det er lovlig å ta backup av egne spill, i tillegg til at modifiserings-sett som den meget populære NEO4 har mye nyttig funksjonalitet utover bare det å muliggjøre avspilling av brente DVD-plater.
Vis hele sitatet...
Her gjelder det å så til! *kjøpe*

BTW, er det noen som vet om det er lett å installere den på egenhånd?
Better than thou.
Trådstarter
For å si det sånn, har du ikke loddet MYE så få en prof til å gjøre det.
Åhhhh! *kose-på-multimedia-import*

MMI rocker
Ough... Jeg har null peiling på modchiper og stuff...

1) Får ps2 nu snart, og jeg lurer på hvilken modchip jeg trenger for å kunne spille kopierte ps2 (cd-r) spill UTEN å måtte skifte cd`er og slikt dill.

2) Finnest det en chip som kan gjøre ps2`n sin dvd-spiller sonefri?

Ok, det jeg lurer på er: Hvilken modchip trenger jeg får å gjøre 1, og hvilken trenger jeg for å kunne gjøre både 1 og 2. Blei litt forvirret på MMI sine sider, var så mange chiper og dill, hehe...

MultiMediaImport ps2 sider => http://www.multimediaimport.no/cgi-p...alog.cgi?psx2:
Better than thou.
Trådstarter
Du trenger NEO4 for å kunne spille brente PSX spill uten swap, gjøre DVDspilleren sonefri (en kar på #cdr-norge (efnet) fikk plutselig ingen soner, men det tror jeg var personen som loddet sin feil.), spille PS2 silvers (swap) & PS2 cdR (swap det og tror jeg).

Hvis du tør kan du vente på Messiah, da den er/blir enda bedre, men jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen. Er ikke helt verdt det tror jeg. Uansett, gå for NEO4.
Her er egenskapene til NEO4

PS1 import originale--------Automatisk oppstart

PS1 backup--------------------Automatisk oppstart

PS1 sølvplater-----------------Automatisk oppstart

PS2 CDR backuper---------Automatisk oppstart

PS2 sølvplater-----------------Automatisk oppstart

PS2 DVDR backup----------Enkelt cd-bytte m/original spill

PS2 DVD sølvplater---------Enkelt cd-bytte m/original spill

DVD Filmer sone 1-6-------Automatisk oppstart

DVD Macrovision------------Slått av (kopier fra DVD inn på VHS)

RGB FIX------------------------OK


Og ja, den er sonefri. Når det gjelder Neo 2.2 og Neo 3, så står det at man trenger action replay. Jeg er ikke helt sikker på hva det er, men jeg tror det koster litt. Uansett er nok Neo4 desidert best og den som har kommet lengst på alle områder.
Men man må vel ha DVD-brenner for å brenne spillene til ps2, må man ikke? Hvem har vel det?
Takker for svarene Satser på å få tak i Neo 4.

Xector: Uh, kommer an på om spillene er på dvd det...
Better than thou.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Xector
Men man må vel ha DVD-brenner for å brenne spillene til ps2, må man ikke? Hvem har vel det?
Vis hele sitatet...
1. Det er faktisk mange som har DVDR brenner ja.

2. Man kan f.eks. rippe musikk fra et spill som kom på DVD og brenne det på cd. Eller sånn som Silent Hill 2 (tror jeg) ble releaset av Kalisto. DVD'en er splittet opp på flere cd'er.

Action Replay ække dyrt heller nei. Men det er ikke noe poeng med en Action Replay hvis du går til anskaffelse av NEO4.