Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 6075
Hei!

etter å ha øvd endel på et enkelt motiv for hånd så har jeg lyst til å prøve meg på lage litt graffiti. hva er det beste hvis det er en ganske enkel form - sprayboks eller tusj? Det er rene linjer og forholdsvis enkelt, men ja. Hvis dere tror sprayboks er enklest, hvilken størrelse på dysen er enklest å jobbe med?
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, det kommer veldig an på hvordan type motiv du skal male og størrelsen på dette. Mye enklere å gi tips om vi vet dette

Om du skal male på et lite lerret er det mye enklere med tusjer, mens spraybokser er lagd for større oppgaver.

Om du skal male et motiv med mye detaljer, eller veldig små detaljer burde du gå for en type boks med lavt justerbart trykk, og en type skinny cap.
I begynnelsen kan det være vanskelig å håndtere sprayboksen, og man trenger litt øvelse for å få pene linjer, men dette kommer seg med erfaring.
Eolin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, det kommer veldig an på hvordan type motiv du skal male og størrelsen på dette. Mye enklere å gi tips om vi vet dette

Om du skal male på et lite lerret er det mye enklere med tusjer, mens spraybokser er lagd for større oppgaver.

Om du skal male et motiv med mye detaljer, eller veldig små detaljer burde du gå for en type boks med lavt justerbart trykk, og en type skinny cap.
I begynnelsen kan det være vanskelig å håndtere sprayboksen, og man trenger litt øvelse for å få pene linjer, men dette kommer seg med erfaring.
Vis hele sitatet...
tusen takk for svar! jeg vet ikke helt om jeg vil legge ut skissen selv om det selvsagt gir god mening at du gjerne vil se det for å kunne gi feedback. det er litt fordi jeg tenker å gå rundt å lage street-art (hah, den skal være fin og morsom da! men vi får se hvor "art" den blir ) og da tenkte jeg at spray er effektivt samt litt levende. skjønner at det krever litt øvelse, men ja.

motivet er et veldig forenkla reveansikt i geometrisk aktig linjer - men tegnet for hånd så det blir ikke sjablongnøyaktighet (jeg liker at de blir litt forskjellige, men samtidig beholder stilen).

Vet ikke om det jeg sier gir mening, men ja. Tar imot kommentarer og tips og spørsmål hvis noen skulle ha de
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Eolin Vis innlegg
tusen takk for svar! jeg vet ikke helt om jeg vil legge ut skissen selv om det selvsagt gir god mening at du gjerne vil se det for å kunne gi feedback.
Vis hele sitatet...
Helt forståelig at du ikke vil poste det. Men det hjalp å vite hvordan type motiv det var

Sitat av Eolin Vis innlegg
motivet er et veldig forenkla reveansikt i geometrisk aktig linjer - men tegnet for hånd så det blir ikke sjablongnøyaktighet (jeg liker at de blir litt forskjellige, men samtidig beholder stilen).
Vis hele sitatet...
Synes det høres ut som en god ide å tegne de selv, istedenfor å gå for sjablong. Synes det er mye mer sjarm i noe som er lagd der og da, og bærer preg av det.

Ville anbefalt deg å besøke en lovlig graffitivegg der du bor og øve deg. Du får fort en feeling på håndbevegelsene og lærer hvor fort/sakte du skal bevege deg. Du kan også teste forskjellige typer spraymaling og se hva som føles best og gir best resultat. Om du vet dette før du skal lage noe ute er du godt på vei
Eolin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Helt forståelig at du ikke vil poste det. Men det hjalp å vite hvordan type motiv det var


Synes det høres ut som en god ide å tegne de selv, istedenfor å gå for sjablong. Synes det er mye mer sjarm i noe som er lagd der og da, og bærer preg av det.

Ville anbefalt deg å besøke en lovlig graffitivegg der du bor og øve deg. Du får fort en feeling på håndbevegelsene og lærer hvor fort/sakte du skal bevege deg. Du kan også teste forskjellige typer spraymaling og se hva som føles best og gir best resultat. Om du vet dette før du skal lage noe ute er du godt på vei
Vis hele sitatet...
igjen, fett! takk! det er veldig fint å få noen hands-on tips altså. helt enig i det med sjarmen med å tegne selv. også liker jeg så godt ideen med sprayboks da den .. ja, det er veldig levende da. hvis jeg får det til å bli litt rent og fine linjer så tror jeg det kan bli bra.

jeg har sett en lovlig vegg ved torshovparken, men jeg blir så usikker. kan jeg virkelig øve på motivet mitt over de andres motiver? er det noen normer for hva som er greit og ikke greit? trenger ikke mye plass akkurat, men vil helst ikke velge et sted på den veggen hvor jeg ødelegger for andre.

og er det andre lovlige vegger i oslo?
Det er tre vegger som er fullt lovlig i Oslo.
Selv om jeg vet det meste av dette ikke gjelder deg lager jeg like greit en full oversikt.
Tar også en gjennomgang av normer til slutt
Jeg droppet like greit anonym posting da det ikke egentlig var nødvendig.

Torshovveggen
Torshovveggen er som du nevner er rett ved Torshovparken.
For andre som leser dette og ikke er lokalkjent, er dette altså ikke parken som heter Torshovparken, men busstoppet.
Om du googler Lilleborgbanen kommer du til riktig sted.

Har møtt haugevis med hyggelige mennesker her mens vi maler.
Dette er også kanskje den beste veggen nå på sommeren med tanke på sol og varme
Her er det helt rette fine vegger på midten.
Men det er noen meter både på høyre og venstresiden der det er en ruglete steintype som er ganske kjip å male på pga ujevnheter.



Gamlebyen Sport & Fritid - GSF
På GSF er det skatepark og graffitivegger. Her er det mange/store overflater.
Det er veggene som vises på bildet under som er de mest populære, da disse er godt synlig fra veien og busstoppet som ligger helt inntil, Dyvekes bro.

Her er det en egen slags norm at om man ikke skal bruke god tid og legge inn litt arbeid, da går man heller under broen.
Dette er selvfølgelig ikke en regel, og folk gjør som de vil. Men er en norm jeg anbefaler folk å følge.

Under broen er det litt variable kvalitet på overflatene men de har også stolper og noen litt mindre vegger som passer seg bedre om du ikke skal lage noe stort.
Enten det er tagging eller geometriske rever
Her er et alt for pikselert bilde jeg stjal fra en instakonto som viser halve området under bruen

På GSF en varm lørdag formiddag på sommeren kan det fort være flere titalls personer der som maler, pilser, griller og henger. Veldig koselig sted.



Hausmania
For å være helt ærlig har jeg liten erfaring fra Hausmania.
Synes ikke området er like koselig som alternativene, og jeg synes mange av veggene er upraktiske å male på.
Noen andre med mer erfaring/annet inntrykk må gjerne dele erfaringer og lignende om å male her






Normer på lovlige vegger

På lovlige vegger er det noen normer de fleste følger.
Jeg har nevnt tidligere at på GSF maler man gjerne under broen når man bare øver seg eller ikke skal legge inn litt innsats.
Dette følger de fleste, men man er jo fritt til å male hvor man vil. Dette går også litt over til neste punkt om hva som blir malt over først.

Reglene som gjelder på alle lovlige vegger går sånn cirka som dette.
Om man skal male over noen andre på lovlige vegger skal man ikke ødelegge det som er der. Men bytte det ut.
Du skal helst dekke hele piecen du maler over, eller iallefall det meste.
Om det er noen som har krysset ut en piece, tagget over, eller bare dekket en liten bit av piecen vil de fleste male over denne først da den allerede er ødelagt.
Det er også vanlig at det minst gjennomførte/styggeste blir malt over først.

De fleste har forståelse for at det er en lovlig vegg. Det er veldig begrenset plass med tanke på antall utøvere og at alle vil male.
På sommertid kan alle veggene være opptatt og det skjer at folk henger rundt deg og venter på at du blir ferdig.
Når du er ferdig får du ta bilde av den, så spør de om de kan male over den på minuttet.
Vi alle vet det suger, men sånn må det være. Har kun vært borti enkelttilfeller der folk har brydd seg om dette.

Når det kommer til håndtering av tomme, eller nesten tomme spraybokser er det litt forskjellige "systemer".
På GSF er det en spiker ved inngangen der du punkterer boksene og putter de i kassen der.
På Torshov er det et lite hull på størrelse med en sprayboks midt i den ene veggen. der dytter man bare inn boksene så blir de samlet opp der inne.

Jeg antar med at dette har noe å gjøre med at innholdet i spraybokser ikke er det sunneste, og at dette går som spesialavfall.
Dette er også for at det ikke skal komme barn å rote igjennom søpla på området.
De finner spraybokser og tømmer disse utover veggene i form av kruseduller og penistegninger.


Jeg ser at dette innlegget gjør at det kan se ut som mye regler og skumle saker. Men det er ikke så ille som det ser ut som.
Folk er hyggelige og har forståelse for at alle ikke har så mye erfaring på området. Alle kan gjøre feil og det er bare å snakke med folk når du er der.

Mange har også et inntrykk av at det er et fælt miljø der alle er skumle kriminelle.
I virkeligheten er det en sosial møteplass der man kan ta med folk i alle aldre.
Jeg har sett 8 åringer som er der med familien sin og maler for første gang. Samtidig som det et par meter lenger bort står en mann i 40 åra som maler med kompisene sine der alle har vært aktive siden 90 tallet.

Kan være jeg har glemte noe her, og jeg skal heller ikke si at jeg vet alt om dette. Noen har sikkert andre normer eller erfaring. Jeg har tilbrakt noen timer på områdene og dette er det jeg har lært av erfaring og folk jeg har møtt der. Er også klar over at dette innlegget ballet på seg og ble veldig mye lenger enn planlagt
Eolin's Avatar
Trådstarter
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Det er tre vegger som er fullt lovlig i Oslo.
Selv om jeg vet det meste av dette ikke gjelder deg lager jeg like greit en full oversikt.
Tar også en gjennomgang av normer til slutt
Jeg droppet like greit anonym posting da det ikke egentlig var nødvendig.

Torshovveggen
Torshovveggen er som du nevner er rett ved Torshovparken.
For andre som leser dette og ikke er lokalkjent, er dette altså ikke parken som heter Torshovparken, men busstoppet.
Om du googler Lilleborgbanen kommer du til riktig sted.

Har møtt haugevis med hyggelige mennesker her mens vi maler.
Dette er også kanskje den beste veggen nå på sommeren med tanke på sol og varme
Her er det helt rette fine vegger på midten.
Men det er noen meter både på høyre og venstresiden der det er en ruglete steintype som er ganske kjip å male på pga ujevnheter.



Gamlebyen Sport & Fritid - GSF
På GSF er det skatepark og graffitivegger. Her er det mange/store overflater.
Det er veggene som vises på bildet under som er de mest populære, da disse er godt synlig fra veien og busstoppet som ligger helt inntil, Dyvekes bro.

Her er det en egen slags norm at om man ikke skal bruke god tid og legge inn litt arbeid, da går man heller under broen.
Dette er selvfølgelig ikke en regel, og folk gjør som de vil. Men er en norm jeg anbefaler folk å følge.

Under broen er det litt variable kvalitet på overflatene men de har også stolper og noen litt mindre vegger som passer seg bedre om du ikke skal lage noe stort.
Enten det er tagging eller geometriske rever
Her er et alt for pikselert bilde jeg stjal fra en instakonto som viser halve området under bruen

På GSF en varm lørdag formiddag på sommeren kan det fort være flere titalls personer der som maler, pilser, griller og henger. Veldig koselig sted.



Hausmania
For å være helt ærlig har jeg liten erfaring fra Hausmania.
Synes ikke området er like koselig som alternativene, og jeg synes mange av veggene er upraktiske å male på.
Noen andre med mer erfaring/annet inntrykk må gjerne dele erfaringer og lignende om å male her






Normer på lovlige vegger

På lovlige vegger er det noen normer de fleste følger.
Jeg har nevnt tidligere at på GSF maler man gjerne under broen når man bare øver seg eller ikke skal legge inn litt innsats.
Dette følger de fleste, men man er jo fritt til å male hvor man vil. Dette går også litt over til neste punkt om hva som blir malt over først.

Reglene som gjelder på alle lovlige vegger går sånn cirka som dette.
Om man skal male over noen andre på lovlige vegger skal man ikke ødelegge det som er der. Men bytte det ut.
Du skal helst dekke hele piecen du maler over, eller iallefall det meste.
Om det er noen som har krysset ut en piece, tagget over, eller bare dekket en liten bit av piecen vil de fleste male over denne først da den allerede er ødelagt.
Det er også vanlig at det minst gjennomførte/styggeste blir malt over først.

De fleste har forståelse for at det er en lovlig vegg. Det er veldig begrenset plass med tanke på antall utøvere og at alle vil male.
På sommertid kan alle veggene være opptatt og det skjer at folk henger rundt deg og venter på at du blir ferdig.
Når du er ferdig får du ta bilde av den, så spør de om de kan male over den på minuttet.
Vi alle vet det suger, men sånn må det være. Har kun vært borti enkelttilfeller der folk har brydd seg om dette.

Når det kommer til håndtering av tomme, eller nesten tomme spraybokser er det litt forskjellige "systemer".
På GSF er det en spiker ved inngangen der du punkterer boksene og putter de i kassen der.
På Torshov er det et lite hull på størrelse med en sprayboks midt i den ene veggen. der dytter man bare inn boksene så blir de samlet opp der inne.

Jeg antar med at dette har noe å gjøre med at innholdet i spraybokser ikke er det sunneste, og at dette går som spesialavfall.
Dette er også for at det ikke skal komme barn å rote igjennom søpla på området.
De finner spraybokser og tømmer disse utover veggene i form av kruseduller og penistegninger.


Jeg ser at dette innlegget gjør at det kan se ut som mye regler og skumle saker. Men det er ikke så ille som det ser ut som.
Folk er hyggelige og har forståelse for at alle ikke har så mye erfaring på området. Alle kan gjøre feil og det er bare å snakke med folk når du er der.

Mange har også et inntrykk av at det er et fælt miljø der alle er skumle kriminelle.
I virkeligheten er det en sosial møteplass der man kan ta med folk i alle aldre.
Jeg har sett 8 åringer som er der med familien sin og maler for første gang. Samtidig som det et par meter lenger bort står en mann i 40 åra som maler med kompisene sine der alle har vært aktive siden 90 tallet.

Kan være jeg har glemte noe her, og jeg skal heller ikke si at jeg vet alt om dette. Noen har sikkert andre normer eller erfaring. Jeg har tilbrakt noen timer på områdene og dette er det jeg har lært av erfaring og folk jeg har møtt der. Er også klar over at dette innlegget ballet på seg og ble veldig mye lenger enn planlagt
Vis hele sitatet...
Du, TUSEN TAKK! Det der var jo kjempehjelp! Veldig fint å få en oversikt samt å få vite litt om "dos and donts" - det gjør det også lettere for meg å gå i gang for da veit jeg litt mer om hva som er greit (jada, vet jeg kunne bare møte opp og preike litt, men ja)

fint å vite at det noen ganger kan være kø og at folk maler over med en gang, så veit jeg det! hvis det er sånn, så er det bare sånn!

antar du mente at i GSF skal man øve seg nede under brua og at de flatene som er ute og godt synlige er for de som lager kulere pieces (og derav kanskje bruker mer tid?) for det var sånn jeg forstod det og det ga mening med oppsummeringa etterpå!
Sitat av Eolin Vis innlegg
antar du mente at i GSF skal man øve seg nede under brua og at de flatene som er ute og godt synlige er for de som lager kulere pieces (og derav kanskje bruker mer tid?) for det var sånn jeg forstod det og det ga mening med oppsummeringa etterpå!
Vis hele sitatet...
Sånn det i stor grad fungerer ja. De fleste følger det, noen gjør ikke det

Verdt å nevne at de som har hold på en stund lett kan lage noe kulere på 15-20min enn det mange av oss klarer på 1-2 timer
Eolin's Avatar
Trådstarter
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Sånn det i stor grad fungerer ja. De fleste følger det, noen gjør ikke det

Verdt å nevne at de som har hold på en stund lett kan lage noe kulere på 15-20min enn det mange av oss klarer på 1-2 timer
Vis hele sitatet...
ok! haha, ja. kan forestille meg at jeg vil knote ganske mye før jeg blir litt effektiv. men det jeg tenker å lage er veldig smått.. ikke noe store greier, men tenker å starte der og heller jobbe med teknikk og forhåpentligvis få inspirasjon til mer etterhvert